Announcement

Collapse
No announcement yet.

hvem er positiv/negativ leder?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • hvem er positiv/negativ leder?

    Jeg driver å skrur på originalanlegget på bilen og lurte på hvordan jeg vite hva som er positiv og hva som er negativ leder til høyttaleren. jeg har et multimeter liggende, men er usikker på hvordan jeg skal finne ut av dette, mulig jeg bare kan måle en av dem og sette andre enden i jord så vil jeg få strøm på den som er positiv når jeg prøver spille av musikk? har mulighet til å koble meg på bakpå spilleren, men det vil ta forferdelig lang tid, tenkte det var mulig å finne ut av det i den enden jeg sitter nå, dvs der det skal være en høyttaler

  • #2
    om det er en strek på ene ledningen pleier den somregel å være "+"
    VW Golf IV GTI : Pioneer ODR - Audison - TangBand - Scan-Speak - Hertz - Connection -

    Comment


    • #3
      Orginalanlegg? Mulig dette kan hjelpe da?

      http://www.bilradiospes.no/a/?aid=a037
      [SIZE="1"][COLOR="Red"]Mvh Thomas "Sirkus" Ekeli[/COLOR][/SIZE]

      Comment


      • #4
        det er strek på begge to, blå med hvit+blå med svart på ene siden av bilen og blå med svart+blå med brun på andre mener jeg å huske, litt usikker men alle var hvertfall blå og en strek på

        Comment


        • #5
          Bush var en negativ leder, mens Obama ser ann til å bli en Positiv leder.
          Mvh
          Rolf Try Nygård

          Comment


          • #6
            hverken bush eller obama kan lede mine høyttalere i bilen så jeg skulle gjerne fått målt hvilken ledning som er + og hvem som er -

            Comment


            • #7
              Svart er minus og dermed den med svart strek i ditt tilfelle den negative lederen.
              Men hvem som er positiv og negativ vet jeg ikke så mye om..
              Jonas Tautra
              - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
              Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

              Comment


              • #8
                Kjør en sinustone på spilleren.
                Dersom høyttaleren begynner å bevege seg utover har du + på +, dersom den begynner å bevege seg innover har du - på +.
                Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                Comment


                • #9
                  Putt multimeteret på voltmåling, sett de på hver sin ledning
                  Har du satt + ledningen på + høytalerkabelen vil du få positivt tall på meteret, om du har satt + fra meteret på - høytalerledning får du negativt tall

                  Må selvfølgelig spille noe mens du måler da
                  1989 Volvo 740 GL

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by daruu View Post
                    Putt multimeteret på voltmåling, sett de på hver sin ledning
                    Har du satt + ledningen på + høytalerkabelen vil du få positivt tall på meteret, om du har satt + fra meteret på - høytalerledning får du negativt tall

                    Må selvfølgelig spille noe mens du måler da
                    Vi snakker AC, ikke DC. Det funker ikke. Du får positivt uansett.
                    Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                    Comment


                    • #11
                      Hmm
                      Mener bestemt at jeg har gjort det på den måten med samtlige høytalere i bilen min.
                      Men det kan hende jeg brukte en annen målemetode, er langt fra noen elektriker, fikk ihvertfall positivt tall fra den ene ledningen og negativt fra den andre og konkluderte da med at den med positivt måtte være + og den andre -.
                      Det er kanskje feil?
                      1989 Volvo 740 GL

                      Comment


                      • #12
                        Da må du i tilfelle ha målt DC spenning. Mulig det er noe av det å.
                        Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                        Comment


                        • #13
                          Det er mulig, men vil det da gi det resultatet jeg har fått?

                          Begynte å lure litt på om jeg har koblet riktig nå
                          1989 Volvo 740 GL

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by daruu View Post
                            Det er mulig, men vil det da gi det resultatet jeg har fått?

                            Begynte å lure litt på om jeg har koblet riktig nå
                            Ja, det vil det. Når jeg tenker over det, så er det vel alltids noe DC ute å gå i signalet 0,noen volt antar jeg. Jeg har prøvd rundt 30v DC (ikke med vilje selvsagt), og da begynte høyttalerne å ryke.
                            Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                            Comment


                            • #15
                              Gjør det enkelt da sett multimeteret på OHM! så ohmer du mellom Jord på bilen og en av lederne får du 0 ohm er det minus

                              tillnærmet o da selvfølgelig men på pluss vil du få en langt høyere motstand
                              Last edited by Øivind Sandvik; 10-06-2009, 13:56.
                              MVH, Øivind Sandvik
                              sigpic
                              www.facebook.com/Sandviksbassogbongel
                              www.sandviksbassogbongel.com

                              Comment

                              Working...
                              X