Announcement

Collapse
No announcement yet.

Focal KRX3 kassevolum

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Focal KRX3 kassevolum

    Har investert i krx3 frontsettet, http://www.iceaudio.no/index.php?func=varer&vnr=19022

    Skal ha basselementene i dørene, og har planlagt å lage kasse på de. Men hvor stor bør denne være? Er det noen som har bygdt kasse til disse før, eller lignende focal elementer?

    Focal oppgir jo ikke noe, så jeg er i tvil. Skal settes inn i dørene på en mercedes 190e, i ferdigproduserte dørlommer. Pga dørkonstruksjonen så må bakveggen i kassa ligge rett bak magneten, så der er det ikke mye og hente. Til sidene har jeg litt plass. Ca 1,6 liter har jeg målt ut at jeg kan få, inkludert elementet.
    Last edited by grillhatt; 24-06-2009, 22:55.

  • #2
    Originally posted by grillhatt View Post
    Har investert i krx3 frontsettet, http://www.iceaudio.no/index.php?func=varer&vnr=19022

    Skal ha basselementene i dørene, og har planlagt å lage kasse på de. Men hvor stor bør denne være? Er det noen som har bygdt kasse til disse før, eller lignende focal elementer?

    Focal oppgir jo ikke noe, så jeg er i tvil. Skal settes inn i dørene på en mercedes 190e, i ferdigproduserte dørlommer. Pga dørkonstruksjonen så må bakveggen i kassa ligge rett bak magneten, så der er det ikke mye og hente. Til sidene har jeg litt plass. Ca 1,6 liter har jeg målt ut at jeg kan få, inkludert elementet.
    Da de ellementene er ment for dørmontering, frykter jeg at 1,6 l blir i minste laget.. Mitt forslag er membrandkasse til disse.
    Membrandkasse er en kasse som har en "ventil" som gir en gitt lekasje av kassen.
    Eltek selger sånne.
    Jeg har disse i Fården min og de spiller der i hele døren..
    Ketil Skjei
    Leder EmmaNorway
    www.emmaweb.no

    Comment


    • #3
      Det hadde selvfølgelig vært en mulighet, men har ikke plass til dette :-/. Magneten på elementet vil ligge helt inntil stålplata i døra. Har laga til utforingsring på 25mm, og da er det akkurat plass til elementet med liten margin. Dørlommene festes på dørtrekket, og dette er jo maks ca 5mm.

      Legger ved bilde av dørlomme som skal brukes og hvor elementet blir plassert på døra.
      Ikke ideelt dette mao, men må få det til på et vis. Hva blir det beste? Lukka kasse, lage noe form for port eller bare glemme bakplate på kasse?

      Kan legge til at disse elementene ikke skal bli brukt til dypbass, siden jeg skal ha et en sub i bagasjerommet. Så de blir delt på en passende frekvens. Men likevell vil jeg jo ha de til å yte best mulig og få fin lyd. Noen som har inspill? Alternativet blir nokk prøving og feiling.


      Comment


      • #4
        Sag hull i dørplata di du!
        Med den kassestørrelsen du tenker på, vil "passende" delefrekvens være 500hz :P

        Vær så snill å ikke kjøre elementet i den lille "kassa" for da vil du få en opplevelse av at dette er ett drittelement som ikke tåler noe. Dette elementet fortjener bedre!
        [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
        [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
        [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

        Comment


        • #5
          Ja, det hadde vært det beste å gjøre :P Men vil ikke skjære i døra, av den grunn at dette er jo en avstvning. Ikke det at jeg kan gjøre det heller, for ca midt i ringen der jeg burde laga hull er feste til dørhengslinga, så det lar seg ikke gjøre. Må få til en best mulig løsning uten å kjære hull. Er det bare mercedes som har slike teite dører? :P

          Comment


          • #6
            Høyttalerformen din dekker ikke hele hengselfestet.
            Bor mange mindre hull da vel, absolutt alt er bedre enn ingenting.
            Får du til 15-20stk. 10mm hull er du på vei!

            Mvh
            Dag Johansen
            "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

            Comment


            • #7
              Er jo heller ikke noe problem å kutte vekk det som er på undersiden av hengslefestet.. Eller det er stopperen, ikke hengslet som er festet der.
              Om du lager knekk i plata der du har kappet, så stives det greit nok opp igjen også. klistre litt M1 på ytterplata og inner"plata" så er du i mål.
              Kjøre høyttaleren sånn du har tenkt funker rett og slett IKKE.

              Du kan jo også lage den utforinga (nedre delen av dørtrekket) lenger bakover, så den kobler med det hullet som er lenger bak i døra. Hvor elementet får volum fra er ikke så nøye, bare det får volum.
              [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
              [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
              [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

              Comment


              • #8
                Ja både M1 og Splen skal legges
                Det siste du nevnte med å lage kasse bakover, som en tunell og inn i døra høres ikke dumt ut! Men burde jeg lage ei kasse inn der da, eller bare lage hull som går åpent inn i døra? Da blir det jo hele døra ei eneste stor kasse.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by grillhatt View Post
                  Ja både M1 og Splen skal legges
                  Det siste du nevnte med å lage kasse bakover, som en tunell og inn i døra høres ikke dumt ut! Men burde jeg lage ei kasse inn der da, eller bare lage hull som går åpent inn i døra? Da blir det jo hele døra ei eneste stor kasse.
                  Fest dørpanelet du lager skikkelig og bruk døra som kasse så er du i mål!
                  [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                  [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                  [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by grillhatt View Post
                    da blir det jo hele døra ei eneste stor kasse.

                    er vel det som er meninga
                    sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
                    IceAudio - Bilringen AS - inakustik

                    Comment


                    • #11
                      Ja, men for stort volum er jo ikke heldig heller tenkte jeg. Dessuten er jo ikke døra tett som noe anna slags kasse.

                      Takker for alle tips. løsningen blir nokk det som Joakim nevne med å lage avlang kasse bakover.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by grillhatt View Post
                        Ja, men for stort volum er jo ikke heldig heller tenkte jeg. Dessuten er jo ikke døra tett som noe anna slags kasse.

                        Takker for alle tips. løsningen blir nokk det som Joakim nevne med å lage avlang kasse bakover.
                        Jo, heller for stor enn for liten.
                        En bilhøyttaler har parameter som gjør at den trives i store kasser/dører eller IB.
                        Demp døra og la høyttalern spille i hele døra, så skal du se at det funker som fjell

                        Comment


                        • #13
                          grillhatt: ingen vits å stille spørsmålstegn ved tipsene fra noen av de som har sagt noe i tråden her. Dette er gutter som kan en del mer en mannen i gata

                          Kjør på og lykke til!
                          Mvh Tony
                          - The only road to take is perfection itself

                          Comment


                          • #14
                            Vet det ja, derfor jeg spør her Ville bare ha svar på det jeg trodde, hehe.

                            Har fremgangsmåte klar nå så da blir det =) Nesten bare dørene som mangler dempemasse nå, resten av bilen er kledd i vbroplast og splen, så jeg gleder meg

                            Comment

                            Working...
                            X