Announcement

Collapse
No announcement yet.

Forsterker i russebil sluttet å spille, defekt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Forsterker i russebil sluttet å spille, defekt?

    Heisann..

    Nå har det seg slik at russetiden har begynt i det små, og i går var vi ute å kjøre i russebilen til dama mi.. Plutselig sluttet bassene å spille, men resten av høytalerene spilte fortsatt. Anlegget består av 6 stk 6x9 som er koblet på en forsterker, og 2 stk Kicker 12" som er koblet på en Boss 3500w forsterker. Tror det er 1200 watt rms.

    Bilen de sitter i er en Chevrolet Van, og baskassen er plassert i bagasjerommet. Forsterkerene sitter mellom førersetet og den forrerste sofaen, med en kasse over seg. Kablene til bassene er lagt under parketten i bilen. Dette vil si at forsterkerene får så og si null lufting. Da jeg skrudde opp dette, og prøvde å sette på musikken lyste protect lampa på forsterkeren. Sjekket alt av sikringer etc, men ingenting hadde gått. Deretter tenkte jeg at jeg skulle prøve en annen forsterker, og har selv en forsteker jeg tenkte jeg skulle prøve. Dette er en Soundstream forsterker på 1500 w. Da jeg hadde koblet til, sjekket jeg at alle kablene var koblet riktig, noe de var. Da jeg satte på spilleren da begynne bassene å slå som f..., ikke i rythme i det hele tatt... de bare dunka på, var helt sinnsykt. Deretter kom det gnistrer fra forsterkeren min, før jeg rakk å skru av spilleren. etter dette lukta det svidd, og jeg turte ikke prøve mer.

    De som eier bilen bestemte seg for å ta med bilen og min forsterker til broren til ho ene på bilen, som visst var litt mer anleggkyndig enn meg.. Han påstod at min forsterker var ødelagt fra før, noe jeg kan si med 100 % sikkerhet at den ikke var.. Har nylig tatt den ut av bilen, og da funket den perfekt. det er også veldig snodig at først den forsterkeren som stod i bilen fra før kuttet, for deretter at min klikket helt. Har ikke prøvd min enda, men furundrer meg ikke om den er ødelagt.

    Er det noen her inne som har vært borti liknende hendelser, eller har noen aning om hva som kan være problemet? Og hvorfor det bare gnistret når vi prøvde min forsterker?

    håper noen kan være så snille å hjelpe meg, for er litt kjipt uten ordentlig anlegg i russetiden.


    Takker for svar

  • #2
    Hadde akkurat samme problem en gang. Da var utgangene på spilleren røket, og dette var en Pioneer så det var ikke uvanlig.

    Prøv med en annen spiller du.

    Det som var forskjellig fra mitt problem og ditt problem var at når jeg skrudde på spilleren fikk forsterkeren bare en basstone med full gnu. Jeg kunne ta volumet fra bunn og helt til topp uten å høre forskell. Subbene sto bare å spilte full gnu, og peaket både forsterker og subber, samme hvilket volum og sang jeg hadde.

    Funker det ikke å bytte spiller, kan du bytte signalkabler, OG prøve med en annen LITEN forsterker, så skal det nok funke ser du

    Kan ikke tenke meg at dårlig jording/strømtilførsel kan føre til dette problemet.
    Tidligere importør for Digital Designs,
    overtatt av www.dynaBel.no.

    Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

    Comment


    • #3
      Er akkurat slik det er på denne også.. Hadde volumet på 0, og det var full guffe fra bassene. Men når det gnistra som juling på forsterkeren min da? Tror du den er ødelagt? Og den andre som har gått i protect modus, har den tatt kvelden?

      Comment


      • #4
        Hvor gnistrer det? Ved phono-inngangene, høyttaler utgangene, eller strøm/remote inngangene?

        Gnistring tyder på en kortslutning da, men det vil veldig ofte gnistre hvis du kobler til forsterkeren uten å ha tatt ut sikringen ved batteriet først, så det er "normalt", og bør ikke ødelegge forsterkeren din. Har selv aldri ødelagt en forsterker på den måten.

        Men gnistrer det overalt når du spiller må jo noe være steingalt.

        Ville prøvd forsterkeren din i en bil som allerede har en forsterker som fungerer, slik at du da kan teste om din er i stykker.

        Hvis phonoutgangene har kortsluttet, kan forsterkeren din være ødelagt, med tanke på hvor sinnsykt kraftig signal forsterkeren får som følge av kortslutningen.
        Tidligere importør for Digital Designs,
        overtatt av www.dynaBel.no.

        Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

        Comment

        Working...
        X