Announcement

Collapse
No announcement yet.

Testet: Harman/Kardon CA-5250 (5-kanals forsterker)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Testet: Harman/Kardon CA-5250 (5-kanals forsterker)



    Tenkte å dele min erfaring med CA-5250-forsterkeren, etter snart et års bruk.

    Forsterkeren låter uanstrengt og er strømsterk nok til å dra det meste av normale subwoofere med subkanalen, og samtidig leverer den mer enn nok kraft, ca. 150W x 2 brokoblet, til ethvert frontsett (evt. foran og bak/aktiv deling, om man skulle ønske det).

    Alt man forventer av justeringsmuligheter i prisklassen, er på plass. Alt av tilkoblinger og justeringsskruer virker solid og godt sammenskrudd.

    Litt minus for plast-look på nært hold, men ser upåklagelig påkostet ut ferdig installert.

    Den er langt kraftigere enn noe jeg har testet tidligere av 5-kanals forsterkere, og det er i praksis umulig å høre at det er en rimelig 5-kanals forsterker som driver høyttalerne i bilen. Man kan spille langt, langt høyere uten forvrengning, enn hva jeg har hørt fra tilsvarende forsterkere. Det som skiller seg spesielt ut, er subkanalen.

    Jeg har brukt subkanalen i både 4, 2 og 1,5 ohm (laveste anbefalt er 2 ohm). Man hører at man får MYE større krefter til rådighet når man laster den nedover, og jeg anbefaler absolutt å gjøre det om man ikke ønsker å kjøpe flere forsterkere (går fint så lenge man ikke piner forsterkeren unødig lenge om gangen på "full pupp", mtp varmgang), og har man en forholdsvis lettdreven subwooferløsning (portet kasse), er dette en vinnerkombinasjon for et veldig velspillende budsjettanlegg.

    Den er så driftssikker man kan forvente av en forsterker av normal kvalitet, og langt utover hva man kan forvente til prisen - altså ingen problemer til tross for montering i trangt rom med dårlig lufting, og 1,5 ohms last på subkanalen. Og jeg spiller så og si alltid på full guffe - i snart et år!

    Til 2500,- mener jeg man knapt kan gjøre et bedre kjøp, om man vil drive hele systemet for en rimelig penge.

    Link til bilradiospesialisten


  • #2
    hm, interesant det du skriver miniboom men jeg savner en beskrivelse av lydkvaliteten og gjerne en liste av øvrig utstyr designet synes er ålreigth men lyden er jeg mest nysjerrig på -effekten og slik er av mindre betydning... ellers hadde vært like så greit om du limte inn spec og fineser på den men 2500Kr for en 5 kanaler er uansett rimelig med tanken på merken -derfor interesert i å prøve den.

    Delefilter delen: egentlig ser jeg ikke behov for slik lenger, da de fleste spillere har dette innebygd. Men fremfor alt så er det kortere signal veier å foretrekke uansett kvalitet og pris på forsterkeren...ofte en grunn til at mange old school forsterke er bedre på dette punktet og
    --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
    -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

    Comment


    • #3
      Kan ikke gi noen formening om lydkvaliteten, annet enn at den er "god nok". Etter min mening er det andre ting (som f.eks. Hertz-høyttalerne mine) som har større innvirkning på lydkvaliteten enn å bytte fra en forsterker til en annen.

      Kan likevel si såpass som at lyden ble noe klarere da jeg gikk fra "old school" RF Power til Harman/Kardon - MEN, det kan jo komme av at RF-forsterkeren i teorien er kraftigere, og da vil låte enda litt fyldigere i bassen enn HK'en - eller at RF'en har blitt grumsete med årene (uten at det låt grumsete på noen måte). Ettersom Hertz-settet har veldig kraftig/lettdreven midbass i utgangspunktet, ble det kanskje litt overdrevent mye bass med RF-forsterkeren. Men det blir litt famling i blinde/placebo/whatever.

      Det med kortere signalvei er vel også mye placebo nå for tiden, såfremt forsterkeren er av moderne, normalt god kvalitet.

      Forsterkeren er bra, vet ikke hva mer jeg skal si enn det, når jeg ikke har swappet direkte med flere for å sammenlikne (ei heller har jeg en referanse brukt i samme bil).

      Løp og kjøp.

      Comment


      • #4
        Originally posted by Miniboom View Post
        - eller at RF'en har blitt grumsete med årene (uten at det låt grumsete på noen måte).
        aa, der har du det...

        greit miniboom, self da blir ikke lett å sammenligne, men det er nok ikke humbug det som ekte high end merker strever etter, når de prøver å få så korte signal veier som mulig -men det krever kvalitets utstyr for å høre noe forkjell som helst self

        Leser ofte ang dette m Hertz, men synes det er så rart med tanken på kvaliteten og renome, men, men
        --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
        -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

        Comment


        • #5
          Originally posted by matador View Post
          aa, der har du det...
          Jeg skrev det nettopp på den måten med vilje.

          Likevel, at det ikke er noen markant forskjell i lyden mellom Harman/Kardon-forsterkeren og RF551x, er jo egentlig et kvalitetsstempel for HK'en sin del. Og den kan drive subwoofere lett i tillegg. Jeg vil si at HK'en er verdt fullpris også (5000,-).

          Ser man det. Det ble en slags konklusjon likevel.

          Hva Hertz angår, så kan jeg vel igjen bruke merkevaren Ford som eksempel på hvilke undre riktig markedsføring og fornuftig prising kan gjøre. For til prisen finner du sikkert ikke mye bedre treveis sett enn det Hertz har - og jeg hater det heller ikke. Det låter bare ikke knallbra. Akkurat som Ford, finnes det bedre konkurrenter, men de er som regel dyrere.

          At det hadde vært større forskjell på forsterkerne med bedre høyttalere? Kanskje, men irrelevant i denne sammenhengen.

          Comment


          • #6
            Originally posted by Miniboom View Post

            At det hadde vært større forskjell på forsterkerne med bedre høyttalere? Kanskje, men irrelevant i denne sammenhengen.
            joda, men da burde du kanskje vært en annen tittel da man gjerne leser om en test for å høre om forkjellige parametre og nyanser i lyden på produktet som blir testet men du har allrede svart på det jeg lurte

            Du sier at 5000.- er vanlig pris for den 5 kanaler? da er det straks flere konkurrenter -særlig i brukt markedet...
            --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
            -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

            Comment


            • #7
              Nå skal det vel nevnes at den forsterkeren ALDRI har vært solgt for 4995,- i Norge da
              Mvh
              Pål Andréas Bryng
              Bilstereosenteret.no
              Vi forhandler bl.a.:
              Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
              Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


              Følg oss på Facebook
              Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

              Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

              Comment


              • #8
                jo faktisk, og enda mer også..hehe

                http://www.autohifi.no/aspx/loginVne...3d205&plid=205

                http://www.audiobutikken.no/bilunder...on-ca5250.html

                Comment


                • #9
                  Sikkert noen som har kjøpt den til fullpris, ja.

                  Comment


                  • #10
                    Kanskje feil tråd og spørre i men. Tåler forsterkeren å kjøre fire kanaler i 4 Ohm samtidig som den siste er i 2ohm?

                    Litt klønete forklart men håper dere skjønner

                    Comment


                    • #11
                      Ja det kan du!

                      Bare til info så utgår disse forsterkerene til nyttår i følge en dude som driver Tromsø Bilstereo.
                      Han sa at markede stort sett er rensket, men det var noen som hadde disse 4&5 kanalerene på lager?
                      2 kanals var umuligt og oppdrive, i følge han.

                      Comment


                      • #12
                        bør vel kjøpe meg julegave ganske snart da Takk for info.

                        Men bilradiospes har på siden sin og bernhardsbillyd har også så de er vel ikke så vanskelige å fåtaki? (5 kanaler)

                        Comment


                        • #13
                          Er ikke vanskeligt for deg nei, men han kunne jo ikke kjøpe av de vet du...
                          Tromsø bilstereo har og disse på sidene sine, så det kan jo hende at andre også er utsolgt.

                          Bilradiospes har sikkert da

                          Comment


                          • #14
                            Autohifi er importøren av HK, og prisen du ser på webben her er anbefalt utsalgspris fra importør, du får nok ikke kjøpt den i denne "nettbutikken" er nok bare for å vise veilprisene..

                            www.audiocom.no har akkurat det samme, og prisene på mange av produktene der er jo også langt høyere enn hva de faktisk blir solgt for hos forhandlerene, hehe..

                            At audiobutikken.no har den prisen de har kan være litt pga dårligere rabattavtaler enn større butikker, eller at de har satt en "fornuftig" pris om varen f.eks ikke er på lager, så er det kjekt å vite at de faktisk kan selge den til prisen som står på webben, istedet for å prise den helt i bunnen for så å finne utav at de ikke kan skaffe til den innprisen som er nødvendig..
                            Vil nok tro at hvis man sender en mail og spør så er det nok mulig å få den til samme prisen hos de.

                            Men til prisen den blir solgt for er det nok vanskelig for andre å konkurrere, eneste jeg kommer på i farta er Focus Acoustics FX-6800, og den Dynabel 6-kanaleren (men finner ikke den i nettbutikken lenger da?)

                            Comment


                            • #15
                              mulig, men har blitt solgt for rundt 5 laken i mindre kjente nettbutikker.

                              men lurer litt på hvor Focus Acoustics FX-6800 ligger i kvalitet i forhold til harmanen og dynabelen?. harmanen ligger vel noen hakk over dynabelen. hva med focus'en?

                              Comment

                              Working...
                              X