Announcement

Collapse
No announcement yet.

spm om vinkling av elementer og spredning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • spm om vinkling av elementer og spredning

    Jeg har av plasshensyn tenkt å bygge to separate kabinetter med 2 stk JL audio 12w3v3-4 i hver (lukket kasse). Disse har jeg planlagt å plassere i hver sin side av bagasjerommet hvor de spiller inover mot midten av bagasjerommet. det blir da et tomrom med en bredde på omtrent 30-50cm mellom frontplatene på de to kabinettene.
    Mitt spørsmål er dermed: vil en slik løsning være problematisk med tanke på at elementene spiller mot hverandre? vil lufta i bevegelse på noen som helst måte "oppveies" da den kommer fra to retninger og møtes på midten?

    Jeg vet det er et underlig spørsmål som er formulert rart, men det er en tanke som plager meg og jeg vil rett og slett undersøke konsekvensene med kompetente folk før jeg starter å bygge.

    Se illustrasjon som poengterer problemstillingen!
    Attached Files
    never enough!

  • #2
    Ser ingen illustrasjon. :/ yes i do!
    det er jo bare og sette motsatt polaritet på eine elemtenet, så er problemet løyst.. :P


    nei skal no ikkje være et problem detta... er jo mange konkuransebila o.l som har elementer som spiller "mot" kvarandre
    Tor Even -
    Audi A4 Turbo Quattro 2003 40mm senk 18" alu.
    Orginalt anlegg, men vil i framtiden sette inn Digital Design.
    The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes.

    Comment


    • #3
      Surion:Takk for kjapt svar. du mener altså at jeg skal sette motsatt polaritet på ett av fire elementer så vil dette låte bra? eller mente du motsatt på den ene siden (2 elementer)? iflg "læreboka" blir jo bassen ganske så dårlig hvis én side har motsatt polaritet!
      en ting til: hvor langt unna hverandre må elementene som står ovenfor hverandre være før dette er nødvendig? (frontsett spiller jo med "normal" fase og disse er ofte plassert på tilsvarende måte, dog med en del større avstand mellom dem...)
      never enough!

      Comment


      • #4
        *bump.

        Det MÅ da være noen andre her som har synspunkter om spørsmålet mitt? Jeg er veldig takknemlig for alle inputs slik at jeg ikke går på en smell med konstruksjonen jeg har beskrevet ovenfor!
        never enough!

        Comment


        • #5
          neinei, det med koblinga va en spøk..

          vinkling på element i fohold til kvarandre har null betydning. (ikkje spesielt relevant ivertfall)

          pluss - pluss
          minus - minus
          Tor Even -
          Audi A4 Turbo Quattro 2003 40mm senk 18" alu.
          Orginalt anlegg, men vil i framtiden sette inn Digital Design.
          The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes.

          Comment


          • #6
            Javel ja, og smarte meg som ikke tok spøken din... trodde nesten jeg skulle ta signaturen din helt bokstavelig "even fools are right sometimes" !
            Men seriøst, jeg tror heller ikke dette skal ha noen hørbar betydning som kan merkes i førersetet. - Jeg kjører på, så skal jeg iverksette en tråd om prosjektet når det utvikler seg.
            never enough!

            Comment

            Working...
            X