Announcement

Collapse
No announcement yet.

Anlegget tapper batteriet for strøm hvis bilen står.. :|

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Anlegget tapper batteriet for strøm hvis bilen står.. :|

    Heisann folkens.

    HVOR begynner jeg å feilsøke når jeg skal feilsøke på noe slikt?
    Hvor er den største mulige faren for strømlekkasje ved montering av anlegg? Er det spilleren? Forsterkere?
    Jeg har måttet koble fra spilleren fra batteri og tatt ut sikring til forsterkere nå for å beholde strømmen på batteriet. Det er ett helt nytt northstar batteri på 75amp kjøpt i høst 08. Ladinga i bilen fungerer også utmerket, har ett sånt voltmeter som sjekker ladingen på bilen rett ovenfor speedometeret. Den står konstant på 13.8 tror jeg sånn ca. I allefall like under 15..

    Jeg står litt fast akkurat nå, er ikke noen elektroguru på noe vis, men litt tips hadde vært kjekt.
    Spilleren er en Alpine IVA 202, forsterkere er 2kanals rainbow og monoblokk til rainbow. 50kvadratmm kabel fra batteri til fordelingsblokk bak, 2.5kvmm kabel til spiller, direkte fra + til + og - til - begge plasser fra batteri.

    Styrestrøm hentet fra noe jeg tror kanskje har vært styrestrømmen til anlegget som sto i bilen før jeg gikk amok. Sjekket dette med ett voltmeter før jeg koblet ting sammen, men kan jo hende det er der feilen ligger.. Hmm.. Nå diskuterer jeg fram en mulig løsning med meg selv jo hehe.. jaja..
    Sture Vedal

  • #2
    Enkleste måten å begynne er å fjerne en og en komponent som har befatning med strøm.
    Spiller, forsterker osv.. voltmeteret er selvfølgelig justert til og vise korrekt?
    Mvh De som kjenner meg, kjenner meg. Hadde en gang en golf..
    Team [B]d[/B]yna[B]B[/B]el
    Prosjekttråden min: [url]http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=79[/url]
    -Computer engineering is not rocket science…it’s probably closer to voodoo.-

    Comment


    • #3
      Styrestrømmen hentet du fra hvor? Går den til spiller eller hva? Er det konstant 12V på den?

      Har du koblet sammen rød og gul ledning på spiller slik at de deler strømkilde? Det var hvertfall feilen hos meg!
      Mvh Tony
      - The only road to take is perfection itself

      Comment


      • #4
        Styrestrømmen er koblet inn på en av de andre kablene i ledningsnettet som var fra før. Tror det kanskje heter tjuvkobling.. :P Jeg har dog brukt multimeter for å måle spenningen på denne, og når tenningen er av, så starter ikke spilleren..

        MEN, jeg lurer litt.: nå har jeg jo klart å rota bort manualen på denne, men er det rød eller gul som skal gå til batteri?
        Det er for kjølig for meg å være ute å jobbe i disse temperaturer, så jeg blir å vente litt på noe mildere vær før jeg går i gang med feilsøkning, men tusen takk for alle tips så langt. Da har jeg i allefall noe å starte med.
        Sture Vedal

        Comment


        • #5
          http://www.bilradiospes.no/a/?aid=a037
          [SIZE="1"][COLOR="Red"]Mvh Thomas "Sirkus" Ekeli[/COLOR][/SIZE]

          Comment


          • #6
            Takker Thomas.

            Muuuuulig jeg har koblet rød og gul motsatt.. :| oh well, da sier det jo kanskje seg selv..
            Skal få sjekket dette, takk i allefall for tipsene, så kommer jeg tilbake med løsning når jeg har funnet den.
            Sture Vedal

            Comment


            • #7
              Hvis du har byttet om på rød og gul, så vil ikke radio osv, lagres, da gul er "memory"
              Mvh De som kjenner meg, kjenner meg. Hadde en gang en golf..
              Team [B]d[/B]yna[B]B[/B]el
              Prosjekttråden min: [url]http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=79[/url]
              -Computer engineering is not rocket science…it’s probably closer to voodoo.-

              Comment


              • #8
                Hmm, men det gjør det. Alt av innstillinger lagres selv om bilen står en til to dager.. Står den ei lita uke, opp mot fem dager, så er den fri for strøm.

                Men ser ut til at jeg får litt tid til overs i morgen, så da skal jeg ta en liten titt på det.
                Sture Vedal

                Comment


                • #9
                  Har du målt strømmen på styrestrømledningen med tenninga av?
                  1989 Volvo 740 GL

                  Comment


                  • #10
                    Hmm.. Nei, men hvis du har vært litt fæl til å tyvkoble har du kanskje tatt rød og gul sammen.. Da har du både memory og etter hvert tomt batteri.

                    .. Ja, det er utprøvd.. Anbefales ikke
                    [SIZE="1"][COLOR="Red"]Mvh Thomas "Sirkus" Ekeli[/COLOR][/SIZE]

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by thomasekeli View Post
                      Hmm.. Nei, men hvis du har vært litt fæl til å tyvkoble har du kanskje tatt rød og gul sammen.. Da har du både memory og etter hvert tomt batteri.

                      .. Ja, det er utprøvd.. Anbefales ikke
                      Hmm, er sikkert det som skjer hos meg også da...
                      Har vært bortreist i 2 uker og når jeg kom hjem ville ikke bilen starte. Pumpa starta såvidt, men for lite strøm til at innslaget slo inn. En spiller som er koblet sånn vil kanskje trekke en 0.1 ampere konstant? Og da blir den jo fort tømt for strøm, hvertfall når det kjøres sjeldent.

                      Hva med forsterkere som står konstant tilkoblet, de vil vel gjerne trekke litt de også?

                      Comment


                      • #12
                        allt som står på trekker strøm!

                        allt skal jo være av når du går ut av bilen
                        // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
                        //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
                        Mvh
                        Rune Kvaal

                        Comment


                        • #13
                          Nå er nå dette en veldig gammel tråd, men takk for tipsene var ikke noen tyvkobling som var gjort, men har ikke bilen lengre, så problemet er ikke-eksisterende for min del
                          Sture Vedal

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by mustang<3 View Post
                            allt som står på trekker strøm!

                            allt skal jo være av når du går ut av bilen
                            Ja det sier seg jo selv egentlig. Var nesten litt frekt dette, tror du jeg er dum eller? Selvfølgelig står ikke apparatene på, men likevel kan man oppleve at de trekker litt strøm over tid.

                            Comment


                            • #15
                              hehe , neida var ikke ment frekt

                              (har ikke lest hele posten, bare denne siden) så såg ikke at det var en gammel tråd
                              // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
                              //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
                              Mvh
                              Rune Kvaal

                              Comment

                              Working...
                              X