Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjelp til å stille inn anlegg, tidskomp, EQ osv.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjelp til å stille inn anlegg, tidskomp, EQ osv.

    Hei

    Jeg har litt problemer med å stille inn anlegget mitt, jeg kjører 2-veis forran (1'' twitter og 6,5'' midtbass, morel hybrid ovasion 6) Denne er da koblet på egen forsterker. Jeg skal ærlig inrømme at jeg ikke er helt sikker på hvordan det skal gjøres. Den 6,5'' jeg har i dørene, skal den brukes som midtbass eller er det bare midtone? Har satt den til å spille fra 80Hz nå. Så spiller subben 80Hz og nedover, men lurer på om det kanskje bør gjøres annerledes.

    Innstillingene på spilleren min er litt rare også, kan stille inn for et 3-veis system, men hva gjør jeg med de høytalerne som mangler? Jeg har bare orginale høytalere bak,feks. Samt subben er ikke mono, men det er en innstilling for left og en for right.

    Og når det gjelder tidskompensering, er det så enkelt som å måle ca avstand fra hver enkelt høytaler og frem til der du sitter? I cm altså.. Det forandrer seg jo feks når man beveger seg i bilen, det må jo låte helt rart for dem som sitter andre steder i bilen.. :P


  • #2
    Ikke så lett å stille et anlegg over foruminnlegg, men med det komponentsettet bør du kunne bruke 50hz deling mellom sub og resten. Kan det med mitt Integra Ovation XO 6, hvertfall, sikkert tilsvarende midbass i de to.

    Hva slags forsterker og subwoofer(e) er det vi snakker om her? Prøv å få subwoofere i samme kasse til å spille i mono (kople flere elementer sammen, og forsterkeren i mono/brokoplet modus, samt sett subwooferinnstillinga på spilleren til mono).

    Sjekk gjerne at delefiltre på forsterkeren er justert tilsvarende det på spilleren, og delefilteret til høyttalerne kan du også justere på om du føler for det (diskantnivå må ofte ned om twEETerne står i dashen, og midbassene sitter i døra).

    Tidskomp er for egoister, ja.

    I teorien skal det være som du sier, men jeg syns ikke det hørtes bra ut med nøyaktige mål. Justerte heller avstanden på høyre kanal oppover, til stemmer osv. kommer "midt" i bilen, istedenfor mest fra venstre høyttaler. I min nåværende bil har jeg ikke tidskomp., og savner det ikke heller. Har ganske stor avstand til venstre høyttalere, så høres ikke ut som en katastrofe for min del. Syns dessuten at lyden blir "råere" uten... Mister litt futt i midbassen med tidskomp. Hvertfall etter min erfaring...

    Comment


    • #3
      Det er det jeg ikke skjønner, mine midtbassere er veldig slappe. Ved 80hz deling hører jeg antydninger til forvrenging allerede ved ganske lavt volum, og de flexer ikke akkurat mye, kanskje 3-4mm. Og de bygger ikke noe merkbart trykk i det hele tatt. Det klirrer litt i dørene thats it.

      Så du sier at jeg kan sette delingen enda lavere? Ved 50hz vil ikke da midtbasserne slite enda mer? Jeg mener, klarer de virkelig og spille lave frekvenser samtidig som de spiller frekvenser opp i mot der tweeterne tar over?

      Men det kan hende det er monteringen som er for dårlig, jeg har ikke fått dempet noe enda, og midtbasseren er ikke i noen "kasse", skal det være tett bak disse akkurat som man bygger kasser til subwoofere? Jeg ser liksom ikke helt den at litt demping kan gjøre så store underverker men..

      Jeg skjønte ikke helt hvordan man stilte inn delefilteret på de forskjellige utgangene på spilleren så tror det er slik det alltid har vært. Kunne stille inn forskjellige band og slopes og diverse men skjønte ikke så mye av det.

      Suben jeg bruker nå er en Pioneer Champion 1000wrms, som er drevet av en soundstream 6500d, spørs nok om ikke denne suben også tok kvelden nå også, sikringa røyk igjen ihvertfall....

      Comment


      • #4
        Originally posted by Miniboom View Post
        Tidskomp er for egoister, ja.

        I teorien skal det være som du sier, men jeg syns ikke det hørtes bra ut med nøyaktige mål. Justerte heller avstanden på høyre kanal oppover, til stemmer osv. kommer "midt" i bilen, istedenfor mest fra venstre høyttaler. I min nåværende bil har jeg ikke tidskomp., og savner det ikke heller. Har ganske stor avstand til venstre høyttalere, så høres ikke ut som en katastrofe for min del. Syns dessuten at lyden blir "råere" uten... Mister litt futt i midbassen med tidskomp. Hvertfall etter min erfaring...

        Gjett én gang hvorfor du mister "futt" i midbassen...
        [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
        [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
        [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

        Comment


        • #5
          Jeg var heldig og typhon her på forumet sa han kunne hjelpe meg litt så han stillte inn anlegget for meg, så nå er alt stilt inn som det skal og skal si det merkes forskjell! Hadde fasefeil og litt av hver jeg men hehe... Men ihvertfall en STOR takk til typhon som tok seg tid til å hjelpe meg.

          Har rimelig begrenset med penger og er nå blakk som en pungrotte etter å ha kjøpt inn endel stereo denne måneden, men planen neste lønning var å kjøpe inn en eller to nye subber, skal inn 2stk etterhvert, men mulig jeg bare kjøper en først for jeg er litt redd for underspenning hvis jeg ikke får kjøpt meg ekstra batteri osv. Men hva trenger jeg? Holder det å bytte ut batteriet forran eller må jeg ha flere batteri, isåfall hvor mange bør jeg ha? Bør dynamo oppgraderes? Ihvertfall slik jeg har skjønt det så kan spenningen falle når subben peaker og hvis man er uheldig kan forsterkeren bli ødelagt og mye dyrt utstyr kan bli ødelagt og det hadde jo vært kjipt..

          Også har jeg et par spørsmål til. Jeg mener å ha lest her på forumet at ingen elementer tåler effekter som 5000wrms osv, hva er da vitsen med forsterkere som leverer oppimot det dobbelte da? Og hvorfor skriver produsenter at elementer tåler oppimot 15000wrms?

          Også mtp midtbassene, hva er mest optimalt, bare dempe blekket på baksiden eller faktisk lage en liten kasse til dem?
          Last edited by Andersv90; 28-07-2009, 09:01.

          Comment


          • #6
            Originally posted by Andersv90 View Post
            Også mtp midtbassene, hva er mest optimalt, bare dempe blekket på baksiden eller faktisk lage en liten kasse til dem?
            Du vil få fantastiske resultater ved bare å dempe skikkelig! :-)
            F.eks. Bimast BOMB i dørblekket, SPLEN på toppen av BOMBen og med litt Bitoplast i dørtrekket er du stort sett klar.. OBS: Døra blir tung!
            [SIZE="1"][COLOR="Red"]Mvh Thomas "Sirkus" Ekeli[/COLOR][/SIZE]

            Comment


            • #7
              Originally posted by Andersv90 View Post
              Også har jeg et par spørsmål til. Jeg mener å ha lest her på forumet at ingen elementer tåler effekter som 5000wrms osv, hva er da vitsen med forsterkere som leverer oppimot det dobbelte da? Og hvorfor skriver produsenter at elementer tåler oppimot 15000wrms?
              Fordi noen kanskje har mer enn en sub koblet til forsterkeren, verre er det ikke

              Og er ganske mange som mater mer enn det subben er stemplet til å tåle, men de gjør det ikke over tid, f.eks i dB-drag hvor enkelte mater subbene sine med 20 000w rms, det går greit, i 2-3 sekunder.

              Comment


              • #8
                Originally posted by thomasekeli View Post
                Du vil få fantastiske resultater ved bare å dempe skikkelig! :-)
                F.eks. Bimast BOMB i dørblekket, SPLEN på toppen av BOMBen og med litt Bitoplast i dørtrekket er du stort sett klar.. OBS: Døra blir tung!
                Så det å bygge en slags liten kasse er bare dumt eller? Det med ekstra vekt begynner å bli et problem for meg, den stakkars 1.3l colten min kommer seg knapt opp oppoverbakker nå :\

                Og dBcompaniet det var ikke helt slik jeg mente, men feks. denne subben
                http://www.elutstyr.no/product_info....roducts_id=464

                Tåler den 10kw rms kontunierlig slik det er oppgitt? Siden jeg mener å ha lest her et sted at ingen elementer tåler i nærheten av så mye
                Last edited by Andersv90; 28-07-2009, 14:17.

                Comment


                • #9
                  De aller fleste midbasser til bilbruk er konstruert til å spille i en dør, så du får nok best resultat ved å dempe godt.

                  Skjønner godt hva du mener med liten motor og mye vekt Min 1.2l slet en god del når jeg hadde 550kg med stereo i bilen
                  Jonas Tautra
                  - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                  Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Andersv90 View Post
                    Så det å bygge en slags liten kasse er bare dumt eller?
                    Neh.. Bare unødvendig mye arbeid
                    Vekt er aldri et problem, bare spør damene...
                    [SIZE="1"][COLOR="Red"]Mvh Thomas "Sirkus" Ekeli[/COLOR][/SIZE]

                    Comment


                    • #11
                      Hehe da så, men hele dørpanelet mitt er i plast, vil dempemattene hindre dette i å klirre? For det er noe helt vilt med ulyder fra all den billigplasten som er der nå. Får håpe den bilen blir kondemnert så jeg får meg noe mer egna til bilstereo :P

                      Comment


                      • #12
                        Du kan dempe selve dørtrekket også og legge bitoplast matter slik at plasten ikke kan vibrere mot døra
                        Om du bruker disse mattene rett så for du utrolig døde dører. Min Fiat høres ut som en dyr BMW når jeg slamerer igjen døra!
                        Jonas Tautra
                        - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                        Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Joakim View Post
                          Gjett én gang hvorfor du mister "futt" i midbassen...
                          Hehe, ja, jeg vet det skyldes utfasing, problemet er at "futten" ble borte selv om jeg målte med tommestokk også. Faktisk ble "futten" borte bare jeg stilte 1cm forskjell på høyre og venstre. Nå er det mulig det skyldes feil på min egen software, hehe... Men jeg mistenker vel kanskje at tidskompen i 880PRS'en ikke er verdens beste. Og som sagt er det vel ganske liten vits i å justere tidsforskjell mellom høyre/venstre kanal, når man har diskant/mellomtone og midbass plassert forskjellige steder?

                          Comment


                          • #14
                            Sånn helt uten videre så skjedde noe rart her om dagen, jeg skrudde av bilen og alt fungerte, da jeg skrudde på bilen fikk jeg bare opp meldingen interupted på spilleren, det var slik lenge før jeg åpnet opp å køddet litt bak spilleren, så prøvde å restarte spilleren og da fungerte det, men da er alt det tony stilte inn for meg borte >.< Hva er det interupt greiene?

                            Comment

                            Working...
                            X