Announcement

Collapse
No announcement yet.

Frontsett, støpe med polyester. Hjelp.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Frontsett, støpe med polyester. Hjelp.

    Jeg får nybilen imorra, en VW polo og selvfølgelig skal jeg ha anlegg. Skal ha inn et 2-veis frontsett forran som jeg allerede har liggenes, hybrid ovasion 6. Dette passer jo selvfølgelig ikke inn i bilen slik det er nå, så jeg kjøpte inn polyester og litt forskjellig så jeg kan støpe nye høytalerformer. Jeg har aldri gjort dette før så jeg kunne trengt noen tips for å komme i gang.

    Orginalt er det høytalere i dashboret på denne modellen, så jeg ser for meg to forskjellige løsninger. Det ene er å ha midtbassen nede i dørene også fjerne de nåværene høytalerne i dash og sette diskantene der istedet, det andre er å ha diskant i a-stolpene og ha midtbassen i de orginale høytalerhullene.

    Det jeg lurer på er egentlig hva som blir best sånn rent SQ messig, jeg har mest troa på den siste løsningen, som jeg også tror blir penest, men jeg har ikke noe særlig peiling på dette her. Er det eventuelt andre ting jeg bør tenke på? Vinkling på elementene er det noen som har noe å si om det?

    På forhånd takk

  • #2
    Hvilken modell Polo er dette?
    Er det en 6N har du best utgangspunkt for å bygge om dashbordet, men det skal EN DEL til for å få plass til en 6,5" midbass på dashen.. Mye jobb, spesielt hvis det skal se skapelig ut. (Husk at orginalhullene er beregnet på noe slikt som 4"..)

    Det er så klart den løsningen som vil gi best resultat da..

    Les og titt på forskjellige tråder her om dashbord-bygging så lærer du det meste du trenger å kunne.. Gudd løkk!
    [SIZE="1"][COLOR="Red"]Mvh Thomas "Sirkus" Ekeli[/COLOR][/SIZE]

    Comment


    • #3
      Er en 6N1 1.6 liter 97mod, er nesten helt flatt dashbor på den. Mye jobb sier du? Synes det virker ganske lett jeg, utifra bilder av diverse prosjekter osv jeg har sett her på forumet, men nå har jeg riktignok aldri gjort dette selv hehe. Men må midtonene ha noe særlig volum "under" seg? Isåfall må jeg kanskje støpe de litt opp da eller, så det blir seende som en vulkan på en måte, vil helst sleppe det men..

      Comment


      • #4
        er jo plass til 4" i dash og 6,5" i dørene på den bilen da..

        er det ikke plass i dørlommene dine kjøper du deg nye lommer på møller.. null jobb og bra resultat
        www.eirikaspaas.com

        Comment


        • #5
          Originally posted by questern90 View Post
          Er en 6N1 1.6 liter 97mod, er nesten helt flatt dashbor på den. Mye jobb sier du? Synes det virker ganske lett jeg, utifra bilder av diverse prosjekter osv jeg har sett her på forumet, men nå har jeg riktignok aldri gjort dette selv hehe. Men må midtonene ha noe særlig volum "under" seg? Isåfall må jeg kanskje støpe de litt opp da eller, så det blir seende som en vulkan på en måte, vil helst sleppe det men..
          Hvor lett det er, kommer jo an på hvor bra og hvor nøye du velger å gjøre det..

          I din bil, ville jeg absolutt brukt 3-veis med 6" i døra, en 4" i orginalhullene i dashen og diskant i astolpe eller foran 4" (nermest ruta). 4" vil klare å spille langt nok nedover i frekvens til å møte 6" på en god måte. Tror nok også det er billigere å investere i en 4" enn å bruke masse kr på vinyl og støpeplast +++ for å bygge om dashen!

          Å lage hull i dashen og putte nedi en 6" der er ikke akkurat veien til lykke, om du ikke bygger kasse under og gjør en skikkelig jobb. Du vil ikke får noe særlig midbass ved kun å slenge den på plass. Masse resonanser i dashen blir det også.

          Det enkle er ofte det beste!
          [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
          [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
          [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

          Comment


          • #6
            Problemet er at jeg allerede har et 2-veis system, ikke har jeg råd til nytt heller. :\ Må isfåfall bytte/selge det jeg har. Tror jeg putter det i dørene sålenge da, og diskantene i a-stolpene, så lar jeg bare orginalhøytalerne være der sålenge. Så prøver jeg få solgt/byttet høytalerne, så har jeg alt klart hvis jeg eventuelt får tak i et 3-veis sett.
            Last edited by questern90; 25-08-2009, 20:45.

            Comment


            • #7
              Tror du blir veldig happy med et 2-veis oppsett til å starte med jeg Fest den midbassen godt i døra og demp skikkelig, så låter den nok godt der.
              Når det Gjelder vinkel på diskanter så kan du jo prøve deg fram. Vinkle de rett i ruta, vinkle de bakover i bilen. Hvem vet hva som passer best i dette tilfellet

              Trenger ikke dra til med noen spes ombygging for at ting skal låte bra. Personlig har jeg jo tatt av i bilen min, men det betyr ikke at man MÅ akkurat DET for å få god lyd
              Mvh Tony
              - The only road to take is perfection itself

              Comment


              • #8
                Originally posted by Typhon View Post
                Personlig har jeg jo tatt av i bilen min, men det betyr ikke at man MÅ akkurat DET for å få god lyd
                Gitt at tidsaspektet er det samme, er det vel kanskje ikke en god idé å "ta av" om man vil ha noe lyd i det hele tatt. :P

                Comment


                • #9
                  slettet....

                  Comment


                  • #10
                    Noen som har noen tips til hvordan det kan gjøres? Her ser du hvordan døren ser ut http://www.finn.no/finn/viewimage?fi...-453712559.jpg Er veldig usikker selv, og har aldri gjort det før, og vil helst ikke drite meg ut på det her å risikere å ødelegge hele døra :P

                    Comment


                    • #11
                      som sagt.. KJØP en ny dørlomme hos Møller..!
                      www.eirikaspaas.com

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by questern90 View Post
                        Problemet er at jeg allerede har et 2-veis system, ikke har jeg råd til nytt heller. :\ Må isfåfall bytte/selge det jeg har. Tror jeg putter det i dørene sålenge da, og diskantene i a-stolpene, så lar jeg bare orginalhøytalerne være der sålenge. Så prøver jeg få solgt/byttet høytalerne, så har jeg alt klart hvis jeg eventuelt får tak i et 3-veis sett.
                        på delefilteret til hybrid ovation 6 er det vel utganger for 3 høytalere? eller bare meg som husker feil

                        edit; http://www.suchartsound.co.th/images...-ovation_l.jpg
                        ville fått bra resultat hvis du hadde kjøpt inn en 4" mellomtone da

                        ellers så kjøp nye dørlommer, og forsøk deg ut på det:0
                        mvh Sindre Carlsen

                        Comment


                        • #13
                          Hmm, nå har jeg akkurat kjøpt støpeplast da men har et nytt problem nå, remote, illumination osv er ikke koblet til bak den gamle cdspilleren, er alt bare 12v eller? Får ikke tak i den der den mest sannsynelig egentlig skulle vært kobla da det er langt baki dashen et sted...

                          Koblet på battery, 12v ac og ground, men spilleren ville ikke slå seg på.

                          Comment


                          • #14
                            Treveis frontsystem i den bilen er helt gull det.

                            Har ikke Eirik et par 4" fra Morel? Det hadde vært noe til det oppsettet

                            Mener jeg har noen slike dør-lommer liggende et sted.. Du kan sikkert få dem til en billig penge.
                            [SIZE="1"][COLOR="Red"]Mvh Thomas "Sirkus" Ekeli[/COLOR][/SIZE]

                            Comment


                            • #15
                              Det hadde vært supert, blir helt deppa jeg nå, ting går virkelig ikke min vei nå!

                              Først skulle jeg kjøpe nye felger, fikk dem satt på å hele pakka og var klar til å dra, men desverre så subbet de borti ved full svingradius så de måtte av igjen og de hadde selvfølgelig ikke mindre dimensjoner av den felgen, ja 17'' på en polo er litt stort ^^

                              Så har selvfølgelig pappa rotet bort ipod kabelen til spilleren som koster bare 500 kroner, jævli unødvenidge penger...

                              Han som har subben min har levert bilen til eu kontroll så den får jeg ikke tilbake på en stund -.-

                              Bestilte nye kabler til bilen, bestilte 50mm istedet fikk jeg 20mm... Great!

                              I tillegg er lyden i bilen helt for jævli rævva nå, kan ikke skru opp på brukbart volum før det begynner å skurre, og det ble enda dårligere når jeg satt inn den nye spilleren, må få inn frontsettet asap!

                              Men de dørlommene hørtes intressante ut, har du noen som passer inn i en polo? Og hvor mye skal du ha for dem?

                              Hadde jo vært en mulighet med Morel Ovation 4 SW, men da må jeg ha nytt delefilter også, da jeg ikke kjører aktiv deling og ikke har muligheten til det. Pris ligger de på?

                              Comment

                              Working...
                              X