Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sjekke/måle jordingen din?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Sjekke/måle jordingen din?

    Går det ann å måle hvor god jordingen din er?

    Har fundert litt på det og komt fram til 2 måter da...
    Måle spenningen på jordingskabelen/jordingspunktet og på batteriet, for å så se forskjellen fra - på batteriet ...
    Eller måle resistans fra jordingskabelen/jordingspunktet til - på batteriet?

    Bare for å dobbelsjekke at jordingen er bra, slik utstyr ikke blir ødelagt og spenning tapt ...

  • #2
    Du vil dessverre ikke se noe særlig forskjell på spenning målt ubelastet på kablene er jeg redd. Du kan godt måle 14,4V baki bilen på en 1,5kvadrat kabel så lenge den ikke fører noe strøm. Kanskje beste måten er nok å la anlegget spille en heftig langvarig basstone og måle mellom minus på forsterkeren og minus på batteriet ditt ja.
    Roar Sørlie
    Tlf 90127075
    Strandgata 26; mitt andre hjem :P

    Comment


    • #3
      Stemmer det r3mark sier.

      Last ned f.eks. en 60hz sinus tone fra www.realmofexcursion.com og kjør denne på anlegget med full gnu. Så måler du på hvor mye du har på batteri, og deretter hvor mange volt du har på forsterker strøm-inngangene. Da ser du spenningsfallet fra batteripol og helt bak til selve forsterkeren.

      Om du har mye spenningsfall selv om du har 10kvd kabel pr 1000 watt rms forsterker, kan du bytte polbrakkettene, jorde skikkelig med ny kabel fra batteri til karosseri, og pusse nøye og bra på begge jordingspunktene. Setebeltefeste er jo et godt jordingspunkt.
      Tidligere importør for Digital Designs,
      overtatt av www.dynaBel.no.

      Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

      Comment


      • #4
        Originally posted by Digital Designs Norge View Post
        Last ned f.eks. en 60hz sinus tone fra www.realmofexcursion.com og kjør denne på anlegget med full gnu. Så måler du på hvor mye du har på batteri, og deretter hvor mange volt du har på forsterker strøm-inngangene. Da ser du spenningsfallet fra batteripol og helt bak til selve forsterkeren.
        Denne metoden måler ikke spenningsfallet på jordingen, men det totale spenningsfallet. Det er viktig å gjøre akkurat slik r3mark sa; måle spenning mellom jordingsinngangen på forsterker og minuspolen på batteri
        Jonas Tautra
        - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
        Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

        Comment


        • #5
          Ja, selvsagt

          Men da får man hvertfall målt hele spenningsfallet slik at man også kan sjekke andre plasser om jordingen er god, mens spenningsfallet er stort. På en måte. du skjønner sikkert hva jeg mener

          Litt sliten etter en lang dag med kunder hehe
          Tidligere importør for Digital Designs,
          overtatt av www.dynaBel.no.

          Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

          Comment


          • #6
            Originally posted by Digital Designs Norge View Post
            Ja, selvsagt

            Men da får man hvertfall målt hele spenningsfallet slik at man også kan sjekke andre plasser om jordingen er god, mens spenningsfallet er stort. På en måte. du skjønner sikkert hva jeg mener

            Litt sliten etter en lang dag med kunder hehe
            Joda, men tenkte jeg bare skulle klargjøre ting siden det ble spurt etter metoder for å sjekke jording. På denne måten kan man jo finne frem problemområdet, mens når man måler hele spenningsfallet aner man jo ikke hvor problemet ligger.
            Jonas Tautra
            - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
            Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

            Comment


            • #7
              Selvsagt. Helt riktig

              Bare meg som ikke er helt våken i dag
              Tidligere importør for Digital Designs,
              overtatt av www.dynaBel.no.

              Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

              Comment


              • #8
                Originally posted by Digital Designs Norge View Post
                Selvsagt. Helt riktig

                Bare meg som ikke er helt våken i dag
                Bare idag?
                Mvh
                Rolf Try Nygård

                Comment


                • #9
                  Originally posted by neptyr View Post
                  Bare idag?
                  hmm. Merkelig at moderator kommer med slik offtopic. Alle har vel svart feil nå og da. Sliter du med å glemme?
                  Tidligere importør for Digital Designs,
                  overtatt av www.dynaBel.no.

                  Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Digital Designs Norge View Post
                    hmm. Merkelig at moderator kommer med slik offtopic. Alle har vel svart feil nå og da. Sliter du med å glemme?
                    Nei, syns bare du kommer med alt for mange dårlige råd for tia.
                    I en haug av tråder så kommer folk å retter på infoen du mener du har lest deg til.
                    Mvh
                    Rolf Try Nygård

                    Comment

                    Working...
                    X