Announcement

Collapse
No announcement yet.

kasse til Ground Zero GZPW 18 SPL

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • kasse til Ground Zero GZPW 18 SPL

    Noen som har noe å komme med, med tanke på kasse til en Ground Zero GZPW 18 SPL ?

    i esken står det anbefalt volum 100liter om jeg ikke husker feil eller om det var rett over 100liter. syns det virker lite på en så stor bass. fikk noen mål ifra noen andre folk på 235 liter å en port på 635ft. ell hva det heter.

    har laga kasse nå på dem måla jeg fikk på 235 liter riktig port størrelse å lengde, men kan ikke si jeg blir imponert over hva denne bassen gir av lyd i denne kassa. står forøvrig i en van så stor bil.
    forsterker bruker jeg ground zero sin 8kw monoblokk.

    men har noenb andre brukt denne bassen før å med hvilke mål på kassa å porten?

    jeg har mye hard bass nå, men savner dyp bassen, spiller pent osv men mangler noe syns jeg..

    hadde fra før 4stk kicker c15 billigste comp elementene 15" i en kasse på 440liter det funka igrunn veldig bra i den bilen..
    så var stor ned tur da jeg fikk in denne gz subben.

  • #2
    har du prøvd å leke litt med plassering på subben og retning på port kontra element? har en del å si i så store biler kjører du chevyvan?
    Celestion_Jbl_Pioneer_Orion_Phoenix Gold_Tang Band_Stinger

    Comment


    • #3
      prøvd å vri kassa alle veier igrunn, er ikke mye til forksjell syns jeg.
      ford van.

      Comment


      • #4
        http://www.ground-zero-audio.com/13_..._gzpw18spl.pdf

        Hvis anbefalt kasse er 110 liter, så forstår jeg ikke hvorfor du bygger ei på 235?

        Bassreflex vented:
        110 Liter / 3.85 cu.ft.
        Rohr / Tube 4 x Ø 10 cm / 4" L= 20 cm / 8.0"

        Comment


        • #5
          Originally posted by Elutstyr.no View Post
          http://www.ground-zero-audio.com/13_..._gzpw18spl.pdf

          Hvis anbefalt kasse er 110 liter, så forstår jeg ikke hvorfor du bygger ei på 235?

          Bassreflex vented:
          110 Liter / 3.85 cu.ft.
          Rohr / Tube 4 x Ø 10 cm / 4" L= 20 cm / 8.0"
          Ofte finnes det bedre løsninger på kasse enn hva produsenten oppgir, Og kommer litt ann på hva man har tenkt å bruke høytalleren til.
          Har en misstanke om at det spl elemente til gz er reindyrka spl og vil fungere best til db drag og ikke så bra til musikk.
          Steffen Hammersgård
          Alpine - Mosconi
          Min prosjekt tråd

          Comment


          • #6
            hva med å bygge kassa etter anbefalt fra produsent istedenfor??????????????????????????

            Comment


            • #7
              Originally posted by shammers View Post
              Ofte finnes det bedre løsninger på kasse enn hva produsenten oppgir, Og kommer litt ann på hva man har tenkt å bruke høytalleren til.
              Har en misstanke om at det spl elemente til gz er reindyrka spl og vil fungere best til db drag og ikke så bra til musikk.
              Under Emma NM ifjor var frode der fra bassbroters med lupoen sin. Han brukte vel 15" i denne serien og det spilte musikk. Han spilte AC/DC og det var som å stå foran scenen. Så at det kan brukes til musikk er det ingen tvil om.
              Er riktig at ikke alle kassevolum som produsent oppgir er de opptimale, der er jo focal ett eksempel. Bruker spørre Dag jeg. hvertfall de kasseforslagene jeg har fått av han har funket kanon.
              Alpine, Digital Designs, Audio-System, Connection, Odyssey, Hertz, Fusion, dynabel, soundstream, Dls, Kenwood, Genesis, Seas, Supra kabler, Optima
              Prosjekttråd: http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1840

              Comment


              • #8
                Må henge meg på biffen ang. Dag og kasseanbefalinger!

                Har sett flere ganger at de kassene han anbefaler, de er konge!
                2005 Ford Focus Titanium - Alpine IVA-W505R - Alpine Imprint PXA-H100 - MTX T8652 foran med aktiv deling - MTX T610S-22 subwoofer x2 - MTX TH904 4x150w rms forsterker - MTX TH1500D 1x1500w rms forsterker - 2 stk Alpine 5,8" LCD-skjermer i nakkestøtter - Stinger kabling -

                Comment


                • #9
                  Det kan godt være at "Ferdigkasser med element" kan være i minste laget. Dette har vel mest sansynlig med pris, vekt, frakt osv å gjøre.

                  At "Anbefalt" kassevolum fra produsent er feil har jeg vanskelig for å tro.

                  At Focal, kanskje verdens største høyttalerprodusent med verdens mest avanserte dataprogrammer og utstyr tar feil, og Dag har riktig stiller jeg meg svært undrende til. Og det er ingen kritikk rettet mot Dag, som kan sine saker, for all del.

                  Comment


                  • #10
                    Nei vet ikke jeg men kan ta kassa jeg hadde i golfen før. Jeg fikk beskjed om at anbefalt kasse til focal 33v1 var 40l med 4" bassrefleksrør på 30cm. Jeg bygde kasse etter anbefaling og stilte i emma. Første konk. var beskjeden for "boomy" bass. Justerte til neste konk.og beskjeden var den samme. En annen dommer var det å. Så måtte jeg bare spørre Dag da. Og 40l LUKKET kasse kunne være tingen å prøve. Tettet rett å slett bare hullet og i NM og ingen klager (bortsett fra litt mye bass da) Han ene skrøyt til og med av den(dog en svenske) Tror ikke Dag og focal bruker samme programmene men hvordan kan Dag i sine programmer få ett helt annet svar en anbefalt? Og det funker faktisk hver gang. Det er vel erfaringen til de fleste her.
                    Får se nå da når jeg får nytt element snart. focal 40v1 det skal i en 90l lukket kasse.
                    Alpine, Digital Designs, Audio-System, Connection, Odyssey, Hertz, Fusion, dynabel, soundstream, Dls, Kenwood, Genesis, Seas, Supra kabler, Optima
                    Prosjekttråd: http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1840

                    Comment


                    • #11
                      Det finnes ikke standard kasser som fungerer i alle biler. En anbefalt kasse blir fort feil når man setter den i en stor bil som ford van

                      Men hvor stor og lang port har du i kassa?
                      Jonas Tautra
                      - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                      Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                      Comment


                      • #12
                        Uten å snakke "dårlig" om andre produsenter og forhandlere, kan jeg i alle fall dele litt av vår filosofi.

                        Vi oppgir kassevolum som en rettesnor. Ikke noe som en skal følge slavisk. Som Hifonic sier, kasser kan bli veldig uoptimale i forskjellige biler.

                        Derfor ber vi også kundene våre om å kontakte tech support for å komme med litt mer info. Da er det ganske mye enklere å bygge en kasse som kanskje faller i smak.

                        At Dag kan være bedre til å bygge kasser enn Focal, kan vel forklares ganske enkelt ved å tenke på at Focal gir anbefalinger som er objektive og tar ikke subjektive hensyn som kunden kanskje vil ha..
                        Mvh
                        J. Holm
                        www.b2audio.com
                        http://facebook.com/b2audio

                        Comment


                        • #13
                          Hvis parametrene på elementene til Focal stemmer og lydkvalitet er det som gjelder, ja da kan og vet jeg mer enn utviklingsingeniørene på Focalfabrikken.
                          En del av kasseoppgivelsene til Focal har så store avvik at jeg lurer på om de har bygget og testet kassene selv.
                          Å bruke kassestørrelse og tuning for å gi en bestemt "sound" er bare en side av saken, det skjer mye annet også når man forandrer fra "optimal" kasse, som feks. transientgjengivelse.
                          Egentlig er ikke det jeg kan noe hokus-pokus, jeg har bare en del erfaring med hva som funker og og hvor langt man kan tøye begrepet "optimal kasse".
                          EDIT: Focal er ikke alene om denne problematikken, det er et fåtall produsenter som oppgir gode kasseforslag.
                          Noe av grunnen er at de lager elementer med så odde parametre at eneste mulighet er å jukse med kassestørrelser og/eller portlengder.

                          Mvh
                          Dag Johansen
                          Last edited by Dag Johansen; 14-09-2009, 20:28.
                          "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                          Comment


                          • #14
                            Til trådstarter: hvor i bilen står kassa?
                            Jeg har en mistanke om at den står omtrent midt i bilen ut i fra beskrivelsen din.
                            Midt i bilen er verst tenkelig plassering med tanke på dypbass.
                            Jeg skal ta en kikk på kassestørrelsen.

                            Mvh
                            Dag Johansen
                            "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                            Comment


                            • #15
                              nå står den helt bakerst i bilen. kassa 5cm ifra bakdørne. prøvd alle veier med elementet fram bakover oppover å til siden.


                              husker ikke måla på portn skal finne fram tegningene i morra

                              Comment

                              Working...
                              X