Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nødvendig å bruke alle 8 boltene for å feste sub i kasse?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nødvendig å bruke alle 8 boltene for å feste sub i kasse?

    Holder på med en bassreflekskasse til en Type-R 12", men grunnet litt kluss i overgangen fra planlegging til kutting, så har frontplata blitt litt mindre enn den burde vært. Problemet ligger i at jeg bruker slaganker og maskinskruer for å feste elementet, og for å få festa slagankerene i toppen og bunnen må jeg begynne å grave vekk litt av topp og bunnplata.
    Så hvis det holder å feste elementet med 6 stk. M6 bolter, så slipper unna litt ekstra jobb og bekymring.

    Frontplata er i dobbel 22mm MDF, altså 4,4cm tjukk, så den skal ikke gi etter med det første, og gjengene på boltene eller ankerene skal tåle ganske mye før de gir etter.
    Strammer jeg til de 6 boltene som jeg har montert anker til, så sitter elementet bom fast, og det er ingen gliper noen vei, men jeg spør likevel her for å forsikre meg.

    Enkelt og greit: klarer jeg meg med 6 bolter, eller må man bruke 8 for at det skal sitte og tette godt nok?

  • #2
    Så lenge det sitter godt fast og det ikke "lekker" luft.Skulle det ikke være noe problem.Du bruker jo også skikkelig bolter istedet for treskruer.Så kjør på du

    Comment


    • #3
      Bruk 8 skruer.

      6 av de i slagankerne, og så borer du de to andre hullene 1-1,5mm mindre enn det maskinskruene er. Maskinskruer funker fett som bare det, selv i mdf uten slaganker men rett igjennom. Dermed får du brukt 8 skruer og alle skruehodene er like slik at det ser fint ut.

      Jeg gjentar, maskinskruer funker veldig bra i mdf, selv om man ikke skulle tro det
      Tidligere importør for Digital Designs,
      overtatt av www.dynaBel.no.

      Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

      Comment


      • #4
        Elverums.....
        Alpine - Dynamat - Hertz - Installbay - JL Audio - Monstercables - Stinger
        Prosjekt tråd: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1084
        Update 15.05.09. Kenneth Ueland, Rogaland

        Comment


        • #5
          ??? Hva betyr elverums når det blir sagt helt ut av det blå? hehe
          Tidligere importør for Digital Designs,
          overtatt av www.dynaBel.no.

          Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

          Comment


          • #6
            Elverumsgodkjenning...noe man ikke kan si din løsning har :P
            Roar Sørlie
            Tlf 90127075
            Strandgata 26; mitt andre hjem :P

            Comment


            • #7
              hvis du leser engen sin arosa-tråd, så ser du noen eksempler på hva det vil si
              Mvh De som kjenner meg, kjenner meg. Hadde en gang en golf..
              Team [B]d[/B]yna[B]B[/B]el
              Prosjekttråden min: [url]http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=79[/url]
              -Computer engineering is not rocket science…it’s probably closer to voodoo.-

              Comment


              • #8
                Må bare skyte inn og si at innslagsmutter i en normal kasse er waste of time.
                Bilstereobutikker og lignende som trenger kasser til demo - der elementer stadig blir byttet - har utbytte av sånne.
                Til normalt bruk sitter vanlig skruer mer enn godt nok i mdf.
                Og som Henrik skriver; maskinskruer i riktig oppboret mdf sitter som banken!

                Mvh
                Dag Johansen
                "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                Comment


                • #9
                  Originally posted by r3mark View Post
                  Elverumsgodkjenning...noe man ikke kan si din løsning har :P
                  Så du mener at maskinskruer ikke sitter i mdf?

                  EDIT: Så innlegget til Dag nå. Var vel ikke vits å prøve å sette deg på plass da hehe
                  Tidligere importør for Digital Designs,
                  overtatt av www.dynaBel.no.

                  Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Dag Johansen View Post
                    Må bare skyte inn og si at innslagsmutter i en normal kasse er waste of time.
                    Bilstereobutikker og lignende som trenger kasser til demo - der elementer stadig blir byttet - har utbytte av sånne.
                    Til normalt bruk sitter vanlig skruer mer enn godt nok i mdf.
                    Og som Henrik skriver; maskinskruer i riktig oppboret mdf sitter som banken!

                    Mvh
                    Dag Johansen
                    Har lært av den beste
                    Tidligere importør for Digital Designs,
                    overtatt av www.dynaBel.no.

                    Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

                    Comment


                    • #11
                      Ok, nå har jeg allerede borra opp hull i frontplata. Vet ikke helt hvorfor jeg gjorde det, det gikk på automatstyring å bore opp alle 8 hulla :P
                      Skal prøve å skru i vanlig maskinskrue, men tror hullet er for stort til at det sitter. Ender nok opp med å tette det med sika for så å sette i en treskrue.

                      Type-R elementene har sånn list du skjuler skruene med, så det er ikke så nøye med hvordan det ser ut.
                      Vet at innslagsmutre er litt unødvendig i vanlig kasse, men kostet meg ikke mange kronene ekstra, og nå har jeg prøvd å bygge med. Neste gang blir det kanskje uten. Var egentlig bare for å ha prøvd

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Bluum View Post
                        Ok, nå har jeg allerede borra opp hull i frontplata. Vet ikke helt hvorfor jeg gjorde det, det gikk på automatstyring å bore opp alle 8 hulla :P
                        Skal prøve å skru i vanlig maskinskrue, men tror hullet er for stort til at det sitter. Ender nok opp med å tette det med sika for så å sette i en treskrue.

                        Type-R elementene har sånn list du skjuler skruene med, så det er ikke så nøye med hvordan det ser ut.
                        Vet at innslagsmutre er litt unødvendig i vanlig kasse, men kostet meg ikke mange kronene ekstra, og nå har jeg prøvd å bygge med. Neste gang blir det kanskje uten. Var egentlig bare for å ha prøvd
                        Det er jo meget praktisk med slaganker, for da har du jo på en måte en (evighetskasse). Kan jo hive inn og ut elementer støtt og stadig, og med en drill går det jo meget kjapt. Ettersom jeg personlig har sprengt et utall elementer og byttet i øst og vest har jeg bare bestemt meg for at jeg skal fortsette med slaganker i fremtiden. Men for de fleste er det unødvendig. Om man borer hull og så setter inn maskinskruer eller treskruer sitter det dønn fast, på samme måte som med slaganker
                        Tidligere importør for Digital Designs,
                        overtatt av www.dynaBel.no.

                        Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

                        Comment


                        • #13
                          Jojo, men hullet er så stort at bolten glir rett gjennom, uten av gjengene tar. Og da sitter det dårlig :P
                          Men det er mulig jeg lager til så jeg får brukt slagankere oppe og nede også. Men nå vet jeg at det strengt tatt ikke er nødvendig alltid.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Bluum View Post
                            Ok, nå har jeg allerede borra opp hull i frontplata. Vet ikke helt hvorfor jeg gjorde det, det gikk på automatstyring å bore opp alle 8 hulla :P
                            Skal prøve å skru i vanlig maskinskrue, men tror hullet er for stort til at det sitter. Ender nok opp med å tette det med sika for så å sette i en treskrue.

                            Type-R elementene har sånn list du skjuler skruene med, så det er ikke så nøye med hvordan det ser ut.
                            Vet at innslagsmutre er litt unødvendig i vanlig kasse, men kostet meg ikke mange kronene ekstra, og nå har jeg prøvd å bygge med. Neste gang blir det kanskje uten. Var egentlig bare for å ha prøvd
                            Ettersom at forslagene er litt forskjellige her.. Sett inn løsgjenger da vel. DVS en hylse i metall, som er gjenget utvendig og innvendig..
                            Ketil Skjei
                            Leder EmmaNorway
                            www.emmaweb.no

                            Comment


                            • #15
                              Hmm... det er jo en mulighet. Skal se om vi har noen på jobb.
                              Men det ender nok opp med at jeg mekker til så slagankerene passer.

                              Comment

                              Working...
                              X