Announcement

Collapse
No announcement yet.

Svidd Hifonics brutus bx2005d forsterker

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Svidd Hifonics brutus bx2005d forsterker

    Det som skjedde var at jeg skulle teste forsterkeren i en annen bil, men han som hadde koblet opp det hadde vel gjort noe feil. Så med en gang jeg koblet spenningen på den kom det bare røyk opp fra forsterkeren.

    Men det er sånn halvveis liv i den fordi det er blått lys i forsterkeren og det lyser når den går på, men det er mye svakere lys da.

    Så da lurer jeg på hvilke komponenter som kan ha blitt svidd?
    2 x DD 1508

    Hifonics Brutus bx2005d

  • #2
    Sjekket sikringene på forsterkeren? Har selv aldri opplevd at noen har ødelagt en forsterker fordi di har koblet feil , som f.eks tatt feil av 12v + og jord, da går som oftest sikringene bare. Men om den har fått en utrolig lav motstand på utgangen, som f.eks å koblet spolene på sub(ene?) feil , så kan du fort brenne noen utgangstransistorer o.l

    Men fort gjort å ødelegge en forsterker ved å ha for lite strøm.
    1993 BMW 318is coupe

    Alpine - Phoenix Gold - UsAmps - Hertz - Odyssey - Evus - Tsunami - Vibroplast

    Comment


    • #3
      Har lest at om man kobler til forsterker og skrur opp volumet uten last (at subbene er koblet på) så kan forsterkere ryke ganske fort og begynne å ryke. Koblet du subbene til?
      Tidligere importør for Digital Designs,
      overtatt av www.dynaBel.no.

      Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

      Comment


      • #4
        Kjære Henrik, du hører og leser så mye rart du, og er forumets største kilde av feilinformasjon.
        Kanskje på tide å gjøre dette forumet en tjeneste, og slutte å poste i alle tråder du ser?

        Comment


        • #5
          Originally posted by Digital Designs Norge View Post
          Har lest at om man kobler til forsterker og skrur opp volumet uten last (at subbene er koblet på) så kan forsterkere ryke ganske fort og begynne å ryke.
          Slett det fra minnet ditt - stemmer ikke.
          Har du trafoer på utgangen (som på en rørforsterker), er historien en annen.
          Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

          Comment


          • #6
            Originally posted by jonka View Post
            Kjære Henrik, du hører og leser så mye rart du, og er forumets største kilde av feilinformasjon.
            Kanskje på tide å gjøre dette forumet en tjeneste, og slutte å poste i alle tråder du ser?
            Har du hørt... Så nå er det slik at en ikke kan poste der en vil og gi sitt "bidrag"?
            Snakker du for deg selv,eller for "alle" her på forumet.... Jeg bare lurer.....

            Jeg har ingenting imot at noen er mere aktive enn andre... Blir bra med lesestoff da det ikke er veldig mye aktivitet her til tider....
            Kansje Henrik er på jakt etter en anna tittel enn f.eks forum konge....hvem vet. Men jeg synes det er galt å kritisere for å være aktiv her på forumet....

            Bol
            No Windows-crap,just Mac Power

            Comment


            • #7
              Heisann

              Bare et lite tips... Noen ganger kan det vøre likegreit å kassere den defekte forsterkeren og kjøpe ny istede for å reparere. Blir i mange tilfeller billigere.... Såfremst at en har en spesiell sak som er dyr i utgangspunktet... Men håper at du får fixa den for en billig penge...

              Bol
              No Windows-crap,just Mac Power

              Comment


              • #8
                Takk for svar!
                Nei er ikke noen sikring på den, hvertfall ikke sånne sikringer som vanligvis pleier å være på forsterkere.
                Jeg vet at jeg hadde pluss på pluss og jord på jord, men det er jo mulig han hadde koblet subben feil.

                Men visst det bare er noen utgangsresistorer er det vanskelig å bytte det?

                Skal ta ett bilde av innmaten i forsterkeren, så kan dere se.
                2 x DD 1508

                Hifonics Brutus bx2005d

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Digital Designs View Post
                  Takk for svar!

                  Men visst det bare er noen utgangsresistorer er det vanskelig å bytte det?

                  Skal ta ett bilde av innmaten i forsterkeren, så kan dere se.
                  Problemet er nok ikke å bytte det, men innen det skjer må det demonteres,feilsøkes o.l. deretter må det bestilles deler som skal sendes og monteres, testes osv. Samtidig skal det jo betales penger til reparatøren og innen hele denne prosessen er ferdig er det ikke sikkert at det lønner seg på billigere forsterkere, med mindre de har affeksjonsverdi.
                  Mvh
                  J. Holm
                  www.b2audio.com
                  http://facebook.com/b2audio

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Digital Designs Norge View Post
                    Har lest at om man kobler til forsterker og skrur opp volumet uten last (at subbene er koblet på) så kan forsterkere ryke ganske fort og begynne å ryke. Koblet du subbene til?
                    Jah... og du bare biter rett på? Så om jeg forteller deg at igangsetterstopperen har løsna fast, så er du med på notene skjønner jeg.

                    Makan...
                    Mvh Tony
                    - The only road to take is perfection itself

                    Comment


                    • #11


                      er bilde av innmatn på den forsterkern..
                      viss du åpner å ser.. så ser du fort om noe er svart/brent viss det har vært en kortsluttning inne i forsterkern..

                      bruk gjærne bilde som utgangspungt, viss du ser noe som du tror ikke stemmer.. så kan du jo sjekke

                      håper det fixer seg for deg

                      Til de andre her på forumet (i denne posten)...
                      drittkasting osv om folk ... de må vi prøve å la være å ha på et sånt forum..
                      vi har alle lest osv om ting.. vi er her for å lære.. så svar sakli

                      sry til tråd starter
                      Last edited by HLS; 08-07-2009, 22:32.
                      // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
                      //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
                      Mvh
                      Rune Kvaal

                      Comment


                      • #12
                        gi et hint om du heller vil kvitte deg med den da..
                        Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by jonka View Post
                          Kjære Henrik, du hører og leser så mye rart du, og er forumets største kilde av feilinformasjon.
                          Kanskje på tide å gjøre dette forumet en tjeneste, og slutte å poste i alle tråder du ser?
                          Originally posted by Legatia View Post
                          Slett det fra minnet ditt - stemmer ikke.
                          Har du trafoer på utgangen (som på en rørforsterker), er historien en annen.
                          Originally posted by Bassoflove View Post
                          Har du hørt... Så nå er det slik at en ikke kan poste der en vil og gi sitt "bidrag"?
                          Snakker du for deg selv,eller for "alle" her på forumet.... Jeg bare lurer.....

                          Jeg har ingenting imot at noen er mere aktive enn andre... Blir bra med lesestoff da det ikke er veldig mye aktivitet her til tider....
                          Kansje Henrik er på jakt etter en anna tittel enn f.eks forum konge....hvem vet. Men jeg synes det er galt å kritisere for å være aktiv her på forumet....

                          Bol
                          Kan lett begrunne mitt svar med informasjonen i denne tråden: http://forum.soundpressure.com/showt...highlight=load

                          Her er det mange som mener det samme, og det er teknisk forklaring på hvorfor og hvordan det skjer.

                          Sier ikke at det er slik, og heller ikke at det ikke er slik, da jeg ikke er noen tekniker på forsterkere, men folk e den tråden er det, og naturligvis lytter jeg til eksperter. Men selv eksperter kan ta feil, så er helt åpen for det
                          Tidligere importør for Digital Designs,
                          overtatt av www.dynaBel.no.

                          Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

                          Comment


                          • #14
                            Likte egentlig mest svaret om "The way amp of this type work, and big epic fail in design, but it is how it is, thats why new versions are there, with fixed problems"

                            Uansett så er det litt en blanding av svada. Jeg har testa litt eldre klasse D forsterkere som hadde liknende problemer med last / ikke last. Men dette var ikke akkurat noe high end merke og dette var snart 10 år siden.

                            Derimot har jeg vært med og bygd en god del drag biler med mange amper som måtte justeres likt med f.eks 65 volt ut på hver og en og av gode grunner var det ikke last på dem. Ikke no problem med de forsterkerne.

                            Så det er vel nok noen sannheter i utsagnet ditt om last / ikke last på forsterkere, men det gjelder mest DD amper nåfortiden!
                            Last edited by B2 Audio; 09-07-2009, 04:51.
                            Mvh
                            J. Holm
                            www.b2audio.com
                            http://facebook.com/b2audio

                            Comment

                            Working...
                            X