Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dynabel BF0756 går i protect

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Dynabel BF0756 går i protect

    Oppdatering: Se side 2

    Hei

    Jeg vet det er postet en del tråder om forsterkere og protect her før, men jeg fant ingenting i de som kunne hjelpe meg.

    Jeg har da en Dynabel BF0756 (6-kanals) forsterker som jeg kjøpte her i fjor vår/sommer. Den har fungert utmerket til nå, da den plutselig en dag her i forrige uke begynte å gå i protect.
    Den dagen det skjedde, hadde jeg vært ute og kjørt et par små turer midt på dagen, alt fungerte som det skulle, men da jeg skulle hjem noen timer senere, så var det ikke mulig å få liv i den; den spretter innom power-lampa i brøkdelen av et sekund, før den hiver seg over i protect-mode.

    Jeg har nå koblet fra alle ledninger bortsett fra strøm og remote, for å prøve å se om det var der feilen lå, men neida. Den får fremdeles i protect.

    Noen som har noen mulige forslag til hva som kan være feil?

    Litt annen info: Forsterkeren sitter i en bil uten vindusrammer, noe som gjør at det fort blir kondens og frost på innsiden av ruten. Det var også mye regn og plussgrader den dagen som den tok kvelden, noe som igjen foråsaket mer kondens enn vanlig (vi ble ganske våte).
    Kan det være kondensrelatert? Ville jo tro at de skal tåle noe, og forsterkeren sitter heller ikke slik til at det skal være mulig å få vann, som følge av kondens, inn i forsterkeren. Har forøvrig ikke brukt forsterkeren på en uke nå, grunnet dette, så om det var kondens burde jo det ha fordampet innen nå.

    Vifta i forsterkeren subber noe høres det ut som, men det har den egentlig alltid gjort, og det har ikke hatt noe å si for ytelsen. Den har ikke blitt noe særlig varmere enn det som er anbefalt heller, da den sjelden kjøres i mer enn 30-60 minutter om gangen.

    Begge sikringer er hele, forsterkeren får strøm (12.22v, uten motoren i gang, litt lavt, men batteriet er gammelt, og jeg måler ~12vdc på batteriet også). Jeg har ikke hatt noen problemer med kondens tidligere, selvom bilen til tider har hatt et ganske høyt fuktnivå.
    Jeg har også målt, med mine begrensede multimeter-evner, at det ikke er overledning mellom noen av utgangene på forsterkeren, om dette er til hjelp.

    Forsterkeren har gått i protect én gang tidligere, da skyldes det en dårlig kontakt/korslutning i en av ledningen til høyttalerne bak.

    All hjelp er velkommen
    Last edited by SinnaSatan; 01-04-2009, 18:02.
    Mvh Marius
    '95 Ford Probe 24V GT - 2.5L V6
    Pioneer Rockford Fosgate DynaBel

  • #2
    Kan tenke meg til at den kanskje er blitt fuktskadet. Er vant med at mange forsterkere går i protect når de rett og slett tar kvelden. Kan hende at det er tilfelle med din?

    Har du sjekket ALT av kabler og koblinger?
    Tidligere importør for Digital Designs,
    overtatt av www.dynaBel.no.

    Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

    Comment


    • #3
      Originally posted by Digital Designs Norge View Post
      Har du sjekket ALT av kabler og koblinger?
      Jeg gjorde som den engelske guiden i FAQ-tråden foreslo, nemlig å strippe alt ned og kun begynne med det grunnleggende.
      Det har jeg gjort, det eneste som er koblet til forsterkeren nå er +12V, jord og remote.
      Planen var jo å begynne å koble tilbake en og en kabel og se når den gikk i protect, men den gjør det UTEN noe annet enn strøm koblet til. Strømmen kortslutter ikke, og har bortimot like høy volt ved batteriet som ved forsterkeren. Moa, det er ikke flere eksterne variabler igjen som kan sjekkes, så det må være noe internt i forsterkeren.

      Men, fukt sier du? Er dette noe som går på garantien?
      Er jo vanskelig å holde bilden 100% fuktfri til en hver tid, spesielt når det er -10*C den ene dagen og +10*C den andre, samt regn. Vil jo alltid bli potensial for fukt, kondens og frost inne i bilen under slike forhold.
      Får begynne å lete fram papirene på denne her...

      Hvis det ikke går under garantien, noen som har noen idé om hva det vil koste å fikse noe sånt?
      Eller det er vanskelig å anslå uten først å ha sett hva det er som er skadet (dette høres jo noe mer logisk ut )
      Mvh Marius
      '95 Ford Probe 24V GT - 2.5L V6
      Pioneer Rockford Fosgate DynaBel

      Comment


      • #4
        hva det vil koste er ikke gost å si men høres ut som en kortslutning etter powersupplyen, for hadde det vært i den hadde sikringene gått..

        Men om bilen din er relativt "fuktig" til anlig kan det nok ha noe med kondens og overslag inni forsterkeren å gjøre... Av egen erfaring i mitt yrke får man ikke dekket slikt på garanti..

        Comment


        • #5
          Tviler også veldig på at du får dette igjen på garantien. Er nok fuktskade slik du forklarer situasjonen med bilen din. I og med at forsterkeren ble slik helt ut av det blå uten at du brukte den.

          Det kan være lurt å kjøre med baksetene nede f.eks. til jobb om morgenen slik at du får fuktig luft og kondens som blir lagret der inne, UT. Om dette ikke er mulig kan det hende at du har lekk i luka di. Kan stramme lukkemekanismen med to skruer vanligvis. Du strammer der låsen på bilen er eller der låsen på bakluka er. Jeg gjør ALLTID dette før jeg monterer noe som helst. I tillegg vil det fjerne litt hjulstøy.

          Nå skal det sies at jeg skyter i tåka når jeg mener den er fuktskadet. Men ut i fra situasjonen med bilen din tror jeg det kan være tilfellet.
          Tidligere importør for Digital Designs,
          overtatt av www.dynaBel.no.

          Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

          Comment


          • #6
            Hmmm.. ja det var noe dritt...

            Altså, det lekker ikke vann inn i bilen, men fordi det ikke er rammer rundt vinduene er det jo begrenset hvor tett det blir rundt dørene. Bakluka er tett, og hatthylla er tatt bort (dette er en Probe, så løsninga mellom bagasjerom og baksete blir som på en hatchback, f.eks. Golf).

            Jaja.. får pelle ut skiten da, og se om jeg kan få noe hjelp til å fikse den.
            Takker og bukker for hjelpen så langt. Greit å i det minste ha en idé om hva det kan være
            Mvh Marius
            '95 Ford Probe 24V GT - 2.5L V6
            Pioneer Rockford Fosgate DynaBel

            Comment


            • #7
              Du får ha lykke til da

              Kjipt når slikt skjer..
              Tidligere importør for Digital Designs,
              overtatt av www.dynaBel.no.

              Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

              Comment


              • #8
                Prøv å snakk med dynabel om saken, jeg har fått bytta forsterkere som helt uforståelig har sluttet å virke som garantisak hos de før. Verdt et forsøk
                Roar Sørlie
                Tlf 90127075
                Strandgata 26; mitt andre hjem :P

                Comment


                • #9
                  er jo bare og hive den i microen så den får tørka litt.. :P


                  sett den forran en ovn i noken tima/dager.. kan være den blir frisk av det.
                  Tor Even -
                  Audi A4 Turbo Quattro 2003 40mm senk 18" alu.
                  Orginalt anlegg, men vil i framtiden sette inn Digital Design.
                  The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes.

                  Comment


                  • #10
                    Jo takker, en kompis av meg foreslo det samme Så det skal prøves, endog kanskje ikke i mikroen
                    Må bare kjøpe noe verktøy, mine lange umbraco-nøkler forsvant i flyttelasset...
                    Mvh Marius
                    '95 Ford Probe 24V GT - 2.5L V6
                    Pioneer Rockford Fosgate DynaBel

                    Comment


                    • #11
                      Oppdatering:
                      Jeg har da endelig fått plukka forsterkern ut av bilen (ja, ting tar tid).
                      Etter å ha åpnet den opp tror jeg at jeg har funnet hva som kan ha forårsaket feilen.
                      En av komponentene på langsiden av kretskortet (husker ikke helt hva de heter, svart med 3 ben, jeg gjetter på en type transistor).
                      Uansett, den ene av disse hadde noe korrosjon eller oksidering på et par av bena. Jeg har fjernet noe av det, men jeg sliter med å komme til for å få fjernet resten (nei, jeg bruker IKKE skrutrekker for å fjerne det )
                      Vil det holde å fjerne korrosjonen, eller må komponenten byttes? Og i såfall, er dette noe som kan gjøres på egenhånd? (ikke av meg, men fattern driver med elektronikk, så han har peil).
                      Eller det så sensitivt at det må gjøres av profesjonelle?
                      Hva vil i såfall noe slikt koste?

                      Se forøvrig skikkelig søpplete bilder (dårlig telefonkamera).
                      Attached Files
                      Mvh Marius
                      '95 Ford Probe 24V GT - 2.5L V6
                      Pioneer Rockford Fosgate DynaBel

                      Comment


                      • #12
                        Bytt den, koster rundt hundre kr for ny.. (alt ettersom type OSV)
                        Tor Even -
                        Audi A4 Turbo Quattro 2003 40mm senk 18" alu.
                        Orginalt anlegg, men vil i framtiden sette inn Digital Design.
                        The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes.

                        Comment


                        • #13
                          Damn, det var jo ikke så gæli!
                          Mvh Marius
                          '95 Ford Probe 24V GT - 2.5L V6
                          Pioneer Rockford Fosgate DynaBel

                          Comment


                          • #14
                            Er nok ikke korrosjon det der ser ut som at den har brent, som det heter på godt norsk. Må nok byttes ja

                            Comment


                            • #15
                              Hvis du lar forsterkeren være åpen og kommer innom oss på engrosavdelingen mellom 08 og 16, så kan vi se kjapt på den og hjelpe deg litt på vei. Men skal vi reparere den, så koster det penger.

                              Vi kan også bestille deler du trenger, om du ønsker det.
                              Mvh
                              Pål Andréas Bryng
                              Bilstereosenteret.no
                              Vi forhandler bl.a.:
                              Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
                              Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


                              Følg oss på Facebook
                              Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

                              Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

                              Comment

                              Working...
                              X