Announcement

Collapse
No announcement yet.

HDMI Kabler fra Supra testet i Lyd og bilde

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • HDMI Kabler fra Supra testet i Lyd og bilde

    Da er høst og vintersesongen her, og vi merker kraftig økning i salg av hdmi/dvi kabler.

    Vi selger kvalitetskabler fra Supra. Se utvalget her

    Disse ble testet i lyd og bilde, og her følger testen:

  • #2
    Gudbedre. Du skal være takknemlig for at dette er et bilde, så jeg ikke kan sitere de tåpelige utsagnene om HDMI-kablers påvirkning på bildekvaliteten. Når man drar detaljgjengivelse, sortnivå, kontrast etc. inn i en test av en HDMI-kabel, da er man virkelig på bærtur.

    At den har såpass god ledeevne at den i det hele tatt kan levere 1080i over 12 meter, derimot, ER et kvalitetstegn, men det er en helt annen historie og har ikke noe med bildekvalitet som sådan å gjøre.

    Noen har fortsatt ikke fått med seg at digitalt betyr "1 og 0".

    Comment


    • #3
      http://www.popularmechanics.com/tech...e/4235717.html

      Comment


      • #4
        http://reviews.cnet.com/4520-11246_7-6361815-1.html

        Comment


        • #5
          Måtte spamme litt 2.nd opinions, i tilfelle noen luringer kommer og argumenterer imot.

          Comment


          • #6
            Ganske grei pris kontra denne da http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=374601

            Comment


            • #7
              En kabels evne til å gjengi et signal er avhengig av kabelens lede-egenskaper (renhet) og ytre påkjenninger(støy, temperatur, osv.) Dette gjelder om det er analogt eller digitalt signal.

              Tror du bør studere et digitalt signal gjennom forskjellige kabler under ulike forhold før du kommer med flere meninger om hvem som er på bærtur. JA...digitalt betyr "1" og "0", men slik fungerer det ikke helt i praksis når det kommer til signaloverføring..desverre.
              Alpine cda9855r / Rockford Fosgate PunchPower / Hertz Space 6 Mids

              Comment


              • #8
                Originally posted by Miniboom View Post
                Gudbedre. Du skal være takknemlig for at dette er et bilde, så jeg ikke kan sitere de tåpelige utsagnene om HDMI-kablers påvirkning på bildekvaliteten. Når man drar detaljgjengivelse, sortnivå, kontrast etc. inn i en test av en HDMI-kabel, da er man virkelig på bærtur.

                At den har såpass god ledeevne at den i det hele tatt kan levere 1080i over 12 meter, derimot, ER et kvalitetstegn, men det er en helt annen historie og har ikke noe med bildekvalitet som sådan å gjøre.

                Noen har fortsatt ikke fått med seg at digitalt betyr "1 og 0".
                Neimen er du her igjen, jeg er sjokkert.

                Jeg skal ikke krangle på det du sier her, det er forskjell på analoge og digitale kabler. Vi selger ihvertfall gode HDMI kabler til en fornuftig pris, og disse kablene selges det masse av.

                Kvaliteten på selve kablene er god, selv om det er lite trolig folk vil se forskjell på selve bildet kontra en enda billigere kabel. Jeg ville nok personlig uansett kostet på noen hundrelapper ekstra for en kabel med plugger og ledere i god kvalitet om jeg skulle trukket en 15 meter lang kabel inn i husveggen min med håp om at den funket fint i 20 år.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Alpine306 View Post
                  En kabels evne til å gjengi et signal er avhengig av kabelens lede-egenskaper (renhet) og ytre påkjenninger(støy, temperatur, osv.) Dette gjelder om det er analogt eller digitalt signal.

                  Tror du bør studere et digitalt signal gjennom forskjellige kabler under ulike forhold før du kommer med flere meninger om hvem som er på bærtur. JA...digitalt betyr "1" og "0", men slik fungerer det ikke helt i praksis når det kommer til signaloverføring..desverre.
                  Forståsegpåere og viktigperer liker gjerne å gi inntrykk av at de vet/forstår/ser noe ingen "vanlige" folk vet/forstår/ser, og elsker å gi vage svadafortellinger om hva som er viktig for en kabels kvalitet.

                  Det mystiske er at dette er så utbredt i lyd- og bildeverdenen, hvor en stor grad av markedsføringen for nettopp kabler dreier seg om PLACEBO, mens i den tekniske, virkelige verden (hvor blant annet jeg jobber til daglig) bruker man SVÆRT BILLIGE kabler til DYRE jobber, med langt mer avanserte/høyfrekvente signaler enn det man vanligvis håndterer i lyd- og bilde, og det er aldri (!) noe spørsmål om hvorvidt en kabel forårsaker en feil. Det skjer ikke, med mindre det er noe fysisk feil på kabel/skjøt/konnektor.

                  Og det er ikke et tema her, siden det da er feilfare vi snakker om - ikke billigvare eller "mindre-bra-fra-et-forståsegpåer-ståsted"-vare.

                  Støy er langt på vei et ikke-tema i en digital overføring i et hjemmekinomiljø. Temperatur spiller ingen rolle når man sammenlikner to kabler som begge befinner seg i romtemperatur! Ærlig talt, er du SÅ tom for argumenter, eller har du en godt faglig forankret forklaring som du ikke gidder/orker å skrive?

                  Å be meg studere et digitalt signal gjennom forskjellige kabler under ulike forhold er jo en ganske tåpelig "forklaring" på hvorfor jeg tar feil. Og forresten - det lønner seg å sammenlikne forskjellige kabler under LIKE forhold, da man gjerne vil sammenlikne epler med epler, som de sier.

                  Gitt at man har to HDMI-kabler av forskjellig fabrikat, begge på f.eks. 2 meter: Mener du seriøst å påstå at den ene kabelens eventuelle svakhet i form av tap eller mottagelighet for interferens vil manifestere seg i form av dårligere kontrast/detaljgjengivelse eller sortnivå? Når signalet er digitalt? Helt seriøst, hvordan er dette mulig? Det er SERIELL overføring av bitstream vi snakker om her!

                  Jeg er med på at et signal, digitalt eller analogt, kan bli svakere pga tap, og også endret pga støy, men vi snakker om skjermede kabler av normal lengde, i et normalt "hjemmekino-miljø". Og i tillegg, den nevnte serielle overføringen av digital bitstream, hvor feilbit vil påvirke langt mer enn kontrast-/detalj-/sortnivå, såvidt jeg kan skjønne.

                  Gitt at det er noen feilbit som oppstår i den rimelige kabelen, mener jeg det vil bli synlig i form av mosaikk, noe brukererfaringer med LANGE, billige HDMI-kabler også bekrefter.

                  De få som rapporterer synlige forskjeller mellom billig/dyr kabel, eier begge deler. Placebo?

                  De som har gjort blindtest, rapporterer ingen forskjell.

                  Fra L&B sin side, virker dette som et vagt argument for at ingen skal føle seg snytt for å ha brukt 4.000,- på den dyrere kabelen (som de sikkert har anbefalt som KNALLBRA tidligere).

                  For øvrig VET jeg at det er et FAKTUM at kabler er blant produktene forhandlere har desidert gunstigst kalkyle på (i prosent). F.eks. Elkjøp kan tjene mer på å selge en HDMI-kabel til 1.500,- enn en TV til 16.000,-. Det sier litt!

                  For mer info om den fantastiske DVI/HDMI-standarden, dens opprinnelse og nytteverdi, oppfordrer jeg til å lese følgende artikkel:

                  http://www.videsignline.com/19690094...leArticle=true

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Elutstyr.no View Post
                    Neimen er du her igjen, jeg er sjokkert.

                    Nei da, det er du ikke det
                    Mvh
                    Pål Andréas Bryng
                    Bilstereosenteret.no
                    Vi forhandler bl.a.:
                    Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
                    Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


                    Følg oss på Facebook
                    Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

                    Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Elutstyr.no View Post
                      Neimen er du her igjen, jeg er sjokkert.

                      Jeg skal ikke krangle på det du sier her, det er forskjell på analoge og digitale kabler. Vi selger ihvertfall gode HDMI kabler til en fornuftig pris, og disse kablene selges det masse av.

                      Kvaliteten på selve kablene er god, selv om det er lite trolig folk vil se forskjell på selve bildet kontra en enda billigere kabel. Jeg ville nok personlig uansett kostet på noen hundrelapper ekstra for en kabel med plugger og ledere i god kvalitet om jeg skulle trukket en 15 meter lang kabel inn i husveggen min med håp om at den funket fint i 20 år.
                      Takk.

                      Og ja, dette er et godt poeng!

                      Dog om 20 år er nok HDMI byttet ut med fiberoptikk.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by InstallBay View Post
                        Nei da, det er du ikke det
                        Hihi!

                        Comment


                        • #13
                          Så lenge signalet kommer frem og bildet er helt så skal det ikke være noe forskjell i bildekvalitet. Her kjører jeg 10m HDMI kabel fra hong kong til 7,99$. Den leverer 1080i uten noen problemer og kvaliteten på kontaktene er helt topp! Ser ingen grunn til at de skal bli dårlige når de står i ro hele tiden heller
                          Jonas Tautra
                          - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                          Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                          Comment


                          • #14
                            Sorry!! Jeg måtte bare! Hehe! Forskjellene blir som sagt her, utrolig vanskelig å bedømme under normal bruk. Det jeg sa ble satt "LITT" på spissen...hehe.
                            Skal være enig den placebo effekten på folk...og vil folk kjøpe et produkt de stoler på er jo de greit.
                            Tips kan jo være å be om en liten test av et par-tre kabler på f.eks HiFi klubben for å se før man kjøper?

                            Fiber er kjekt
                            Alpine cda9855r / Rockford Fosgate PunchPower / Hertz Space 6 Mids

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Alpine306 View Post
                              (...)
                              Fiber er kjekt
                              Helt sant.

                              Comment

                              Working...
                              X