Announcement

Collapse
No announcement yet.

DD audio DDW6.5 midbasser

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • DD audio DDW6.5 midbasser

    Da har jeg hatt disse 6,5" midbassene i bilen en stund og kan gi et intrykk av hvordan jeg opplever lyden.

    Før jeg fikk dem montert kjørte jeg dem i rundt 2-3 døgn med sinustoner på mellomg 20 og 30 hz slik at de gikk full vandring døgnet rundt. Etter jeg monterte dem har jeg ikke hørt endringer i lyden frem til nå. De var nok myknet ganske greit opp i oppheng og spider mao.

    Førsteintrykket mitt med midbassene var en skikkelig punch i midbassen, og morrofaktor så det holdt. Rock og annet med stortromme er gøy. En lydintreressert kamerat mente også at disse hadde skikkelig morrofaktor ved seg. De popper bra og tåler endel misbruk.

    Frekvensgangen i min bil har jeg ikke fått målt, men det låter som om de har en jevn avrulling fra 100 hz og nedover. Det kreves litt eq mellom 50 og 100hz. Det kommer nok av en ganske lav Qts verdi, pga den store magneten. Det gjør også at jeg ikke trenger sette nedre grensefrekvens for elementene. Endel mener jo også at basselementer med lav Qts har en bedre transientrespons enn de med høy Qts (jeg er imidlertid ikke helt enig, men nok om det). De spiller fritt hele veien ned. Dette gjør jo også at de ikke er så følsomme i midbass registeret - de trenger litt effekt for å våkne til liv.

    Noe kritikk må jeg riktignok også komme med. De fungerer overhodet ikke i et 2-veis oppsett. Mellomtonegjengivelsen er mildt sagt elendig. Men deles de ved 100-300hz fungerer de strålende. Til størrelsen gir de temmelig bra output også.
    Anbefales!
    Last edited by Legatia; 30-08-2009, 00:19.
    Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

  • #2
    Qtc er et produkt av et element i kasse og ikke en måleverdi på et element i seg selv.
    Antagelig er det Qts du mener!?
    Ellers er ikke lav Q-verdi og transientrrespons noe man kan mene noe om, lav Q-verdi = bedre transientrespons uansett hva man man foretrekker.
    Altså; man kan foretrekke lyden fra elementer med høyere Q-verdi - og det er ikke unormalt - men det betyr ikke at det har bedre transientrespons.
    Men takk for fin beskrivelse av lyden!

    Mvh
    Dag Johansen
    "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

    Comment


    • #3
      Seff Qts jeg mener ja.
      Elementes Q er ikke det samme som systemets Q-verdi, dvs. Qtc - og det er det utslagsgivende for transientresponsen. Slik at elementets Q-verdi egentlig ikke sier som helst.
      Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

      Comment


      • #4
        Originally posted by Legatia View Post
        Seff Qts jeg mener ja.
        Elementes Q er ikke det samme som systemets Q-verdi, dvs. Qtc - og det er det utslagsgivende for transientresponsen. Slik at elementets Q-verdi egentlig ikke sier som helst.
        Stemmer!
        Men verdt å merke seg at Qtc aldri kan bli lavere enn Qts, så Qts på feks. 0.9 vil være det også i infinite baffle.

        Mvh
        Dag Johansen
        "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

        Comment


        • #5
          Deler du aktivt eller passivt?

          Comment


          • #6
            Originally posted by Stianuno View Post
            Deler du aktivt eller passivt?
            Det følger ikke med noen passive filtre til disse, så det måtte jeg evt. laget selv. Men nei, deler aktivt ja.
            Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

            Comment


            • #7
              Jeg skal kanskje skaffe meg bikkje om en liten stund, å jeg lurte på å ha ett sett med midbasser som jeg lar ta seg av 80 hz og ned når jeg har buret i bilen. Ville dette settet dugd?
              [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
              Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

              Comment


              • #8
                Originally posted by Defus View Post
                Jeg skal kanskje skaffe meg bikkje om en liten stund, å jeg lurte på å ha ett sett med midbasser som jeg lar ta seg av 80 hz og ned når jeg har buret i bilen. Ville dette settet dugd?
                Det er det jeg gjør, så ja.
                Men spørs jo på hvor mye nivå du krever i den dypeste bassen da - en 6,5" har jo visse begrensninger.
                Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                Comment


                • #9
                  Siden jeg skal ha hund i bilen, så tenkte jeg at de bare skulle klare å overdøve veistøyen så lenge hunden er i bilen. Når hunden er ute skal subkassa i bilen å gjøre det den er beregnet for.
                  [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
                  Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

                  Comment


                  • #10
                    Hva med å ha hunden i baksete eller forran? Uansett så tror jeg høy spilling av musikk er tortur for hunder, samme om det er bass eller høyere frekvenser.

                    Comment


                    • #11
                      Ja, var jo derfor eg tengte på disse, slik at jeg har litt bass selv om jeg ikke spiller høyt.
                      [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
                      Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

                      Comment


                      • #12
                        Noen formening om hvor dypt disse spiller? Klarer de noe særlig under 30 hz?

                        Hadde vært veldig interessant å få lyttet til et slikt oppsett, så hvis noen på østlandet har noe liknende er det bare å rope ut!

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by magnesmurf View Post
                          Noen formening om hvor dypt disse spiller? Klarer de noe særlig under 30 hz?

                          Hadde vært veldig interessant å få lyttet til et slikt oppsett, så hvis noen på østlandet har noe liknende er det bare å rope ut!
                          Jeg gjentar meg selv her, dette er midbasser - ikke subber.
                          En midbass har ingen verdens ting under 30hz å gjøre.
                          Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                          Comment


                          • #14
                            Hvilken form for kasse (str/type) testet du disse i? Det var ikke relevant (for min del) å lure på dette før et år etter testen.
                            [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Haakon O View Post
                              Hvilken form for kasse (str/type) testet du disse i? Det var ikke relevant (for min del) å lure på dette før et år etter testen.
                              Godt dempet bildør.
                              volum tør jeg ikke tippe på..
                              Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                              Comment

                              Working...
                              X