Announcement

Collapse
No announcement yet.

Morel Frontsett, problemer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Morel Frontsett, problemer

    Hei

    Jeg har kjøpt meg et morel hybrid ovasion 6 set som jeg tenkte å montere i colten min. Men jeg har da selvfølgelig noen problemer. Høytalerne er først og fremst for store, er 6,5'' istedet for 5''. Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal feste dem mtp lydkvalitet og slikt. De gamle festene passer dårlig. Også delefilteret aner jeg ikke hvor man burde feste, er jo ikke plass til det noe sted :S Hadde tenkt til å ha det inne i dørene men vet ikke helt hvor lurt det er. Også skal jeg bruke en forsterker til å dra dem, kan jeg ha den i bagasjen sammen med subforsterker eller er det dumt å trekke kabler så langt? Tenkte også å ha diskanten i speilhuset, men har hørt at midtone og diskant ikke burde sitte langt fra hverandre. Midtonen hadde jeg planer om å montere der hvor de orginale høytalerne satt, bare at jeg skulle justert slik at de passet inn. Også lurte jeg på om jeg kan bruke vanlige kobberkabler som høytalerkabler, da jeg får dette gratis kunne det vært greit. Blir ikke noe dårligere lyd av det?

    På forhånd takk

  • #2
    Du får nok mest sannsynlig overganger til 6,5" til colten din. besøk en bilstereobutikk. Du kan sikkert lage noen også i MDF f.eks.
    Delefilter må du da klare å finne en plass til.. prøv å være litt kreativ
    Det å dra kabler bakfra og frem med høyttaler kabler er ingen problem.
    Det optimale er å ha mellomtone og diskant så nærme hverandre som mulig, men det er mer optimalt i bil å trekke diskanten opp i speilhuset da diskant fort blir kvalt om den monteres nede i døra så monter den i speilhuset du.
    Hva mener du med vanlige kobberkabler? høyttalerkabler er nå stortsett kobberkabler det også.
    Ellers så kan du sikkert kjøre ned på Økern til Audio-Art å få litt hjelp.
    sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
    IceAudio - Bilringen AS - inakustik

    Comment


    • #3
      Jeg bare leste at noen valgte å bruke strømkabler istedet for høytalerkabler et sted, tenkte det kanskje var noe med skjerming eller noe eller at det var noe som ledet bedre en kobber. Med kobberkabler snakker jeg om vanlig PN som brukes i husinnstalasjoner osv, får dette i stort sett alle dimensjoner helt gratis så. Men hva med å skru fast mellomtonen rett i blekket, vil det funke noe særlig? Går jo kabler fra spilleren til de høytalerne som var der fra før, men de kablene kan vel trygt byttes ut kanskje. Bare synes det virker litt knotete og trekke gjennom dører og det som er og samtidig få det skjult men har ikke sett på det enda Skal se litt nøyere når jeg er ferdig på jobb.

      Comment


      • #4
        Rett i blekket er det beste, da dette er mest stødig. Pass dog på at det er tett mellom element og blekket. Hvis ikke så blir det som å kjøre en sub uten kasse, og du kan tenke deg hvor moro dèt er!
        Mvh Tony
        - The only road to take is perfection itself

        Comment


        • #5
          Kobber er kobber, så lenge det ikke er snakk om noe særlig effekt, og det er det sjelden på et frontsett, så greier du deg fint med det originale ledningsnettet som ligger der.
          Mye av støyen folk kan oppleve i en bil vil uansett skyldes dårlig jording av forsterker eller spiller, slik at jordingen i signalkablene vil bli primærjordinga for enten forsterker eller spiller.. noe som også kan føre til brente signalbaner på spiller.

          Kjører selv Hybrid Ovation 6 på det originale ledningsnettet fremme, og det høres nydelig ut..
          Merker dog at selv om det spiller pent helt ned til 50hz, så vil du oppleve forvrengning tidligere ved høyt volum grunnet den lave delingen, og en midbass er sterkt å foretrekke.. Det blir neste steg for meg, installere en midbass som tar seg av 63->200hz, og la frontsettet spille 200hz->.
          Har plassert mine delefiltre inne i dashboardet, på begge sider av rattstammen. Det passer fint, da de originale høyttalerkablene passerer der.
          Forsterkerne er plassert i bagasjerommet, har trukket 1,5mm2 høyttalerkabler fra delefiltrene i dashboardet bak, sammen med strømkablene - null antydning til støy.

          Comment


          • #6
            Men jeg vil helst slippe å drive med støping/plasting osv, da jeg ikke har utstyr, kunnskaper eller nok av det der så blir det bare ekstra utgifter og masse knot. Så jeg tenkte å skru høytalerne rett i blekket, bare lage et feste i enten tre eller aleminium. Da blir midtonen der hvor de orginale høytalerne satt, på en måte inni selve døra. Eneste jeg tenker da er at det er jo ikke vanntett der inne. Men de orginale høytalerne var jo der. Og jeg liker ikke å kjøre rundt med et frontsett til nesten 5lapper når det er fare for at det kommer vann inn der. Så jeg er litt usikker på hva jeg burde gjøre med det, er baksiden av høytaleren som er inne i døra altså.

            Og for å få inn delefilteret i dashen må jeg vel ta av hele dashboret da? Hørtes ut som mye jobb men får se hva jeg får til. Diskantene fikk ikke plass i speilhuset så tenkte å sette dem oppå dashboret rett ved siden av, passer ganske bra der. Litt usikker på hvordan jeg skal feste dem, men er skrufester på dem, kan eventuelt kanskje lime? de er jo flate under de diskantene så kan bare skru dem fast på en flat overflate

            Edit: Største problemet nå er vel at høytalerne står i fare for å bli våte... Må vel ha noe som beskytter den.
            Last edited by Andersv90; 22-05-2009, 18:16.

            Comment

            Working...
            X