Announcement

Collapse
No announcement yet.

Aktiv deling og best mulig lyd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Aktiv deling og best mulig lyd

    Heihå.

    Sitter og tweaker anelgget litt.. fått i HSK130-settet og driver å styrer på litt nå. Blir ikke fornøyd..

    Jeg har da altså aktiv deling på dette.


    Aktiv deling er stilt som følger:
    Band - Level - Hertz - Slope
    LOW - 0 - 63Hz - 6
    MID-L - 0 - 63Hz - 6
    MID-H - 0 - 10KHz - 6
    HIGH - 0 - 3200Hz - 6

    Hvor mye jeg bør sette på slope er jeg ikke helt sikker på da..
    Resultatet foreløpig er ganske tynn og rimelig crap lyd.. Jeg hører også lite forskjell på om jeg stiller fasen til subwooferen 180*.. merkelig.
    Alt av deling på forsterkere er koblet ut. Hmm!

    Dørene er dempet med m1 og splen på dør, og m1 på dørtrekk.. bagasjerom er dempet med m1 på hele, og splen på hjulbuer.
    98' Audi A4
    Alpine 9887R/ Fusion Jonah Lomu 5.25" fjl525 / Genesis Profile Four / DynaBel BF4501 / 2x Image Dynamics V3 D2

  • #2
    La gjerne mellomtone spille med brattere slope på hipass.
    Samme med diskant.
    Og prøv å dele mellomtonen en del lavere på topp
    Jonas Tautra
    - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
    Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

    Comment


    • #3
      Er ikke så veldig rart du har dårlig lyd når det er satt opp sånn
      Nå er det komplett umulig å guide lydjustering via nettet men du kan jo hvertfall prøve dette som et utgangspunkt og prøve deretter.

      Band - Level - Hertz - Slope
      LOW-LPF - 63Hz - 24
      MID-HPF - 63Hz - 12
      MID-LPF - 4KHz - 12
      HIGH-HPF - 4khz - 12
      HIGH-LPF - 20khz -0

      Siden du har 5.25" som midbass og et plastdørtrekk som baffel så bør du nok ikke forvente så altfor mye midbass og da er det gjerne lurt og bruke bassen opptil hvertfall 63hz og heller dele bratt istedet for 50hz som er mest vanlig (da om du har midbass foran som kan ta seg av området ned til 50hz)

      Comment


      • #4
        Takk for svar! I dag ble iallefall bassen veldig mye bedre. Syntes fortsatt at diskantene er litt masete, og at dybden på lydbildet er veldig veldig lav dårlig... hmm.. Kan det være forsterkeren min? Skal se om jeg får tak i en annen forsterker til å teste med.
        98' Audi A4
        Alpine 9887R/ Fusion Jonah Lomu 5.25" fjl525 / Genesis Profile Four / DynaBel BF4501 / 2x Image Dynamics V3 D2

        Comment


        • #5
          Prøv deg frem med litt tidskompensering og nivåjusteringer.
          Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

          Comment


          • #6
            Originally posted by veegard View Post
            hmm.. Kan det være forsterkeren min? Skal se om jeg får tak i en annen forsterker til å teste med.
            Nei, det er nok brukeren dessverre, du har begitt deg utpå ett veldig avansert område nå.

            Beste anbefaling fra min side er at du finner noen som kan justere aktiv deling, og får dem til å gjøre/det hjelpe deg Det blir lærerikt i samme slengen tenker jeg!

            Det er veeeeldig mye å lære når det gjelder aktiv deling, og hva du kan gjøre for å få bedre lyd når du har EQ/Tidskomp/nivåjustering/aktivt delefilter, men du må kunne bruke det
            Mvh
            Rolf Try Nygård

            Comment


            • #7
              +1 på siste post.
              Ta å les litt teori rundt emnet, så skjønner du hva som skjer når du trykker på spilleren. Og hvorfor lyden forandrer seg, ikke minst hvordan du får den bra. Alt annet blir å trykke i blinde.
              Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

              Comment


              • #8
                Grunnen til at jeg sier at det kan være forsterkeren var at jeg aldri ble riktig fornøyd i gamle bilen heller.. Tidskomp har jeg ikke brukt enda, hpf og lpfene står noelunde i stil med spesifikasjonene på komponentene.
                Er iallefall ikke engang en halvveis antydning til panelvibrasjoner i dørene lengre da! Der ble det ganske dødt plutselig

                Skal iallefall lese meg litt opp på det.. og se om noen har en sånn KTX-100EQ liggende, de skal visst være ganske potente. Da får jeg jo ogåså koblet spilleren til laptopen om jeg forsto det riktig.
                98' Audi A4
                Alpine 9887R/ Fusion Jonah Lomu 5.25" fjl525 / Genesis Profile Four / DynaBel BF4501 / 2x Image Dynamics V3 D2

                Comment


                • #9
                  Ingenting gærnt med HSK 130 ihvertfall. Med skillelig kasse/demping av dører vil jeg si det er blandt det beste 130mm til prisen. Hvilken forsterker har du? Genesis?

                  Comment


                  • #10
                    Jau, står i signaturen. Den skal jo i utgangspunktet være nokså bra! Alt av kabler er nytt, med unntak av 2/3 av signalkablene mine, som jeg tør påstå er litt jalla... Loddet et par ganger. Har noen nye liggende som jeg kan prøve da, men litt ork å bytte dem ut.

                    Subbene er ikke noe problem lengre, de spiller fint og tight nå.. Men lyden framme er fortsatt ikke noe særlig dybde i.
                    Har ikke drevet å finjustert EQ enda, me ndet skal jo ikke være nødvendig for å få en fin lyd.. Hmmm...
                    98' Audi A4
                    Alpine 9887R/ Fusion Jonah Lomu 5.25" fjl525 / Genesis Profile Four / DynaBel BF4501 / 2x Image Dynamics V3 D2

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by veegard View Post
                      Subbene er ikke noe problem lengre, de spiller fint og tight nå.. Men lyden framme er fortsatt ikke noe særlig dybde i.
                      Har ikke drevet å finjustert EQ enda, me ndet skal jo ikke være nødvendig for å få en fin lyd.. Hmmm...
                      Hva mener du med "dybde"? Dybde, som i dybdeperspektivet på lydbildet, eller dybde som hvor dypt bassdelen på frontsettet går?

                      For å få en optimal lyd, er EQ ganske vesentlig. Men sikker på at det ikke bare er litt nivåjusteringer på midbassen eller liknende som må til?
                      Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                      Comment


                      • #12
                        Tenkte oppfattelsen av de forskjellige frekvensene og detaljer i lydbildet.. Det høres veldig flatt ut, vanskelig å skjelne forskjellige instrumenter, og trommer fra vokal og sånn. Minner meg om lavbitrate-greier.

                        Diskanten var litt dominerende, har dempet den litt, men klarere lyd sliter jeg med å få.
                        Vanskelig å forklare i ord! Føler ikke at det er verken krystallklar diskant eller midbass som er noe lett å høre på.
                        98' Audi A4
                        Alpine 9887R/ Fusion Jonah Lomu 5.25" fjl525 / Genesis Profile Four / DynaBel BF4501 / 2x Image Dynamics V3 D2

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by veegard View Post
                          Tenkte oppfattelsen av de forskjellige frekvensene og detaljer i lydbildet.. Det høres veldig flatt ut, vanskelig å skjelne forskjellige instrumenter, og trommer fra vokal og sånn. Minner meg om lavbitrate-greier.

                          Diskanten var litt dominerende, har dempet den litt, men klarere lyd sliter jeg med å få.
                          Vanskelig å forklare i ord! Føler ikke at det er verken krystallklar diskant eller midbass som er noe lett å høre på.
                          Hvordan er det montert?
                          Svaret du søker ligger i tidskompensering, uten det blir det rotete uansett.
                          Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                          Comment


                          • #14
                            Hmm, det er montert med en 4=>5.25" adapter i plast. Ikke den mest fantastiske løsningen, men jeg har ikke hatt noe problemer med vibrasjoner og sånn fordi om.
                            Med tidskomp bør jeg måle fra diskant da?
                            98' Audi A4
                            Alpine 9887R/ Fusion Jonah Lomu 5.25" fjl525 / Genesis Profile Four / DynaBel BF4501 / 2x Image Dynamics V3 D2

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by veegard View Post
                              Hmm, det er montert med en 4=>5.25" adapter i plast. Ikke den mest fantastiske løsningen, men jeg har ikke hatt noe problemer med vibrasjoner og sånn fordi om.
                              Med tidskomp bør jeg måle fra diskant da?
                              Uansett kan du ikke vente den heftigste smekken fra en 5,25".
                              Tidskomp må du ta for hvert enkelt element. Og sørge for at de er i fase.
                              Les litt om det før du begynner, ellers er det totalt gresk, og kommer ikke til å bringe deg noen vei.
                              Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                              Comment

                              Working...
                              X