Announcement

Collapse
No announcement yet.

Problem med sub

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Problem med sub

    Hei!

    Har fått ett problem med mine subber nå.. Skal prøve å forklare så godt jeg kan Var ute å kjørte, spilte relativt "høyt". Plutselig går bassen gradvis nedover, relativt kjapt. Tenkte ikke stort over det, bare skrudde ned lyden og parkerte.

    Når jeg da skulle ut igjen, skrudde jeg opp volumet og da funket subbene igjen. Greit nok tenkte jeg, sikkert bare noe tull. Men etter noen sekunder, skjer det samme. volumet på subbene går gradvis nedover. Om jeg lar bilen stå å gå uten anlegget i en stund så kan jeg spille i kanskje 1-2 minutter, så slutter det igjen.

    Skal også sies at både cdspiller og frontsett spiller som bare det. Har sjekket forsterker, den står ikke i protection, alle kabler er ordentlig satt inn osv. Samme med høyttalerkabler. Bassboost kontrolleren står i, ingen feil med den. Heller ingen feil med phonokabelen. Om det også er nødvendig å vite så er det 2x Dynabel DY9412 og BF4501

    jeg har da kommet ned til to ting det kan være, egentlig..

    - Kanskje jeg har for liten strømkabel til forsterker? Vet at denne er litt liten, men har ikke tenkt mye over det da det ikke har vært noe problem.

    Eller

    - Batteriet på bilen begynner å nerme seg slutten (dog, alt annet av belysning i bilen fungerer).

    Eller om det kanskje er noe annet.. Jeg kan bare ikke skjønne hva det er

    Håper det er noen som har noe klokt å si her

  • #2
    Du har ikke en kompis du kan låne en forsterker til å teste med da? Da finner du ut om det er forsterkeren det er noe feil med ihvertfall..

    Comment


    • #3
      hvordan er temperaturen på sub forsterkeren? de fleste amp har en temp sensor som reduserer uteffekten når de er over en hvis temp -det eneste logisk som jeg kan komme på
      --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
      -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

      Comment


      • #4
        Kan alltids få låne en annen forsterker ja, det er ikke noe problem.. Skal prøve det , også sjekke om det blir noe forskjell


        Når problemet var som værst, altså at subbene ikke spilte, så var forsterkeren helt kald Var litt redd høyttalerutgangene hadde gått, men den spiller jo innimellom.


        Og testa litt nå.. bilen hadde stått stille over natta, så når jeg begynte å spille var det helt som normalt. Etter 1 min ble bassen bare mindre og mindre igjen.. De spiller, men bare ikke høyt.. ikke hørbart i det heletatt, faktisk Og da var jo forsterkeren helt kald.
        Last edited by ThKarlsen; 30-07-2009, 14:18. Reason: La til info

        Comment


        • #5
          Kan ledningene til høyttalerne ha noe å si? en kortslutning der, elns? Dette her funket jo som bare det, helt til jeg byttet høyttalerkabler til VDH cs122 (http://www.hifiklubben.no/produkter/...brid_kabel.htm) .

          Står jo at "OBS! Det sorte LSC-kullfiberlaget rundt lederen er elektrisk ledende. For å unngå risiko for kortslutning skal kullfiberlaget derfor fjernes sammen med den øvrige isoleringen når du monterer kabelen."

          Kan hende jeg avisolerte for dårlig..

          edit, Sorry for dobbelpost

          Comment


          • #6
            Kan det hende at du har lastet forsterkeren for lavt?
            Mvh Tony
            - The only road to take is perfection itself

            Comment


            • #7
              For lavt... Tja, tror ikke det

              Altså.. jeg målte 13.9v på forsterkeren min før alt begynte å bli rart.. Nå går den gjerne opp i 14.5 osv. Før var den ganske stabil på rundt 13.5 / 13.9v (min / max).

              Skal sjekke det med høyttalerkablene først.. det er det letteste

              Og takk for alle svar

              Comment


              • #8
                Tror Tony lurte på om du hadde koplet en f.eks. 0,5ohms last på en forsterker som er "stabil" i 2 ohm.

                Comment


                • #9
                  Aha.. Nope, det har jeg nok ikke gitt

                  Men en liten rar ting... jeg satte på bassboost (eller hva det heter) på ipoden og skrudde opp bassen litt på spilleren , da ble det plutselig lyd Forvrengt lyd ved litt høyt volum, men fortsatt mye bedre enn det det var..

                  Jeg skjønner seriøst ingenting av hva det kan være xD



                  EDIT : okei, nå skjønner jeg enda mindre... jeg kobla fra subbene, gjorde litt med kassa og kobla de på igjen.. Og guess what? de funka som fjell hele dagen, til nå.. Da sluttet de igjen

                  Jeg har offesielt de første subbene med humørsvingninger
                  Last edited by ThKarlsen; 01-08-2009, 00:14.

                  Comment


                  • #10
                    Gratulerer så meget
                    Mvh Even S. Jensen
                    Tlf 41091189
                    Digital Designs, nothing is even close!

                    Comment


                    • #11
                      hmm. sånne feil er vankslig å finne. serlig når det går og kommer sånn
                      VW Golf 4
                      Alpine F#1 status| Mosconi | Digital Designs
                      Simen Sormbråten

                      Comment


                      • #12
                        sjekk jordingspunktet til forsterkeren, dvs puss rundt der den er skrudd fast eller bytt til bedre egnet plass, hvis jordkabel sitter dårlig i kabelskoen så er dette problemet..
                        har reparert det for div kompiser som har hurtigkoblet eller hatt kassen/amp løs slik at dette drar i jord med jevne mellomrom. da blir det plutselig sånn

                        skru for guds skyld anlegget fast og ikke ha det liggende og slenge rundt om
                        Celestion_Jbl_Pioneer_Orion_Phoenix Gold_Tang Band_Stinger

                        Comment

                        Working...
                        X