Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvordan bygge port

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvordan bygge port

    Jeg er under oppseiling av ny kasse til mine 2 12" DD-elementer, og har derfor et lite, men enkelt spørsmål til dere.

    Dag Johansen har regnet ut kassemål til meg, med tilhørende port og sånt.
    Men jeg må skrå kassa i bakkant for å få den til å passe mot baksetene, så da lurer jeg enkelt og greit på om jeg bør skrå porten også, eller om den bør være rett inni kassa? Se bildene for 2 eksempler


    Rett port


    Eller skrå port?

    Hva lønner seg?

    Og et spørsmål til, da jeg skal ha port som går fra topp til bunn i kassa, og en gitt lengde innover, bør denne da avrundes av noe slag i endene, eller hva?

    På forhånd takk for all god hjelp
    2005 Ford Focus Titanium - Alpine IVA-W505R - Alpine Imprint PXA-H100 - MTX T8652 foran med aktiv deling - MTX T610S-22 subwoofer x2 - MTX TH904 4x150w rms forsterker - MTX TH1500D 1x1500w rms forsterker - 2 stk Alpine 5,8" LCD-skjermer i nakkestøtter - Stinger kabling -

  • #2
    dette kan du løse enkelt ved å ha port under elementet og videre oppover bakvegg. istedenfor på siden. porten følger samme vinkel som bakvegg og du har samme port åpning hele veien.

    Comment


    • #3
      skrå port! du bør ha samme bredden på porten på toppen som i bunnen av kassa
      Steffen Hammersgård
      Alpine - Mosconi
      Min prosjekt tråd

      Comment


      • #4
        Skjønte ikke helt hva du mente kimmen, men tror ikke den løsningen blir aktuell..
        Ved å lage porten sånn som jeg har tegnet har jeg også avstivninger i kassa

        Ja shammers, var det jeg også tenkte, men ettersom jeg ikke har så peiling på kasser, så vil jeg ha alt 100% klart før jeg begynner å bygge
        2005 Ford Focus Titanium - Alpine IVA-W505R - Alpine Imprint PXA-H100 - MTX T8652 foran med aktiv deling - MTX T610S-22 subwoofer x2 - MTX TH904 4x150w rms forsterker - MTX TH1500D 1x1500w rms forsterker - 2 stk Alpine 5,8" LCD-skjermer i nakkestøtter - Stinger kabling -

        Comment


        • #5
          Skal du ha porten i midten av kassen eller på en av sidene?
          Tidligere importør for Digital Designs,
          overtatt av www.dynaBel.no.

          Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

          Comment


          • #6
            Jeg hadde tenkt å ha den i midten ja. Dette gir jo da avstivning til kassa?
            Fordeler og ulemper med dette? Burde den plasseres på ene siden?
            Har laget en mer ordentlig skisse i kveld, etter relative mål oppgitt av Dag





            Ettersom jeg må skrå kassa i bakkant, så tilsier dette ca. 5cm smalere på topp enn på bunn.
            Kan jeg da forlenge hele kassa med 2,5cm, og enda havne på ca. samme kassestørrelse? Eller har ikke de 5cm på toppen så mye og si?

            Hvordan tror folk dette ser ut? Kom med forslag til forbedringer og endringer, når jeg først skal bygge min første kasse, så vil jeg at det skal bli ordentlig
            Last edited by J.T.; 24-09-2009, 22:55.
            2005 Ford Focus Titanium - Alpine IVA-W505R - Alpine Imprint PXA-H100 - MTX T8652 foran med aktiv deling - MTX T610S-22 subwoofer x2 - MTX TH904 4x150w rms forsterker - MTX TH1500D 1x1500w rms forsterker - 2 stk Alpine 5,8" LCD-skjermer i nakkestøtter - Stinger kabling -

            Comment


            • #7
              Hvor stor skal kassen være? Den bør være mellom 100-140 liter for best resultat. Kan supplere deg med optimale portlengder og portareal om du ønsker. Dette er "kasseformler" som er utarbeidet av DD's ingeniører og testet i mange forskjellige biler for et best overall-resultat
              Tidligere importør for Digital Designs,
              overtatt av www.dynaBel.no.

              Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

              Comment


              • #8
                Hehe Henrik, vet ikke helt om du henger med her jeg, men du ba meg henvende meg til Dag, noe jeg gjorde
                Du fant specs, og han regnet kasse, og her er sluttsvaret jeg fikk av han på mål:

                "Hei og beklager så mye!

                Bygg en kasse på 41cm x 97cm x 51cm i 22mm MDF.
                Lag en slisseport i midten av kassa som er 10cm bred og hele kassa's høyde innvendig (altså 10cm x 36,6cm)
                Denne porten skal være 36cm dyp.
                Da får du bass så det monner!
                Og husk at dette må limes skikkelig sammen uten gliper og svakeheter, de elementene har kraft nok til å spille i filler unøyaktige kasser!"

                Så regner med at kassen er ganske optimal, ut ifra de specsene du fant fram som jeg sendte til han?
                2005 Ford Focus Titanium - Alpine IVA-W505R - Alpine Imprint PXA-H100 - MTX T8652 foran med aktiv deling - MTX T610S-22 subwoofer x2 - MTX TH904 4x150w rms forsterker - MTX TH1500D 1x1500w rms forsterker - 2 stk Alpine 5,8" LCD-skjermer i nakkestøtter - Stinger kabling -

                Comment


                • #9
                  Det er den helt sikkert. Hang ikke med som du sier nei

                  Kassen der høres ut til å gjøre en knalljobb for dine elementer. Bygg den du, så skal du se hvor råe dine 1512-elementer egentlig er, i motsetning til kassen dem spiller i nå
                  Tidligere importør for Digital Designs,
                  overtatt av www.dynaBel.no.

                  Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

                  Comment


                  • #10
                    Hehe, fort gjort å dette av lasset med en del kunder

                    Men ser porten og sånt kurant ut? Altså, skrå porten i henhold til bakvegg?
                    Og må kassa forlenges 2,5cm(eller mer) i lengden ettersom jeg skrår bakveggen sånn?(5cm mindre på topp enn på bunn)

                    Vil ha dette bekreftet, slik at jeg slipper å bygge ei kasse som er ubrukelig
                    2005 Ford Focus Titanium - Alpine IVA-W505R - Alpine Imprint PXA-H100 - MTX T8652 foran med aktiv deling - MTX T610S-22 subwoofer x2 - MTX TH904 4x150w rms forsterker - MTX TH1500D 1x1500w rms forsterker - 2 stk Alpine 5,8" LCD-skjermer i nakkestøtter - Stinger kabling -

                    Comment


                    • #11
                      Ta 2,5cm du

                      Comment


                      • #12
                        Hvorfor skal du skrå porten egentlig?
                        Jeg ville hatt den rett inni kassa også og heller fokusert på skikkelig avrundinger av endene
                        Jonas Tautra
                        - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                        Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                        Comment


                        • #13
                          Spørsmålet i utgangspunktet var jo om jeg skulle skrå porten eller ikke, hva som var det beste

                          Men med skikkelige avrundinger, tenker du da og bare slipe kanten på porten, eller "bygge" en aero-ende av noe slag i tillegg i endene?

                          Ja, jeg har ikke peiling, men jeg spør og graver for å lære
                          2005 Ford Focus Titanium - Alpine IVA-W505R - Alpine Imprint PXA-H100 - MTX T8652 foran med aktiv deling - MTX T610S-22 subwoofer x2 - MTX TH904 4x150w rms forsterker - MTX TH1500D 1x1500w rms forsterker - 2 stk Alpine 5,8" LCD-skjermer i nakkestøtter - Stinger kabling -

                          Comment


                          • #14
                            Porten skal være rett inni!
                            Lim en firkantet list på hver side av porten innvendig og jobb det til med grovt sandpapir til du får en ca 270 graders bue.
                            Hvis du studerer porten litt så er det bare sunn fornuft som skal til, alle skarpe kanter i luftpassasjen vil kunne skape ulyder.

                            Mvh
                            Dag Johansen
                            "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                            Comment


                            • #15
                              Takk Dag, nok en gang!
                              Da skal jeg lage porten min rett

                              Jepp, var noe sånt jeg hadde i tankene også, mtp. avrunding Regner med at det må pusses til i ytterkant av porten også, altså på framsiden av kassa?
                              2005 Ford Focus Titanium - Alpine IVA-W505R - Alpine Imprint PXA-H100 - MTX T8652 foran med aktiv deling - MTX T610S-22 subwoofer x2 - MTX TH904 4x150w rms forsterker - MTX TH1500D 1x1500w rms forsterker - 2 stk Alpine 5,8" LCD-skjermer i nakkestøtter - Stinger kabling -

                              Comment

                              Working...
                              X