Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybegynner skal bygge bilstereo, trenger hjelp.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nybegynner skal bygge bilstereo, trenger hjelp.

    Hei,

    Jeg har akkurat kjøpt meg ny bil, Audi A3 1,8 og har når planer om å bygge bilstereo i denne. Ettersom jeg ikke har gjort dette selv før trenger jeg litt tips og anbefalinger til hva jeg bør kjøpe for å få best mulig lydbilde og bass til en ikke så altfor høy pris. Jeg har sett litt rundt på forsterkere, frontsett og sub'er. Jeg har allerede en grei forsterker hjemme som jeg har planer om å bruke på frontsettet. Hadde tenkt å bruke rundt 10.000 kr +\-.

    Som sagt har jeg en forsterker til frontsett, så jeg trenger noe til å drive sub'en(e). Har mest lyst på 2x10", men kanskje èn god 12" isteden.
    Forsterker jeg har sett på er av merket SoundStream Lil'Wonder LW4.480, jeg så også at det var en ganske lik en som het LW4.580 og lurer da på om jeg vil merke stor forskjell på disse, og er de egnet til å drive 2x10"?

    Link til forsterkeren: Klikk her

    Sub'ene jeg har sett på er av merket Alpine SWS-1022D, lurer da på om noen har erfaring med denne, evt kan anbefale meg noe bedre til ca samme prisklassen, hadde tenkt meg 2 stk 10". Eller vil det være lurere å kjøpe èn 12" til ca samme prisen det er for 2x10"? Med èn 12" er det vel bedre å bruke en monoblokk i steden kanskje?

    Link til sub'en: Klikk her

    Av frontsett har jeg lest mye bra om merket Hertz, så jeg hadde tenkt å gå for dette merket, jeg er ikke sikker på hvor store det er plass til i Audi A3, men tror det er 5,25", skal ta noen målinger når jeg kommer hjem fra militæret (dimmer på fredag). Noen gode forslag til et godt Hertz frontsett, eller evt. annet forslag? Det blir vel godlyd selvom det er litt smått?

    Spiller har jeg ikke sett så mye på, og lurer på om det er vits å legge mye penger i dette, eller om man kan få en helt ok spiller til ca 1000-1500 kr som gjør jobben?

    Og kabelsett, dette er jeg litt usikker på om hva jeg bør kjøpe, man får vel pakke med alle kabler som trengs for å koble sammen en bilstereo, noen forslag?

    Er det noe jeg har glemt nå til en komplett bilstereo?

    Det ble en del spørsmål, er som sagt helt nybegynner på dette, og veldig usikker på hva jeg skal anskaffe for å få bra lyd i bilen. Virker det som et greit oppsett, som vil fungere sammen dette her?

    Alle forslag og anbefalinger mottas med stor takk!


    Mvh

    Kenneth
    98' Audi A3 1,8

  • #2
    Bare et forslag til komponenter:

    Frontsett: Hertz HSK 130 eller 165 om du får plass. 1700 eller 1800,-
    Sub: Soundstream PCW 12 eller Hertz ES 300D1. 1100 eller 1400,-
    Forsterker: Soundstream Lil`Wonder LW1.350. 1800,-
    Spiller: Pioneer DEH-P5900MP. 2500,-

    Også må du regne med at det går med et par tusen til kabler og diverse.

    Alle priser er hentet fra http://www.engenaudio.com da han har tilbud på de fleste av disse varene. Det du trenger av kabler fikser han også.

    Og her har jeg lagt meg litt under budsjett så du kan faktisk prioritere dyrere komponenter på noen steder. Jeg valgte en 12" rett og slett pga pris og at jeg synes en 12" gir mer enn nok bass i en liten bil som A3.

    Men dette er bare et forslag da
    Alpine
    Audison
    Hertz
    Soundstream

    Comment


    • #3
      Jeg kjøpte soundstream lw4.580 for litt siden på www.engenaudio.com Han har den fortsatt på tilbud til 2200... Da får du mer effekt enn med 4.480, i samme serie, til lavere pris

      Min driver et soundstream høytalersett forran og en hertz es300... den driver bassen helt greit i mine øyne, uten at jeg har all verdens erfaring og uten å ha hørt så utrolig mye forskjellig...

      Comment


      • #4
        Tusen takk for svar, setter pris på hjelp når en ikke har så god peiling selv
        98' Audi A3 1,8

        Comment


        • #5
          Jeg lurer også på en ting angående sub, vil man merke noe forskjell på lyd hvis man monterer elementet med magneten ut fra kassen forhold til med magneten inni? Også hvis man monterer med magneten ut, kan man bygge mye mindre kasse?
          98' Audi A3 1,8

          Comment


          • #6
            Merker ikke lydforskjell nei, og ja kan bygge mindre kasse.. så mye plass som elementet tar kan du bygge mindre burde vel stå i manualen hvor mange liter det spiser...
            Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

            Comment


            • #7
              Da har jeg kjøpt meg spilleren du anbefalte spade, Pioneer DEH-P5900MP. Resten av anlegget kjøpes når jeg får dimmepengene, eller solgt gamlebilen Den spilleren lagde litt liv i de originale høyttalerne må jeg si, og veldig pent utseende på spillern! Veldig fornøyd med den så langt. Typisk meg at jeg klarte å lage en liten ripe på siden av displayet når jeg skulle sette den inn...
              98' Audi A3 1,8

              Comment


              • #8
                Hvilken års modell er det?
                Jeg har en '97 Audi A3 1.8. Jeg har nett montert 5.25" frontsett.
                Måtte ha en plastikk ring som gjorde det mulig men var god plass i døra til det.
                Husker ikke om det bare var pga. skrue hullene jeg trengte denne plastikk ringen eller ikke.
                For det var 3 skrue hull på orginal elementet og det nye hadde 4.

                Link til frontsettet:
                http://www.focal-fr.com/catalogue-fr...4&idProduit=95

                Comment


                • #9
                  Det er en 1998 modell, hvor fikk du tak i den plastringen da?
                  98' Audi A3 1,8

                  Comment

                  Working...
                  X