Announcement

Collapse
No announcement yet.

Min Morel Elate SW10-erfaring

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Min Morel Elate SW10-erfaring

    Slang inn 3 stk Elate SW10 basselementer i bilen i dag. Blir drevet av sub-kanalen på en Harman/Kardon CA-5250 som da blir lastet med 1,33ohm totalt (altså opptil ~100W RMS/stk).

    Installasjon:

    De står montert i en hjemmelaget hattehylle av 19mm (vannfast) MDF, mulig jeg gjør den dobbel etterhvert. "Kassa" bagasjerommet representerer er rundt 270-280 liter, husker ikke nøyaktig...

    Grunnen til at jeg valgte å prøve meg på å montere elementene "open air" til tross for at det ikke er anbefalt, er at bagasjerommet er såpass lite. Blir derfor mer som en stor, lukket kasse. Større kasser gir mer effektivitet, og det passer meg fint når elementene er lettdrevne fra før, og jeg har begrenset effekt til rådighet (uten å slenge inn en forsterker til...). Bassen så langt er upåklagelig, og det er selv om bagasjerommet ikke er ordentlig forseglet fra kupéen for øvrig - enda. Regner med ytterligere forbedring i dypbassen når jeg får tatt det steget.

    Foreløpig er det altså ikke montert noen porter i hattehylla, men har satt av plass til to 4" porter om jeg bestemmer meg for å kjøre bassrefleks. I såfall blir det da ca. 90 liter pr. element tunet til 30-32hz, altså omtrent i tråd med anbefalingene fra Morel. Enn så lenge ser jeg ikke behovet, men får se når elementene er spilt inn og bagasjerommet ordentlig forseglet.

    Mitt inntrykk av Elate SW10:

    Utrolig lettdrevne, går overraskende dypt, og låter generelt veldig korrekt og pent så langt. Jeg er ingen SQ-mann, men disse er behagelig å høre på, rett og slett. Og det er umulig å ikke bli overrasket over mengden bass fra disse små elementene, som unektelig ser ekstremt pinglete ut, veier 1,45kg, og ikke akkurat lyser av noe som likner SPL-kapabiliteter overhodet. Likevel kan det vel sies med sikkerhet at dette ikke er noen ruteknuser på noen måte. Med ~8,5mm XMAX, beskjedne effekttålighet og myke plastmembran, er det tydelig at subwooferen ikke er laget med tanke på å produsere lydtrykk på jetflynivå, men den bør kunne måle seg lydtrykksmessig med de rimeligere mainstream-subwooferne til Pioneer, Hertz, o.l. Lydkvaliteten vil nok ligge en god del hakk over.

    For min det gjenstår det en del justering på kasse og forsterker/spiller før alt bør være optimalt rent teoretisk, men ble veldig positivt overrasket over hvordan det spilte rett ut fra esken. Hadde ikke store forventningene med tanke på at de står i en lekk, gigantisk lukket kasse. Hehe.

    Alt i alt, etter forholdene massiv og ikke minst presis bass - fra 3 basselementer som veier under 4,5kg totalt.

    Regner meg selv for å være en som er over middels glad i en overvekt av bass i lydbildet, og får absolutt mettet behovet med disse. Så langt.

    Pluss:
    + Ekstremt lettdrevne - med de største kasseforslagene får du god bass med så lite som 50-100W RMS.
    + Meget god lydkvalitet
    + Lav vekt, kun 1,45kg/stk
    + Veldig liten monteringsdybde
    + Prisen er ikke verst, med tanke på at dette er veldig SQ-rettet.

    Minus:
    - Trenger forholdsvis stor kasse for en 10" (til og med opptil 80 liter tunet til 32hz er anbefalt, men rundt 50 liter er visst greit. ~32L lukket går også an, men anbefales ikke av Morel).
    - Antagelig dårlig med cred av rånegutta for å dundre rundt med Elate 10, men om du er opptatt av rånebass som blåser wunderbaumen ned fra speilet og rister løs skiltene på bilen, velger du strengt tatt noe annet uansett.


    Nå er jeg så trøtt at jeg får endre senere om det står noe rart her.
    Last edited by Miniboom; 18-07-2009, 15:27.

  • #2
    Interessant. God lesing av en interessant install. Takker
    [SIZE="1"][COLOR="Red"]Mvh Thomas "Sirkus" Ekeli[/COLOR][/SIZE]

    Comment


    • #3
      Kan legge til at disse, etter ca. 1 mnd testing, etter min mening spiller både pent og dypt med svært lite effekt, i ca. 80-90 liter lukket kasse pr. stk... Jeg har omtrentlig 250 liter totalt i bagasjen (etter litt mer nøyaktig måling enn øyet), og har altså montert elementene i hattehylla som beskrevet over her. Såpass volum pr. stk tror jeg ikke bidrar til nevneverdig demping av elementene, og jeg vil derfor påstå at disse subwooferne er meget godt egnet for IB-montering også, selv om dette ikke er anbefalt fra importør/produsent som sådan. Med forbehold om et godt frontsett, i og med at det blir noe mindre "punch" i det øvre bassområdet med en slik installasjon.

      Skal ikke bytte basselementer i denne bilen, nei! Meget, meget fornøyd!

      Comment

      Working...
      X