Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bilen fjusker/lugger ved høyt volum

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bilen fjusker/lugger ved høyt volum

    Hei!

    Har en Opel Vectra B 99` med litt anlegg i. En cadence zrs7000d som har 90A sikring og RF 300.2 som har omtrent 50-60A sikring.

    Batteriet er et banner batteri.

    Lyset blinker når motoren er av. Når bilen er på blinker også lyset, men da lugger den også. Kan ligge i 4jerde i 70-80 og kjenne at bilen hopper. Samme i lavere gir.


    Hva kan/bør jeg gjøre?

  • #2
    Ikke for å kverulere, men om bilen hadde hoppet opp og ned når jeg spillte musikk ville jeg vært bekymret for ørene mine

    Du mener sikkert at den lugger/rykker? Det er jo tydelig at du har et strømproblem, men har aldri erfart at et anlegg drar så mye strøm/og at en dynamo klarer å få bilen til å lugge når man kjører...

    Comment


    • #3
      Hehe. Det er det nok MANGE som har opplevd. Når jeg trakk 250 amper fra originaldynamo og batteri i Omegaen, skal jeg love deg det rykket og lugget i kjøringen. Ved basstoner som holdt seg konstante som i young jeezy sangen, måtte jeg gasse mer for å holde samme fart.

      Fordi:

      Eksempel: Ved en hastighet på 100kmh timen har jeg lest at bilen bruker 25hk av motorens effekt til å opprettholde farten som kommer av høy luftmotstand og rullemotstand i dekkene.

      Trekker du f.eks. 3000W RMS mens du kjører, enten det er i dunk dunk sanger eller konstante basstoner, så stjeler du 4.08 hk fra motoren i teorien. Da vil bilen lugge om det er dunk dunk sanger eller miste fart om det er konstante basstoner. Dette fordi strøm da trekkes i "puljer" hvis dunk dunk, og trekkes fortløpende hvis konstand basstone.

      Veldig teskje-forklart men da var det klart hvertfall

      1KW = 1.36hk

      Jo mer effekttrekk dess større lugging/"nedbremsing" av fart

      Løs dette med et skikkelig batteri og/eller dynamo
      Tidligere importør for Digital Designs,
      overtatt av www.dynaBel.no.

      Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

      Comment


      • #4
        Vet ikke helt hvordan jeg skal tolke det innlegget. For det nevenes HK/KW i sammenheng med at motoren lugger, samtidig menes det at man løser det med større batteri. Sistnevnte er også min teori og jeg tipper lugginga kommer av for stort spenningstap i batteri/dynamo ved kraftig basslag. Dvs, ikke nok spenning/strøm igjen til bensinpumpe,coil og annet som får bilen til å svive. Ikke tap av HK i motor som foreslått over her.

        Før du går til innkjø av ny dynamo ville jeg oppgradert kablingen i motorrommet og sjekket at tverrsnittet på kablene til stereoen er rikelig. Bytt jordinga mellom motor og karosseri, mellom batteri og karosseri og ladekabelen fra dynamo til batteri. Da ingen av disse er dimensjonert for særlig mye mer enn bilen trenger selv. Så er det aldri feil å ha et godt batteri, helst av typen AGM.

        Trådstarter må nok opplyse mer om hva anlegget består av, kabling osv for av vi skal kunne bidra ytterligere
        Mvh
        Pål Andréas Bryng
        Bilstereosenteret.no
        Vi forhandler bl.a.:
        Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
        Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


        Følg oss på Facebook
        Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

        Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

        Comment


        • #5
          Cadence ZRS 7000.D (koblet i 1 ohm og yter 1000W)
          Rockford Fosgate 300.2 (yter omtrent 2x75W eller omtrent slikt)'
          Hertz ESK 165
          Ground Zero GZRW30SPL 2x2 ohm i 42l kasse
          Alpine X100

          Kabelen er bare på 35kvadrat og er sikret med 150A.

          Har ikke oppgradert noe i motorrommet, men får vel slenge meg rundt å gjøre det.

          Comment


          • #6
            Originally posted by InstallBay View Post
            Vet ikke helt hvordan jeg skal tolke det innlegget. For det nevenes HK/KW i sammenheng med at motoren lugger, samtidig menes det at man løser det med større batteri. Sistnevnte er også min teori og jeg tipper lugginga kommer av for stort spenningstap i batteri/dynamo ved kraftig basslag. Dvs, ikke nok spenning/strøm igjen til bensinpumpe,coil og annet som får bilen til å svive. Ikke tap av HK i motor som foreslått over her.

            Før du går til innkjø av ny dynamo ville jeg oppgradert kablingen i motorrommet og sjekket at tverrsnittet på kablene til stereoen er rikelig. Bytt jordinga mellom motor og karosseri, mellom batteri og karosseri og ladekabelen fra dynamo til batteri. Da ingen av disse er dimensjonert for særlig mye mer enn bilen trenger selv. Så er det aldri feil å ha et godt batteri, helst av typen AGM.

            Trådstarter må nok opplyse mer om hva anlegget består av, kabling osv for av vi skal kunne bidra ytterligere
            Det blir litt feil. Lugginga kommer av at dynamoen skaper mer motstand for motor for å levere den effekt som trekkes av anlegget. Ikke pga bensinpumpe o.l. får mindre spenning/strøm.

            Trekker man 3KW/4HK til anlegget, bruker dynamoen i teorien 4hk av motoren for å generere den strømmen. Og dermed vil man få lugging siden den kraften som blir overført til hjulene nå blir mindre mens man spiller musikk

            Det vil heller ikke hjelpe med større dynamo. Heller tvert i mot, da en større dynamo kan generere mer strøm, og derfor stjele mer effekt av motoren. Men et skikkelig batteri kan løse problemet da forsterkeren vil få det meste av strømmen dekket av batteriet i stedenfor like mye eller tilnærmet dette fra dynamo OG batteri
            Tidligere importør for Digital Designs,
            overtatt av www.dynaBel.no.

            Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

            Comment


            • #7
              Originally posted by Digital Designs Norge View Post
              Trekker man 3KW/4HK til anlegget, bruker dynamoen i teorien 4hk av motoren for å generere den strømmen. Og dermed vil man få lugging siden den kraften som blir overført til hjulene nå blir mindre mens man spiller musikk

              Det vil heller ikke hjelpe med større dynamo. Heller tvert i mot, da en større dynamo kan generere mer strøm, og derfor stjele mer effekt av motoren. Men et skikkelig batteri kan løse problemet da forsterkeren vil få det meste av strømmen dekket av batteriet i stedenfor like mye eller tilnærmet dette fra dynamo OG batteri
              Nå får du jaggu gi deg! Et tap på 4HK under kjøring vil du NEPPE merke!

              Slutt med dette våset ditt og ta heller å LÆR deg noe om hvordan ting fungerer. Makan til flåseri du kommer med om dagen skal man lete lenge etter!


              Mvh Tony
              - The only road to take is perfection itself

              Comment


              • #8
                Originally posted by Typhon View Post
                Nå får du jaggu gi deg! Et tap på 4HK under kjøring vil du NEPPE merke!

                Slutt med dette våset ditt og ta heller å LÆR deg noe om hvordan ting fungerer. Makan til flåseri du kommer med om dagen skal man lete lenge etter!


                Nå skal du være litt forsiktig med å si sånn!!!

                Les fra toppen av så skjønner du nok!!

                En bil bruker ca 25hk på å holde en vanlig size bil i 100kmh, og mister man 4hk av disse drivkreftene som er 16%, er det helt logisk og klart at bilen vil lugge ved dunk dunk musikk!

                Om du ikke tror meg, spør en bilkyndig før du burster ut med slike utbrudd!

                utrolig...
                Tidligere importør for Digital Designs,
                overtatt av www.dynaBel.no.

                Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Digital Designs Norge View Post
                  Nå skal du være litt forsiktig med å si sånn!!!

                  Les fra toppen av så skjønner du nok!!

                  En bil bruker ca 25hk på å holde en vanlig size bil i 100kmh, og mister man 4hk av disse drivkreftene som er 16%, er det helt logisk og klart at bilen vil lugge ved dunk dunk musikk!

                  Om du ikke tror meg, spør en bilkyndig før du burster ut med slike utbrudd!

                  utrolig...
                  Nuvel... Så forsterkeren drar strøm slik at motoren mister hestekrefter? Vennligst kom med facts som underbygger dette.

                  Om en bil bruker 25 hester for å opprettholde denne hastigheten på 100KM/t så har motoren fortsatt krefter i reserve? La oss si bilen har 100hester (nå er dette litt turtallsavhengig, men dog) så vil den fortsatt kunne ha nok til å ikke miste disse 16% med power.

                  Om det er logisk for deg så får det bare være, ikke første gang du buser ut med vranglære her!
                  Mvh Tony
                  - The only road to take is perfection itself

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Digital Designs Norge View Post
                    Nå skal du være litt forsiktig med å si sånn!!!

                    Les fra toppen av så skjønner du nok!!

                    En bil bruker ca 25hk på å holde en vanlig size bil i 100kmh, og mister man 4hk av disse drivkreftene som er 16%, er det helt logisk og klart at bilen vil lugge ved dunk dunk musikk!

                    Om du ikke tror meg, spør en bilkyndig før du burster ut med slike utbrudd!

                    utrolig...



                    Luggina og fjuskingen skyldes spenningstap og intet annet

                    Comment


                    • #11
                      Bilen min lugget og(vist jeg kjørte seint på lavt turtall), har 100A dynamo og 65Ah biltemabatteri
                      og 60A sikring på forsterkeren
                      Bilen er en opel vectra 98 mod

                      Der var det vel batteriet som var for lite vel?
                      Pioneer - Orion - Hybrid Audio - Hertz

                      Comment


                      • #12
                        så lenge man har så liten som 60-80ah sikring klarer du aldri bruke så mye strøm at bilen får for lite vil jeg påstå....da går sikringen lenge før....
                        Alpine, Digital Designs, Audio-System, Connection, Odyssey, Hertz, Fusion, dynabel, soundstream, Dls, Kenwood, Genesis, Seas, Supra kabler, Optima
                        Prosjekttråd: http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1840

                        Comment


                        • #13
                          Man skal ikke stole blindt på at en 60A sikring ryker ved strømtrekk over 60A. I værste fall kan man doble trekket før sikringen ryker. Hvor langt strømtrekket er i tid er også en viktig faktor.
                          Og som nevnt før, sikringen er for å beskytte kabelen, ikke utstyret

                          Det er store kvalitetsforskjeller på sikringer og 99% av alle på bilstereomarkedet er lavkostmodeller produsert i asia. Vi selger Busman automatsikringer som er garantert å bryte ved oppgitt verdi. Men ANL, MANL, AGU, MAXI osv ville ikke jeg satt min lit til at ryker ved oppgitt verdi.
                          Mvh
                          Pål Andréas Bryng
                          Bilstereosenteret.no
                          Vi forhandler bl.a.:
                          Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
                          Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


                          Følg oss på Facebook
                          Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

                          Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Andy89 View Post
                            Bilen min lugget og(vist jeg kjørte seint på lavt turtall), har 100A dynamo og 65Ah biltemabatteri
                            og 60A sikring på forsterkeren
                            Bilen er en opel vectra 98 mod

                            Der var det vel batteriet som var for lite vel?
                            Tilstanden på batteriet kan være en avgjørende faktor. Også det at det er et blysyrebatteri og ikke AGM/GEL. Blysyrebatterier har en mye brattere utladningskurve enn AGM/GEL.

                            Prøv å mål spenning over polene ved passe volum på stereoen.
                            Mvh
                            Pål Andréas Bryng
                            Bilstereosenteret.no
                            Vi forhandler bl.a.:
                            Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
                            Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


                            Følg oss på Facebook
                            Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

                            Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

                            Comment


                            • #15
                              Min gamle bil lugget og hakket når jeg kjørte sakte med annlegget på full galopp. Målte spenning ved batteriet når dette skjedde og merket at spenninga var MYE lavere enn hva som er optimalt. Byttet alle kabler i motorrom og da forsvant lugginga helt! Og spenninga holdt seg oppe.

                              Så da regner jeg med at det er spenningsfallet på motorstyring, tenning og bensinpumpe som er grunnen til lugginga.

                              En 60A dynamo kan nok ikke bremse bilen med 4hk, den klarer jo ikke levere så mye engang. Når annlegget trekker mer enn dynamoen leverer hentes resten fra batteriet og da begynner spenningen og falle. Og det er da denne luggingen kan forekomme.
                              Jonas Tautra
                              - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                              Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                              Comment

                              Working...
                              X