Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uni-T UT81B Multimeter med oscilloskop

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Uni-T UT81B Multimeter med oscilloskop



    Veldig rimelig og greit verktøy for å stille inn gain på forsterkere etc. Kan nok ikke måle seg med Fluke eller andre kjente merker, men for rundt $149 på Ebay synes jeg det er et bra kjøp.

    Veldig innholdsrik salgspakke med bæreveske, batterieliminator, usb kabel, krokodilleklemmer etc.

  • #2
    Og dette er den eneste måten man kan stille gain på riktig måte også! tok det lang tid før du fikk produktet?
    Mvh Werner Harstad

    Comment


    • #3
      Ja, det er viktig å hype opp gainjustering til noe som krever doktorgrad...

      Comment


      • #4
        Originally posted by Miniboom View Post
        Ja, det er viktig å hype opp gainjustering til noe som krever doktorgrad...
        Er vel egentlig det som er den enkleste måten å gjøre det på, koble til o-scopet, skru gain til den lage firkanta signal og så skru den ned igjen til du får vanlige signal igjen, trenger man doktorgrad til det da?
        Mvh Werner Harstad

        Comment


        • #5
          Mente liksom at folk gjorde det så vanskelig... Ser liksom ikke problemet. Har aldri brukt annet enn øra, og har aldri hatt hørbar forvrengning eller sprengt noen elementer av kvalitet.

          Comment


          • #6
            Originally posted by berniebp87 View Post
            Er vel egentlig det som er den enkleste måten å gjøre det på, koble til o-scopet, skru gain til den lage firkanta signal og så skru den ned igjen til du får vanlige signal igjen, trenger man doktorgrad til det da?
            Og hvilken frekvens skal du gjøre dette på? Og skal du koble til element? Eller uten element? Til å justere gain holder vanlig multimeter lenge. Og man tregnger ærlig talt ikke multimeter før man skal justere gain på flere monoblokker

            Men sån ellers så d ut som et bra produkt som kan brukes til mye fint når det kommer til bilstereo
            Jonas Tautra
            - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
            Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

            Comment


            • #7
              Er nok best egnet til de som vil tyne ut mest mulig db av høytalerene sine det her

              Har drassa rundt på et svæært oscilloskop før, litt mer handy det her.. Men har du datablad til instrumentet?
              1993 BMW 318is coupe

              Alpine - Phoenix Gold - UsAmps - Hertz - Odyssey - Evus - Tsunami - Vibroplast

              Comment


              • #8
                Originally posted by Hifonic View Post
                Og hvilken frekvens skal du gjøre dette på? Og skal du koble til element? Eller uten element? Til å justere gain holder vanlig multimeter lenge. Og man tregnger ærlig talt ikke multimeter før man skal justere gain på flere monoblokker

                Men sån ellers så d ut som et bra produkt som kan brukes til mye fint når det kommer til bilstereo
                Når du tar HU så er det vel 1 khz, skal ikke koble til element. Da finner man ut på hvilket volum HU begynner å klipper, når man er ferdig med HU så tar man forsterkerene, da skal HU stå på maks volum før klipping og så kobler man til O-scopet til monoblokken og da skal man ha en test tone rundt 40hz og så justerer man gain til klipping forekommer og deretter skru tilbake til det forsvinner. Forsterkere til høyttalere brukes 1khz testtone igjen og samme prosess som monoblokk. Elementene skal ikke være tilkoblet. Og hver monoblokk har forskjellig grense før klipping, så den tommelfinger regelen om at gain skal stå på 2\3 er ikke den beste regelen å følge. Det kan ligge ved 3\4 eller 1\2 f. eks, så da går du glipp av litt ekstra power, eller kan i verste fall stille den før høyt og ødelegge forsterkeren.

                Tror nok du vet hvordan man gjør dette med o-scope da

                Men etter min mening, er dette den beste måten å justere gain på. Trenger man et O-scope? Nei. Men jeg ville brukt det
                Mvh Werner Harstad

                Comment


                • #9
                  Av nysgjerrighet, du er enig i at å justere gain likt mellom forsterkerne med 1kHz test-tone ikke vil gi noe bedre resultat totalt sett enn å ta det på "feelingen", unntatt ved akkurat 1kHz.

                  Det er liksom ikke sånn at X antall volt ved 1kHz blir det samme ved alle frekvenser.

                  Hvis det er snakk om ved dB-drag og flere forsterkere, er det ikke bedre å bruke en lavere frekvens? Alle forsterkere/elementer er jo ikke like... Og jeg henger meg fortsatt på at det er bortkastet tid. ^^

                  En god tommelfingerregel, er å se på forsterkeren, om det står spenning på gain-pot'en... Har du f.eks. 2V i bunn og 0.2V på toppen, og CD-spiller'n har maks nivå 2V, så er det jo grei skuring. Ellers går det an å se i manualen og få en viss peiling på hvor du skal legge gain. Jeg pleier å sette gain så lavt som mulig på forsterkerne, for det gir mindre støy. Har alltid hatt High-Volt-utganger på CD-spillerne mine, så har ikke slitt med at jeg ikke har fått spilt høyt nok fordet.

                  Comment


                  • #10
                    http://www.uni-trend.com/UT81B.html

                    Glemte å legge ved link til spesifikasjoner.

                    Dette er jo selvsagt ikke noe en ha, men det er et fint hjelpemiddel for de som ikke liker å gjette seg frem til ting. Dessuten fungerer det bra som vanlig multimeter også

                    Man kan jo bruke de frekvenser en vil, men det vanlige er en 1khz 0db tone til mellomtone/diskant og en 50hz 0db tone til sub. Dersom man vil få litt mer ut av forsterkerne, kan man justere etter toner dempet -3db. Dette gir rom for litt klipping.

                    En liten videosnutt om emnet finner du her:
                    http://www.youtube.com/watch?v=swg9HCfbbyU
                    Last edited by Xaero; 15-08-2009, 21:52.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Miniboom View Post
                      Av nysgjerrighet, du er enig i at å justere gain likt mellom forsterkerne med 1kHz test-tone ikke vil gi noe bedre resultat totalt sett enn å ta det på "feelingen", unntatt ved akkurat 1kHz.

                      Det er liksom ikke sånn at X antall volt ved 1kHz blir det samme ved alle frekvenser.

                      Hvis det er snakk om ved dB-drag og flere forsterkere, er det ikke bedre å bruke en lavere frekvens? Alle forsterkere/elementer er jo ikke like... Og jeg henger meg fortsatt på at det er bortkastet tid. ^^

                      En god tommelfingerregel, er å se på forsterkeren, om det står spenning på gain-pot'en... Har du f.eks. 2V i bunn og 0.2V på toppen, og CD-spiller'n har maks nivå 2V, så er det jo grei skuring. Ellers går det an å se i manualen og få en viss peiling på hvor du skal legge gain. Jeg pleier å sette gain så lavt som mulig på forsterkerne, for det gir mindre støy. Har alltid hatt High-Volt-utganger på CD-spillerne mine, så har ikke slitt med at jeg ikke har fått spilt høyt nok fordet.
                      OK, du kan gjøre det for all del, det er ingenting galt med det. Men jeg skrev hvordan jeg ville gjort det og det er det RF og mange av de mer erfarne gjør når de stiller inn gain på forsterkerene. Hvis du er ute etter å få maks ut av forsterkerene og elementene før du får klipping, så er o-scope den beste måten etter min mening.

                      Her er noen videosnutter som viser hvordan man stiller gain og hvorfor o-scope er ett godt verktøy bruke i prosessen.

                      Har du flere spørsmål angående etter å ha sett de, se de en gang igjen

                      http://www.youtube.com/watch?v=tQDEk...eature=channel
                      http://www.youtube.com/watch?v=xSUuB...e=channel_page
                      Mvh Werner Harstad

                      Comment


                      • #12
                        Har ikke sett videoene og lest så nøye her, men må bare si at INGEN trenger o-scope for å justere gain. Og om man bruker 1khz til å justere gain på monoblokker uten å koble til noe så får man heller rare innstillinger spør du meg
                        Men for all del, alle kan gjøre det på hver sin måte.. Noen regner ut hvor mange volt monoblokken gir ut på maks volum og får forsterkeren til å gi denne spenningen uten last med spilleren på ønsket volum
                        Jonas Tautra
                        - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                        Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                        Comment


                        • #13
                          syns nå ble det målt ved 40hz når subben ble stilt inn da.. men uansett, å bruke så mye penger på ett apparat for å stille gain er nok langt ifra nødvendig spør du meg. sunn fornuft er gratis

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Hifonic View Post
                            Har ikke sett videoene og lest så nøye her, men må bare si at INGEN trenger o-scope for å justere gain. Og om man bruker 1khz til å justere gain på monoblokker uten å koble til noe så får man heller rare innstillinger spør du meg
                            Men for all del, alle kan gjøre det på hver sin måte.. Noen regner ut hvor mange volt monoblokken gir ut på maks volum og får forsterkeren til å gi denne spenningen uten last med spilleren på ønsket volum
                            Da bør du lese litt nøyere og se videoene før du uttaler deg. 1khz til monoblokka? Gidder ikke å forklare mer om hvordan o-scope skal brukes for å finne grensen før klipping.

                            TRENGER MAN O-SCOPE? -NEI
                            ER DET ET GODT VERKTØY? -JA!
                            Mvh Werner Harstad

                            Comment


                            • #15
                              det er ikke noe man "trenger" eller "absolut nødvendig" MEN den mest nøyaktig måtte å justere på... grunn til at det sies at man hverken trenger eller er absolut nødvendig er prisen på en slik instrument... men som sagt det mest riktig og nøyaktig -har selv 3 stk osciloskoper men tror jeg har brukt det for å trimme gain et par ganger... de fleste skaffer seg en sånt instrument til annet enn bare "å justere gain" folkens
                              --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
                              -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

                              Comment

                              Working...
                              X