Vis full versjon : Kondensator...? Nei takk. :)
Miniboom
15-03-2010, 18:11
http://bilstereo.blogg.no/1268675360_hvorfor_du_ikke_treng.html
:)
berniebp87
15-03-2010, 20:09
Halleluja! Strålende artikkel Miniboom! :)
nja... gammelt nytt....:ea: MEN det siste at den fungerer som en støy filter er også mindre sant i moderne forsterkere og fremdeles mange som tror dette... da 99% av støyen kommer ikke gjennom forsynings kablene. :af:
Miniboom
15-03-2010, 22:49
Vet det er gammelt nytt, vi har jo diskutert det opp, ned og i mente her før. Hehe... Men nå har jeg det i alle fall et sted hvor det er lett å finne, som senere referanse til eget bruk. I tilfelle noen spør igjen. ;)
Angående støyfiltreringen, så er det jo kondensatorer i de aller fleste strømforsyninger, uansett. Også en årsak til at jeg poengterte at nytteverdien er lik null. :)
Jeg er helt enig med artikkelen din, men det var en ting jeg har tenkt på en stund. Hvis musikken er slik at du får en bass note hver 2. sekund som gjør at forsterkeren trekker 2X. Batteriene/dynamoen klarer kun å levere X i løpet av et sekund. Hadde det da ikke vært nyttig med en kondensator hvis den kan lagre over 2X?
Miniboom
16-03-2010, 11:29
I teorien, ja, men for å vite sikkert, er man jo nødt til å vite det maksimale strømtrekket, varigheten av det, og deretter ta i betraktning det faktum at kondensatorens evne til å lagre strøm (per Farad), er veldig dårlig. Hvis du vet strømtrekket ditt (med "2X", fra eksempelet ditt), kan du selv regne ut hvor lenge kondensatoren kan "hjelpe med ekstra strømtilførsel.
Om jeg regner riktig, så er 9-10F nok til 1000W RMS utgangseffekt i ett sekund. Til samme pris som en kondensator av den størrelsen, får du et bra batteri - som kan levere langt mer strøm, også over tid...
Selvsagt vil ikke kondensatoren måtte levere all strømmen til forsterkeren i praksis, så man kan sikkert slippe unna med en litt mindre kondensator, men 1F pr. 1000W mener jeg er i overkant optimistisk...
Så, når lysene blinker, få heller oversikt over grunnen til at de blinker, og feilrett deretter. Å montere en 1F kondensator er for meg som å lappe sykkeldekk med tyggis... :)
Da har jeg tyggislappa sykkeldekk.. :P
Miniboom
16-03-2010, 12:20
Da har jeg tyggislappa sykkeldekk.. :P
Det gjør jo ingen skade heller, i alle fall ikke når lufttrykket er lavt... og syklisten slank? :P
ok, ja det var det jeg og tenkte. En annen ting jeg har tenkt på er hvor fort en kondensator kan utlade i forhold til et batteri. Hvis man sier at pris er ingen tema. Hadde vært lurt å ha en 50F kondensator i mellom et batteri og en forsterker som trekker rundt 3000W rms?
Miniboom
16-03-2010, 15:47
Nå beveger du deg inn på Matadors fagfelt. :P
Men... strømforsyningen i forsterkere består bl.a. av "store" parallellkoblede kondensatorer som skal sørge for at den klarer å levere effekten den skal - til rett tid. "Store" skriver jeg, fordi det i Hi-Fi-messig sammenheng er fy-fy med "for store" kondensatorer, da kondensatorer blir tregere jo større de er... Man parallellkobler heller flere små, ofte i mikro-Farad-størrelsen (tror jeg), i strømforsyningene.
Så jeg tror ikke en 1 Farads kondensator har så mye å bidra med på hastighetssiden relatert til lydkvaliteten, i alle fall ikke om forsterkeren er av god kvalitet.
Edit: Dog vil den jo være raskere enn et batteri, men som nevnt bør det ikke ha noe å si mtp de interne kondensatorene som er i forsterkeren fra før, som har nettopp denne oppgaven. :)
Om du tenker på hastigheten til store strømtrekk pga bassen, så er jo de - på strømforsyningssiden, altså - gjerne noe sånt som 1-2 hertz. Hverken Optima-batteriene eller noen AGM-batterier har noe problem med å holde følge med et sånt tempo.
At noen mener de hører forskjell, kan godt hende. Det jeg vet, er at jeg ikke gjorde det. Hadde en 0,5F kondensator selv for en del år siden, som jeg solgte da jeg innså nytteverdien...
I tillegg finnes det vel flere tekniske avhandlinger om emnet, bl.a. den en annen, snill bruker linket til, i tråden om bilstereobloggen.
Jeg er ikke så sta at jeg ikke kan overbevises om at kondensatorer HAR en nytteverdi, men såvidt jeg har lest, sett og hørt, er det ingen fakta som tyder på at det er noe annet enn bortkastet tid. :)
OpelPower
16-03-2010, 22:07
synnes kondensattoren min funger veldig bra som en fordelings blokk jeg, 2x50mm2 inn 4x50mm2 ut :)
Noe mere fornuftig kan jeg vel ikke si om den!
camaro z28
18-03-2010, 00:38
Hei:)
Har selv en forsterker med ikke mindre enn to stykk dedikerte tilkoblinger for eksterne kondensatorer.
Er dette bare "tull" ifra produsentens side, eller har kondesator noe for seg i slike tilfeller?
Bilde av forsterker: http://forum.realmofexcursion.com/gallery/showphoto.php?photo=8101&size=big&cat=
På høyre side av forsterkeren kan man se de dedikerte tilkoblingene(i hjørnene. Rem, + og - i senter) for kondensator
Stianuno
18-03-2010, 05:54
Jeg har også egne innganger til kondensator på mine Audison Vrx, men jeg bruker dem ikke og kommer aldri til å kjøpe meg en kondensator når man får et lite amg batteri til samme pris:)
Hei:)
Har selv en forsterker med ikke mindre enn to stykk dedikerte tilkoblinger for eksterne kondensatorer.
Er dette bare "tull" ifra produsentens side, eller har kondesator noe for seg i slike tilfeller?
Bilde av forsterker: http://forum.realmofexcursion.com/gallery/showphoto.php?photo=8101&size=big&cat=
På høyre side av forsterkeren kan man se de dedikerte tilkoblingene(i hjørnene. Rem, + og - i senter) for kondensator
du ser de interne kondensatorer i den ampen: de 3 runde "dingsene" nær kondis uttak. Altså slik jeg ser er dette en 8 kanalers, med en power supply til hver 4 kanaler? da må man ha en ekstern kondis, men ikke så digger som 1Farad, men heller mange "små" -om ikke en "rask" battery: gele/agm.
Ellers er den "kondis uttak" etter en spole som er nær strøm inntak=begrenser litt av effekten med en kondensator synes jeg...da spolen har også en vis motstand som ikke er linært men også øker med strøm trekket...generelt synes jeg at den totale strøm kapasitet i ampen er nesten i underkant til å virke underdimensjoner ttil å være en 8 kanaler -men dette "kompenseres" med en del høyere switch frekvens som desverre kan påvirke lyden. Den mest vanlig brukt kontrol ic bruker mellom 50-200Kilohertz switch frekvens.
Det ble diskutert i en annen tråd mer dyptgående ang kondiser: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=5992&highlight=kondis+gang+alle
Morten-st
19-03-2010, 15:31
Noen som kan hjelpe meg litt her?
Jeg har 1 standard batteri framme, også går det en 35k strømledning bak, som går til 2x 1000amp syrebatterier. Sånn fritidsgreier eller hvafaen. Så går det til en 1farads kondensator fra soundstream, og så inn i en ma audio monoblokk.
Noen som vet om jeg burde ha kondensatoren der eller skal jeg fjerne den? å bare ha ledning rett fra batteriene og inn i forsterkeren?
Litt Offtopic.
Men er ikke 1000ampers syrebatterier noe inni granskauen store og tunge? Og du har 2!!
Edit:
Om du først har montert en kondensator tror jeg ikke at du kommer til og tjene noe på og fjerne den i hvertfall. Ikke sikkert den har noe effekt heller, men den gjør det hvertfall ikke verre.
han mener vell Ampere ved kortslutning ;-D
vil tro 1000Ah batterier ville være ganske så store.
for å ikke snakke om hvilken vekt de må ha.
Morten-st
20-03-2010, 05:17
Er ikke 1000ah nei :)
Ja di er gigantiske, tunge og tar hele reservehjulsbrønnen under gulvet :P
Men takk for hjelpen! nei jeg trudde heller ikke den ville gjøre noe værre, men bare tenkte å spare plass og at den lager sånt stygt lys-show i bagasjerommet :P
TakeTheTime
20-03-2010, 07:48
Bare å fjerne den da, få kondisen ut. ;)
Morten-st
20-03-2010, 16:16
Trur jeg skal gjøre det ja :)
TheCharger
22-03-2010, 21:44
Etter min erfaring så har kondensatoren litt virkning i allefall.
Før jeg monterte den blinket det i alt av lys både utvendig og innvendig. Kom over en 3 farads kondensator på netthandelen og kjøpte den for 3-400 kr. Etter denne ble montert har jeg aldri vært plaget med blinkende lys lenger. Hadde nok ikke kjøpt den om jeg måtte betale full pris for den. Da hadde jeg nok heller kjøpt et ekstra agm batteri.
Det jeg egentlig vil frem til er at de som ikke ønsker å legge så mange timer arbeid i anlegget eller bruke så alt for mye plass kan ha nytte av en kondensator for å slippe diskobelysning.
Som en kuriositet, kan jeg nevne at jeg har kondensatorer, det vil si 2stk. 1,2F Brax IPC. Disse er ikke koblet på bassforsterkeren, siden denne har strømforsyning som er bygget så den ikke har noe nytte av separat kondensator, men én på forsterkeren til diskant/mellomtone og én på forsterkerne til midbass/frontsub.
Så kan dere som mener det ene eller andre om hvorfor eller hvorfor ikke, bare gjøre akkurat det.
Forklar meg gjerne hvorfor! ;)
Tor Ølberg
23-03-2010, 07:08
For min del kan jeg ikke se at det skader og ha en kondensator, selv om teorien tilsier at det ikke vil være til noe hjelp så er det hvertfall til litt hjelp. All hjelp er positiv hjelp? Dessuten fungerer det som koblingsterminal hos meg så da er det 2 pluss. Eneste minuset jeg har er at det tar litt plass, men det er minimalt.
melancool
23-03-2010, 12:36
Jeg har det største Apollo batteriet til ca 8 løk. jeg har 3 vrx forsterkere, 500,400 og 300. vil jeg ha noen nytte av kondis. jeg blir ikke helt klok av denne kondis debatten. Kan jeg bruke en kondis til alle ?
Jeg batteri bak hos forsterkerne. Jeg har en kondis liggende i skapet.
camaro z28
24-03-2010, 09:20
du ser de interne kondensatorer i den ampen: de 3 runde "dingsene" nær kondis uttak. Altså slik jeg ser er dette en 8 kanalers, med en power supply til hver 4 kanaler? da må man ha en ekstern kondis, men ikke så digger som 1Farad, men heller mange "små" -om ikke en "rask" battery: gele/agm.
Ellers er den "kondis uttak" etter en spole som er nær strøm inntak=begrenser litt av effekten med en kondensator synes jeg...da spolen har også en vis motstand som ikke er linært men også øker med strøm trekket...generelt synes jeg at den totale strøm kapasitet i ampen er nesten i underkant til å virke underdimensjoner ttil å være en 8 kanaler -men dette "kompenseres" med en del høyere switch frekvens som desverre kan påvirke lyden. Den mest vanlig brukt kontrol ic bruker mellom 50-200Kilohertz switch frekvens.
Det ble diskutert i en annen tråd mer dyptgående ang kondiser: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=5992&highlight=kondis+gang+alle
Takker for svar Matador:) Du har helt rett, dette er en åtte kanaler oppgitt til hele 8x83Wrms.
Siden jeg ikke regner Xetec som noe "jalla" merke ante det meg at disse inngangene for kondensator ikke var kastet på forsterkeren uten mål og mening;) Det er tross alt en meget kompakt forsterker så det begrenser seg vel selv hvor mye man får plass til inni. Har du noen konkrete forslag til kondensator/kondensatorer jeg kan bruke?
omegadti
30-03-2010, 11:46
Som en kuriositet, kan jeg nevne at jeg har kondensatorer, det vil si 2stk. 1,2F Brax IPC. Disse er ikke koblet på bassforsterkeren, siden denne har strømforsyning som er bygget så den ikke har noe nytte av separat kondensator, men én på forsterkeren til diskant/mellomtone og én på forsterkerne til midbass/frontsub.
Så kan dere som mener det ene eller andre om hvorfor eller hvorfor ikke, bare gjøre akkurat det.
Forklar meg gjerne hvorfor! ;)
kanskje for å opprettholde jevn spenning når subforsterker/ene drar på for fult og bruker endel ressurser?
med jevn strøm oppnår du vel renere og mer dynamisk lyd med kondis enn når forsterkerne får lavere inntaksspenning?
bare en teori jeg kokte opp som passer med min hjerne i allefall
jeg kjører firekanals forsterker på fremre batteri mens sub går på bakre for å unngå at det blir for lav spenning på frontene og vrenging pga dette.
rett meg gjerne hvis jeg tar fullstendig feil, har ikke sagt jeg er en ekspert men dette ble det hørbar forskjell på i min bil i allefall
kanskje for å opprettholde jevn spenning når subforsterker/ene drar på for fult og bruker endel ressurser?
med jevn strøm oppnår du vel renere og mer dynamisk lyd med kondis enn når forsterkerne får lavere inntaksspenning?
bare en teori jeg kokte opp som passer med min hjerne i allefall
jeg kjører firekanals forsterker på fremre batteri mens sub går på bakre for å unngå at det blir for lav spenning på frontene og vrenging pga dette.
rett meg gjerne hvis jeg tar fullstendig feil, har ikke sagt jeg er en ekspert men dette ble det hørbar forskjell på i min bil i allefall
Heeyy!! Du har helt rett! :)
Kanskje denne "evige" diskusjonen får en litt annen vending?
Spøsmålet stilte jeg egentlig bare for å få frem at det har en effekt, selv om ikke den brukes akkurat sånn som de aller fleste tenker den brukt.
Det går mere strøm til midbass/mellomtone enn folk tror. Altså ikke bare bass som skal ha strøm!
Husk.. Dynamikk er ikke mengden basstrykk, men forskjellen mellom lave og høye toner i HELE frekvensområdet! Blikke' møe dynamikk om diskant/mellomtone blir begrenset/komprimert på grunn av lav spenning grunnet store strømtrekk til bassbrummet.. :P
Erik André
01-04-2010, 14:36
Vil gjerne rette deg litt.. hvis disse batteriene er koblet sammen et sted så fungerer de som et batteri.. samme om de står ved siden av hverandre eller fremme og bak i bilen.. opplever du en bedring er det fordi du har lagt ny kabel bakover i bilen og tversnittet på kabler bakover i bilen har økt.. du ville nok opplevd samme bedring om du la denne kablen til batteriet i stedenfor til firekanaleren ;)
omegadti
01-04-2010, 17:15
circuit breaker, den toppladder batteriet fremme og kjører overskuddet fra 140 ampere bak til det andre, er egne ledninger fra dynamo og bak til bakre batteri både + og jord..
Stianuno
01-04-2010, 17:33
Hvor mange kondiser tilsvarer et slikt batteri? http://www.********.no/product_info.php?cPath=497_606&products_id=2060
Det er lite og snertent, designet for og levere strøm "kjappere" en et vanligt syrebatteri og koster det samme som 1farads kondis.
evensvee
02-04-2010, 18:18
ca 1000 :P
Husker ikke hvor mange, men det var enormt mange, par 100 kondiser..
vBulletin® v3.8.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.