Announcement

Collapse
No announcement yet.

Innstilling av Alpine CDA-9855R i en mr2.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Innstilling av Alpine CDA-9855R i en mr2.

    Heisann folkens. Jeg har forsøkt å lest meg fram til forskjellige ting i manualen, og generelt på nettet, men enkelte ting vil bare ikke feste seg i hodet på meg på en forståelig måte. Det jeg har av elektronikk i bilen min pr i dag er følgende:

    Alpine CDA-9855R
    Pioneer GMX-944 forsterker (4x75w rms/2x75w + 1x250w)
    RF FNQ 3514 frontsett
    JBL GT4-10 sub

    Det er så langt jeg har kommet meg i min utstyrsliste. Skal utvide til en monoblokk etterhvert fra dynaBel.

    Det jeg lurer på med tanke på den spilleren, er delingsfrekvenser å litt slike ting. Jeg var ute i bilen i sted å forsøkte meg litt fram, men skjønte jaggu meg ikke stort. Hehe. Konkret problemstilling er: Burde jeg stille forsterkeren min til å ha aktivert LPF/HPF eller burde jeg slå disse av om det er mulig, å heller la spilleren styre dette?

    Hvis spilleren styrer dette, hvilke innstillinger burde jeg da gå for på sub å frontsett? Jeg har jo ikke mulighet til å stille på diskant, siden jeg har frontsettet kobla via ett delefilter inn på forsterkeren. Hadde det vært en ide å brukt firekanaleren til å drive frontsettet alene, og satt subbene på en annen forsterker jeg har liggende? Det er en 2kanaler, så den kan jo sikkert fungere til å drive subbene fram til jeg får monoblokka på plass..

    På spilleren kan jeg styre cut-off frequency (aner ikke hva dette er på norsk ) og slope og level. Sånn som jeg har forstått slope, så er det hvor bratt lyden skal avrulles, stemmer det? Altså, jo brattere en der, jo kortere vil subben følge med opp i midbassområdet? Har jeg forstått det rett da? Er det noe anbefalt innstilling jeg burde bruke her, eller er det bare å lytte seg fram til hva som er best for min smak? Jeg har så utrolig lite peiling på å stille inn anlegg, så skulle kanskje fått en med bra lydøre til å sett på dette sammen med meg. Ville sikkert ikke vært så dumt det, tror jeg.

    Men om dere kan svare på dette, så er jeg kommet ganske langt i allefall, tror jeg. Håper å høre fra dere i løpet av dagen. Det hadde vært gull.

    På forhånd takk for svar.
    Sture Vedal

  • #2
    Hva slags 2 kanaler er det du har liggende og er subwooferen din 4ohm?

    Om den forsterkeren og subwooferen passer sammen er det ikke helt håpløst og kjøre det helt aktivt nei. Må flytte på den bryteren under spilleren da i såfall..

    Vet lite om frontsettet ditt, hva er orginal delinga i filteret f.eks?
    sound.vision.soul

    Type R

    Comment


    • #3
      Slikt frontsett har jeg å hatt inntill nylig..
      Det deles i filteret ved 3,2khz. 12db oktav HP og 24db oktav LP.
      er også fasejustering og demping av diskant fra 0 - -6db i filteret
      Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

      Comment


      • #4
        Den 2kanaleren er en noname sak, eller.. det står Macrom på den. Vet ikke hvor mye den gir eller trekker av strøm, men at den er fysisk liten og ser unektelig billig ut, det skal være sikkert å visst. Så de to tingene er i allefall i boks. Hehe.

        Jeg husker ikke stort ang det frontsettet, men det er sant som han sier at det er fasejustering å demping av diskant, og det er jeg i grunnen litt glad for at det er, for de diskantene jeg har, de blir jeg rett å slett sliten av å høre på. Får skikkelig gnagsår i ørene etter ei tid på litt høyt volum. Så dette var i grunnen ganske greit.

        Men å kjøre dette aktivt, dvs da kobler man alt dette bort fra delefilter, å bare justerer på forsterkerne, eller bruker det som ligger av justeringsmuligheter i spilleren, sant? Oh yeah, det hadde vært genialt bra da Menneh sånn sett, så kunne vel diskantene vært kjørt på spillerens egen 50w interne forsterker, er det ikke så? Det vil vel kunne være nok mat for dem...
        Sture Vedal

        Comment


        • #5
          litt skeptisk til å kjøre på spilleren, men det er nå meg.. og den er ikke på 50 watt forresten.. biltema watt, ja.. rms nei.. 27 eller no slikt tror jeg den "skal være på".
          personlig tror jeg det vil være bedre å kjøre dem på delefilteret og forsterkeren, fremfor å blande inn forsterkeren til spilleren... forsterkeren skal være ganske hinsides rævva for å ikke spille bedre enn originale i spilleren.
          Delefilteret er ikke så galt det.
          Men ja, er enig at diskantene er til tider harde og slitsomme.. S-lyder kan bli irriterende...

          Hvorfor vil du kjøre det aktivt egentlig?
          Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

          Comment


          • #6
            Tja, godt spørsmål. Har hørt at det skal være såpass mye bedre, men da igjen, hva vet vel jeg. Jeg er bare en som er glad i mye lyd, og så lenge den ikke er slitsom å høre på, så er jeg veldig fornøyd. Men det er det desverre blitt i bilen min nå, etter at jeg installerte nye spilleren. Det er litt kjedelig, da spilleren fungerer gull for min del ellers. Den er SÅÅÅ mye bedre enn den gamle, og default innstillingene er jo dritbra sammenlignet med de andre spillerne jeg har prøvd. Men eneste jeg har å utsette på, er diskanten, som er slitsom i lengden.. Men skal se om jeg får funnet ut noe mer av den i morgen, når jeg får lest igjennom instruksjonsboka igjen.

            Tror jeg bare bruker delefilteret på denne til jeg får råd å kjøpe meg nytt frontsett. Det forhåpentligvis blir å skje i løpet av sommeren, slutten av sommeren en gang. Når jeg får tid å bygge nye dørsider til bilen.
            Sture Vedal

            Comment

            Working...
            X