Announcement

Collapse
No announcement yet.

2x 15'' cerwin vega v-max i polo.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 2x 15'' cerwin vega v-max i polo.

    Hei, fortiden kjører jeg rundt med 2x cerwin vega v-max''. Jeg lurte på om det er noen her som har erfaring med bygging av anlegg i polo og tilpassing av kasse for og oppnå mest mulig trykk. Grunnen til at jeg spør er at subbene stod i en golf 4 før og det var vesentlig mer trykk der selv om jeg da hadde mindre effekt. Da spilte jeg med subbene bakover, i poloen er det naturligvis ganske mye mindre plass og jeg fikk derfor ikke plass til å ha dem vinklet bakover. Nå står dem opp mot taket. Jeg tenkte det var greit å spørre her først så jeg slipper å bygge 15 kasser før jeg blir fornøyd. Avstanden mellom elementene og bakluka har den også noe å si? Isåfall blir 5-10cm for lite? Eller er det at golfen er bedre dempet orginalt grunnen til at det ble mye bedre trykk der? Sånn som det er i poloen nå er det veldig stor forskjell på trykket i baksetet og forran i bilen. Poloen er en 97 6n 1,6 mod golfen er noe rundt det samme modell. Trodde det skulle bli bedre trykk i poloen da den er vesentlig mindre? Blir også merkbart mer bass hvis jeg åpner dørene.

    En annen ting, på enkelte sanger med mye bass kommer det ulyder fra subben hvis jeg spiller for høyt, er dette skadelig for subben over tid? Har ikke tatt skade av det enda ihvertfall. Også har jeg litt lite strøm i bilen nå, målte spenning med multimeter under spilling og under de værste burpene sank spenninga ned til 11,2v på det laveste, jeg skrudde da ned litt på bassen og kjører slik nå. Kan dette være skadelig for ampen min? Står merket på den at den tåler 11-18v. Ser at lysene blinker litt. Har ett yellowtop batteri til ss xxx6500d, lastet i 4ohm. Er bare snakk om 3 uker før jeg får flere batteri..

  • #2
    i min polo spilte det høyest (dB messig) med elementene og porten retta mot taket..
    www.eirikaspaas.com

    Comment


    • #3
      har ei lukka kassa på 146liter på 2 v-max15 inne på stua å det trykker som faen ivertfall. men er vell ikke plass til ei slik kasse i en polo? hvilken versjon av v-max har du? den første med rødt oppheng eller noen av de nyere?
      Cerwin Vega! Pioneer

      Comment


      • #4
        Har selv hatt en god del erfaring med CV V-Max gammle serien
        brukte 2 15" vmax i lukket kasse på 145 liter delt i to kammere i en golf 3 sammen med en US Amps XT 4000D
        spillte meget så rått.

        her har du video med 2 15" vmax gammle typen

        http://www.youtube.com/watch?v=uL-Gml68IRo

        bilde av gammle gutte rommet blei kanskje litt brutalt til slutt hehe



        Morel. RE audio. US Amps, Cerwin Vega.

        Comment


        • #5
          Har den på bildet der, er faktisk dine gamle suber jeg har titus, låner dem av chris Så den kassa med de to er på 145 l? Den passer som støpt i en polo ihvertfall ^^ Hvordan spiller dem i porta kasse sammenlignet med lukket?
          Last edited by Andersv90; 01-10-2009, 14:16.

          Comment


          • #6
            jeg hadde ei lukka kasse på 112liter på mine forige v-max15 og det spilte 140,7db i corollaen min. da med altforlite strøm til forsterkeren og ett forferdlig spenningstap
            Cerwin Vega! Pioneer

            Comment


            • #7
              Jeg også har litt spenningstap, men har da mer en nok forsterkerkraft ihvertfall. Skrur jeg opp så bånner subbene med en gang. :P Har ikke fått målt hvor høyt det spiller, men jeg begynner å venne meg til bassen så vil ha mer. Kan fortsatt høre frontsettet spillet under de værste bass-slagene. Er mer en nok risting og har masse fleks under lange basstoner, men der det er sånn dunk,dunk bass synes jeg ikke slagene slår hardt nok, men det har kanskje med innstillinger på forsterker å gjøre? Bassboost er skrudd helt av ihvertfall.
              Et annet lite problem jeg har er at det er veldig stor forskjell på hvor mye bass det er i sanger, skrur jeg på de værste sangene så rister bilen nesten i filler, mens andre sanger så spiller det ikke i nærheten. Og i det gamle oppsettet mitt var det mer lik bass på alle sanger. Er litt kjipt for enkelt sanger f.eks purple hills (chopped and screwed) må jeg skru ned fra det volumet jeg vanligvis bruker for å ikke sprenge subbene til helvete.
              Last edited by Andersv90; 02-10-2009, 10:57.

              Comment


              • #8
                når du hører forskjell på "bass" i sangene bettyr at du har en bedre kontrol over menbranen faktisk... det er mye informasjon her også og ikke bare dunk dunk... at elementene bånner kan også tyde på at forsterkeren mister litt kontrol pga underdimensjoner power supply eller for lite strøm tilgang.. ikke nødvendigvis "for mye effekt".. var dette en lukket kasse eller bassrefleks?

                ser du hadde en ss tripel x -da har du for lite strøm
                --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
                -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

                Comment


                • #9
                  Vet jeg har for lite strøm, men blir nye batterier snart, blir da 2 optima bluetop til å starte med. Er jo 8ohms spoler på de subbene der vel, så blir jo bare 4ohm så regner med det holder inntill videre. De batteriene er også litt større en det optima batteriet jeg har nå.

                  Forsterkeren er ihvertfall ikke underdimensjonert, det nekter jeg og tro, men at jeg har lite strøm det er jeg fullt klar over, har som sagt målt og spenningen synker en del. Men sålenge ikke forsterkeren blir ødelagt av det så lar jeg det være sånn.

                  Så det er bare positivt at det er forskjell på bass i sanger? De spiller veldig presist og mye penere en det jeg har hatt tidligere ihvertfall.

                  Jeg kjører lukket kasse med et kammer til hvert element.

                  Jeg testet bare for moroskyld og koble ut det ene elementet igår for å se om jeg fikk noe hardere bass da, regner med at jeg har nok strøm til å drive ihvertfall et element fullt ut, men da jeg skrudde opp da så bånnet subben kraftig så jeg koblet tilbake begge igjen.

                  Men ampen min trekker vel ikke noe særlig mer strøm en enn mindre amp når den er lastet i 4ohm og bare yter et par 1000wrms maks(er det subbene tåler). ?
                  Last edited by Andersv90; 02-10-2009, 13:32.

                  Comment


                  • #10
                    en trippel x er ikke for "liten" nei og særlig når den bånner fortere med et element... da får du rett og slett for mye effekt -enkelt og greit... hjemme elementer har ikke progresiv oopheng og da kan de bånne lettere enn dedikerte bil-subb som har en stivere og dimensjonert progresiv oppheng

                    ellers er jo slik at en STOR forsterker vil trekke mer strøm enn en ellers mindre forsterker -dette kommer av størrelsen på power supply som enkelt forklar krever mer strøm selv ved tomgang og ergo må transistoren jobbe mer og forbruke mer strøm... sammenlign med et stor 3 liters motor kontra en 1,6liter på tomgang et av dem forbruker litt mer bensin enn den andre
                    --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
                    -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

                    Comment


                    • #11
                      bassene er 400wrms per stykk. er doble eller enkle 4ohms spoler på den generasjonen v-max om jeg husker rett. har ivertfall aldrig hørt om v-max med dobble 8ohm spoler. hadde ingen problemer med mine i 1 0hm på en tru hammer h1 ivertfall annet enn alt for lite strøm
                      Cerwin Vega! Pioneer

                      Comment


                      • #12
                        Hmm, jeg har ikke sjekket selv, men han jeg låner dem av sa at det var enkle 8ohms spoler, men hvis jeg kjører i 2ohm nå er det jo ikke rart at de bånner lett når de bare er på 400wrms pr stk. Synes det var litt rart da jeg ikke trengte å skru opp noe særlig før de bånnet.

                        Men kan noen svare meg på om det er farlig at spenninga synker ned til 11,2v? Uten noe last med bilen igang ligger den på 13,8v noe som kanskje er litt lite det og? Den holder seg somregel høyere, men under de værste slagene så sank den ned såppass. Er snakk om ha det slik i 3 uker, men gidder ikke ta sjansen på at forsterkeren ryker bare fordi jeg vil ha litt ekstra bass i bilen..

                        Skjønner jo at en stor forsterker bruker litt mer strøm med samme effekt enn det enn en liten forsterker ved samme effekt ut, men trodde ikke det var så veldig mye forskjell. Skal ikke skru opp så veldig mye nå før spenninga begynner å synke. De tåler ihvertfall litt juling de subbene, har bånnet dem ganske mye under testing og de spiller da fortsatt ^^

                        Blir uansett 2xhd12 når jeg får penger, regner med det blir endel råere og enda mer brutalt, de er jo tross alt oppgitt til å tåle 4000wrms. Må være ganske høy følsomhet på de vega subbene da de spiller såppass bra med så liten effekt.
                        Last edited by Andersv90; 02-10-2009, 14:37.

                        Comment


                        • #13
                          Jasså, så chris har solgt kassa nå altså?
                          jeg har prøvd vmax i porta kasse og synes ikke det var noe bedre i bil i det hele tatt. de låter best i lukket kasse.
                          kassen er på 145 liter sammenlagt så det er bare å dele de på to så har du et kammer :P
                          har skille vegg i kassen som du vet.
                          Morel. RE audio. US Amps, Cerwin Vega.

                          Comment


                          • #14
                            Han har ikke noen bil som går nå så jeg fikk låne dem. Banken tok golfern =p

                            Comment

                            Working...
                            X