Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hva gir mest dB og trykk?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hva gir mest dB og trykk?

    Heisann!

    Skal til å bygge kasse til min CV Stroker pro 15" i en Honda Accord sedan (1991 mod).
    Skal bygge porta kasse så lurer jeg på hvordan jeg skal plassere portene?
    Skal de stå bakover samme vei som Strokern eller burde jeg føre dem opp i hattehylla? 2x4" porter.

    Håper på fornuftige svar

    Mvh
    Gunnar
    Cerwin-Vega! Stroker PRO 15
    Hifonics XX-Colossus II
    Kinetik HC2400
    Club 140dB +

  • #2
    Ingen som kan hjelpe meg?
    Cerwin-Vega! Stroker PRO 15
    Hifonics XX-Colossus II
    Kinetik HC2400
    Club 140dB +

    Comment


    • #3
      For å si det enkelt, det som gir mest lydtrykk er om porter og elementer er i fase ved lytteposisjon. Det er svært vanskelig å få til i en normal bruksbil. Det viktigste er nok uansett å tune kassen forholdsvis høyt, om lydtrykk er det viktigste. Ellers gir bandpass ofte høyere lydtrykk i sitt virkeområde enn refleks, men vesentlig vanskeligere å få til.

      Jeg vil på mange måter fraråde deg å la element spille i bagasjerom, og porter gjennom hattehylle. Det gir normalt elendige faseforhold, og medfører en stor mangel på lydkvalitet.

      mvh

      Glenn
      Glenn Solie

      Frittstående konsulent

      Comment


      • #4
        Ok, takk for svar

        Tror jeg bygger kassen med både porter og subelement bakover. Det blir uten tvil ihvertfall det letteste for meg
        Cerwin-Vega! Stroker PRO 15
        Hifonics XX-Colossus II
        Kinetik HC2400
        Club 140dB +

        Comment


        • #5
          kan det bli bedre å la alt spille framover?
          90A/14,5V Ladereg, Stinger SP1000 batteri, Oelbach 25kvadrat strømkabel -
          Pioneer DEH77MP, Seas Lotus Performance 6,5 komponentsett på Velocity VR450 koblet til 2x150w, 2x DY 9410 10" bass på Phonocar PH5200
          sigpic

          Comment


          • #6
            Originally posted by diamantsvartE30 View Post
            kan det bli bedre å la alt spille framover?
            Testa det idag faktisk med en dynaBel DB-12 subwoofer i lukket kasse. Spilte rett å slett dass da den stod framover, men kan det ha mye å si om kassa er lukka?
            Cerwin-Vega! Stroker PRO 15
            Hifonics XX-Colossus II
            Kinetik HC2400
            Club 140dB +

            Comment


            • #7
              lukka og porta

              har nok litt å si. om du skal ha lukka tror jeg det er best å plassere kassa så langt bak som mulig. for å få lavere frekvensgang i bilen. Det blei best i bagasjerommet mitt.

              Porta vil vel spille en del høyere. og har en peak i frekvensområdet. Blir heftig det, men jeg syns man skal høre alle toner likt.
              90A/14,5V Ladereg, Stinger SP1000 batteri, Oelbach 25kvadrat strømkabel -
              Pioneer DEH77MP, Seas Lotus Performance 6,5 komponentsett på Velocity VR450 koblet til 2x150w, 2x DY 9410 10" bass på Phonocar PH5200
              sigpic

              Comment


              • #8
                min erfaring er at det er best med bånnpass kasse i nyere sedaner. pga det er så tett mellom bagasjerom og coupé. i en bånnpasskasse har lyden bare en vei, ut gjennom bassrefleksporten.
                Jon Ola, team dynabel
                78 mod golf1 db-bil
                92 mod golf3 bruks bil

                Comment

                Working...
                X