Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kabel fra dynamo --> batteri minst like tykk som fra batteri --> amp?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kabel fra dynamo --> batteri minst like tykk som fra batteri --> amp?

    Har i sammenheng med monteringen av stereoen min tenkt å bytte ut strømkabelen fra dynamo til batteriet.

    Spørsmål: Må/bør/skal kabelen fra dynamoen være minst like stor som den fra batteri til ampene? Eller trenger den ikke det? Noen som kan gi meg et godt svar?

    Oppsett:
    - Dynamo: 105amp
    - Batteri: Kinetik HC1800 (står i bagasjerommet og er eneste batteri i bilen)
    - Strømkabel tenkt brukt fra batteri til ampene: 50mm2 evus kabel.
    Man skal vite mye for å vite hvor lite man egentlig vet

    Pioneer
    EarthQuake
    Hertz
    Evus
    Kinetik

  • #2
    Ingen som vet?
    Man skal vite mye for å vite hvor lite man egentlig vet

    Pioneer
    EarthQuake
    Hertz
    Evus
    Kinetik

    Comment


    • #3
      Hvis du har kunn et batteri bak i bagasjerommet. så tror jeg nokk det vil være en sroe fordel å bruke 50 mm2 kabel der også

      Hvordan blir det med sikkerheten oppi dette? Er vell kansje ikke det beste å ha en så lang usikkret kabel gjennom hele bilen?
      sigpic

      Comment


      • #4
        Det du snakker om er vel egentlig en del av "big 3".
        Men siden det er en LANG kabel som går igjennom bilen, så må du nokk sikre den vil jeg tro! Men det er ikke noe gæærnt å oppgradere kabelnettet i hele bilen med det samme du holder på.
        dynamo -> batteri
        batteri -> chassie
        evt, Motorblokk -> batteri (tilnermet lik jording til dynamo om jeg ikke er helt på jordet!)

        Det er i alle fall lurt, mange som opplever et forminska spenningsfall på store annlegg fra 0.8-1.5V faktisk! Skal gjøre det på min egen bil før den selges så de som får annlegget ikke dreper noe:P
        Pioneer - Hertz - Zealum
        Prosjekt Volkswagen Passat 3B
        Takk til PlanetHiFi for god service og leveranse på utstyr

        Comment


        • #5
          Takker for svar! Da bruker jeg 50mm2 fra dynamo til batteri, samt 50mm2 fra batteri til jord.

          Men TRENGS det å få sikret det strekket fra dynamo til batteri? Er jo "bare" 2 meter lengre enn "vanlig" liksom i og med at batteriet mitt er i bagasjerommet...
          Man skal vite mye for å vite hvor lite man egentlig vet

          Pioneer
          EarthQuake
          Hertz
          Evus
          Kinetik

          Comment

          Working...
          X