Announcement

Collapse
No announcement yet.

Gåene kondensatorer? Eventuelt hvor kjøpe nye?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Gåene kondensatorer? Eventuelt hvor kjøpe nye?

    Er disse tørket ut eller noe?
    har åpnet forsterkeren 2 ganger med stort mellomrom og begge ganger var de slik.
    Skal nevnes at forsterkeren kviner ved hvert bass-slag. (Jeg har presset den veldig hardt)
    Pioneer - Orion - Hybrid Audio - Hertz

  • #2
    De ser støvete ut, men ikke noe mer.
    Mvh Tony
    - The only road to take is perfection itself

    Comment


    • #3
      Nå snakker jeg fra hukommelsen her, men meeeener å huske at den typen kondensatorer er mer holdbare enn de "flate", som ser ut som en femtiøring (eller hva som helst annet lite, rundt og flatt) på høykant. Tror den typen du har der holder i mange, mange år... 15-20, kanskje mer?

      Comment


      • #4
        Ja ok, skal hvertfall nevnes at forsterkeren er eldre enn 10
        + at det er 2 ringer i lukket til forsterkeren etter disse kondensatorene.


        Noe er hvertfall galt når den kviner etter signalene den får (den var på bassen, og da var det et høyfrekvent kvin hver gang bassen slo)(det kom ofte, vist ikke hele tiden)
        Og dette var noe matador ikke fant.

        Men skal også sies at den ble kjørt i 1 ohm brokoblet, og produsenten ambefaler ned til 2 ohm brokoblet.
        Last edited by Andy89; 28-08-2009, 18:55.
        Pioneer - Orion - Hybrid Audio - Hertz

        Comment


        • #5
          forsterkeren er sikker ikke stabil i 1Ohm da siden den da er 10 år ++ gammel så tror jeg ikke det fantes no spesielt med forsterkere som i heletatt var stabil der
          //Roy AS
          Volkswagen Passat 1.9TDI 1999
          /////Alpine, RockFord, Pioneer.

          Comment


          • #6
            Nei den er ikke stabil i 1 ohm.
            Det kan jo være derfor det kviner.

            Men nå skal den ikke brukes mere framover før den skal drive et par mid-basser i 4 ohm. (får se hvordan den oppfører seg da.)

            Har en annen 10 år gammel sak på rep, den tåler 1 ohm og skal ta seg av subbene framover.
            Pioneer - Orion - Hybrid Audio - Hertz

            Comment


            • #7
              Skjønner ikke at folk engang vurderer å laste forsterkere på lavere impedans enn anbefalt jeg.. I hvert fall ikke på ting man er "avhengig" av i hverdagen eller noe som er dyrt/spesielt.
              Alpine 137BTi
              B² Audio = Lyd


              '97 E39 528

              Comment


              • #8
                Originally posted by Royern View Post
                forsterkeren er sikker ikke stabil i 1Ohm da siden den da er 10 år ++ gammel så tror jeg ikke det fantes no spesielt med forsterkere som i heletatt var stabil der
                der tar du nok litt feil. fins masse som er 10 år gammelt som kan lastes i 1ohm og lavere.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Keltern View Post
                  Skjønner ikke at folk engang vurderer å laste forsterkere på lavere impedans enn anbefalt jeg.. I hvert fall ikke på ting man er "avhengig" av i hverdagen eller noe som er dyrt/spesielt.
                  hvorfor ikke? har du nok strøm så er det som oftes ikke noe problem,, LIB,en min har jeg lasta i 0.5ohm over en lengre periode uten noe problem anbefalt 1ohm..
                  MVH, Øivind Sandvik
                  sigpic
                  www.facebook.com/Sandviksbassogbongel
                  www.sandviksbassogbongel.com

                  Comment


                  • #10
                    mener å huske at jeg sa at det kunne være forskjellige årsaker til den hviner, men det var spørsmål om det var verd å bruke så mye tid=penger på å finne årsaken, den hviner tros alt ved høyere volum og støyen drukner i resten av lyden. Ofte skyldes viklingene i toroid trafon og ikke alltid hjelper å lakke den på nytt heller -den støyen er en resultat av underharmoniske frekvenser av PWM og derfor den blir modulert med strøm trekket=bass anslagene. Ellers de kondensadtorene var helt ok -de kan måles om man ikke vet helt sikkert eller bruke en skop for å se mye rippel spenning det blir(er kondisene "dårlige/svake" vil man få mye rippel bla). Mange måtter å måle dette på. En annen ting er vel at disse skal monteres i bagasjerommet eller noe sånt? da hører du garantert ikke "ulyden" de ringene i lokket skyldes varme og helt normal når disse kondisen er helt inntil lokket.

                    Der tar du kjempe feil royern... old school forsterkere var alltid overdimensjonerte, noe som betyde at de kunne levere både mer strøm og effekt enn angitt og i tilleg økte de effekten når spenningen økte -gjerne til 50-80% mer enn ved 12volt. Det var med hensykt da mange av disse var beregnet for ekte "trimode" der en stereo amp skulle drive en komplet fler veis system med en subb i bro mens hver kanal jobbet som "vanlig stereo"... ingen av dagens forsterkere har den muligheten lenger (det krever mye strøm og kjøle overflate nemlig) ... ellers kan jo nevne den berømte SoundStream Class A 6.0 på "puslete" 2x25watt ved 12v og 4 ohm men som leverte rundt 1000watt i bro ved 0,25ohm...eller Phoenix Gold MPS-2240 på 2x25 (?) men som leverte 2x 150 i 0,5 ohm... Nyere forsterkere er liksom "bedre designet" som i praksis betyr full kontrol for å ikke overstige temperatur eller strøm trekk pga lite kjøle areal derimot i ekte old school var ikke dette tilfelle og kjøle ribbene ble alltid overdimensjoner -det er et av flere andre punkter -så, nei du tar fullstendig feil faktisk...
                    --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
                    -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

                    Comment


                    • #11
                      Såpass ja.
                      Men da lar jeg den bare være
                      Og jo jeg hører kvininga helt fram
                      Pioneer - Orion - Hybrid Audio - Hertz

                      Comment


                      • #12
                        den vil nok forsviner eller bli svakere når du blir eldre.... så du har noe å se fram til da nedsatt hørsel har "noen fordeler" og....
                        --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
                        -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

                        Comment


                        • #13
                          Ja må jo være noe positivt
                          Pioneer - Orion - Hybrid Audio - Hertz

                          Comment

                          Working...
                          X