Announcement

Collapse
No announcement yet.

hvilket sandpapir er best?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • hvilket sandpapir er best?

    Hvilket sandpapir bør jeg bruke når jeg skal pusse glassfiber og sparkel? Har brukt vanlig sandpapir før som er kjøpt på XL bygg, men de blir oppbrukt etter ett par drag og så er de ubrukelig. Nevn gjerne hvor du kjøpte det, hvilken type det er, størrelse, og hva slags størrelse du startet med og sluttet med.

    Takk på forhånd
    Mvh Werner Harstad

  • #2
    Originally posted by berniebp87 View Post
    Hvilket sandpapir bør jeg bruke når jeg skal pusse glassfiber og sparkel? Har brukt vanlig sandpapir før som er kjøpt på XL bygg, men de blir oppbrukt etter ett par drag og så er de ubrukelig. Nevn gjerne hvor du kjøpte det, hvilken type det er, størrelse, og hva slags størrelse du startet med og sluttet med.

    Takk på forhånd
    Alt papir blir oppbrukt. Biltema er billig, lever kanskje ikke like lenge som enkelte dyrere, men det spiller liten rolle sammenliknet med pris.
    Begynn grovt. 40 er gode saker. Og bruk maskin der det er mulig, går så uendelig mye fortere.
    Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

    Comment


    • #3
      Papiret til Biltema er levert av Mirka som er en høykvalitetslevrandør av slipepapir. Dog er papiret som Biltema får ikke 1 sort, men det holder helt klart mål og til meget hyggelige priser.

      Papiret til Bosch holder bra kvalitet, bestiller dette i 50 pk så jeg har ikke sjekket hva det kostermot annet papir...
      Mvh
      Lars Engen

      Comment


      • #4
        Takker! Skal prøve meg litt fram og se hvilke som duger, når jeg får fri fra jobb engang i år
        Mvh Werner Harstad

        Comment


        • #5
          Originally posted by berniebp87 View Post
          Takker! Skal prøve meg litt fram og se hvilke som duger, når jeg får fri fra jobb engang i år
          for sparkel!kan sikker bruke det samme på glassfiber
          80-120 for grovsliping
          180-240 for fin sliping
          300 før lakkering

          eller så husker jeg feil gikk bilskade/lakk/karosseri så hadde MYE om dette på skolen
          Last edited by HLS; 12-07-2009, 22:08.
          // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
          //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
          Mvh
          Rune Kvaal

          Comment


          • #6
            Originally posted by mustang<3 View Post
            80-120 for grovsliping
            180-240 for fin sliping
            300 før lakkering

            eller så husker jeg feil gikk bilskade/lakk/karosseri så hadde MYE om dette på skolen
            Genialt! Takk for oppskriften
            Mvh Werner Harstad

            Comment


            • #7
              Originally posted by berniebp87 View Post
              Genialt! Takk for oppskriften
              jeg kan sjekke om det er rett oppskrift..
              har jo alle papirene fra skolen

              80-120 for grovsliping < 80 var det groveste vi fikk bruke.. for at det gikk så fort å få bort ALLT spaklet
              180-240 for fin sliping før lakkering blir vell heller rett..(slip ut alle slipestriper)

              300 bli vell for fint så lakken/grunnig ikke fester seg så godt..

              men så det er sagt..
              støv tørking å silikonfjerner er noen geniale ting før sparkling og lakkering
              ellers så tar det ikke lang tid før det bobler i lakken pga fett og shit
              men for en vaneli man i gata som bruker spray boks så er det vell ikke mye å tenke på

              kommer sikkert noen kommentarer på mine inlegg snart

              lykke til
              Mvh RUne
              Last edited by HLS; 12-07-2009, 22:25.
              // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
              //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
              Mvh
              Rune Kvaal

              Comment


              • #8
                300 for fint til at lakk setter seg? Come on...! Har selv brukt 800 våtslipepapir og det funka jo gull!
                Mvh Tony
                - The only road to take is perfection itself

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Typhon View Post
                  300 for fint til at lakk setter seg? Come on...! Har selv brukt 800 våtslipepapir og det funka jo gull!
                  +1

                  300 er imo alt for grovt for et bra resultat med lakkering. 800-900 da snakker vi. Gjerne enda finere å.
                  Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Typhon View Post
                    300 for fint til at lakk setter seg? Come on...! Har selv brukt 800 våtslipepapir og det funka jo gull!
                    va var det jeg sa

                    allt setter seg samma om du bruker 40 eller 1000

                    våtsliping er jo på grunninga før lakkering, for å få bort ugjevnheter.
                    og kan brukes viss man har fått ugjevnheter i lakken (sig,dråper,støv osv)


                    men var bare noe jeg skrev, hva man kan bruke inreal er en annen sak ikke heng deg opp i små ting
                    men dere som er verdensmestere , gi han oppskrift nå da
                    jeg er ikke lakkerer
                    // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
                    //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
                    Mvh
                    Rune Kvaal

                    Comment


                    • #11
                      Gode tips det der Får bare prøve meg frem og se hvordan det går, har ikke så veldig stor erfaring med lakkering så alle innspill tas imot Men tror kanskje 300 blir litt for grovt før lakk, såg en video på youtube der de brukte 1000-1500 ( det var på finishen) Men resten virker jo veldig fornuftig!
                      Mvh Werner Harstad

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by berniebp87 View Post
                        Gode tips det der Får bare prøve meg frem og se hvordan det går, har ikke så veldig stor erfaring med lakkering så alle innspill tas imot Men tror kanskje 300 blir litt for grovt før lakk, såg en video på youtube der de brukte 1000-1500 ( det var på finishen) Men resten virker jo veldig fornuftig!
                        utdrag fra bilforumet (samme som de sier på skolen)

                        Det beste er å bruke en rondel pussemaskin på trykkluft!
                        Pusser med 240 før jeg legger på grunning.
                        bruker 500 på maskina når jeg pusser grunninga, og til slutt tar jeg en runde med 800 for å få vekk de verste ripene så ikke metallicen legger seg i sporene.



                        240 er det fineste du kan bruke(når du pusser sparkel før grunning), for at grunningen skal sitte GODT på sparklet.
                        men du kan også bruke finere enn 800.. spørsj jo hvilket resultat du vil ha.. og nøye du er


                        80-120 for grovsliping (av sparkel,glassfiber) både før og etter du har lagt sparkel.
                        180-240 for fin sliping (av sparkel,glassfiber) før grunning.
                        500-2000 for pussing av grunning Før lakkering..

                        er vi enige da ?

                        du kan jo lese denne tråden
                        http://www.bilforumet.no/lakk-kaross...ned-bilen.html
                        så får du lest det meste
                        // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
                        //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
                        Mvh
                        Rune Kvaal

                        Comment


                        • #13
                          ^^^takk mustang Da har vi det avklart!
                          Mvh Werner Harstad

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by mustang<3 View Post
                            80-120 for grovsliping (av sparkel,glassfiber) både før og etter du har lagt sparkel.
                            180-240 for fin sliping (av sparkel,glassfiber) før grunning.
                            500-2000 for pussing av grunning Før lakkering..
                            Begynner i hvertfall å likne på noe da.. Men 80 for grovsliping av sparkel..!? Unskyld, men har du slipt glassfibersparkel? 60 er for de med en evighet av tid og ikke minst en svært stor bøtte tolmodighet.. For de fleste andre burde det være grei skuring å bruke 40..

                            Ikke meninga å pirke.. Men 80 på grovsliping av sparkel er for fint etter min mening.. Det går bare unødvendige mengder av pussepapir (som koster penger) og ikke minst tid (som kan generere penger).. Således er det et tapsprosjekt å pusse sparkel med 80+ i mine øyne.

                            Men hver sin smak
                            [SIZE="1"][COLOR="Red"]Mvh Thomas "Sirkus" Ekeli[/COLOR][/SIZE]

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by thomasekeli View Post
                              Begynner i hvertfall å likne på noe da.. Men 80 for grovsliping av sparkel..!? Unskyld, men har du slipt glassfibersparkel? 60 er for de med en evighet av tid og ikke minst en svært stor bøtte tolmodighet.. For de fleste andre burde det være grei skuring å bruke 40..

                              Ikke meninga å pirke.. Men 80 på grovsliping av sparkel er for fint etter min mening.. Det går bare unødvendige mengder av pussepapir (som koster penger) og ikke minst tid (som kan generere penger).. Således er det et tapsprosjekt å pusse sparkel med 80+ i mine øyne.

                              Men hver sin smak
                              40-60 for grovsliping av Glassfibersparkel
                              80-120 for grovsliping (av sparkel,) både før og etter du har lagt sparkel.
                              180-240 for fin sliping (av sparkel,glassfiber) før grunning.
                              500 og opp til 2000 for pussing av grunning Før lakkering..


                              nå har vell jeg bare brukt vaneli sparkel så det er sagt
                              å vi fikk ikke bruke grovere enn 80 på det.. når vi pussa på biler og deler på skolen
                              pga det gikk 2 sec så var allt borte igjen...
                              bare min erfaring
                              Last edited by HLS; 13-07-2009, 11:39.
                              // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
                              //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
                              Mvh
                              Rune Kvaal

                              Comment

                              Working...
                              X