Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kassestørrelse til RF P2D412

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kassestørrelse til RF P2D412

    Heisann.
    Har lett rundt på nettet og på dette forumet, men finner ingen svar.
    Håper dere kan hjelpe

    Jeg har sett meg ut disse: Rockford Fosgate P2D412. Derunder så står disse målene på volumbehov:

    Rec. Sealed Enclosure 1.02 cu. ft. (28.88 liters)
    Range: 0.70 cu. ft. - 1.80 cu. ft.
    Range: (19.82 liters - 50.97 liters)

    Noen som kan forklare meg litt hva de forskjellige målene betyr?

    Jeg har ei lukket kasse pr. i dag som måler 79.88L, delt i 2 som det er plass til 2stk 12" elementer i. Det har stått 2stk rockford Fosgate PunchZ elementer i de(type gamle), men jeg er usikker på om kassa går greit til de elementene jeg har tenkt til.

    Jeg har også en Rockford Fosgate P10002 liggende som jeg har tenkt til å benytte i anledningen, samt 1stk 1,5 farad kondis.

    Hva tror folket om det oppsettet? og kan jeg bruke den kassa jeg allerede har, eller må jeg bygge ny?
    Bør jeg heller gå for Rockford Fosgate P3D212 i stedet for for å få maks effekt?

    På forhånd takk for alle svar
    Last edited by J.T.; 24-05-2009, 22:33. Reason: tråden omhandler mer enn bare kassestørrelse
    2005 Ford Focus Titanium - Alpine IVA-W505R - Alpine Imprint PXA-H100 - MTX T8652 foran med aktiv deling - MTX T610S-22 subwoofer x2 - MTX TH904 4x150w rms forsterker - MTX TH1500D 1x1500w rms forsterker - 2 stk Alpine 5,8" LCD-skjermer i nakkestøtter - Stinger kabling -

  • #2
    Hei!

    De Rockford Fosgate P2 eller P3 12" bassane, er det noe du har liggende?
    Vist ikke så er de RF P3 bassane anbefalt da de er litt kraftigere..

    Rec. Sealed Enclosure 1.02 cu. ft. (28.88 liters) er anbefalt lukket kasse på 28.88 Liter
    Range: (19.82 liters - 50.97 liters) = Generell/ kan brukes i kassestørrelse fra 19.82 til 50.97 Liter.
    Dette er for P2 og P3 bassane ifølge siden til RF, disse finnes i både 2 eller 4 Ohm dobbelspolet.

    Så du kan bruke den lukkede kassa du har til de nye Punch elementene, blir da ca 39.9 Liter pr element i den kassen noe som skulle gå greit.

    Ellers en kjapp test i winISD for P3D212 bassane:
    Lukket Kasse: 37.5 Liter pr bass (Qtc=0.71)
    Portet Kasse: 77.9 Liter pr bass (22.6Hz Tuning)

    Forsterkeren du har liggende kan brukes, men bør ha større om man skal ha max ut av opsettet.
    Anngående mer spesifikk kobling av bassane på forsterkeren kommer an på om man velger 2 eller 4 Ohms utgaven av elementene.

    http://www.youtube.com/watch?v=cPnPr...e=channel_page

    Comment


    • #3
      Nei er ingen jeg har liggende, men har planer om å kjøpe inn

      Grunnen til at jeg spør er fordi jeg egentlig er på jakt etter er 2stk 12" RF elementer som passer inn i kassa, og som spiller tålig bra...
      Noe monsteranlegg blir det ikke uansett, da må jeg til med langt flere lapper.
      Og siden dette bare er et sett som skal baki ei stasjonsvogn som jeg bruker som bruksbil, så trengs det heller ikke.
      Mangler bare det "lille ekstra" i forhold til hva som allerede sitter i bilen originalt.

      Tusen takk for svar på kassevolum og betegnelser, det var som jeg tenkte inni hodet mitt, men jeg var ikke helt sikker.

      Om det blir 2 eller 4 Ohm er jeg ikke sikker på enda, men ser for meg at det må bli 4 Ohm hvis jeg går for P2D412 og 2 Ohm hvis jeg går for P3D212. Dette ut ifra forsterkeren som jeg allerede har liggende og koblingsskjemaene på Rockford Fosgate sine sider.

      Inni hodet mitt så er det noe som sier meg at jeg får mest ut av kasse, subbere og forsterker om jeg går for P2-elementer?
      2005 Ford Focus Titanium - Alpine IVA-W505R - Alpine Imprint PXA-H100 - MTX T8652 foran med aktiv deling - MTX T610S-22 subwoofer x2 - MTX TH904 4x150w rms forsterker - MTX TH1500D 1x1500w rms forsterker - 2 stk Alpine 5,8" LCD-skjermer i nakkestøtter - Stinger kabling -

      Comment


      • #4
        Ja okay.
        Da er det bare å kjøre på med et par P3D412 basser som har 2 x 4 Ohms spoler.
        Spolene på disse paralellkobles til 2 Ohm på hvert element og begge bassane kobles i stereo på forsterkeren, du får da ut 500w på hver 12" noe som skulle være ok til å bynne med iallefall.

        P3D412 finner man på http://www.bilstereo.no/prod_detaljer.php?id=1051

        http://www.youtube.com/watch?v=cPnPr...e=channel_page

        Comment


        • #5
          Men støter på et problem med kassa mi og P3D412.
          Denne infoen står under lukket kasse på den subben:
          Rec. Sealed Enclosure 1.0 cu. ft. (28.88 liters)
          Range: 0.75 cu. ft.- 1.25 cu. ft.
          Range: (21.24 liters - 35.40 liters)

          Og hvert av mine kammere er på 39.99L ca, da må jeg vel fylle de med ett eller annet?
          Noen forslag til evt. hva?
          2005 Ford Focus Titanium - Alpine IVA-W505R - Alpine Imprint PXA-H100 - MTX T8652 foran med aktiv deling - MTX T610S-22 subwoofer x2 - MTX TH904 4x150w rms forsterker - MTX TH1500D 1x1500w rms forsterker - 2 stk Alpine 5,8" LCD-skjermer i nakkestøtter - Stinger kabling -

          Comment


          • #6
            så lenge du har lukket kasse, så er det bare å kjøre på. 10L ekstra pr. kammer gjør ingenting
            Steffen Hammersgård
            Alpine - Mosconi
            Min prosjekt tråd

            Comment


            • #7
              Nice

              Takker sålangt for alle gode svar

              Flere spørsmål kommer nok, men det tar vi da subberne er i havn
              2005 Ford Focus Titanium - Alpine IVA-W505R - Alpine Imprint PXA-H100 - MTX T8652 foran med aktiv deling - MTX T610S-22 subwoofer x2 - MTX TH904 4x150w rms forsterker - MTX TH1500D 1x1500w rms forsterker - 2 stk Alpine 5,8" LCD-skjermer i nakkestøtter - Stinger kabling -

              Comment


              • #8
                Må det være RF?

                Finnes jo mye som gir mer for penga blandt alle oss aktører her på forumet
                Tidligere importør for Digital Designs,
                overtatt av www.dynaBel.no.

                Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

                Comment


                • #9
                  Hehe, et godt spørsmål... Vet ikke helt hvorfor, men når jeg begynte for 4 år siden så ble det RF, og deretter har det kun gått i RF, med unntak av spiller da :P

                  Jeg er storfornøyd med de, kan vel ikke klage på noen ting.

                  Men, jeg er sikkert som mange andre, blind på begge øynene når det gjelder å favorisere produsenter.

                  Så, sleng ut alternativer som du ser passer til min kasse og forsterker samt kondis, så kan jeg jo gå for noe nytt for en gangs skyld?
                  2005 Ford Focus Titanium - Alpine IVA-W505R - Alpine Imprint PXA-H100 - MTX T8652 foran med aktiv deling - MTX T610S-22 subwoofer x2 - MTX TH904 4x150w rms forsterker - MTX TH1500D 1x1500w rms forsterker - 2 stk Alpine 5,8" LCD-skjermer i nakkestøtter - Stinger kabling -

                  Comment


                  • #10
                    Sleng ut ett budsjett, så er det lettere for folk å finne ut hva de kan tilby.
                    Mvh
                    Rolf Try Nygård

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by J.T. View Post
                      Hehe, et godt spørsmål... Vet ikke helt hvorfor, men når jeg begynte for 4 år siden så ble det RF, og deretter har det kun gått i RF, med unntak av spiller da :P

                      Jeg er storfornøyd med de, kan vel ikke klage på noen ting.

                      Men, jeg er sikkert som mange andre, blind på begge øynene når det gjelder å favorisere produsenter.

                      Så, sleng ut alternativer som du ser passer til min kasse og forsterker samt kondis, så kan jeg jo gå for noe nytt for en gangs skyld?
                      Skjønner deg godt på det

                      Favoriserte JL Audio veldig de første årene mine med bilstereobygging. Men å prøve noe nytt er meget spennende. Gjør som neptyr sier og sleng ut et budsjett, så kan jeg sette sammen et pakketilbud til deg med kremvarer fra Digital Designs
                      Tidligere importør for Digital Designs,
                      overtatt av www.dynaBel.no.

                      Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

                      Comment


                      • #12
                        Budsjettet mitt ligger med en maksgrense på rundt 4000 for 2stk 12".
                        Jeg har ikke sett meg noe særlig rundt enda, og velger heller ikke å bruke mer enn det da dette er en bruksbil først og fremst.

                        Så billig som mulig er jo alltid en setning som blir sagt, men jeg vet og at man får det man betaler for.

                        Jeg har jo allerede, som nevnt, spiller, kabler, kasse, forsterker og kondis, så dette blir vel et lavbudsjett-prosjekt, om man kan kalle det et prosjekt i det hele tatt :P

                        Fortsatt takknemlig for alle svar jeg får
                        2005 Ford Focus Titanium - Alpine IVA-W505R - Alpine Imprint PXA-H100 - MTX T8652 foran med aktiv deling - MTX T610S-22 subwoofer x2 - MTX TH904 4x150w rms forsterker - MTX TH1500D 1x1500w rms forsterker - 2 stk Alpine 5,8" LCD-skjermer i nakkestøtter - Stinger kabling -

                        Comment


                        • #13
                          Kjøp 2 SWS 12" av engen da, de koster 1600,- per stykk.
                          Tror du blir knallfornøyd med dem
                          Mvh
                          Rolf Try Nygård

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by J.T. View Post
                            Budsjettet mitt ligger med en maksgrense på rundt 4000 for 2stk 12".
                            Jeg har ikke sett meg noe særlig rundt enda, og velger heller ikke å bruke mer enn det da dette er en bruksbil først og fremst.

                            Så billig som mulig er jo alltid en setning som blir sagt, men jeg vet og at man får det man betaler for.

                            Jeg har jo allerede, som nevnt, spiller, kabler, kasse, forsterker og kondis, så dette blir vel et lavbudsjett-prosjekt, om man kan kalle det et prosjekt i det hele tatt :P

                            Fortsatt takknemlig for alle svar jeg får
                            DD512 subbene våre spiller meget pent og høyt, og er satt ned fra 1990,- til 1508,- grunnet krisen. bmwfreak her på forumet har kjøpt 2 slike, og han ble meget fornøyd med lydtrykket

                            2stk blir jo 3016,- men du kan få 2 slike for 2500,- inkl mva. pluss frakt. Send meg en PM om du er interessert
                            Tidligere importør for Digital Designs,
                            overtatt av www.dynaBel.no.

                            Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

                            Comment


                            • #15
                              Her dukker det opp med forslag, og det er veldig positivt

                              neptyr: SWS 12" = earthquake? Og hvem er engen? :P

                              Henrik: Det var jo en god pris, men har du noen brukerreferanser til DD?
                              Har ikke hørt om de før, så er litt nysgjerrige på de

                              Eneste en kamerat av han jeg jobber med, han har en 10". Det var ikke all verdens trykk i den subben, men han har bare 1stk, og den er som sagt 10".
                              Og en kan ikke bare basere seg på andres meninger heller, noe jeg er klar over
                              2005 Ford Focus Titanium - Alpine IVA-W505R - Alpine Imprint PXA-H100 - MTX T8652 foran med aktiv deling - MTX T610S-22 subwoofer x2 - MTX TH904 4x150w rms forsterker - MTX TH1500D 1x1500w rms forsterker - 2 stk Alpine 5,8" LCD-skjermer i nakkestøtter - Stinger kabling -

                              Comment

                              Working...
                              X