Announcement

Collapse
No announcement yet.

Valg av subwoofer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Valg av subwoofer

    Jeg sitter og tenker over hva jeg skal gjøre med bagasjerommet og hvilke basser jeg skal kjøpe meg. JEg skal ikke kjøpe dette med det første, men jeg liker å ha en plan før jeg kjøper noe.. Kriteriene er at de skal være relativt billig (jo billigere jo bedre), jeg har 600 watt pr sub tilgjengelig i 2ohm, og de må passe i en ganske liten kasse. Det blir enten 2x10" eller 2x12" og de må spille pent og ha nok med dynamikk og output..
    Jeg vil gjerne ha tanker og erfaringer med elementene jeg har ramset under og kom gjerne med seriøse forslag på andre elementer.

    De jeg har tenkt på er:
    REaudio SE
    Peerless XXLS
    Alpine Type-R
    Prosjekt SQ Audi A3

  • #2
    Av de tre har jeg bare erfaring med Type-Ren. Og den er MEGET bra.
    Mvh
    Stig Johansson

    Comment


    • #3
      Soundstream VGW eller RFW 10 og 12 spiller fantastisk pent og med sinnsyk dynamikk. Tror Engen kanskje har noen igjen og kan gi deg en hyggelig pris
      Mvh
      Pål Andréas Bryng
      Bilstereosenteret.no
      Vi forhandler bl.a.:
      Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
      Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


      Følg oss på Facebook
      Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

      Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

      Comment


      • #4
        Originally posted by InstallBay View Post
        Soundstream VGW eller RFW 10 og 12 spiller fantastisk pent og med sinnsyk dynamikk. Tror Engen kanskje har noen igjen og kan gi deg en hyggelig pris
        har sett på de også, men jeg har egentlig ikke lyst på "enda" et merke, men de ligger i bakhodet... har jo snart ikke mer enn en ting av hver produsent.
        Det samme gjelder RE men det bare er RE så klarer ikke å ekskludere dem..
        Prosjekt SQ Audi A3

        Comment


        • #5
          Originally posted by hc_tk View Post
          har sett på de også, men jeg har egentlig ikke lyst på "enda" et merke, men de ligger i bakhodet... har jo snart ikke mer enn en ting av hver produsent.
          Det finnes jo flere vellydende alternativer innen merker du alerede har. Focal har et par stykker, og Seas Lotus subbene er jo og absolutt bra.
          Det samme gjelder RE men det bare er RE så klarer ikke å ekskludere dem..
          Har aldri klart å se hvorfor RE skulle bli så hypet opp. Det er faktisk ikke noe ved disse elementene som gjør dem særegne. Jeg sier ikke at dem nødvendigvis er dårlige, men det er nok en grunn til at mye av den tidligere hypen har gitt seg. Dem skrøt på seg en enorm overlegenhet, samme med Adire, uten at det egentlig kunne bevises. Faktisk så viste det seg ved uavhengige tester at forvregningen faktisk var rimelig høy på et par av elementene, og XBL2 motoren funker svært dårlig over 60Hz, hverfall når det blir litt størrelse på den. Dette ble bevist i Sverige for endel år tilbake.

          Det er ikke meningen å snakke nedlatende om RE, det er helt kurrante produkter, men jeg blir så oppgitt når noen fremstiller RE som Guds gave til bilstereofantastene (mente ikke at du gjorde det nå). Det er ingenting som gjør RE bedre enn alle andre.

          mvh

          Glenn
          Glenn Solie

          Frittstående konsulent

          Comment


          • #6
            Hvis jeg skulle hatt focal subber, ville jeg hatt k2p eller utopia men de er for dyre.. Jeg forguder heller ikke RE, men det er et " brutalt" merke dog med tanke show. Har hørt og lest at se skal være okey subber og de er billige, så det er derfor de står på lista.
            Alpine Type-R har jeg hørt mye forskjellig om, men veldig mye positivt. De skal vist spille høyt og låte bra, men jeg har aldri hørt disse selv.
            XXLS er jo en sq subb, og hvis man vurderer stueelementene også har man utrolig mange varianter å velge mellom. De har en okey slaglengde og høy følsomhet så de spiller sikkert høyt nok i massevis. Tanken var å lage små kasser med magneten ut, og da er XXLS et dårlig alternativ pga store luftehull og åpen spole. Jeg er litt bekymret for å få dritt inn der.
            Seas subbene blir jo oppgradert snart, men de er litt dyre.. Jeg vil ha det så billig som mulig..
            Prosjekt SQ Audi A3

            Comment


            • #7
              Som InstallBay skriver så spiller VGW fantastisk pent.
              Jeg bruker selv 2 stk VGW10" i 16L lukka kasser, og er meget fornøyd.

              Tore
              1998 Mitsubishi Galant V6 2.5 24V
              Pioneer, AD, Audison, Soundstream

              Comment


              • #8
                Hva med DIYMA 12 da? Prismessig ender den vel opp i samme område som XXLS, og fungerer jo godt i kasser på 14-20 liter.

                Frode

                Comment


                • #9
                  Originally posted by fhl View Post
                  Hva med DIYMA 12 da? Prismessig ender den vel opp i samme område som XXLS, og fungerer jo godt i kasser på 14-20 liter.

                  Frode
                  Tviler ikke på at de spiller bra, men har ikke lyst til å importere fra statene.. Men hvor mye hadde frakten kommet på tror du?
                  Prosjekt SQ Audi A3

                  Comment


                  • #10
                    Billgste metode koster 85$ per element. Ellers er det jo mulig å benytte Magnum/JetCarrier.

                    Frode

                    Comment


                    • #11
                      Men hvis jeg skal importere fra USA frister også FIcaraudio SSD subbene.De ser også fetere ut enn DIYMA subbene som jeg egentlig synts ser ut som en kjip kopi av focal, selv om jeg vet at det ikke er det.
                      https://ssl.perfora.net/www.ficaraud...iew.shopscript
                      Et par 10" eller 12" kommer på ca 1700kr pr element med frakt og moms..
                      Prosjekt SQ Audi A3

                      Comment


                      • #12
                        Ja, mulighetene er mange(dessverre?).

                        Frode

                        Comment


                        • #13
                          Det står mellom Type-R, XXLS, RE SE og FI SSD
                          Prosjekt SQ Audi A3

                          Comment


                          • #14
                            Type-R får du jo slengt etter deg på eGay, da.

                            "Kjempedyrt".

                            Beregn ca 150$ i frakt for to elementer, som = ca NOK 1275,75 inkl. frakt og mva pr. element.

                            http://cgi.ebay.com/ALPINE-SWR-1242D...QQcmdZViewItem

                            Comment


                            • #15
                              DIYMA-subbene fikk veldig dårlig kritikk i "Den Store 12-tommer-utfordringen" på realmofexcursion.com, men det gjorde SoundSplinter RL-p også (sånn midt på treet). De som utførte testen er jo tilknyttet andre merker, så ikke se bort fra at det kan være noe subjektivt.

                              Comment

                              Working...
                              X