Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dårlig lyd, delefilterproblemer.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Dårlig lyd, delefilterproblemer.

    Hei

    Jeg har da fått kjøpt meg et morel hybrid ovasion 6 som skal drives av en helix a2comp forsterker. Jeg regnet da med at jeg skulle få veldig god lyd forran i bilen men ble veldig skuffet, jeg kan ikke spille noe høyt før det begynner å sprake i midtonene, tydeligvis fordi delefilteret ikke fungerer slik det skal for det er ved lave frekvenser sammen med høyt volum at det blir spraking. Må man stille inn delefilteret selv eller?
    Når jeg setter forsterkeren i highpass kan jeg spille høyt uten noe forvrenging, men da er det jo ikke noe trykk i midtonen omtrent, så vil helst få det delefilteret som fulgte med høytalerne til å fungere ordentlig.


    I tillegg tror jeg at det er litt dårlig jording, er litt støy/knitring, merker dette spessielt når jeg bytter sanger og det egentlig skal være helt stille. Har vært sånn med andre forsterkere jeg har testet også så tror det er jordinga, har prøvd å bytte jordingspunkt flere ganger og det har blitt litt bedre innbiller jeg meg ihvertfall men fortsatt ikke bra nok. Har festa den i beltefeste.

    I tillegg så er ikke spilleren min all verden, en lg spiller usikker på navn, men kostet sikkert 1-2000 kroner, skal byttes ut. Trodde oppsettet mitt skulle spille veldig bra, men jeg er skikkelig skuffa nå. :\

    Og et lite spm til, hvordan kobler jeg forsterkeren i 2ohm osv?

  • #2
    Du må bruke highpass-filteret i forsterker/spiller, for å dele frontsettet i bunn. Filteret som følger med har ingen begrensning nedover i frekvens. Hvilken frekvens du skal dele på må du teste deg frem til.
    Mvh
    Pål Andréas Bryng
    Bilstereosenteret.no
    Vi forhandler bl.a.:
    Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
    Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


    Følg oss på Facebook
    Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

    Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

    Comment


    • #3
      Hei!

      Delefiltrene må du stille inn selv på forsterker. Meningen med delefilter er å fjerne et ønsket frekvensområde. Vanligvis settes delefiltrene på 80hz HPF (High Pass Filter) til kupéhøyttalerne. Da vil du miste bass, men du kan da spille mye høyere. At du mister de lavere bass-tonene må du leve med, da kupéhøyttalerne er designet for å lage mellomtone/diskant, og at du trenger en subwoofer for at de dype tonene skal henge med på de øvre ved høye volumer. Så da kan jo en 8" være fint i ditt tilfelle om du ikke har sub fra før.

      Om du demper dørene dine vil du få betraktelig bedre bass, selv om HPF er satt til 80hz. Du vil få forsterket midbass, for frekvenser under 80z er vanskelig å høre hvor kommer fra, så da vil punchen og lydbildet komme forfra, selv om subben/subbene lager alt basstrøkket bakfra
      Tidligere importør for Digital Designs,
      overtatt av www.dynaBel.no.

      Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

      Comment


      • #4
        Åja, nå fikk jeg stilt det inn ihvertfall, spiller ganske høyt nå. Lydkvaliteten er relativt bra, men hadde forventet endel bedre, men hjelper vel med ny spiller og skikkelig jording, samt ikke mp3 cder :P

        På min forsterker kan jeg bare sette 15-80 eller 80-700hz i tillegg har jeg en vriknapp som jeg kan justere +-. Hvis jeg da setter den i 80-700 og stiller på max - så vil jeg da få den til å kutte ved 80hz også ved max + ved 700hz? Jeg satte den ca på midten og da kunne jeg stille volum på spilleren på max uten at jeg kunne høre noe forvrenging ihvertfall, spilte ganske lyst da men, er vel bare fordi jeg verken har midtbass eller bass som gjør at det høres så rart ut :P

        Har basser også, men har desverre bare en forsterker, så det kommer ikke før jeg får litt mer penger.
        Last edited by Andersv90; 03-07-2009, 22:52.

        Comment


        • #5
          Nei, du trenger normalt ikke å stille delefilterne på forsterkeren selv. Det gjør du kun hvis du skal kjøre aktiv deling, eller vil dele passivt/aktivt. Høyttalerne og filterne er konstruert for å spille helt fint uten noen form for deling i forsterker. Men ved ønske om å spille veldig høyt, kan det være en fordel å dele aktivt i bunn. Slik at elementenes mekaniske slaglengde ikke overgåes.

          minimum er 80 og max er 700. Du ser det fort på elmentene, hvordan de "hopper" ved basslag. Mer hopping er lavere frekvens, lite betyr høy frekvens på delingen.
          Mvh
          Pål Andréas Bryng
          Bilstereosenteret.no
          Vi forhandler bl.a.:
          Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
          Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


          Følg oss på Facebook
          Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

          Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

          Comment


          • #6
            Originally posted by InstallBay View Post
            Nei, du trenger normalt ikke å stille delefilterne på forsterkeren selv. Det gjør du kun hvis du skal kjøre aktiv deling, eller vil dele passivt/aktivt. Høyttalerne og filterne er konstruert for å spille helt fint uten noen form for deling i forsterker. Men ved ønske om å spille veldig høyt, kan det være en fordel å dele aktivt i bunn. Slik at elementenes mekaniske slaglengde ikke overgåes.

            minimum er 80 og max er 700. Du ser det fort på elmentene, hvordan de "hopper" ved basslag. Mer hopping er lavere frekvens, lite betyr høy frekvens på delingen.
            Ehh...

            Han vil spille høyt, så JO, da må han stille dem på forsterker, da jeg regner med at hans spiller absolutt ikke har støtte for aktiv deling når spilleren er en LG til 1-2 lapper.

            Du burde vel kanskje lese første post en gang til, om du lurer på hvorfor jeg sa han må stille delefiltrene på forsterker selv. (Det står i klartekst at han vil spille høyt, og er skal kompsettet spille bass kan han ikke det)
            Tidligere importør for Digital Designs,
            overtatt av www.dynaBel.no.

            Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

            Comment


            • #7
              Okay, takker for svar. Skjønte mye mer nå.

              Comment


              • #8
                LG spillerene er ikke en spiller man kan justere noe lyd etter hvertfall, vi selger noen sånne til 990,- og er helt greie til den prisen, men det er ikke en spiller man bruker sammen med f.eks det komp.settet du har, så en ny skikkelig cd-spiller vil nok løfte lyden noen hakk

                Comment


                • #9
                  Jordingen fra - på batteriet er bare en liten sytråd, men de fleste jeg har spurt har sagt at jording ikke er problemet, men det at rca kablene er trekt sammen med strømkablene er det som fører til støy. Trodde disse kablene var skjermet jeg men har vel endel ting som kan rettes på. Men orker ikke trekke om kablene enda.

                  Har gjort litt målinger nå, batteriet holder 12.8v med tenning av. Med tenning på synker det ned til ca 12 volt, der holder den seg stabil uavhengi av hvor høyt jeg spiller, trekker ikke så mye strøm iom at jeg ikke har noen sub nå. Målte bak på forsterkeren og er akkurat det samme der. Så ut som det var 6mm som satt fra - til karosseriet, skader vel ikke å bytte den ut, men skulle tro det holdt siden den forsterkeren trekker jo ikke så mye strøm. Men har jo som sagt en del ting til på sjekklisten min.
                  Last edited by Andersv90; 06-07-2009, 16:47.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Andersv90 View Post
                    Jordingen fra - på batteriet er bare en liten sytråd, men de fleste jeg har spurt har sagt at jording ikke er problemet, men det at rca kablene er trekt sammen med strømkablene er det som fører til støy. Trodde disse kablene var skjermet jeg men har vel endel ting som kan rettes på. Men orker ikke trekke om kablene enda.
                    Fiks jordingen din du. Det gjelder også alt av jordingskabler i motorrommet som går mellom batteri og karossen.

                    Som han over sier, så går ikke strømmen av elektroner fra pluss til minus men omvendt. Mange som tror (naturlig nok) at strømmen vandrer fra pluss til minus og samtidig at strømmen "blir borte" i forsterkeriet. Har de virkelig ikke gått videregående må jeg da spørre? Man lærte da vitterlig slik der! Vel vel...

                    Hold oss oppdatert a
                    Mvh Tony
                    - The only road to take is perfection itself

                    Comment


                    • #11
                      Hehe skal se om jeg får målt spenningen ved forsterkeren under last etterpå, skal samtidig dobbeltsjekke at det er koblet riktig på + og - på alle punkter og bytte ut jordingskabelen, hvis ikke støyen blir borte da skal jeg vurdere å trekke om kablene gjennom bilen hver for seg. Men en ting jeg ikke skjønner er det med at så kort som mulig jording er fortrukket, for det ultimate må vel være å trekke en kabel fra jord på forsterker til - på batteriet? Er vel mer tap i karosseriet enn i en kobberkabel... Er også litt susing i høytalerne hele tiden men dette er ikke veldig merkbart.

                      Jeg lurer også på om jeg kanskje skal kjøpe meg midtbass som jeg kan ha i dørene forran, for jeg vil jo ende opp med å mangle frekvensene mellom 80-300hz... Da midtonene mine ikke takler så bra å spille helt ned til 80hz, da kan jeg ikke spille noe høyt ihvertfall. Men det er kanskje litt seint nå fordi delefilteret mitt er jo bare 2 veis, og jeg vet ikke om jeg gidder å kjøre en ekstra forsterker til det. Kan jeg bare bytte ut delefilteret med et annet morel 3 veis delefilter? dette er uansett litt frem i tid, ny spiller og sub blir prioritert først.

                      Comment


                      • #12
                        lol plutselig klarte midttonen å spille ned til 80hz på et brukbart volum, var deilig å kjenne litt trykk ihvertfall, skulle hatt demping for optimal effekt men. Byttet ut jordinga men er fortsatt suselyd i høytalerne, det er også en slags rar lyd når spilleren arbeider. Tror jeg skal vurdere å trekke om på nytt...

                        Comment


                        • #13
                          Du skal vel ikke se helt bort fra at ulydene kommer fra selve spilleren. I og med at dette er en billig modell drar den garantert med seg støy fra bunnen av, og når du i tillegg har høytalere som ligger et par divisjoner over avslører de nok en del svakheter som du ikke får bort med å trekke om ledninger. ( Det svakeste ledd, etc etc.)
                          Raymond Pedersen

                          Byggebil er en 97 Subaru Impreza. Alpine,Pioneer og Macrom utstyr under testing.
                          Tar det som det kommer, og løser det som det går.

                          Comment


                          • #14
                            Jepp, den skal byttes ut iløpet av uka håper jeg. Og angående det, så kunne jeg gjerne trengt noen tips. Tidskompensering osv er dette nødvendig?

                            Hvordan er http://www.elutstyr.no/product_info....oducts_id=3269
                            iforhold til feks. http://www.elutstyr.no/product_info....oducts_id=3819

                            Spilleren som sitter i bilen nå er forresten en LG LAC4700R. Nypris osv aner jeg ikke da denne satt i bilen da jeg fikk den.
                            Last edited by Andersv90; 06-07-2009, 19:05.

                            Comment


                            • #15
                              Om du har lyst å gå seriøst for fin lyd, så tror jeg tidskompensering er en fin ting å ha.
                              [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
                              Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

                              Comment

                              Working...
                              X