Vis full versjon : Hva gir mest dB og trykk?
CV-Gunnar
02-03-2007, 00:51
Heisann!
Skal til å bygge kasse til min CV Stroker pro 15" i en Honda Accord sedan (1991 mod).
Skal bygge porta kasse så lurer jeg på hvordan jeg skal plassere portene?
Skal de stå bakover samme vei som Strokern eller burde jeg føre dem opp i hattehylla? 2x4" porter.
Håper på fornuftige svar;)
Mvh
Gunnar:)
CV-Gunnar
02-03-2007, 13:06
Ingen som kan hjelpe meg?:)
Glenn Solie
02-03-2007, 19:50
For å si det enkelt, det som gir mest lydtrykk er om porter og elementer er i fase ved lytteposisjon. Det er svært vanskelig å få til i en normal bruksbil. Det viktigste er nok uansett å tune kassen forholdsvis høyt, om lydtrykk er det viktigste. Ellers gir bandpass ofte høyere lydtrykk i sitt virkeområde enn refleks, men vesentlig vanskeligere å få til.
Jeg vil på mange måter fraråde deg å la element spille i bagasjerom, og porter gjennom hattehylle. Det gir normalt elendige faseforhold, og medfører en stor mangel på lydkvalitet.
mvh
Glenn
CV-Gunnar
02-03-2007, 23:35
Ok, takk for svar:)
Tror jeg bygger kassen med både porter og subelement bakover. Det blir uten tvil ihvertfall det letteste for meg:)
diamantsvartE30
14-03-2007, 15:53
kan det bli bedre å la alt spille framover?
CV-Gunnar
15-03-2007, 00:58
kan det bli bedre å la alt spille framover?
Testa det idag faktisk med en dynaBel DB-12 subwoofer i lukket kasse. Spilte rett å slett dass da den stod framover, men kan det ha mye å si om kassa er lukka?
diamantsvartE30
15-03-2007, 01:08
har nok litt å si. om du skal ha lukka tror jeg det er best å plassere kassa så langt bak som mulig. for å få lavere frekvensgang i bilen. Det blei best i bagasjerommet mitt.
Porta vil vel spille en del høyere. og har en peak i frekvensområdet. Blir heftig det, men jeg syns man skal høre alle toner likt.
dynabelgolfen
17-03-2007, 18:27
min erfaring er at det er best med bånnpass kasse i nyere sedaner. pga det er så tett mellom bagasjerom og coupé. i en bånnpasskasse har lyden bare en vei, ut gjennom bassrefleksporten.
vBulletin® v3.8.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.