Announcement

Collapse
No announcement yet.

hvordan ser dette oppsettet ut?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • hvordan ser dette oppsettet ut?

    har laga et lite skjema over alt som skal inn i bilen min straks, noen som ser noen feil som ikke jeg ser?
    ja jeg vet at det er rart å bruke 6x9 som fronter, men er det det er utfelt til i dash originalt..



    noen som har forslag til hvor jeg bør dele?

    kom gjerne med innspill så lenge det ikke omhandler tegneferdighetene mine i paint


    her er forresten bilen som alt skal inn i:
    Last edited by omegadti; 17-08-2009, 19:05.
    Celestion_Jbl_Pioneer_Orion_Phoenix Gold_Tang Band_Stinger

  • #2
    Hvorfor skal du ha en 10" midbass midt i / lengre bak i bilen?

    Da vil man lett kunne høre hvor bassen kommer fra og at det kommer bakfra, og det låter ikke pent
    Tidligere importør for Digital Designs,
    overtatt av www.dynaBel.no.

    Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

    Comment


    • #3
      det er nå en en ting, men skal man ha midbass så er det vel en ide å bruke elementer som passer til det. en kraftig subwoofer er jeg usikker på blir noe suksess. men det er det nok andre som vet bedre enn meg

      Comment


      • #4
        skal ikke ha den baki, den blir bygd i en egen lukket kasse ved midtkonsollen fremme og den kommer til å være delt fra 80 til 250hz.. skal legge ut et bilde etterpå som viser hvor jeg mener..
        Celestion_Jbl_Pioneer_Orion_Phoenix Gold_Tang Band_Stinger

        Comment


        • #5
          ja jeg forstod jo det, MEN poenget mitt er at det ikke er sikkert den spiller bra i det frekvensområde 80-250hz! en subwoofer er bygd for å spille fra 80hz og nedover. er min mening. jeg hadde kjøpt meg midbass elementer til å bruke som midbass, ikke en kraftig alpine type-r subwoofer. men det er nå min mening.

          Comment


          • #6
            Dessuten så er frekvenser fra 80hz og oppover til 250hz meget retningsbestemt. Altså, man hører med en gang hvor lyden kommer fra, og jeg tror ikke det vil låte meget pent om det kommer litt stemmer og lys brumlebass fra midten av bilen. Altså ikke brumlebass men hvis du har prøvd å spille kun frekvenser fra 80hz og opp til 250hz med alle andre frekvenser kuttet hører du hvor dårlig lyd det blir.

            Men det blir bra lyd når det kommer fra samme sted som alt det andre, altså diskant og mellomtone, men blir det separat fra mellomtone og diskant, slik som at du skal ha midbassen i midten vil jeg tro det vil høres unaturlig ut.

            Hvis du kan ha det foran i området rundt håndbrekket vil det kunne gå fint pga tidskomp og at man da kan justere lyden til å treffe ordentlig der midbassen kommer fra om du skjønner.

            Jeg er ikke noe SQ spesialist, men midbass i midten tror jeg ikke jeg hadde fått til å låte bra
            Tidligere importør for Digital Designs,
            overtatt av www.dynaBel.no.

            Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

            Comment


            • #7
              6"x9" bør du kunne dele langt lavere enn 250hz, og det bør låte vesentlig bedre enn mumlinga fra en subwoofer ved så høye frekvenser. Jo høyere frekvens, jo høyere lyd (uten delefilter, altså), så en subwoofer delt ved 250hz gir mye "rumling" i midbassområdet, som vil overdøve det meste av bassen. Har du derimot noe slikt som 100hz som delefrekvens, blir det litt lettere å kombinere med flere høyttalere. Jo lavere delefrekvensen er mellom midbass og subwoofer, jo bedre høres det ut - såfremt midbassen "holder følge" med bassen nedover. Hvertfall min erfaring.

              Personlig ville jeg delt subwooferen ved 80Hz siden den står foran (gjerne lavere om 6"x9" tillater det). 6"x9"ene ville jeg delt ved 60 eller 100hz, eller kanskje ikke i det hele tatt (prøv deg frem). De har såpass med membranareal at de bør kunne gå temmelig dypt uten å slite nevneverdig. Av erfaring låter det bedre på den måten. Ville bare delt dem høyere enn 100hz om jeg bare skulle spille musikk med veldig masse bass, veldig høyt - uten å drepe høyttalerne...

              Med bassen i bagasjen har jeg gjort det til en vane å ikke gå over 50hz på delefilteret. Det betyr jo bare at den spiller f.eks. 12dB lavere ved 100hz, sant, og 24dB lavere ved 200hz - ikke at den ikke spiller over 50hz i det hele tatt! Så deler du med 12db/okt ved 100hz, vil du få en gain på 12dB ved 200hz, sammenliknet med å dele på 50hz. 12dB er en godt hørbar økning...

              Kudos for 6"x9" foran! Genialt! Men sikker på at det ikke er 6,75"? Var det google hvisket, i alle fall... :P

              Comment


              • #8
                hehe, jeg tok da ut en original 6x9 derfra så vil anta at google har feil i forhold til min bil:P forresten så har en kompis også en kort astro og der står de originale mine i. kan jo prøve å ta bilde neste gang han er innom.

                lyden blir laget for å være hørbar inni bilen, ikke utfor for å imponere 14årige smårips
                har ikke gått til innkjøp av en plate som står "35% more bass" på og kommer heller ikke til å gjøre det:P
                Last edited by omegadti; 18-08-2009, 18:56.
                Celestion_Jbl_Pioneer_Orion_Phoenix Gold_Tang Band_Stinger

                Comment


                • #9
                  Originally posted by kimmen View Post
                  ja jeg forstod jo det, MEN poenget mitt er at det ikke er sikkert den spiller bra i det frekvensområde 80-250hz! en subwoofer er bygd for å spille fra 80hz og nedover. er min mening. jeg hadde kjøpt meg midbass elementer til å bruke som midbass, ikke en kraftig alpine type-r subwoofer. men det er nå min mening.
                  joda ser poenget godt.. grunnen til at type-r blir benyttet er at den er i hus fra før, men tenker jeg skal følge miniboom's forslag med å dele den lavere. kanskje fra 40 til 80/100hz og heller dele 6x9 derfra og opp.

                  skal prøve meg frem litt med 15", men regner med at da blir den delt til 50 eller 63hz på topp

                  takker for alle gode innspill
                  Celestion_Jbl_Pioneer_Orion_Phoenix Gold_Tang Band_Stinger

                  Comment


                  • #10
                    Ingen hårsmak. Lykke til!

                    Comment

                    Working...
                    X