PDA

Vis full versjon : Mtx thunder X1000D VS Rockford Fosgate P3D212

Skagers90
05-03-2009, 01:23
heisann:)

Noen her på forumet som har kombinert denne forsterkeren med Rockford fosgate punch P3D212? Eller har noen formening om denne forsterkern i det hele tatt er noe bra.?
Kjøpte nylig 2stk p3 12" elementer og mtx forsterker som jeg har planer om å få satt inn i bilen. Men spørmålet er om mtx forsterkern faktisk er krafig nok til å dra begge elementene fullt ut?
Kondensator, er det no stort behov å ha? såfall hvor mange farad. Er ganske fersk innen bilstereo så hadde vært ålreit med no innspill fra noen entusiaster eller noen som har litt peiling. :D

Lurer også på om Båndpass kasse er ideelt på disse elementene. Skal inn i en Audi 80 Sedan.
Så fikk høre at Båndpass var mest aktuelt med tanke på lyden. Noen som vet?

Mtx X1000D:
RMS(4 ohm)
1x700W
RMS (2 ohm)
1x1000W

Rockford fosgate P3D212
2*2 ohm
500w Rms
1000w Peak power

Link til utstyret : www.Strommen-bilradio.no

beklager hvis det er feilpostet , men fant ingen andre ideele plasser å poste :P

På forhånd takk:D

Mvh Skagers90

halseth
05-03-2009, 18:22
hvorfor spør du når du allerede har kjøpt? den klarer nok å drive begge subbene ja.

Skagers90
05-03-2009, 19:03
Forsterkeren er ikke kommet ennå derfor lurer jeg. Så om forsterkern er crap så sender jeg den bare i retur om du forstår?

Jussy
05-03-2009, 19:23
Mtx X1000D drar godt!

Dro to slike (http://www.xtremecar.no/shop/product_info.php?cPath=32_38_57&products_id=12086&osCsid=a8) og det låt knall:)

Skagers90
05-03-2009, 20:42
takk for svar:) la merke til at elementene dine var i 2*4ohm .. og forsterkern gir 700w i 4 ohm og fortsatt dro den 2 stk bra. men i teorien skal den da dra mine bedre ettersom jeg skal kjøre deti 2ohm:)

Noen som vet hvilken kasse som egner seg??

halseth
05-03-2009, 21:13
Anbefalt kassevolum - lukket 28,3 liter
Anbefalt kassevolum - bassrefleks 50,7 liter
Bassrefleksrør 4" - 25,4 cm langt

Skagers90
05-03-2009, 21:22
Anbefalt kassevolum - lukket 28,3 liter
Anbefalt kassevolum - bassrefleks 50,7 liter
Bassrefleksrør 4" - 25,4 cm langt

takk for svar.

Men ettersom kassa skal inn i en Audi 80 sedan så bør det vell være båndpass kasse ? noen som vet?

neon83
07-03-2009, 08:45
Bare husk GOD jording til MTXen ellers blir den veldig sur ;) Hadde en kunde som ikke var fornøyd me den, men så oppgraderte han jordingen og så spilte den som F... Det følger også med målesertifikat fra en uavhengig bedrift som bevis på at den yter det den er oppgitt til ( litt over ;) ) .

Skagers90
07-03-2009, 19:32
godt å høre at jeg hvertfall har gjort ett godt kjøp da :) Men den beste jording'a får man vel om man trekker kabel fra batteriet istedet for å jorde rett i karosseriet ? Sikkert tungvint men man får vell den beste jordinga da?

ThKarlsen
07-03-2009, 20:24
jeg TROR ( ja, bare tror ) dette vil gi den mest "nøyaktige" jordingen ja.. Er vel ett større tap for strømmen å gå igjenom karosseriet en å gå igjenom en kabel?

Høres logisk ut i mine ører, men jeg sier ingenting sikkert :) er vel noen "eksperter" som svarer her snart tenker jeg ; D

daruu
07-03-2009, 22:34
Spørs litt hva slags bil du har også, men batteriet er jo jorda i karosseriet uansett

Er forøverig veldig fornøyd med min x1000d :)

Skagers90
08-03-2009, 01:36
jeg TROR ( ja, bare tror ) dette vil gi den mest "nøyaktige" jordingen ja.. Er vel ett større tap for strømmen å gå igjenom karosseriet en å gå igjenom en kabel?

Høres logisk ut i mine ører, men jeg sier ingenting sikkert :) er vel noen "eksperter" som svarer her snart tenker jeg ; D

;P regner med det stemmer , ulempen er at det blir to feite kabler som skal strekkes fram til batteriet da .. Men tror nesten jeg bare skal prøve meg fram å se hvordan det blir . blir jo my ledninger å styr ettersom jeg skal bruke 2 forsterkere.

Men ingen som vet no om båndpasskasse?

Skagers90
08-03-2009, 01:41
Spørs litt hva slags bil du har også, men batteriet er jo jorda i karosseriet uansett

Er forøverig veldig fornøyd med min x1000d :)

Audi 80 sedan... jaja , men får bare se hvordan det blir . Ute etter bra lyd med mye trøkk. Og usvidde komponenter :P

Jussy
08-03-2009, 14:54
;P regner med det stemmer , ulempen er at det blir to feite kabler som skal strekkes fram til batteriet da .. Men tror nesten jeg bare skal prøve meg fram å se hvordan det blir . blir jo my ledninger å styr ettersom jeg skal bruke 2 forsterkere.

Men ingen som vet no om båndpasskasse?

Om det er en eller to kabler er et fett da..

Skagers90
09-03-2009, 00:12
Om det er en eller to kabler er et fett da..

om jeg velger å ta jording rett på batteriet så blir det 4 feite kabler som må trekkes , så blir vell ikke igrunn ett fett?

Øivind Sandvik
12-03-2009, 19:07
trekk opp kabel fra batteriet du;) hørte selv forskjell med bare ørene når jeg gjorde det i golfen min.

jeg for min del skal aldri ta driverstrøm gjennom caroseriet igjen vertfall.:)

Skagers90
12-03-2009, 19:12
trekk opp kabel fra batteriet du;) hørte selv forskjell med bare ørene når jeg gjorde det i golfen min.

jeg for min del skal aldri ta driverstrøm gjennom caroseriet igjen vertfall.:)

takk for svar :) kommer til å gjøre det selv nå:)

DD-Henrik
12-03-2009, 19:26
Tror ikke det er noe forskjell på å jorde i karosseri enn med ekstra kabel...

Om man legger opp ny jording, altså fjerner den gamle som går fra batteri og erstatter med 50mm2 av god kvalitet vil det være akkurat det samme. Man trenger jo ikke mange kordeller for å lede strøm. Kun for å lede signal. Med det i tankene så er jo karrosseriet ekstremt tykt sammenlagt, og strømmen bruker jo alt den trenger av gods for å lede 100%.

Da vil jeg tro at karrosseri kan gi en bedre effekt enn kabel. Men kan nok bare måles med veldig nøyaktige instrumenter. Trikset er jo å få til skikkelig god kontakt fra forsterkeren til karosseriet. Om man pusser skikkelig der man skal feste kabelen, i tillegg til god kabelsko og helst en ny skrue (til beltene da det er den mest brukte plassen) blir det knallbra. Jo hardere man skrur kabelskoen i karroseriet dess bedre vil den levere strøm (tror jeg), da den former seg etter karosseriet slik at du får mest mulig flate med kontakt.

Gjør man ting riktig er det ikke vits å stresse ekstra med andre løsninger man tror er bedre, dårligere eller som ikke gir en merkbar effekt ;)

Kan hende jeg tar feil, men med mine elektrokunnskaper fra skolen, tenker jeg meg til at dette er riktig

Tobbelobb
12-03-2009, 19:29
Kommer jo litt an på bilen, noen er jo så å si limt sammen og da kan det være vanskelig, men er du usikker på om du har god nok jording så er det best å få ohmet mellom minus på batteri og forsterker eller legge opp ny kabel, da er du 100% sikker!

DD-Henrik
12-03-2009, 20:49
Har aldri sett noe annet enn rent gods fra batteri og til setefestene jeg da. Så dette er vel heller mer sjeldent, at det oppstår mye spenningsfall da det ikke er ofte deler av KAROSERRIET som er "limt" sammen ;)

Skyter med minigun i tåka nå, så skyt tilbake om du mener jeg har feil. Men dette er nå veeeldig logisk for min del ;)

Tobbelobb
12-03-2009, 21:02
Det er nok ikke så vanlig nei, somregel er jording i karosseriet godt nok. Det hender dog at innerskjermer, bagasjerosgulv, hattehyller og sånne bakseterygger av stål mm. er limt på, da kan det jo være vanskelig. I min bil blir det nesten 2meter med jordingskabel for å komme til setebeltefestene... Så jeg har borret hull i en avstiver i høyre bakskjerm og har festet med gjennomgående bolt, jeg har planer om å bytte ut plusskabel snart og da trekker jeg nok jord frem til batteriet for å være sikker.

DD-Henrik
12-03-2009, 23:07
Kan jo bare sette en tone på 50hz og spille skikkelig høyt og måle spenningen på forsterker og på batteri. Da ser du fort om du får nok strøm og spenning gjennom karosseriet ;)