Vis full versjon : Online bilstereomagasin
Glenn Solie
02-07-2007, 16:15
Hei,
Som dere sikkert skjønner av opphørsalgstråden min, er det meget sannsynlig at butikken legges ned. Dette er veldig trist, da jeg trives veldig godt med å jobbe med lyd i bil. Jeg har tidligere vært inne på tanken, og vurderer derfor nå å gjøre alvor av dette med en online bilstereomagasin.
Spørsmålet er som følger: vil den gjevne bilstereoentusiast være villig til å betale 100-200kr pr år for ubegrenset adgang til et slikt magasin?
Planen er at det skal inneholde reportasjer om biler i miljøet, både ferdige og under bygging, konkurranser, tip råd etc. Nyheter fra leverandører og tester er en selvfølgelighet.
Ønsket er også å få til en bildatabase med data over hva som passer i biler, demonteringstips etc.
Er det interesse for slikt?
mvh
Glenn
Jeg hadde helt klart vært intr. i slikt ja..:ar:
Nå er det vel dette lydtrykk.no driver med sånn etterhvert. Ja, siden har vært oppe i en lengre periode og det har skjedd lite. Men bak forhenget skjer det ting nemlig. Og vi trenger da vel ikke TO sånne sider i lille Norge?
PikoFlex
02-07-2007, 17:00
Nå er det vel dette lydtrykk.no driver med sånn etterhvert. Ja, siden har vært oppe i en lengre periode og det har skjedd lite. Men bak forhenget skjer det ting nemlig. Og vi trenger da vel ikke TO sånne sider i lille Norge?
Kan nesten si meg enig om at det ikke er nødvendig med 2stk magasin.
Men så kommer det til at HVEM som skal få rettighetene til å holde en slik side. Og med dette kommer mye dritt, og folk lager 2 sider:P Sett det før.
Sier ikke at det kommer til å bli slik, men bare en tankevekker!
Hadde det vært en papirutgave av noe sånt hadde jeg vært villig til å betale mye for det.. Men det lar seg sikkert ikke gjøre? :bk:
Ja, ville vært bra å lest noe hvor skriveren ikke sier dødsfet etc hele tiden.
Alticity
02-07-2007, 19:39
Hadde det vært en papirutgave av noe sånt hadde jeg vært villig til å betale mye for det.. Men det lar seg sikkert ikke gjøre? :bk:
Enig! papirutgave hadde vært genialt:-)
Det er en god del mer utgifter og arbeid (trykkekostnader, opplag, retur, distribusjon, osv.) med trykte medier enn med f.eks. PDF-baserte greier, så jeg tror det kunne være lurt å begynne elektronisk i første omgang i hvert fall. Jeg tror faktisk det kan bli et BEDRE alternativ enn en papirutgave, ettersom man har så mange flere muligheter. Selv om jeg er aldri så mye typograf og papirgeek og gjerne skulle sett et lekkert blad satt med pene typer på tykt, matt papir... *sikle*
Spørsmålet er som følger: vil den gjevne bilstereoentusiast være villig til å betale 100-200kr pr år for ubegrenset adgang til et slikt magasin?
Kommer ann på innhold det. Er det velskrevne artikler med fyldig, godt og relevant stoff vil nok jeg komme til å svi av 100-200kr i året for å få lest det. Bilstereo er en ganske stor hobby i Norge med mange "hjemmeforskere" - slik føler jeg det iallefall.
Det er en god del mer utgifter og arbeid (trykkekostnader, opplag, retur, distribusjon, osv.) med trykte medier enn med f.eks. PDF-baserte greier, så jeg tror det kunne være lurt å begynne elektronisk i første omgang i hvert fall. Jeg tror faktisk det kan bli et BEDRE alternativ enn en papirutgave, ettersom man har så mange flere muligheter. Selv om jeg er aldri så mye typograf og papirgeek og gjerne skulle sett et lekkert blad satt med pene typer på tykt, matt papir... *sikle*
De utgiftene tror jeg dere ville spart fort inn igjen, det er bare det å skulle satse og hvis det går på ræva er jo det surt... Men er det egentlig noen har et slikt blad i Papirutgave enda? Hvis ikke vil jo dere være de eneste... Men jeg skjønner skepsisen på dette og kan godt sette meg i deres situasjon og si at i første omgang at det er lurt å begynne på nett.. Men jeg for min del, tror jeg at jeg ikke hadde betalt for ett online magasin, men derimot punga ut mere for en papirutgave.. Men det er meg.. :ab:
Morsomt med synspunkter, keep them coming! :)
Glenn Solie
03-07-2007, 11:15
Hyggelig med kommentarer.
Nå er jeg fult klar over at lydtrykk.no skulle drive med slikt, men det jeg snakker om her er et dyptgående prosjekt som tar lyd i bil på alvor. Ikke misforstå meg, jeg mener ikke at lydtrykk.no er useriøst, på ingen måte. Det jeg ønsker å gjøre er noe som går lengre, og dypere inn i materien. Seriøse tester med målinger og dyptgående lydmessige og konstruksjonsmessige analyser, samt teoretiske og praktiske forskningsprosjekter rundt lyd i bil. Mer som et månedlig magasin, men nettbasert. Desverre så vil en papirutgave kreve svært mye kapital for å få igang, det har vært forsøkt tidligere, men det varte ikke lenge.
Håpet er å kunne få med 3-5 stykker til som har ulik kompetanse innen både lyd i bil, og webdesign/generell design.
Fortsett å kom med ønsker og kommentarer.
mvh
Glenn
dBcompaniet
03-07-2007, 12:40
Seriøse tester med målinger og dyptgående lydmessige og konstruksjonsmessige analyser, samt teoretiske og praktiske forskningsprosjekter rundt lyd i bil.
Det er akkurat her jeg tror du vil gå på en smell...
Folk flest er ikke interessert i å lese dyptgående artikler som går under folk flests forstand, de fleste vil holde seg på ett "folkelig" og "forståelig" nivå, ellers blir det ikke interessant å lese..
Man kan gjerne ha med artikler som beskriver tekniske begrep og kanskje forklarer konstruksjonen av en komponent, men man kan ikke la alt dreie seg om det, da mister man 98% leserene.
Folk vil ha "på gulvet" artikler, enkle guider til handel, bygging, justering av anlegg, osv.
F.eks så vil folk lære seg hvordan de skal justere best mulig lyd i bilen, da er det f.eks litt bortkastet å basere guiden om det på Alpine F1 status og Pioneer's ODR spiller.
Seriøse tester begynner vi også med om ikke så alt for lenge, og har allerede to leverandører på utstyr som gir oss tilgang til Pioneer, Alpine, RF, Kicker, Kenwood, Lightning Audio +++ Og det kommer nok flere også etterhvert som vi får tatt en prat med de.
Så får vi se om de som sa seg villige til å bedømme utstyret her i høst fortsatt er med på det.
Glenn Solie
03-07-2007, 13:02
Jeg tror du tar litt feil her Nils Petter. :bq:
En dyptgående test kan fortsatt være folkelig og forstålig. Det kommer helt ann på hvordan man formulerer det. Slik jeg ser det er en test ganske nyttesløst om man ikke forklarer til en viss grad hvorfor man fikk resultatet man gjorde, eventuelt hva som kunne vært gjort bedre med en konstruksjon etc. Det er ganske mye teori som bør ligge som basis når man evaluerer et produkt. Det finnes nok av "tester" rundt om på nettet som ikke egentlig sier noe som helst essensielt. Det jeg ser for meg, er en helt annen måte å gripe ting ann på. Det å ha kompetansen til å evaluere delefilter, komponenter, konstruksjon, materialer mm må ligge til grunn for en hver test, slik jeg ser det.
Ofte er grunnen til at folk vil ha det enkelt, som du sier, at ingen har tatt seg tid til å forklare dem mer dyptgående ting. Jo mer man sattser på enkle løsninger, desto mindre får man utviklet kompetansen innen hobbyen vår.
mvh
Glenn
Hva med et lite samarbeid, eventuelt?
Bare en tanke jeg fikk her...
Glenn Solie
03-07-2007, 13:36
Nødvendigvis ikke noe jeg er fremmed for, men det må eventuelt sees nærmere på.
mvh
Glenn
Jeg kan godt tenke meg å lese noe som går litt i dybden. Men da må det jeg skal lese ikke ta det som en selvfølge at jeg vet noe ut over normale kunskaper om elektroknikk.
Glenn Solie
03-07-2007, 14:21
Jeg kan godt tenke meg å lese noe som går litt i dybden, det vil kanksje flere også så lenge man ikke blir sittende igjen med 1000 spørsmål, eller en følelse av at man er dum :)
Akkurat det du her sier er veldig viktig. Godt forklart, men alikevel omfattende, det er et mål.
mvh
Glenn
Akkurat det du her sier er veldig viktig. Godt forklart, men alikevel omfattende, det er et mål.
mvh
Glenn
Noe sånt hadde vært av stor interresse for min del ihvertfall.. Heller det enn udetaljerte "enkle" tester av ting å tang.
dBcompaniet
03-07-2007, 15:23
Jeg kan godt tenke meg å lese noe som går litt i dybden. Men da må det jeg skal lese ikke ta det som en selvfølge at jeg vet noe ut over normale kunskaper om elektroknikk.
Det var akkurat dette jeg ville frem til..
Problemet er vel at hvis man skal gjøre dette for å "tjene" penger på det så må det være noe som når ut til mange.. Ikke bare de få med over-gjennomsnitt peiling på bilstereo som sitter her inne på forumet.
for 10 medlemmer som synes det er konge og lese masse ord og uttrykk holder ikke i forhold til de 300 som synes det er konge å lese en artikkel som man forstår..
de siste 290 får man ikke om man legger nivået for høyt, desverre.
Glenn Solie
03-07-2007, 15:29
For å si det slik, jeg ønsker ikke å gjøre dette primært for å tjene penger, blir det litt til overs, klager jeg ikke selvsagt, men primært er det for å lage et meget godt tilbud til bilstereointeresserte i Norge. Derfor må det være en god blanding av lett forstålige artikler, og mer avanserte for dem som ønsker å lære
mvh
Glenn
Glenn Solie
03-07-2007, 15:36
Da er kompetanse hentet inn på design, og programmering. Samtidig er lyttepanelet utvidet, og navn på magasinet bestemt.
mvh
Glenn
Da er kompetanse hentet inn på design, og programmering. Samtidig er lyttepanelet utvidet, og navn på magasinet bestemt.
mvh
Glenn
Ikke vær så hemmelighetsfull nå da! :D
Glenn Solie
03-07-2007, 15:44
Må holde ting litt hemmelig foreløpig. Det kan fortsatt skje endringer. Det viktige nå er å knytte til riktig kompetanse. Det er fortsatt noen dyktige mennesker jeg ønsker å ha med på dette.
mvh
Glenn
Kan du fortelle om det ligger an til samarbeid med lydtrykk da?
Svir gledelig av 100-200 kroner året jeg ihvertfall :)
Glenn Solie
03-07-2007, 16:05
Foreløpig er det ingen planer om samarbeid, men intet er umulig. Det må isåfall diskuteres ytterligere.
mvh
Glenn
Glenn Solie
03-07-2007, 16:29
Det er viktig å poengtere at prosjektets eksistens avhenger i stor grad at norske importører og butikker er interesserte i å bidra med produkter til testing, reklame, premier etc.
Har fått noe positiv tilbakemelding alerede.
dBcompaniet
03-07-2007, 16:35
Kan du fortelle om det ligger an til samarbeid med lydtrykk da?
Svir gledelig av 100-200 kroner året jeg ihvertfall :)
Samarbeidet svikter litt i det at vi driver en lignende side som er gratis, planen var å ta betalt for det, men dette har vi bestemt oss for å droppe.
Glenn Solie
03-07-2007, 16:51
Det er helt klart at et samarbeid mellom en gratisside, og en side med betaling kan bli problematisk.
Grunnen til at vi ønsker en betalingside, er for å kunne tilby et meget godt produkt til brukere. Vi snakker her om et pdf basert magasin, med tilhørende nettside. Målet er 6 utgivelser pr år, samt gjevnlig oppdatering av nettside. Nettsiden er beregnet som et supplement til magasinet, hvordan vil jeg komme nærmere inn på senere.
mvh
Glenn
PikoFlex
03-07-2007, 17:32
Men jeg kan i alle fall legge inn min mening og den er slik:
ALT er avhengig av kvalitet på de sidene som blir laga. Ikke for å være bastard eller noe, men har sett litt på lydtrykk.no og det kan sies jeg kan lage en bedre side på 30 min. Om man får til en bra side med SKIKKELIG innhold med bilder og bra design på sida så kan detta slå til, slenger gjerne ut 100-200 spenn jeg på ei slik side.
mvh. aleks
Men jeg kan i alle fall legge inn min mening og den er slik:
ALT er avhengig av kvalitet på de sidene som blir laga. Ikke for å være bastard eller noe, men har sett litt på lydtrykk.no og det kan sies jeg kan lage en bedre side på 30 min. Om man får til en bra side med SKIKKELIG innhold med bilder og bra design på sida så kan detta slå til, slenger gjerne ut 100-200 spenn jeg på ei slik side.
mvh. aleks
Takk :) Jeg er ingen DESIGNER... men koden tar mye mer en 30 minutter kan jeg love deg ;)
PikoFlex
03-07-2007, 17:47
Takk :) Jeg er ingen DESIGNER... men koden tar mye mer en 30 minutter kan jeg love deg ;)
Det var ikke noe kritikk på lydtrykk.no så vi har det klart! :P
Ja vet kode tar sin tid, men med en simpel kode kan man få til mye rart!
Det jeg egentlig vil fram til er at de som får det til best ang. design og innhold, og ikke bare en side med masse info, får "kunder" :P
dBcompaniet
03-07-2007, 18:07
Det var ikke noe kritikk på lydtrykk.no så vi har det klart! :P
Ja vet kode tar sin tid, men med en simpel kode kan man få til mye rart!
Det jeg egentlig vil fram til er at de som får det til best ang. design og innhold, og ikke bare en side med masse info, får "kunder" :P
Det folk vil ha er en enkel side, med ett cleant design som er lett å finne frem i.
fancy design er jo ikke noe problem å lage, men det er ikke det vi på lydtrykk.no var ute etter.
Vi er ute etter å få ut informasjon laget av brukere til brukere, gratis.
At vi endrer design etterhvert er jo helt sikkert, men det blir fortsatt ett
enkelt design.
Men Glenn får holde på med sitt, så holder vi på med vårt :)
GalantV6
03-07-2007, 19:02
Jeg ville nok ha betalt for et online magasin, men det må ikke bli noe annet en et magasin. Blir det et forum ut av det så mister det nok noe av interessen for folk. Får man til et bra magasin med tips, tester, råd og mye bilder osv så er det nok mange som er interessert.
Selv om man har Bilstereoforumet, Lydtrykk og bilforumet så vil nok et magasin også være interessant.
Tore
Forum finnes det allerede mer enn nok av, så det kan jeg ikke se noe behov for uansett. Men en form for portal med nøytrale tester, artikler, osv. og nøytrale, kompetente bakmenn finnes det ikke på norsk per idag, og for å få noe slikt til å fungere over tid blir det nødt til å være kvalitet over hele linja.
Fancy design (også kalt "disajn") tar ikke lange tiden å lage, men et godt og fungerende design krever både kunnskap og tid. Omtrent som mye lyd kontra god lyd ;) (ikke ment som et spark til deg Techpoint, jeg vet det kreves endel kunnskap for å presse decibel også)
Glenn Solie
10-07-2007, 11:43
Ting begynner nå å ta litt form.
Vi kommer til å sattse på en god blanding av bilstereoprodukter tilgjengelig i Norge, DIY og spennede ting som p.t ikke er tilgjengjengelig over disk enda her til lands. Med DIY menes løselementer og oppsett normalt beregnet til hjemmebruk etc.
Fordelingen blir ca som følger: Bilstereo tilgjengelig i Norge: 70%, ikke tilgjengelig: 20%, DIY: 10%.
Vi har alerede noen produkter klare for testing, samt intervjuer med store personligheter i inn og utland. Vi håper på et godt utvalg intervjuer med konkurrerende, importører, produsenter mm i fremtiden.
Vi kommer til å forholde oss 100% nøytrale. Om det viser seg at en av oss vil i en eller flere sammenhenger være innhabil, vil denne bli ekskludert fra testingen e.l i den runden.
Kom gjerne med flere innspill på hva dere ønsker.
Om noen føler dem har noe å bidre med, kontakt meg gjerne.
mvh
Glenn
Bilstereosenteret.no
10-07-2007, 12:48
Syns tiltaket er bra jeg Glenn. Som nevnt tidligere her så er det nok forum om bilstereo nå, så et slikt magasin tror jeg kan bli veldig nyttig for de fleste.
Bilstereosenteret.no
10-07-2007, 12:52
At dere i det hele tatt gidder å sitte å knote med å programere når det finnes så mange gode plattformer som er gratis skjønner ikke jeg :bn:
Glenn Solie
10-07-2007, 13:05
Syns tiltaket er bra jeg Glenn. Som nevnt tidligere her så er det nok forum om bilstereo nå, så et slikt magasin tror jeg kan bli veldig nyttig for de fleste.
Takker Pål,
Ligger endel arbeid før vi er igang, men det kommer mye spennende.
Forum ser vi ingen vits i, da ønsker vi heller å muligens knytte oss til dette forum, som fungerer meget bra.
mvh
Glenn
Kjempebra initiativ Glenn!
Det skal bli spennende å se hvordan resultatet blir. :)
Vil det bli mulig å kjøpe enkeltstående artikler,eller må man betale for et helt år av gangen? Ikke at det betyr så mye så lenge du klarer å holde prisen for et årsabonnement så lav som du foreslår..
Glenn Solie
16-07-2007, 11:27
Kjempebra initiativ Glenn!
Det skal bli spennende å se hvordan resultatet blir. :)
Vil det bli mulig å kjøpe enkeltstående artikler,eller må man betale for et helt år av gangen? Ikke at det betyr så mye så lenge du klarer å holde prisen for et årsabonnement så lav som du foreslår..
Vi får se om ikke vi legger opp til at det blir mulig å kjøpe hver enkelt utgivelse separat, men da får men ikke tilgang til mestparten av hva som blir liggende på nettsiden,
mvh
Glenn
Høres ut som om dette kan bli kjempe bra.
Et lite tips til hva du kan ha på siden er er en slags nettbutikk guide.
En oversikt over nettbutikker som selger bilstereo med oversikt over merker de forhandler, samt brukeres egne erfaringer med de forskjellige. (da selvfølgelig kun EGNE erfaringer, og ikke rykter etc). Med et slags rating system med stjerner eller.no!?
Vet jeg brukte MYE tid på å surfe rundt for å finne hvilke steder som er seriøse, god service, de riktige merkene etc.
Må også tipse deg i å holde websidene i lyse bakgrunnsfarger. Jeg vil påstå at alle sider med mørk bakgrunn er tunge å lese, samt at de ser litt 'cheap' ut.
Det er også mye av grunnen til at hvertfall jeg misliker lydtrykk.no sine sider. Mørk blå med oransje er ingen god kombo!
En annen ting jeg må spørre om :
hva er grunnen til at du baserer det på pdf ?
Personlig synes jeg PDF er tungvindt å sitte å lese. Da ville jeg heller hatt et eget brukerområde (login/pass) der du har alt det lesestoffet på web. Lettere med tanke på linker og sånn og.
Glenn Solie
18-07-2007, 17:02
Høres ut som om dette kan bli kjempe bra.
Et lite tips til hva du kan ha på siden er er en slags nettbutikk guide.
En oversikt over nettbutikker som selger bilstereo med oversikt over merker de forhandler, samt brukeres egne erfaringer med de forskjellige. (da selvfølgelig kun EGNE erfaringer, og ikke rykter etc). Med et slags rating system med stjerner eller.no!?
Vet jeg brukte MYE tid på å surfe rundt for å finne hvilke steder som er seriøse, god service, de riktige merkene etc.
Må også tipse deg i å holde websidene i lyse bakgrunnsfarger. Jeg vil påstå at alle sider med mørk bakgrunn er tunge å lese, samt at de ser litt 'cheap' ut.
Det er også mye av grunnen til at hvertfall jeg misliker lydtrykk.no sine sider. Mørk blå med oransje er ingen god kombo!
En annen ting jeg må spørre om :
hva er grunnen til at du baserer det på pdf ?
Personlig synes jeg PDF er tungvindt å sitte å lese. Da ville jeg heller hatt et eget brukerområde (login/pass) der du har alt det lesestoffet på web. Lettere med tanke på linker og sånn og.
En nettbutikk guide bilr den nok ikke, da jeg mener bilstereo bør kjøpes over disk, fra kvalifiserte selgere, med mindre du vet hva du skal ha.
Vi legger opp til at designet blir lettlest og elegant.
Grunnen til at vi sattser på pdf, er slik at man skal kunne ha mulighet for å laste ned hver enkelt nummer for eventuelt å skrive ut. Dette gjelder selve magasinet. Det vil etterhvert bli en svært innholdsrik nettside også.
mvh
Glenn
er forsåvidt enig med deg at det bør kjøpes over disk.
Problemet er at veldig mange har ikke alt for mange kvalifiserte i sitt distrikt. Derfor jeg tenkte det var kjekt med en slik guide så ikke mange går på en smell ved å høre på typiske selgere og får drit som koster mye penger.
Er ikke veldig mange som har mulighet til å kjøre 20-30 mil bare for å høre hva en selger sier og anbefaler.
Men det er jo ditt magasin, ville bare komme med tips :)
Når det gjelder PDF'en skjønner jeg poenget ditt. Det jeg ville ønsket er begge deler. En del på nettet der alt er web-basert, og en PDF som kan lastes ned og printes ut.
Når man lager PDF'en er jo dette veldig enkelt mener jeg. Er så enkelt som 'save as webpage' mener jeg å huske. Men igjen, kun tips! :)
Alta Bilstereo
18-07-2007, 17:52
Som vi fra nord sier...Peis på:) kan bli sykt bra
Glenn Solie
20-07-2007, 13:44
er forsåvidt enig med deg at det bør kjøpes over disk.
Problemet er at veldig mange har ikke alt for mange kvalifiserte i sitt distrikt. Derfor jeg tenkte det var kjekt med en slik guide så ikke mange går på en smell ved å høre på typiske selgere og får drit som koster mye penger.
Er ikke veldig mange som har mulighet til å kjøre 20-30 mil bare for å høre hva en selger sier og anbefaler.
Men det er jo ditt magasin, ville bare komme med tips :)
Når det gjelder PDF'en skjønner jeg poenget ditt. Det jeg ville ønsket er begge deler. En del på nettet der alt er web-basert, og en PDF som kan lastes ned og printes ut.
Når man lager PDF'en er jo dette veldig enkelt mener jeg. Er så enkelt som 'save as webpage' mener jeg å huske. Men igjen, kun tips! :)
Det er ikke mitt magasin, men leserne sitt, derfor er jeg veldig interessert i hva vi kan gjøre for å glede lesere.
Det kommer både pdf og webbasert.
Kjør på med tips og ønsker alle sammen. Litt av stoffet til første nummer er alerede klart.
mvh
Glenn
Glenn Solie
25-07-2007, 10:57
Ting skjer hele tiden nå. Desverre så har tilbakemeldingen fra leverandører vært noe dårlig. Kun 2 leverandører har vist stor interesse foreløpig, nemlig ICE Audio og Installbay Trading. Ellers har både EMMA og Norges Bilstereo og Multimedia Forbund kommet med positive kommentarer på dette.
Vi håper på at flere leverandører vil se på dette som et spennede prosjekt.
Vel, kanskje på tide å informere de andre som er med på dette om hva som skjer.............he he.
mvh
Glenn
Glenn Solie
28-08-2007, 20:34
Jeg må desverre meddele at jeg ikke kan fortsette med dette prosjektet. Jeg ble tilbudt en jobb jeg ikke kunne si nei til, og siden dette er innen bransjen kan ikke dette kombineres. Jeg håper noen fortsetter der hvor dette slutter, da jeg ser et behov for et slikt organ.
Til alle som har ventet på dette, må jeg bare beklage.
mvh
Glenn
vBulletin® v3.8.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.