Announcement

Collapse
No announcement yet.

lite trøkk i anlegget?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • lite trøkk i anlegget?

    har hjelpa dama å montert anlegg i russebilen,som for øvrig er en vw caravelle,har disse elementene :

    http://www.elutstyr.no/product_info....oducts_id=1739 1 stk og 2 stk http://www.elutstyr.no/product_info....oducts_id=3710 , subbene står montert i ei 170 liters lukka kasse

    problemet er at det er lite trøkk som kommer ut av subbene,de slår som bare det men gir fra seg lite lyd?ble nesten litt skuffa da jeg hørte lyden,har kobla de i 2 ohm som skal gi 850w rms,litt over det subbene skal ha men det skal jo ikke ha mye å si! noen som har noe tips,råd?ville det blitt bedre om jeg monterte porter i kassa?kassestørrelsen trenger ikke være helt nøyaktig da dette bare skal gi fra seg litt lyd

  • #2
    Gå ut å bytt om pluss og minus på ett av elementene du

    Comment


    • #3
      syntes uansett 170 liter hørtes forferdelig mye ut som lukket kasse eller? Sikker på at disse ville laget mye mer liv i en portet og tilpasset kasse

      Comment


      • #4
        85 liter lukket per element er oppgitt kassestørrelse, så det bør jo fungere. Og vær glad det ikke er ~15 år siden, da var kassene ganske mye større enn de er i dag

        Comment


        • #5
          kassa er bygget etter fabrikkmål den så det skal være rett så du mener det at jeg skal bytte om pluss og minus og se?

          Comment


          • #6
            På det ene elementet, det du beskrev var typisk motfase problem, masse bevegelse, lite lyd
            Mvh
            Rolf Try Nygård

            Comment


            • #7
              Originally posted by knut86 View Post
              så du mener det at jeg skal bytte om pluss og minus og se?
              Evt. høre!

              Mvh
              Dag Johansen
              "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

              Comment


              • #8
                heeh,ja høre må en gjøre,får prøve å se i kveld

                Comment


                • #9
                  da skal jeg si det ble guffe i subba ja!skrangla i hele stakkars bilen

                  Comment


                  • #10
                    En feil som er fryktelig enkel å begå, og som utallige andre har gjort før deg

                    For å forklare litt mer inngående hva som skjer (om en eller annen særing skulle ha interesse av det);
                    Lyd er ingenting annet enn trykkforskjeller i luft. Når de to membranene beveger seg motsatt vei* vil de utlikne hverandre og resultatet er svært skuffende prestasjon, slik du opplevde... Ideelt sett skulle man jo ikke hørt noen verdens ting, men teori og praksis er to helt forskjellige ting i praksis At pluss er koblet til pluss er veldig mye mindre viktig enn at begge elementene er koblet likt. Faktisk kan det i noen tilfeller låte best med (begge) elementene fasevendt, dvs. at pluss og minus er byttet om. Bare å eksperimentere seg frem og bruke ørene

                    *en høyttalermembran beveger seg både ut og inn. Om noen forteller deg at "en basser bare slår en vei" har de kort fortalt ikke snøring på hva de prater om, og burde holde munnen lukket.
                    Last edited by epifant; 23-04-2009, 23:25.

                    Comment

                    Working...
                    X