Announcement

Collapse
No announcement yet.

Brukererfaring Kicker S15L7 ('06-modell)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Brukererfaring Kicker S15L7 ('06-modell)

    Tenkte å dele mine erfaringer med en for mange relativt velkjent subwoofer - av ymse grunner.

    Kommer som vanlig en liten avhandling, men for å gjøre det kortere for de som ikke gidder å lese alt, kan jeg oppsummere med følgende:

    + Flytter mye luft
    + God holdbarhet og byggekvalitet (min har vært mishandlet til og fra i snart 3 år, ser og høres ny ut enda)
    + Lettdreven (i riktig kasse).
    + Kan låte relativt bra (i riktig kasse)

    - Trenger STOR kasse for å låte virkelig bra (men blir samtidig mer lettdreven, så det er vinn-vinn, om man ser bort fra plassforbruket).
    - Finnes bedre alternativer til norsk "veilledende" pris.

    Grunnen til at jeg poengterer "riktig kasse", er at selv om Kicker spesifiserer noe sånt som 85-190 liter portet, er det da trolig at folk legger seg i den minste enden av skalaen (pga plassforbruket). Etter å ha prøvd flere alternativer, er det for meg veldig åpenbart at dette er en subwoofer som våkner til liv når den får MASSE volum å boltre seg i. Ved lukket kasse, minst 100 liter, og ved portet kasse vil jeg si minst 150 liter...

    Ved portet kasse, anbefaler jeg å tune mye lavere enn anbefalt fra Kicker. 40hz tuning gir ikke noe som likner lydkvalitet (testet). Ei heller 33-34hz (også testet). Men ved 20-25hz (jada, også testet), begynner vi virkelig å snakke. Mye mer autoritær lyd, samtidig som den virker mer presis - og den teoretiske lavere følsomheten ved å tune lavere, oppleves som fraværende i praksis!

    Den låter faktisk en god del penere med en rimelig A/B-forsterker, enn en middels klasse D-forsterker (dog langt i fra like høyt for samme pris). Jeg vil påstå at man faktisk kommer ganske så langt på SQ-siden, i alle fall i mine ører, om man har stor nok kasse, og en velbygget klasse A/B-forsterker.

    Konklusjon: Alt i alt en god subwoofer for de som vil ha masse, god bass, og som har masse plass (og en strømsterk, velbygget forsterker) til rådighet.

    Anbefales virkelig!

    PS: Jeg bruker min til hjemmekinosubwoofer nå, og den låter faktisk veldig bra til musikk og film, samtidig som den spiller mye høyere enn naboene orker - med 150W RMS!

  • #2
    Fin test:-) Har samme erfaring selv, bare med 12" utgavene (har hatt 5stk tilsammen) så dem som mener at Kicker kun lager "rumle bass" er jeg ikke helt enige med....

    Comment


    • #3
      For liten kasse - og da gjerne også tunet for høyt - låter ikke bra, i alle fall. Ikke at det er unikt for Kicker, men de (som en del andre produsenter) har nok vært litt for optimistiske i forhold til den minste anbefalte kassestørrelsen.

      Comment


      • #4
        hvordan spiller de i lukket kasse?
        If electricity comes from electrons, does morality come from morons?

        Comment


        • #5
          Veldig bra, når kassa er stor nok. Hadde 100 liter på min, det låt faktisk ganske bra, i tillegg til at det dunket veldig greit i en stor bil med bare 2-300 watt. Hvis det var så mye...

          Kan ikke måle seg med en større portet kasse, verken når det gjelder SQ eller SPL, men det er ikke alltid så gøy å ofre hele bagasjerommet heller, da...

          Genial signatur, forresten.

          Comment


          • #6
            Originally posted by Miniboom View Post
            Veldig bra, når kassa er stor nok. Hadde 100 liter på min, det låt faktisk ganske bra, i tillegg til at det dunket veldig greit i en stor bil med bare 2-300 watt. Hvis det var så mye...

            Kan ikke måle seg med en større portet kasse, verken når det gjelder SQ eller SPL, men det er ikke alltid så gøy å ofre hele bagasjerommet heller, da...

            Genial signatur, forresten.
            har ikke noe problem med å ofre all bagasjeplassen problemet er at jeg ikke har så mye plass å ofre ... merch 124 er ikke så altfor gunstig til stereo..
            If electricity comes from electrons, does morality come from morons?

            Comment


            • #7
              Hehe... kanskje ikke, nei... Lykke til i alle fall.

              Comment


              • #8
                vurderer å bytte ut mine 2x Kicker S15 L5 med 2x Kicker S15 L7 noen som har hørt begge spille og hvor mye forskjeld vil det bli?
                volvo 740 med pioneer avic-x1r dvd spiller,prosonic capabat 5 farad kondensator med intigrert 22 ah bateri, ny 100A dynamo, bigg 3, 50mm2 kabler dynabel forsterker på 2500 RMS 2x 15" kicker L5, stinger batteri

                Comment


                • #9
                  kasse tips til samme høytalere bare i 12"

                  har 2 stk i en 91 Dodge Van så plass er ikke en begrensning

                  har også lyst til og ha glassfiber fron tykkelse må man ha da?

                  Rock og metal er musikken som høres mest på

                  Comment


                  • #10
                    Dette er en test tråd, ikke en "Kassevolums beregningstråd".

                    Den tråden finner du øverst på Generelt forumet. Og den tråden gjelder alle merker.
                    Runar E. Olsen ~ Moderator
                    Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
                    http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

                    Comment

                    Working...
                    X