Announcement

Collapse
No announcement yet.

Polk Audio SR5250 Komponentsett

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Polk Audio SR5250 Komponentsett

    Polk Audio Signature Reference SR5250 (5.25")



    Forord
    Først og fremst vil jeg si at jeg bare har holdt på med bilstereo siden sommeren i fjor, og har derfor ikke veldig mye erfaring. Men jeg føler at jeg har lært veldig mye siden jeg har drevet mye med det, og lest mye om bilstereo, denne perioden. Jeg kjøpte dette komponentsettet ganske spontant av en på forumet (prisen fristet, da jeg kunne få det for 3000 kroner, som er 4 eller 5 lapper billigere enn hva dette egentlig koster) - jeg fikk plutselig veldig lyst til å oppgradere til et dyrere frontsett (jeg hadde Alpine’s SPG-13cs før), og det angrer jeg ikke på! Jeg ble også sterkt anbefalt SR-serien av andre jeg forhørte meg med i forkant av kjøpet.

    Førsteinntrykket
    Jeg var lenge usikker på hvordan Polk Audio var, da jeg ikke hadde hørt om merket før i høst, og jeg trodde kanskje det var et ”jalla-merke”. Men det var jo det stikk motsatte, og når jeg fikk esken med SR5250 så jeg hvor stilig og flott dette høytalersettet var. Jeg fikk et inntrykk av kvalitet, jeg kunne se på alt sammen (særlig delefiltrene) at dette var skikkelige saker. Forsterkeren jeg skulle bruke til settet var en Alpine MRP-F200, brokoblet til 2x 100w RMS, akkurat det høytalerne er oppgitt til, og jeg satte HPF på 80hz. Jeg gjorde mye forarbeid med de før jeg koblet de opp, jeg måtte bl.a. finne et sted å feste delefiltrene – som var dobbelt så store som mine gamle. Noen liker ikke at delefiltrene er såpass store, men jeg synes ikke det gjør noe. Det betyr bare at de gir bedre lyd, og dessuten ser de veldig bra ut!

    Lyden
    Den første sangen jeg satt på var ”Carry On Wayward Son” av bandet Kansas, som åpner med en flott koring – bare stemmer, ingen instrumenter. Det hørtes flott ut, og de første tonene høytalerne spilte var fantastisk rene/tydelige. Deretter kom trommene og gitarriffet inn, og det rocka skikkelig. Lyden var eksepsjonelt virkelig – nesten som å være der med Kansas. Men det jeg ikke merka med en gang, var at den ene diskanten spilte veldig lavt, og kom ikke frem i lydbildet. De tre andre høytalerne låt så bra, at jeg ikke tenkte over det i starten. Etter jeg oppdaget denne lille ”feilen” sjekket jeg alt, men måtte tilslutt sende inn delefilteret (det var der feilen satt) til reperasjon. Det kosta meg 300 kroner, og noen kjipe dager uten komplett frontsett fra Polk, så var det i orden. Diskantene fikk like høyt volum, og da låt frontsettet bare enda bedre.

    Det virker som at dette frontsettet er beregnet til folk som er opptatt av lydkvalitet, som meg, men det kan allikevel spille veldig høyt og bra.
    En ting jeg fort la merke til, var hvor godt ”tweeter” og ”woofer” samarbeidet i dette settet. Selv med ganske stor avstand mellom hverandre, høres de ut som en høyttaler som gjengir midbass-tonene og helt opp til de lyseste tonene helt perfekt. Diskantene er det jeg merker størst forskjell på, i forhold til de gamle. Det virker som at disse har et mye videre spekter, det gjør at vokalisten blir plassert mye høyere i lydbildet, og de gjengir alt mye mer detaljert, i alle frekvensene samtidig. Midwooferne er også veldig bra, jeg koblet fra diskantene og hørte bare på de en gang, og disse gir selvfølgelig også kvalitetslyd, de gjengir mellomtonene akkurat som de skal høres ut. Men først og fremst fungerer de best som et kompsett.

    En annen ting jeg la merke til var hvor lite jeg trengte å stille inn høytalerne. Det eneste jeg gjorde var å koble de til forsterkeren min, med HP-filter på 80hz og 2x 100w rms, også stille gain passe høyt, noe mer finjustering trengte jeg ikke. Frekvensene er helt perfekt balansert, midttonene og diskanttonene er satt til 0 på spilleren, det funker best. Delefiltrene har muligheter for å justere db’en til diskant, men foreløpig liker jeg også de satt til 0 db.

    Konklusjon
    Dette komponentsettet er kanskje litt dyrt, og jeg fikk det jo billigere, men jeg vil si at de er verd pengene uansett. Jeg ville gitt mer for de, hvis jeg måtte. De gir knallgod lyd, og jeg vil beskrive lydgjengivelsen som ren, tydelig, virkelig, og høytalerne er ganske kraftige også (100/200w). Polk Audio SR = kvalitet. Høyttalerne gjør kjøregleden min større, særlig med en god sub som tar seg av lavere frekvensene. SR5250 låter så bra at jeg får lyst til å gå ut i bilen bare for å nyte god musikk, eller kjøre en runde og skru opp volumet. Jeg har også hørt at dette komponentsettet blir enda finere i formen etter 30-40 timers spilling, og jeg har bare spilt de i rundt 5 timer. Jeg ser fremover til å høre masse på disse høyttalerne. Dette lover bra!

    skrevet av Simen S. T.





    Edit: La til et par bilder som illustrerer hvordan jeg har montert dette.
    Last edited by TakeTheTime; 12-02-2010, 20:43.
    ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
    Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

  • #2
    Ser bra ut dette her Simen!
    Gjør at jeg får lyst på det haha

    Kunne kanskje hvert fint med en karakter rating også?

    Noe som dette kanskje?

    Lyd: 1-10 (hvor 10 er beste)
    Utseende: 1-10
    Fremførelse: 1-10
    Pris: 1-10
    Total: 1-10

    Ville også gjerne sett litt flere sanger i testen, av forskjellige musikk stiler!
    Ta gjerne også noen flere closeup bilder av de forskjellige komponentene

    Ellers god jobb!

    Christian

    Comment


    • #3
      Okey. Kan sette karakterer på de senere. Kanskje da jeg har hørt de innspilt
      Men her er hvertfall ett par bilder av diskanten å titte på:



      ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
      Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

      Comment


      • #4
        Hvis du kommer en dag og de er borte, så vet du hvor de ligger hah

        Comment


        • #5
          Originally posted by go4life View Post
          Hvis du kommer en dag og de er borte, så vet du hvor de ligger hah
          Da veit jeg hvem jeg skal kontakte ja Skal få tatt noen flere bilder med skikkelig kamera etterpå...
          Mekka meg ny avatar btw. Det er da denne "ring-radiator tweeter" fra SR-settet, som spiller fantastisk!
          ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
          Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

          Comment


          • #6
            *stjele*

            ooh nice!

            Comment


            • #7
              Da begynner jeg å merke at "wooferne" er mer innspilt (ca 32 t. nå), det jeg merker best er mere/bedre bass & midbass.
              Last edited by TakeTheTime; 28-09-2010, 08:23.
              ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
              Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

              Comment

              Working...
              X