Announcement

Collapse
No announcement yet.

Forsterkeren "starter" ikke.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Forsterkeren "starter" ikke.

    Hei, jeg har nettop koblet og satt sammen et bilstereo anlegg med ny CD-spiller, 2 kanals forsterker og 2x10" subwofferkasse.

    Jeg har ikke så mye peiling, men har fått endel hjelp så alt skal være ok.
    Mitt problem er at forsterkeren ikke skrur seg på(den grønne lampen (power) lyser ikke), mellom remote og 12v inngangen på forsterkeren måler jeg litt over 12v, og sikringen i forsterkeren er ok, men allikevell så skrur den seg ikke på når jeg starter CD-spilleren. (Remote kabelen er koblet til CD-spilleren)

    Så jeg vet liksom ikke hva som er galt, noen som har hatt samme problem eller vet hva som kan være feil?
    Jeg er klar over at jeg har veldig lite peiling på bilstereo men håper likevell noen kan hjelpe

    Takk
    Last edited by Gratislaila; 02-04-2009, 21:19.

  • #2
    Ikke for å være frekk, men jeg spør bare for å sjekke. Ting kan fort gå litt fort når man kobler, og hvis man er ny innen bilstereo, er det fort gjort å koble feil.

    I utgangspunktet er det følgende som skal til for å få igang en forsterker:
    12v fra batteriet skal inn i 12v på forsterkeren (husk sikring minimun 30 cm fra batteriet)
    Jording skal i - på forsterker og skal helst ikke være mer enn ca 50 cm, kan kobles rett i chassiet, pass på at du har god kontakt mellom metallet.
    Remote skal inn i en noe mindre kontakt på forsterkeren (som regel merket med remote) og kobles til remote/antenna på spilleren din (denne pleier være blå).

    Har du forresten sjekket at det ikke er noen sikringer som et gått?
    Ved en evnt. feilkobling kan disse gå.
    Mvh Marius
    '95 Ford Probe 24V GT - 2.5L V6
    Pioneer Rockford Fosgate DynaBel

    Comment


    • #3
      Når du sier inngangen på forsterkeren er det da + eller - du mener. Hvis du måler litt over 12v mellom rem og + kabelen på forsterkeren så tror jeg det er blitt koblet noe feil =) Sjekk at + og - er koblet riktig inn på forsterker. Du vil også kunne få dette måleresultatet hvis du måler på + kabelen og rem hvis rem kabelen ligger til gods.

      Comment


      • #4
        Originally posted by SinnaSatan View Post
        I utgangspunktet er det følgende som skal til for å få igang en forsterker:
        12v fra batteriet skal inn i 12v på forsterkeren (husk sikring minimun 30 cm fra batteriet)
        .
        MAX 30 cm fra batteriet... ikke lengre fra..

        du mente nok det samme, men det kunne være misledende

        Comment


        • #5
          Jupp.. My bad Mente jo selv MAX hehe
          Mvh Marius
          '95 Ford Probe 24V GT - 2.5L V6
          Pioneer Rockford Fosgate DynaBel

          Comment


          • #6
            Originally posted by SinnaSatan View Post
            I utgangspunktet er det følgende som skal til for å få igang en forsterker:
            12v fra batteriet skal inn i 12v på forsterkeren (husk sikring minimun 30 cm fra batteriet)
            Jording skal i - på forsterker og skal helst ikke være mer enn ca 50 cm, kan kobles rett i chassiet, pass på at du har god kontakt mellom metallet.
            Remote skal inn i en noe mindre kontakt på forsterkeren (som regel merket med remote) og kobles til remote/antenna på spilleren din (denne pleier være blå).
            Dette har jeg gjort, er det mulig at feilen skyldes for dårlig kontakt til jord? på jordkabelen i forsterkeren?
            var ikke så alt for nøye når jeg skrapte vekk skit etc.

            Comment


            • #7
              for å utelukke rem. kan du prøve å ta en liten "link" mellom +12V inn på forsterkeren og rett over på rem. vis den funker da er det rem. kabelen som er defekt...

              Comment


              • #8
                Originally posted by Gratislaila View Post
                Dette har jeg gjort, er det mulig at feilen skyldes for dårlig kontakt til jord? på jordkabelen i forsterkeren?
                var ikke så alt for nøye når jeg skrapte vekk skit etc.
                Det er like viktig med god kontakt til jord som til pluss, så det ville jeg fikset - selv om det kanskje ikke er der problemet ditt ligger nå...
                Måler du 12V mellom remote inn og - på forsterkeren, eller mot +?

                Comment


                • #9
                  Jeg målte 12v mellom remote og + :S

                  Comment


                  • #10
                    oisann! da er det en seriøs feil et sted... Sikker på at pluss og minus er på rett sted? i tilfelle er nok remote koplet feil på spilleren (om den ikke er kommet itl jord på ferden bakover etc)

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by golfnos View Post
                      oisann! da er det en seriøs feil et sted... Sikker på at pluss og minus er på rett sted? i tilfelle er nok remote koplet feil på spilleren (om den ikke er kommet itl jord på ferden bakover etc)

                      + og - er koblet på rett sted, jeg har også koblet remote på rett plass i CD-spilleren, (dvs. på den blå/kvite kabelen som det står remote på :P).
                      så jeg får sjekke om den har kommet i klem ellerno, skal bruke dagen på å finne det ut.

                      Takk for alle svar!

                      Comment


                      • #12
                        Jeg hadde stikki innom planethifi i Trondheim om jeg var deg. Mye bedre å få det fikset av de gutta en å kåle rundt selv om man ikke vet hva man driver med
                        Mvh Tony
                        - The only road to take is perfection itself

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Typhon View Post
                          Jeg hadde stikki innom planethifi i Trondheim om jeg var deg. Mye bedre å få det fikset av de gutta en å kåle rundt selv om man ikke vet hva man driver med
                          Du har nok rett der, men hva ville det kostet meg? sånn ca

                          Comment


                          • #14
                            kan ikke tenke meg at di tar så mye for å bare sjekke dette. helt sikkert en bagatell en plass. di fleste hadde nok gjort dette uten betaling.

                            Comment

                            Working...
                            X