Vis full versjon : Kabler/sikringer!
berniebp87
14-02-2010, 18:59
Siden det er mange spørsmål som kommer opp om kabler og sikringer så tenkte jeg å lage en liten tråd her som forhåpentligvis gir svar på de spørsmål man kunne ha ang. dette.
Kabel og sikrings størrelser:
Kabel:
10 Gauge-> 6mm2
8 Gauge-> 10mm2
4 Gauge-> 20-24mm2
2 Gauge-> 30-35mm2
0/1 Gauge-> 45-55mm2
Sikringer:
Sikringene er for å beskytte bilen og kabelen, ikke forsterkeren. De har
interne sikringer som beskytter mot overlast/kortsluttning etc.
Dette er maks sikringstørrelse på kabel.
8G-> 100A
4G-> 150A
2G-> 225A
0/1G-> 325A
Tabell fra EMMA sin regelbok:
20G -> 5AA
18G -> 7,5A
17G -> 10A
15G -> 15A
13G -> 25A
11G -> 30A
9G -> 40A
8G -> 50A
7G -> 60A
5G -> 80A
4G -> 100A
3G -> 125A
2G -> 150A
0G -> 200A
Effekt:
Dette er kabel vs effekt på 5 meter siden dette er mest brukt i en vanlig bil.
Watt -> Kabel
under 200 -> 8G
200-600 -> 4G
600-1000 -> 2G
1000+ -> 0/1G
5000+ -> 2x 0/1G (minimum)
10 000+ -> 3x 0/1G (minimum)
15 000+ -> 4x 0/1G (minimum)
20 000+ -> 5x 0/1G (minimum)
The Big 3
Dette er en oppgradering alle med ett uorginalt anlegg burde
gjøre for å få ett bedre elektisk system. Det forbedrer ladningen fra dynamoen til batteriet
og jordingen hos batteriet.
Det er en relativt enkel prosedyre og tar ikke lang tid og er definitivt verdt tiden man bruker på
å gjøre det.
Helt enkelt forklart er det å bytte ut jordingskablene til batteriet (som går fra chassiet og motoren)
og legge til en kabel fra + på batteriet til + på dynamo. Dette gjøres helst med 0/1G kabel, mindre kabel
går også avhengig av hvor mye strøm anlegget krever. Sikring mellom batteri og dynamo er valgfritt, ikke påkrevd med andre ord. Husk å gjøre grundig rent på koblingspunktene til jordingene og på dynamoen.
Link med bilder (http://www.stevemeadedesigns.com/board/index.php?showtopic=13280)
Videoer:
Med sikring
http://www.youtube.com/watch?v=p82xRzCr-lc
Uten sikring
http://www.youtube.com/watch?v=SL-9o5kSgv4&feature=related
Til slutt:
Bilstereo trenger også litt vedlikehold, mye vibrasjoner kan gjøre at tilkoblingspunktene du skrudde til så
stramt du bare kunne og er sikker på ikke kan løsne i det hele tatt, kan løsne og skape uønskede lyder som
dynamostøy etc. Så det lønner seg å se over anlegget en gang i blandt og sjekke om alt er tilstrammet og rent.
TakeTheTime
14-02-2010, 19:24
Nice. Takk for denne, den er nyttig å ha her :) Jeg opplever at lysene i bilen dimmer litt når bilen begynner å vibrere,
altså når jeg burde trykke inn clutchen så bilen ikke kveles i lav hastighet. Er "the big three" noe som vil hjelpe på det?
berniebp87
14-02-2010, 19:29
Nice. Takk for denne, den er nyttig å ha her :) Jeg opplever at lysene i bilen dimmer litt når bilen begynner å vibrere,
altså når jeg burde trykke inn clutchen så bilen ikke kveles i lav hastighet. Er "the big three" noe som vil hjelpe på det?
Det vil nok hjelpe, men ikke eliminere det. Litt dimming er ikke til å unngå når man har anlegg som bruker mye effekt. En større dynamo og/eller batteri vil nok hjelpe enda mer :)
TakeTheTime
14-02-2010, 19:48
Men anlegget mitt bruker ikke såååå mye effekt egentlig,
og jeg har ikke spilt noe særlig høyt de gangene det har skjedd...
Forsterkeren til frontsettet gir 2x 100w rms,
og sub-forsterkeren gir 1x 600w rms i 2 ohm...??
Makseffektene er på 2x 200w og 1200w på sub'en...
Edit: Vurderer å skaffe meg et nytt batteri snart ja :)
TakeTheTime
15-02-2010, 12:08
Siden jeg ikke fikk noe svar på forrige post, spørr jeg et annet spørsmål: Bør man oppgradere jordingskablene fra batteri og spiller også?
berniebp87
15-02-2010, 13:47
Siden jeg ikke fikk noe svar på forrige post, spørr jeg et annet spørsmål: Bør man oppgradere jordingskablene fra batteri og spiller også?
Det burde nok hjelpe en god del om du gjør "the big 3", men der er litt merkelig at bilen holder på å kveles ved den effekten synes jeg. Er nok ikke nødvendig å oppgradere jordingen til spilleren, da dette er det som kreves minst strøm av det utstyret du bruker og kablene er stor nok vs effekt.
TakeTheTime
15-02-2010, 14:25
Ok. :) Tror kanskje du misforsto det med kveling. Den kveles ikke pga. effekt/watt, bare at når bilen jobber veeldig tungt / nesten kveles, dimmer lysene...
bra tiltak: ;) Men er det ikke 300A maks strømtrekk gjennom en 0/1 kabel?
TakeTheTime
15-02-2010, 15:43
Sjekka strømkabelen til frontsett-forsterkeren min, den var på 10mm. Også er den 5-6 meter lang, skal liksom drive 2x 100w rms :an:
MÅ man ha sikring på kabel fra dynamo til batteri? Hvorfor skal man ha det?
daywalk3r
16-02-2010, 09:28
tilfelle noe i bilen kortslutter, og videre fører det til dynamo så børstebroer/dynamo brenner opp enkelt og greit.
Siden det er mange spørsmål som kommer opp om kabler og sikringer så tenkte jeg å lage en liten tråd her som forhåpentligvis gir svar på de spørsmål man kunne ha ang. dette.
Kabel og sikrings størrelser:
Kabel:
10 Gauge-> 10-12mm2
8 Gauge-> 14-16mm2
4 Gauge-> 20-24mm2
2 Gauge-> 30-35mm2
0/1 Gauge-> 45-55mm2
Starter fornuftig...
Sikringer:
8G-> 100A
4G-> 150A
2G-> 225A
0/1G-> 350A
...men faller av her. Hvis folk går etter denne tabellen vil de slite med å delta i f.eks EMMA. Er EMMA sært sier du? Vel, tabellen EMMA bruker er ikke noe de har funnet på for å være sære eller vanskelig på noe vis. Litt mer info om hvor du har fått disse tallene fra ser jeg på som en selvfølge.
20G -> 5AA
18G -> 7,5A
17G -> 10A
15G -> 15A
13G -> 25A
11G -> 30A
9G -> 40A
8G -> 50A
7G -> 60A
5G -> 80A
4G -> 100A
3G -> 125A
2G -> 150A
0G -> 200A
The Big 3
Dette er en oppgradering alle med ett anlegg som har 1000 watt eller mer i effekt burde
gjøre for å få ett bedre elektisk system. Det forbedrer ladningen fra dynamoen til batteriet
og jordingen hos batteriet.
Klart dette er viktig. Men hvorfor går grensen ved 1000 watt? Hva er det med folks oppfatning av tallet 1000? Må man opp i 1000 watt for at det skal være en gjeldende faktor? Hadde det ikke vært mer riktig å si at alle som har et anlegg BURDE oppgradere "The Big 3"?
Det skal være sikring mellom kabelen til batteriet og dynamoen
Hvorfor det? Er det slik originalt? I mange biler får starteren strøm via samme kabel, uten sikring. Noen gang sett på hvor mye strøm det går til starteren? ;)
Bilstereo trenger også litt vedlikehold, mye vibrasjoner kan gjøre at tilkoblingspunktene du skrudde til så
stramt du bare kunne og er sikker på ikke kan løsne i det hele tatt, kan løsne og skape uønskede lyder som
dynamostøy etc. Så det lønner seg å se over anlegget en gang i blandt og sjekke om alt er tilstrammet og rent.
Du avslutter her met et godt tips! Mange glemmer at ting kan svikte mekanisk og stoler på at treskruene som holder fast forsterkern i sponplata holder i evigheter. Slik trenger det ikke være. :)
Skriver ikke med den hensikt å henge deg ut, men litt mer nyansert innhold hadde ikke skadet. Følgende kritikk rettes ikke kun mot deg, men: Jeg er rimelig lei av at en "hvemsomhelst" kan komme på et forum, lage en tråd med noe fakta uten rot i virkeligheten, for så å la folk som er villige til å lære lese og ta til seg den "lærdommen" man presenterer. Er mange som er flinke til å selge sand i Sahara, men la oss nå ikke bruke det i denne sammenhengen! Det er så unødvendig når miljøet i Norge er så lite som det faktisk er.
Så, ta kritikken for hva den er ment til ;)
Har lest flere steder at 300A går helt fint på en ekte 0/1 kabel, dvs en 52mm2 og ikke en 45mm2. Hva som står i Emma kan vel være så som så.
Du skal ha en sikring på kabelen fra dynamoen til batteriet for det kan kortslutte. Enkelt og greit. De fleste setter en sikring på det BIG 3 nærme batteriet, men har lurt en stund hvorfor de ikke setter en sikring ved dynamoen også.
Grunnen til at du ikke har sikring fra batteriet til starteren er fordi den trekker vanvittige mengder med strøm, tror en mekaniker sa oppimot 600A elns for starteren min. Du kunne sikkert hatt tre 250A sikringer i parallell i mitt eksempel, men aner ikke hvorfor de ikke har det.
1000W er litt mye syns jeg, jeg hadde skrevet 500W rms, fordi det elektriske systemet i bilen kan håndtere ekstra 500W rms uten problemer _som regel_. Big 3 er lurt å gjøre selv om du ikke har bilstereo, har sett mange biler hvor lysa dimmer etter man har skrudd på varmetråder i bakruta.
kilder angående 300A i en 0/1 strømkabel:
http://www.the12volt.com/info/recwirsz.asp
http://www.mobileelectronics.com.au/forums/index.php?showtopic=42643
http://www.stevemeadedesigns.com/board/index.php?showtopic=1005
berniebp87
16-02-2010, 12:29
Tony, takker for konstruktiv kritikk :)
Får ta det i kronologisk rekkefølge her ;)
Ang. sikringstørrelser så oppga jeg maks størrelse på sikring pr kabel tykkelse, skal redigere inn sikringstørrelsene EMMA bruker :) Jeg har sjekket rundt om på nettet på SMD siden, the 12volt, og div. andre sider ang de jeg oppga.
The big 3
Skjønner akkurat hva du mener her, min personlige mening er at man uansett burde gjøre dette når man oppgraderer original stereon i bilen. Men ved rundt 1000 watt går grensen på hva den gj. snittlige bil klarer å takle belastningen.
Sikring mellom batteri og dynamo er det ikke originalt nei, men når du oppgraderer til 50mm2 kabel, bør man gjøre det i tilfelle noe skulle gå galt med den. Man har jo sikring fra batteriet til forsterkere så hvorfor ikke fra batteriet til dynamo også? Original kabelen er jo oftest så tynn at den fungerer som en sikring dersom den kommer i kontakt med jord, noe ikke en 50mm2 gjør.
Håper dette ga litt mer mening i hva jeg skrev, for det var ikke noe jeg slang ut for bare å skrive noe, men sjekket nøye og kritisk før jeg laget dette :)
Får legge inn et inlegg angående sikring på kabel fra dynamo til batteri jeg også.Sitter med installasjons manualen til en 220 A Stinger dynamo foran meg nå.Her er det hverken nevnt/eller avbildet at man skal bruke sikring.Eneste som er utdypet meget godt er:WARRANTY WILL BE VOIDED IF WIRES ARE NOT UPGRADED!!!!!!!!! Her SKAL man bruke 1/0 guage kabler. Så jeg velger å følge dette skjema og vil da ikke bruke sikring mellom dynamo og batteri.Jeg vil tro dette gjelder alle andre biler også.Uansett hvor stor/liten dynamoen skulle være..Da jeg aldri har sett en sikring mellom dynamo og batteri på noen biler.
Har lest flere steder at 300A går helt fint på en ekte 0/1 kabel, dvs en 52mm2 og ikke en 45mm2. Hva som står i Emma kan vel være så som så.
Du skal ha en sikring på kabelen fra dynamoen til batteriet for det kan kortslutte. Enkelt og greit. De fleste setter en sikring på det BIG 3 nærme batteriet, men har lurt en stund hvorfor de ikke setter en sikring ved dynamoen også.
Grunnen til at du ikke har sikring fra batteriet til starteren er fordi den trekker vanvittige mengder med strøm, tror en mekaniker sa oppimot 600A elns for starteren min. Du kunne sikkert hatt tre 250A sikringer i parallell i mitt eksempel, men aner ikke hvorfor de ikke har det.
1000W er litt mye syns jeg, jeg hadde skrevet 500W rms, fordi det elektriske systemet i bilen kan håndtere ekstra 500W rms uten problemer _som regel_. Big 3 er lurt å gjøre selv om du ikke har bilstereo, har sett mange biler hvor lysa dimmer etter man har skrudd på varmetråder i bakruta.
kilder angående 300A i en 0/1 strømkabel:
http://www.the12volt.com/info/recwirsz.asp
http://www.mobileelectronics.com.au/forums/index.php?showtopic=42643
http://www.stevemeadedesigns.com/board/index.php?showtopic=1005
Ja det er viktig å lese seg opp på ting, men hva som er maks belastning for en kabel er litt som den berømte "hvor langt er et tau?". Ingen kabler er laget på akkurat samme måte. Ei heller er de like lange i hver enkel installasjon. Derfor finnes denne tabellen jeg skrev om i forrige post slik at man har en sikkerhetsmargin :)
Tenk deg at man har en el cheapo kabel som ikke tåler 200A selv om den er 3 meter lang, men avsikrer denne med type 350A og få da en kortslutning. Sjansen for at sikringen ryker før bilen har brent opp er selfølgelig tilstede, men er vel greit å være på sikre siden? :)
Tony, takker for konstruktiv kritikk :)
Får ta det i kronologisk rekkefølge her ;)
Ang. sikringstørrelser så oppga jeg maks størrelse på sikring pr kabel tykkelse, skal redigere inn sikringstørrelsene EMMA bruker :) Jeg har sjekket rundt om på nettet på SMD siden, the 12volt, og div. andre sider ang de jeg oppga.
The big 3
Skjønner akkurat hva du mener her, min personlige mening er at man uansett burde gjøre dette når man oppgraderer original stereon i bilen. Men ved rundt 1000 watt går grensen på hva den gj. snittlige bil klarer å takle belastningen.
Sikring mellom batteri og dynamo er det ikke originalt nei, men når du oppgraderer til 50mm2 kabel, bør man gjøre det i tilfelle noe skulle gå galt med den. Man har jo sikring fra batteriet til forsterkere så hvorfor ikke fra batteriet til dynamo også? Original kabelen er jo oftest så tynn at den fungerer som en sikring dersom den kommer i kontakt med jord, noe ikke en 50mm2 gjør.
Håper dette ga litt mer mening i hva jeg skrev, for det var ikke noe jeg slang ut for bare å skrive noe, men sjekket nøye og kritisk før jeg laget dette :)
Bra du tok innlegget for slik det var ment! :)
At kabelen virker som en sikring, er feil. Hvis du ser på en 500A sikring så vil du lett se at den er utrooolig mye tynnere en f.eks en det en f.eks 10kvadrat kabel er. Den originale kabelen i biler er forøvrig også festet på en slik måte at den aldri vil kunne løsne og kortslutte på noe vis. Under normale omstendigheter selvsagt!
Så nei, denne kabelen SKAL ikke ha noen sikring. Dette står også i regelboken til EMMA:
4.2.1 Any power wire fused properly (0 or 10)
The fusing of the power wires is to protect the car in case of a short circuit. If there is no fuse installed or the fuse is too big, the risk is that the wire will burn before the fuse blows and so may cause severe damage or fire. Therefore, all power wires related to the car audio system must be fused except the wire(s) that are used to connect the alternator to the battery, which is used to operate the vehicles electric system.
Ikke at organisasjonen EMMA skal diktere alle og enhver i å gjøre som de sier, men det som står der er faktisk fornuftig ;)
Får legge inn et inlegg angående sikring på kabel fra dynamo til batteri jeg også.Sitter med installasjons manualen til en 220 A Stinger dynamo foran meg nå.Her er det hverken nevnt/eller avbildet at man skal bruke sikring.Eneste som er utdypet meget godt er:WARRANTY WILL BE VOIDED IF WIRES ARE NOT UPGRADED!!!!!!!!! Her SKAL man bruke 1/0 guage kabler. Så jeg velger å følge dette skjema og vil da ikke bruke sikring mellom dynamo og batteri.Jeg vil tro dette gjelder alle andre biler også.Uansett hvor stor/liten dynamoen skulle være..Da jeg aldri har sett en sikring mellom dynamo og batteri på noen biler.
:az:
berniebp87
16-02-2010, 13:30
Vel, om du bruker sikring mellom batteri og dynamo så skader det ikke i allefall :) Noen bruker sikring, andre gjør ikke det. Men om noe skjærer seg, er det greit å ha en sikring :)
Med sikring
Uten sikring
TakeTheTime
16-02-2010, 13:36
The big 3
Mener du 1000w rms, eller hva du har på det meste med veldig høyt volum?
Med mitt passe kraftige anlegg funker det helt fint nå, uten. Men dimming er litt kjipt,
selvom det ikke er snakk om mye og ofte. Det synes jo bare i mørket da, ikke på dagen. :)
Klart dette er viktig. Men hvorfor går grensen ved 1000 watt? Hva er det med folks oppfatning av tallet 1000? Må man opp i 1000 watt for at det skal være en gjeldende faktor? Hadde det ikke vært mer riktig å si at alle som har et anlegg BURDE oppgradere "The Big 3"?
Jeg har "bare" 800w rms i min bil, men tenkte at jeg skal gjøre det allikevel :)
TakeTheTime
16-02-2010, 13:53
Vel, om du bruker sikring mellom batteri og dynamo så skader det ikke i allefall :) Noen bruker sikring, andre gjør ikke det. Men om noe skjærer seg, er det greit å ha en sikring :)
Med sikring
Uten sikring
Veldig bra filmer! Så begge, likte den med sikring best :) Da har jeg klart for meg hvordan jeg skal gå frem til våren/sommeren :)
berniebp87
16-02-2010, 13:54
[QUOTE=TakeTheTime;111277]Mener du 1000w rms, eller hva du har på det meste med veldig høyt volum?
QUOTE]
Jeg oppgir ikke tullewatt i mine innlegg ;) Men ja, 1000rms er grensen. Men dette er noe alle burde gjøre, 1000rms eller mindre.
Første innlegg er redigert og oppgradert :)
Hvilken lov/regel sier 1000 watt? Som nevnt tidligere vil jeg anbefale ALLE som driver med bilstereo om å gjøre denne greia :) Ikke klassifisere det etter effektuttak.
berniebp87
16-02-2010, 14:19
Hvilken lov/regel sier 1000 watt? Som nevnt tidligere vil jeg anbefale ALLE som driver med bilstereo om å gjøre denne greia :) Ikke klassifisere det etter effektuttak.
Leste det i ett annet "how to" bilstereo forum. Men det er redigert bort, alle har fordel av å gjøre denne oppgraderingen :)
Sist jeg sjekka så har ikke lengde noe med hvor mye en kabel tåler. Lengden spiller en rolle når det gjelder spenningsfall men det forandrer ikke egenskapene til en kabel.
Og jeg skal så langt som å si at kabel er kabel, ja noen er bedre laget, men de tåler som regel like mye strøm så lenge de er virkelige 52mm2. Forskjellen mellom dyre kabler og billige er som regel antall ledere og isolasjonen, som resulterer i mykheten til kabelen som gjør at det er enklere å innstallere. Men bortsett fra det, så spiller det nesten ingen rolle om du kjøper Biltema eller Monster Cable.
350A er maks ja med en sikkerhetsmargin, derfor jeg skrev 300A. Da har du 50++A med sikkerhetsmargin som skal dekke de fleste kabler.
200A på en 52mm2 er veldig overdrevet trygt. Her snakker vi om å sette på en sikring på nesten halvparten av hva kabelen tåler.
Og hvis du har lest rundt og sjekka, så hadde du sett at så og si alle forum og nettsider anbefaler 300A / 350A sikring på 1/0 kabler.
Med sikring
Uten sikring
Litt OT men fysj for noen bøybare fingrer han på ''med sikring'' filmen da :P :be:
Back in bisniss da så hvorfor legge 50mm2 ifra batteri til motor når det gjelder stereo? Er jo gummi som skildrer motoren ifra karosseriet ! whot is dha puint?
Sist jeg sjekka så har ikke lengde noe med hvor mye en kabel tåler. Lengden spiller en rolle når det gjelder spenningsfall men det forandrer ikke egenskapene til en kabel.
Og jeg skal så langt som å si at kabel er kabel, ja noen er bedre laget, men de tåler som regel like mye strøm så lenge de er virkelige 52mm2. Forskjellen mellom dyre kabler og billige er som regel antall ledere og isolasjonen, som resulterer i mykheten til kabelen som gjør at det er enklere å innstallere. Men bortsett fra det, så spiller det nesten ingen rolle om du kjøper Biltema eller Monster Cable.
350A er maks ja med en sikkerhetsmargin, derfor jeg skrev 300A. Da har du 50++A med sikkerhetsmargin som skal dekke de fleste kabler.
200A på en 52mm2 er veldig overdrevet trygt. Her snakker vi om å sette på en sikring på nesten halvparten av hva kabelen tåler.
Og hvis du har lest rundt og sjekka, så hadde du sett at så og si alle forum og nettsider anbefaler 300A / 350A sikring på 1/0 kabler.
Det handler om at man bør og skal ha god sikkerhetsmargin.Ikke hva andre folk mener og sier.Du kan sammeligne dette med å sertifisere løfteutstyr.Der skal det kunne løfte 3-4 ganger så mye som det er godskjent for.Med høy sikkerhetsmargin er man helt sikker på at det ikke kan gå galt.De fleste vil kunne klare seg utmerket med 200 A siking om ikke mindre også.Skal du kjøre en sikring på grensen av det en kabel tåler,kan du like gjerne la være å bruke en sikring.
Få noen til og teste dette i praksis en gang for alle!!!!!
Vinje, det er det som er poenget mitt, en 52mm2 kabel tåler mye mer enn 300A. Finn meg EN bil hvor kabelen har forårsaket brann pga av for høy strøm når man har brukt 300A sikring. Det finner du ikke. Det eneste stedet jeg har sett noen anbefale mindre enn 300A på en 52mm2 kabel er her og Emma. Men dere kan gjerne bruke 50A sikring på 52mm2 kabelen hvis dere føler for det, men å si at 300A sikring er for mye for en 52mm2 er pisspreik.
Ja,den tåler godt over 300 A.Det er det ingen her som nekter for.Men regler er regler,uansett hvordan du vrir og vender på det.Ser ikke helt hvorfor du vil sikre kabelen din med oppimot grensen av hva den tåler.Men som du selv sier,du bruker den sikringen du vil.Så kan vi andre følge forskrifter om hva man bør gjøre og forholde seg til.Om vi har lyst til det.Er ikke værre enn det.Men er sikkert en grunn til at det er lagt inn en god sikkerhetsmargin i Emma reglene,enten du vil eller ikke:dp:
:dh:
Ville ikke forundret meg at det er en god grunn og det ville heller ikke forundret meg om grunnen er smart eller ren idiotisk. Har sett og lest mange lover og regler som er bare pølsevev. Jeg tenkte å bruke en 180A automat sikring så jeg skal nok ikke bruke en 300A sikring, men det er ingenting i veien for det. Kabelen tåler det uten noen form for problemer. ;)
Back in bisniss da så hvorfor legge 50mm2 ifra batteri til motor når det gjelder stereo? Er jo gummi som skildrer motoren ifra karosseriet ! whot is dha puint?
Kunne kanskje hende at dynamoen sitter på motoren, og har jordinga si via den... Ser du den? ;)
Nei, men hva skjer når man får spenningsfall......? Basic elektro.
Bilstereosenteret.no
19-02-2010, 07:21
Kabel:
10 Gauge-> 10-12mm2
8 Gauge-> 14-16mm2
4 Gauge-> 20-24mm2
2 Gauge-> 30-35mm2
0/1 Gauge-> 45-55mm2
I følge min tabell så skal dette være korrekt. 10G er uansett ikke 10-12mm2 :)
10 Gauge-> 6mm2
8 Gauge-> 10mm2
Noe slingringsmon er det sikkert på dette. Gjør et søk på AWG to mm2, så dukker det opp flere forskjellige tabeller.
Nei, men hva skjer når man får spenningsfall......? Basic elektro.
Med tanke på forskjellene så er det nesten ike vits å tenke på det.
Bruker du f.eks. 2000W, og at spenningsfallet er 0,5V mellom batteriet foran og bak, Spenning ved frontbatteriet 14,4V. Så blir det en økning på kun 9 ampere i forhold til 14,4V. Bruker du kun front batteriet og du tømmer det nesten, så blir det en større forskjell, la oss si at spenningen ved forsterkeren blir til slutt 10,5V da går det 51ampere mer gjennom kabelen i forhold til 14,4V. Noe som er en del, men har du vært smart og over dimensjonert så skal ikke det være et problem.
Og har du sikring så vil den ryke, noe som gjør dette til en poengløs diskusjon. Bortsett fra at man viser hvor lurt det er å overdimensjonere i bilstereo.
berniebp87
19-02-2010, 12:13
I følge min tabell så skal dette være korrekt. 10G er uansett ikke 10-12mm2 :)
10 Gauge-> 6mm2
8 Gauge-> 10mm2
Noe slingringsmon er det sikkert på dette. Gjør et søk på AWG to mm2, så dukker det opp flere forskjellige tabeller.
Det er litt slingringsmonn ja, men fører dette inn på første innlegget så det blir mest mulig korrekt :)
stemmer det, det er derfor man kan ofte lese at folk skriver "dette er ikkke en ekte 1/0 gauge kabel" på billige kabler. Har lest par steder at dem blir så tynne som 40mm2 istedenfor 52mm2, og det er en stor forskjell.
Bilstereosenteret.no
20-02-2010, 00:49
stemmer det, det er derfor man kan ofte lese at folk skriver "dette er ikkke en ekte 1/0 gauge kabel" på billige kabler. Har lest par steder at dem blir så tynne som 40mm2 istedenfor 52mm2, og det er en stor forskjell.
Også er det nok mange som skryter på seg OFC. Selv om det, på langt nær, er tilfelle, bestandig.
Tor Ølberg
22-02-2010, 01:03
Ene youtube linken fungerer ikke. Skulle gjerne ha sette denne
EDIT: Så igjennom hele tråden. fant den som fungerte.
Så du hadde ikke hatt noe betenkeligheter med å kjørt 300A gjennom en 50mm2 kabel som var 100m lang? :)
Et ekstremt eksempel, men når du tenker over det så skjønner du poenget..
da kommer du innom det med spenningsfall i kabelen.
men man må somsagt dimensjonere kabelen både etter lengde og hvor mye strøm(Amperè) som skal gå igjennom den.
Så du hadde ikke hatt noe betenkeligheter med å kjørt 300A gjennom en 50mm2 kabel som var 100m lang? :)
Et ekstremt eksempel, men når du tenker over det så skjønner du poenget..
Du får et skikkelig spenningsfall, men kabelen vil ikke smelte hvis det går 100A gjennom den.
Du får et skikkelig spenningsfall, men kabelen vil ikke smelte hvis det går 100A gjennom den.
Nå må du lese da... Jonas sier 300A over 100 meter, ikke 100A.
10,5v spenningsfall er skikkelig spenningsfall ja. Det er over 3000w i varme..
Miniboom
07-03-2010, 23:40
Liker den praktiske nytteverdien av eksemplene valgt over her. Hehe... Mange som legger 100 meter sammenhengende 50mm^2 i bilen? :P
Hehe, ikke det som er poenget heller :)
Poenget er at kabellengden kan ha innvirkning på hvor mye den tåler :aa:
Miniboom
08-03-2010, 22:07
Hehe, ikke det som er poenget heller :)
Poenget er at kabellengden kan ha innvirkning på hvor mye den tåler :aa:
Vet hva du mente, måtte bare. :P
Grumpyferal
06-04-2010, 23:31
Tengte eg skulle legge inn automat sikring på kabelen bak til anlegge/batterie.
Mener kabelen er 25mm2 og i følge EMMA reglene skal denne ha 125A sikring.
Men finner bare 100A og 140A hva velger eg? Vil helst ha der rett etter EMMA stander..
140.
Bedre med formye, enn forlite ;)
Men finner bare 100A og 140A hva velger eg? Vil helst ha der rett etter EMMA stander..
Da velger du 100A. Dette er mer en nok i de aller fleste tilfeller!
140.
Bedre med formye, enn forlite ;)
Prøv å si det til en EMMA-dommer du ;)
Jeg vet også at forskjellen mellom 125A og 140A ikke er så veldig stor, men å si at det er bedre med for stor sikring en for liten er som å innrømme at man egentlig ikke fatter poenget med sikring vil jeg tørre å påstå.
Hvis utstyrslista i signaturen din stemmer så går det helt fint med en 100A-sikring. :ay:
Grumpyferal
07-04-2010, 20:35
Hvis utstyrslista i signaturen din stemmer så går det helt fint med en 100A-sikring. :ay:
Har en 4ch Infinity forsterker også bak, er på 80amp/ 2x 40A.
Men det er vell helst bare lading som går gjennom denne kabelen, og dynamoen er orginal så tror ikke den vil overstige 100amp jallefall..
Hvordan måler man kvadraten på en kabel? må vell ta Diameteren gange noe?
Står vel for oftest på selve __LEDNINGEN__ :ba:
Hvorfor kan ikke dere lære dere forskjellen imellom _KABEL_ og _LEDNING_ ? :cr::eb:
KABEL:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/46/3,5mm_stereo_kabel.jpg
LEDNING:
http://elby.no/var/ezwebin_site/storage/images/kabel/rkk-dobbeltisolert/rkk-kabel-1-5mm2-sort/20044-2-nor-NO/RKK-kabel-1-5mm2-Sort_elby_lightbox.jpg
Du mener det heter ledning når det er snakk i strøm til bil?
Kaller det strømkabel jeg. Men kaller det ledning om det er inne i hus.
Grumpyferal
07-04-2010, 21:13
Hvorfor kan ikke dere lære dere forskjellen imellom _KABEL_ og _LEDNING_ ? :cr::eb:
Tror folk forstår det uansett :p
Men mener eg ikke såg noe mål på den... det det gjør det sikkert en plass
2 muligheter..
- Overdimensjoner kabelen, og sett på sikring etter utstyret.. enkelt og greit.. Dette funker riktignok bare i "EMMA verden" sålenge kablen er overdimensjonert!
-Eller du kan gjøre det den vanskelige måten, og sette på en passe kabel og sikring etter kabel tykkelsen og risikere og blåse sikringen fordi kablene er for tynn, mao sikringen blir for liten..
Det er heller ikke noe problem med teoretisk større strøm trekk en det sikringene og kablen tåler så lenge sikringen ikke går :P
enkelt valg spørr du meg..
Uansett, i mine øyne så er det ikke noe vits med sikrings verdi på strøm kabelen større enn det den totale sikrings verdien på utstyret er.. om kablen tåler strøm trekk likt sikringsverdien riktignok....
savner table B i emma regelboka foresten :P
Grumpyferal
07-04-2010, 21:20
2 muligheter..
- Overdimensjoner kabelen, og sett på sikring etter utstyret.. enkelt og greit.. Dette funker riktignok bare i "EMMA verden" sålenge kablen er overdimensjonert!
-Eller du kan gjøre det den vanskelige måten, og sette på en passe kabel og sikring etter kabel tykkelsen og risikere og blåse sikringen fordi kablene er for tynn, mao sikringen blir for liten..
Det er heller ikke noe problem med teoretisk større strøm trekk en det sikringene og kablen tåler så lenge sikringen ikke går :P
enkelt valg spørr du meg..
Uansett, i mine øyne så er det ikke noe vits med sikrings verdi på strøm kabelen større enn det den totale sikrings verdien på utstyret er.. om kablen tåler strøm trekk likt sikringsverdien riktignok....
savner table B i emma regelboka foresten :P
VIs eg har en 25mm2 kabel/ledning så er den vell egentlig underdim :p
Er det minus hos EMMA om eg har batteri bak også?
Nei det er absolutt ikke minus! Hva mener du med det og hvorfor skulle det være noe minus? Mange kommer med batteri bak originalt. Så lenge det er festet skikkelig så er det ikke noe problem.
Grumpyferal
07-04-2010, 21:30
Nei det er absolutt ikke minus! Hva mener du med det og hvorfor skulle det være noe minus? Mange kommer med batteri bak originalt. Så lenge det er festet skikkelig så er det ikke noe problem.
Nei tengte siden anlegge kan trekke mer amp en kabelen kan lede? derfor tengte eg minus poeng..
VIs eg har en 25mm2 kabel/ledning så er den vell egentlig underdim :p
Er det minus hos EMMA om eg har batteri bak også?
siden du har batteri bak så er det jo ikke en så dyrkjøpt erfaring som det kunne ha blitt ;) prøv først, går det så går det. :)
Nei tengte siden anlegge kan trekke mer amp en kabelen kan lede? derfor tengte eg minus poeng..
Det dømmes ikke etter det i det hele tatt, Får poeng om sikringen er etter kablestørrelsen , er den ikke det får du ikke poeng. Eneste måten og få minus på at sikringen er for liten er om sikringen ryker og du ikke har skifta den i løpet av 5 minutter, eller at det ikke er mulig og skifte sikringen på 5 minutter i det hele tatt..
Grumpyferal
07-04-2010, 21:33
siden du har batteri bak så er det jo ikke en så dyrkjøpt erfaring som det kunne ha blitt ;) prøv først, går det så går det. :)
Det går meget bra :p ingen problem, men tengte i forhold til Emma konkurranse... Vis eg skal være med trenger eg minst mulig minus poeng :p da resten ikke er så bra :p
Da foreslår jeg at du tar en titt i regelboken jeg! ;)
:cu: (massetegn)
Grumpyferal
26-05-2010, 16:08
Har nå 50mm2 fra batterie bak til et koblings pungt også fra her ca 10-15cm ledninger med 25mm2 til forsterkerne, går eg ut i fra den tynneste ledningen når eg velger sikring da?
Blir nok 100amp sikkring uansett men greit å vite :)
eg skall ha 53mm2 hele veien. skall konkurere emma db osv. hvilke sikringer må eg ha da dårlig forklart men men =)
200A er vel kravet...
1 2 3 4 5 ? å kar går d annt å bestill i norge?:bz:
Har nå 50mm2 fra batterie bak til et koblings pungt også fra her ca 10-15cm ledninger med 25mm2 til forsterkerne, går eg ut i fra den tynneste ledningen når eg velger sikring da?
Blir nok 100amp sikkring uansett men greit å vite :)
Da tar man utgangspunkt i den minste kabelen ja. Husk å ta med jordingskabelen i denne beregningen også, den er tross alt en del av kretsen den og ;) Hjelper lite med 100A sikring selv på 50mm2 plusskabel når jord likevel er 10mm2. :)
1 2 3 4 5 ? å kar går d annt å bestill i norge?:bz:
De aller fleste forhandlere i Norge kan selge deg dette.
Vil anbefale deg å kjøpe regelboken for EMMA. Står veldig mye nyttig der når man skal installere stereo i en bil.
omegadti
20-06-2010, 12:28
vil ikke spenningsfallet på en såpass lang kabel utgjøre en god del tap/trekk?
betyr det i realiteten at det vil bli varmgang i kabel pga intern motstand/stillestående vibrerende elektroner?
er litt usikker på hva jonas vil frem til her, da jeg ikke er noe ekspert på dette området så ikke skyt meg om jeg er på jordet
EDIT: nok en gang klarte jeg å ikke oppdage at det var flere sider i en post pga. innzooming på 42" skjerm, må begynne å sjekke dette før jeg poster:D
Ja, trekker det egentlig så "vanvittig" mye strøm som du her sier?
Tenkte å sette batteriet i bagasjerommet istedet for foran som det er nå. Og lurer da på om en 25mm2 kabel vil holde for å starte bilen med? Sikring foran og bak selvsagt, på 150 ampere. ANL smeltesikring. Er det noen som har datablad på en ANL sikring? Grunnen til 25mm2 kabel er at den allerede er lagt inn, og at det er veldig dårlig plass til kabler. Den som ligger der nå måtte jeg legge under gulvteppet hele veien. Men hvis noen har utløsekurve for ANL sikringer, hadde det vært interessant. For jeg er ganske sikker på at denne vil tåle ganske mye overbelastning et kort øyeblikk uten å slå ut.
25mm2 går fint å starte bilen med.
på escorten min så er det koblet enda mindre kabel fra dynamo til starter til batteriet .
så skal ikke være noe problem:)
Ja, trekker det egentlig så "vanvittig" mye strøm som du her sier?
Tenkte å sette batteriet i bagasjerommet istedet for foran som det er nå. Og lurer da på om en 25mm2 kabel vil holde for å starte bilen med? Sikring foran og bak selvsagt, på 150 ampere. ANL smeltesikring. Er det noen som har datablad på en ANL sikring? Grunnen til 25mm2 kabel er at den allerede er lagt inn, og at det er veldig dårlig plass til kabler. Den som ligger der nå måtte jeg legge under gulvteppet hele veien. Men hvis noen har utløsekurve for ANL sikringer, hadde det vært interessant. For jeg er ganske sikker på at denne vil tåle ganske mye overbelastning et kort øyeblikk uten å slå ut.
Dette er ganske forskjellig fra biltype til biltype, størrelse på starter og motor og hvor kaldt/varmt det er i været. 150 amp er alt for lite, det er hvertfall helt sikkert sikringen holder når det er 15-20 grader ute, men hva skjer når det blir 0 grader og ikke for å snakke om minus grader, og når da starteren plustelig trekker 300 amp ved 10 minusgrader og bilen i tillegg er litt tungstartet så du må kjinne i nesten 30 sek, da sier det seg selv at 150 amp sikring blir for lite og 25mm2 blir for lite over lange avstander. Jeg har målt en del strømmforbruk bå startere på bil og det høyeste forbruket jeg har målt er 1145amp på en starter, så ja de kan trekke så vanvittig med strøm, og til saktere en starter går rundt til mere strøm trekker den.
Et lite eksempel:
En Golf 4 kan forbruke alt fra lusne 80-120 amp ved varm motor men ved minus grader kan dette doble seg fort
Dette er ganske forskjellig fra biltype til biltype, størrelse på starter og motor og hvor kaldt/varmt det er i været. 150 amp er alt for lite, det er hvertfall helt sikkert sikringen holder når det er 15-20 grader ute, men hva skjer når det blir 0 grader og ikke for å snakke om minus grader, og når da starteren plustelig trekker 300 amp ved 10 minusgrader og bilen i tillegg er litt tungstartet så du må kjinne i nesten 30 sek, da sier det seg selv at 150 amp sikring blir for lite og 25mm2 blir for lite over lange avstander. Jeg har målt en del strømmforbruk bå startere på bil og det høyeste forbruket jeg har målt er 1145amp på en starter, så ja de kan trekke så vanvittig med strøm, og til saktere en starter går rundt til mere strøm trekker den.
Et lite eksempel:
En Golf 4 kan forbruke alt fra lusne 80-120 amp ved varm motor men ved minus grader kan dette doble seg fort
Men når dette er sagt, så trekker bilen denne strømmengden i en veldig kort tidsperiode.
En 150A-sikring ryker ikke idet man kjører 155A igjennom den.
Men når dette er sagt, så trekker bilen denne strømmengden i en veldig kort tidsperiode.
En 150A-sikring ryker ikke idet man kjører 155A igjennom den.
Nå var det vel heller ikke det jeg skulle frem til. Nå har jeg vært ute å målt på en av bilene mine, en VW Polo 1,4liter bensin 1997 mod som har rullet 230000km nylig hatt service, så med andre ord motoren går lett rundt. Nå er det 10+ grader ute og måleresultanene er som følger på kald motor: Trekker 138A i det øyeblikket starter begynner å gå rundt, når starter har kommet seg opp i normal hastighet trekker den 116A (Dette er på et tidsrom på ca 3 sekunder) Så her vil en 150A sikkring være alt for liten da denne starteren mest sansynlig vil dra nærmere 200A hvis ikke mere når det nærmer seg 15- ute. Fikk ikke målt maks strømtrekk da jeg har lånt bort den store Ampermeteret, og det jeg hadde for hånden ikke gikk lengre enn til 300A Og det blei for lite!
Og dette er ikke akkurat den bilen som trekker mest strøm når den skal starte.
Nå var det vel heller ikke det jeg skulle frem til. Nå har jeg vært ute å målt på en av bilene mine, en VW Polo 1,4liter bensin 1997 mod som har rullet 230000km nylig hatt service, så med andre ord motoren går lett rundt. Nå er det 10+ grader ute og måleresultanene er som følger på kald motor: Trekker 138A i det øyeblikket starter begynner å gå rundt, når starter har kommet seg opp i normal hastighet trekker den 116A (Dette er på et tidsrom på ca 3 sekunder) Så her vil en 150A sikkring være alt for liten da denne starteren mest sansynlig vil dra nærmere 200A hvis ikke mere når det nærmer seg 15- ute. Fikk ikke målt maks strømtrekk da jeg har lånt bort den store Ampermeteret, og det jeg hadde for hånden ikke gikk lengre enn til 300A Og det blei for lite!
Ja da skjønner jeg. Hva med to 25 kvadrats kabler da? Det må da for pokker holde?
Hver med 150 ampere ANL smeltesikring. (som tåler vesentlig høyere startstrøm enn automat).
hvorfor ikke bare sette en 50 kvadrats kabel med en 300A sikring?
hvorfor ikke bare sette en 50 kvadrats kabel med en 300A sikring?
Upraktisk å trekke, meget tykk kabel. To parallelle kabler er dessuten ikke noe dårligere, får spredd varmen fra lederne bedre blant annet.
Audio-art
12-11-2010, 10:38
Det skal ikke være sikkring mellom startmotor og batteri..
Men kabelen må jo da selvsagt være "skuddsikkert" montert.
Det skal ikke være sikkring mellom startmotor og batteri..
Men kabelen må jo da selvsagt være "skuddsikkert" montert.
Det er jeg fullstendig klar over :) Har heller aldri brukt noen sikring her da det ikke har noe for seg, jeg bare svarte på spørsmålet, :ag: Det jeg ville frem til er hvor mye strøm en starter egentlig kan finne på å dra:)
Kjapt spørsmål: Hvor stor kabel bør jeg bruke fra splittblokk til forsterkerne mine?
Har en Audison LRX 1.400 + en LRX 4.5. Fra batteri til forsterker har jeg 50mm2 kabel av denne typen: http://www.mds.se/sv/product/14384/50mm2-stromkabel-silver (ikke spør meg hvorfor den er så dyr, fikk den billig av en kompis). Hvis det er relevant, er sikringsstr. på forsterkerne hhv. 1x60A og 2x20A.
25mm2 burde vel holde? Pleier alltid å bruke så stort jeg får plass til jeg da.. :P
Hmm, har en god del 10mm2 kabel liggende, hadde håpet jeg kunne bruke denne :dt:
Bumper denne.. i morgen har jeg muligheten til å stå i en oppvarmet garasje, så skulle gjerne hatt svar på dette asap.
hvor stor sikring bruker du på kabelen?
alt går etter den
10 Gauge-> 6mm2
8 Gauge-> 10mm2
4 Gauge-> 20-24mm2
2 Gauge-> 30-35mm2
0/1 Gauge-> 45-55mm2
Sikringer:
20G -> 5AA
18G -> 7,5A
17G -> 10A
15G -> 15A
13G -> 25A
11G -> 30A
9G -> 40A
8G -> 50A
7G -> 60A
5G -> 80A
4G -> 100A
3G -> 125A
2G -> 150A
0G -> 200A
Mener det er 150A på kabelen fra batteri til amp.
kjøpte kabelsett av tsunami 35 mm og fikk med 250 amp sikring, kabeln er 5.1 m lang, dette er ikke rett i følge deres tabeller.. bør jeg bytte sikring ?
det spørrs jo på hva du har av forsterker som skal trekke strøm det.
de går fint å trekke 250a på 35mm2 tversnitt, kan bli dimming av lys, spenningstap osv..
hvilken forsterker skal du bruke?
har ikke bestemt meg får forsterkere, men blir klassa d pga effektiviteten :)
focalene skal ha 75w x 4
og ac 12 skal ha rundt 1000w
så kjapp hoderegning er vell rundt 1300 w, men så er jo samtidighetsfaktoren også noe som spiller inn :)
Tor Ølberg
10-01-2011, 09:52
Legg opp 50 kvadrat du. 200A burde holde i massevis. Kjapp hoderegning tilsier at 200A kan la ca 2400W gå igjennom uten fare for at kabelen brenner opp.
EGENTLIG skal det gå an og bruke 300A og men skal du delta i emma så er 200A det som gjelder.
kjøpte kabelsett av tsunami 35 mm og fikk med 250 amp sikring, kabeln er 5.1 m lang, dette er ikke rett i følge deres tabeller.. bør jeg bytte sikring ?
Kjør på, bare å montere.. du kan jo bytte til 150/200A sikring, kan være greit men er ikke noen krise.
Legg opp 50 kvadrat du. 200A burde holde i massevis. Kjapp hoderegning tilsier at 200A kan la ca 2400W gå igjennom uten fare for at kabelen brenner opp.
EGENTLIG skal det gå an og bruke 300A og men skal du delta i emma så er 200A det som gjelder.
trur ikke det er mange som har 50 kvadrat i a3 av nyere type, eneste plassen man har plass til det er vell ut gjennom bagasjeromme, så feste den under bilen, også komme opp under motor...
men fikk 35 gjennom på vanlig måte, trur jeg er fårnøyd med det.. er jo en orginal forsterker der, så når jeg kobler den vekk, kanskje jeg henter strøm til 4 kanaler derifra, den er til subb og bakhøytallere orginalt :)
trur det er 50 amp sikring
trur ikke det er mange som har 50 kvadrat i a3 av nyere type, eneste plassen man har plass til det er vell ut gjennom bagasjeromme, så feste den under bilen, også komme opp under motor...
men fikk 35 gjennom på vanlig måte, trur jeg er fårnøyd med det.. er jo en orginal forsterker der, så når jeg kobler den vekk, kanskje jeg henter strøm til 4 kanaler derifra, den er til subb og bakhøytallere orginalt :)
trur det er 50 amp sikring
Jeg vil tørre å påstå at det går fint å trekke 50mm2 i A3 uansett modell og det ved å trekke igjennom torpedo, sist jeg sjekket :)
Har veldig løst på bilde av den plassen du trakk gjennom... på pm :)
stianfuruseth
04-02-2011, 00:17
lite spørsmål.
Sikringen som sitter på strømkabelen fra batteri til forsterker. Gjør det noe om denne sitter i bagasjerommet nærmeste forsterkeren? eller må/burde den sitte i motorrommet ved batteriet?
petteraldo
04-02-2011, 00:21
må sitte nærmest mulig batterie. for hva skjer hvis du har sikringen ved forsterkeren og det skulle bli en kortslutning f.eks på kabelen inne i bilen? da går det rett fra jord (karoseriet) og rett til plussen på batterie og ikke gjennom sikringen din ;) og da kan det skje mye morro med batteriet ditt ;)
den skal være nærmest mulig batteriet...
stianfuruseth
04-02-2011, 01:48
takk for svar :) Da blir den stående foran med batteriet :)
Men kan jo montere en sikring til bak ved forsterker, slik at koble ut strømmen fra bak istedet for og løpe til og fra batteri når man kobler.
Det har vertfall jeg gjort på min Passat :)
vBulletin® v3.8.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.