PDA

Vis full versjon : Stille Gain "etter boka"

GENEXXA
15-04-2010, 14:11
Siden jeg ønsket meg en guide på dette, og ingen kom med det. Så måtte jeg finne det ut selv :P
Og tror jeg har fått dette til. Så lager jeg en kjapp guide på dette.

Er det noe som er feil, si ifra, så skal jeg endre på det. Eller om du/dere har noe og legge til.

Håper noen drar nytte av denne.

For og finne ut hvilken verdi som skal stå på DMM (digital multimeter), finner du det ut slik.
F.eks gir ampen din ut 200wrms i en 4ohms sub. Gjør følgende.
200x4 (200wrms x 4ohm)
Så tar du og finner kvadratroten av den verdien du fikk. I dette tilfellet, 800.
Kvadratroten av 800 er 28.28 (Si 28.3)

Her er kvadratrots kalkulator http://www.math.com/students/calculators/source/square-root.htm

Du trenger to ting til dette:
1. En DMM (Digital Multimeter) som kan måle AC spenning (200v)
2. En test tone (Sinus tone)

Så over til det du må gjøre:
1. Start bilen, og hiv på test tonen i hovedenheten.
2. IKKE koble til sub(ber) til forsterkern når du gjør dette. Da kan de ta skade av det.
3. Så må du stille inn hovedenheten.
3.1 Sett volumet på 2/3 av hovedenhetens volum.
3.2 Bilen må stå og gå på tomgang
3.3 Hvis du skal bruke bass boost på forsterkeren, sett bass boost slik du ønsker før du forstsetter.
3.4 Har du subwoofer volumkontroll, still den på maks
4 Ta "pinnene" fra DMM og sett Rød pinne på pluss, og sort på minus på høytaler inngangen.
5 Still gain til den verdien du har fått. Helst litt under. Om verdien er 28.8, sett den på 27.8

Her finner du testtoner:
http://www.ronelmm.com/tones/

Bilder fra når jeg stilte Gain:
http://i303.photobucket.com/albums/nn124/runareo/DSC02215.jpg
http://i303.photobucket.com/albums/nn124/runareo/DSC02216.jpg

saab9000
15-04-2010, 14:40
endelig:) denne var nyttig!

ugn
15-04-2010, 15:35
En ting som kan være kjekt å få med, men som sikkert mange tar som en selvfølge, hvis subben din ikke greier 200w@4ohm / 800w@1ohm så juster til hva sub tåler, bruk sub som referanse istedenfor forsterker.

tofter
15-04-2010, 16:58
Kan noen forklare meg hva som er poenget med denne metoden? Slik jeg ser det kan det ikke være annet enn for å sikre seg mest mulig mot å ødlegge elementet. Dvs. dette er maks gain du bør bruke for å unngå forvrengning i forsterkeren, samt å brenne spolen?

latexx88
15-04-2010, 20:25
hvem tone passer best på en forsterker som ikke skal brukes på en sub???

GENEXXA
15-04-2010, 20:28
Den tonen som er lik hvor du deler frontsettet vil jeg tro. Deler du frontsettet på 80hz, vil den tonen mest sannsynlig være mest gunstig.

Men her er jeg ganske usikker. Du får bare vente på noen som kan svare deg mer konkret/korrekt.

tofter
15-04-2010, 20:31
hvem tone passer best på en forsterker som ikke skal brukes på en sub???

Han heter 1kHz, ifølge guiden på soundsolutionsaudio.com.
Nb: Hakke peiling om det stemmer.

Alpine306
15-04-2010, 21:31
Heisann! Dette var et bra innskudd:) Var litt enklere enn jeg trodde til og med.

Høyttaler forsterker bør vel tunes med 1kHz, og Sub forsterker ca 50Hz. Det jeg har blitt anbefalt ihvertfall:)

GENEXXA
15-04-2010, 21:33
Jeg brukte 50hz tona til sub.
Har ikke forsterker til frontsettet, så har ikke vært borti gain justering der. Og 1kHz kan nok stemme.

TheCharger
16-04-2010, 19:00
Dette må prøves. Hvilket volum setter du forsterkeren på når du måler?

GENEXXA
16-04-2010, 19:28
Har du volum kontroll på forsterkeren?

Eller mener du spillern?

TheCharger
16-04-2010, 21:45
Mener spilleren. :)

GENEXXA
16-04-2010, 22:05
2/3 av maks volum. Om den går til 35 (Som mange Alpine spillere gjør), så blir 2/3, 23.

Dammed
18-04-2010, 01:06
hvorfor det? Hadde det ikke vært mer logisk å ha den på nesten full volum, f.eks. 9/10? Er det for at man skal kunne kompensere for dårlig signal fra cd/mp3/ipod?`

GENEXXA
18-04-2010, 09:27
Er det for at man skal kunne kompensere for dårlig signal fra cd/mp3/ipod?`

Nå spørr du vanskelig Dammed :P

Dammed
18-04-2010, 11:37
hehe, de fleste som har truffet på noen sanger som har lavere lyd enn andre sanger, så jeg tenkte at for å kunne kompensere for dårlig "lydnivå" så har man muligheten for å skru opp lyden enda høyere.

Men som sagt hvorfor 2/3 volum?

renzorx
18-04-2010, 23:58
Flott, har ventet lenge på denne :)

Oekern
20-04-2010, 14:10
hehe, de fleste som har truffet på noen sanger som har lavere lyd enn andre sanger, så jeg tenkte at for å kunne kompensere for dårlig "lydnivå" så har man muligheten for å skru opp lyden enda høyere.

Men som sagt hvorfor 2/3 volum?

Jeg tipper du har besvart spørsmålet ditt selv her :)

Ellers en fin gudie. Mulig jeg beveger meg ut på riktig gain justering selv etterhvert nå.

GENEXXA
20-04-2010, 14:50
For og svare så godt som mulig på det Dammed spørsmål.

Har du sanger med forskjellige kvaliteter, bruker du den med høyest kvalitet som referanse.
Og kompensere bare pga noen sanger har lavere kvalitet/lydnivå, blir feil. Har du stilt inn etter det med høyest kvalitet, vil det ikke skade og skru opp par hakk på de sangene med lavere lydnivå.

Hvorfor 2/3 av volumet? Fordi de fleste skrur ikke høyere enn 2/3. Men du kan jo skru volumet etter ditt ønske, og stille gain etter det.
Hos meg vrenger lyden i midbassen seg etter 2/3, litt før det også på enkelte sanger.

Håper jeg svarte deg på det du lurte på.

Dammed
20-04-2010, 18:22
Jeg tipper du har besvart spørsmålet ditt selv her :)
Jepp, som jeg skrev i det første innlegget så var det jeg trodde, men ville bare sjekke om det var en annen grunn. Dette virker i alle fall veldig greit. :)

Oekern
21-04-2010, 09:17
Jepp, som jeg skrev i det første innlegget så var det jeg trodde, men ville bare sjekke om det var en annen grunn. Dette virker i alle fall veldig greit. :)

Enig jeg og :)
Jeg har f.eks et album hvor lydnivå er ca 5 klikk på volumet lavere, og da er det veldig greit og ha noe og gå på!
Er man redd for og dra på for mye har vel nesten alle spillere en vol.ofset funksjon som man kan senke, så volum verdiene blir lavere. Mye enklere og ha tilgang for mye volum enn for lite fra spiller :)

neptyr
21-04-2010, 09:46
Når det gjelder spilleren, så bør du vel måle den med osciloscop for å finne riktig volum den skal stå på ;)

Men akkurat det er ikke allemanseie, så 2/3 er en fin generell regel tenker jeg :)

Dammed
21-04-2010, 11:02
nå må du nesten si B når du har sagt A. :p

Hva vil man oppnå ved å måle med et osciloscop, finne ut når den begynner å klippe signalet?

Toby91
21-04-2010, 12:32
man finner ut akkurat når signalet begynner å bli forvrengt/klippe.

Dammed
21-04-2010, 18:07
er dette vanskelig/tidskrevende?

Hadde vært genialt å gjøre noe slikt på et treff f.eks.

Toby91
22-04-2010, 05:06
vil ikke tro dette skal være spesielt vansklig nei.
men nå har jeg kun lekt meg litt med et slikt apparat på skolen så jeg har ikke peiling på hvordan man stiller in et slikt apparat.
kanskje Neptyr kan komme med et litt mer utfyllende svar.

olav
22-04-2010, 13:19
Kanskje jeg skulle ha prøvd med mitt egenprogrammerte oscilloskop på PCen :D Mulig lydkortet ikke takler så høye spenningsverdier? :bl:

dBcompaniet
22-04-2010, 14:30
Denne metoden her ser jeg ikke som veldig nyttig.
Eneste måten å egentlig sjekke dette ordentlig på er med oscilloskop.
Utregningsmetoden som det er vist til gir ingen indikasjoner på om signalet allerede klipper osv.

GENEXXA
22-04-2010, 16:13
Er ikke alle som har oscilloskop. Og da er dette en grei løsning.
Fungerer for meg ganske godt, og fungerer godt nok for Steve Meade....

Dammed
22-04-2010, 22:58
er vel veldig få spillere som klipper signalet ved 2/3 volum.

Nils
23-04-2010, 15:14
er vel veldig få spillere som klipper signalet ved 2/3 volum.

Det kommer veldig ann på hvordan man har juster eq på spilleren, har vært borti de som har klippet føre 2/3 også, med en helt villt justert eq.

Even
25-04-2010, 14:10
Hvordan regner jeg ut hvor mye basselementet mitt tåler?
Jeg har et Hertz ES250D element. er en 10" som er oppgitt til 250wrms. det har to spoler av 4ohm, slik at man kan kjøre det i 2 eller 8 ohm når man har ett.
Jeg kjører i 2ohm, skal jeg da gange med 250x2 også finne kvadratrota (ca 22.36)?
Hvis jeg hadde kjørt i 8ohm skulle jeg da ha ganget med 8? (250x8 også finne rota som er ca 44.72)
Vil dette si at basser'n tåler mye mer strøm i 8ohm?
Virker jo logisk egentlig.

Akilles
06-05-2010, 04:42
Merker det at Harman Kardon Ca1500M'n gåri protect ved montering av nye elementet.
kjøres i 2ohm last@ 600W RMS, det som skjer ved 48 i volum så begynner det å klippe.
over 50 i protect.

Med RF P2 10" 2x2ohm å 4ohms last var det aldri snakk i noe klipping og protect tull.

Nye elementet er MTX T7510-44 4x4ohms spoler å dette lastes ved 600W og 2ohms last.

Håper jeg har forklart meg, qboost og gain er stillt i alle mulige retninger 0 forskjell.

Siste mulighet er å bruke GENNEXA's metode da.

Miniboom
06-05-2010, 14:11
Gain-knotten bestemmer ikke hvor mye effekt forsterkeren "prøver å levere". Det er signal inn + last som bestemmer det.

Om det nye elementet har en impedansekruve med lavere verdier enn det gamle elementet, f.eks., kan forsterkeren gå i protect. Og det kan klippe ved lavere volum enn før, om det nye elementet er tyngre å drive.

Listen over variabler er lang og hard. :)

dynaBel Tønsberg
06-05-2010, 15:12
Nå har jeg ikke giddi å lese gjennom hele tråden, men jeg kan ikke forstå hva som gjør at denne "gainproblematikken" er ett så stort problem som det virker som. Mange halvsannheter og mye rart som sies om dette!

Tenk at en gainknapp er en volumknapp i serie med signalet... Den skal brukes til å tilpasse nivå mellom spiller/forsterker, og/eller mellom flere forsterkere.

OM man er så dreven i dBdrag at man VET hvilken frekvens man skal burpe med, så kan man bruke måling med osciloscop for å få max utsignal uten klipping, men i ALLE andre sammenhenger er det bare tull. Musikk er dynamisk, så ingen signal ut fra cd er statiske. Still derfor gain så du har et "fornuftig" nivå ved ca 2/3 volum og ha så du kan spille det elementene tåler, litt før du har fullt volum. Da har man litt å gå på til lavere innspilte sanger.
Har man flere forsterkere så tilpasser man nivået mellom disse med gainen også.

Ikke så mye hokus pokus egentlig.

tofter
06-05-2010, 17:56
Så det er like greit å bruke øra til å justere gain, fremfor multimeter :ag:

Miniboom
06-05-2010, 17:58
Nå har jeg ikke giddi å lese gjennom hele tråden, men jeg kan ikke forstå hva som gjør at denne "gainproblematikken" er ett så stort problem som det virker som. Mange halvsannheter og mye rart som sies om dette!

Tenk at en gainknapp er en volumknapp i serie med signalet... Den skal brukes til å tilpasse nivå mellom spiller/forsterker, og/eller mellom flere forsterkere.

OM man er så dreven i dBdrag at man VET hvilken frekvens man skal burpe med, så kan man bruke måling med osciloscop for å få max utsignal uten klipping, men i ALLE andre sammenhenger er det bare tull. Musikk er dynamisk, så ingen signal ut fra cd er statiske. Still derfor gain så du har et "fornuftig" nivå ved ca 2/3 volum og ha så du kan spille det elementene tåler, litt før du har fullt volum. Da har man litt å gå på til lavere innspilte sanger.
Har man flere forsterkere så tilpasser man nivået mellom disse med gainen også.

Ikke så mye hokus pokus egentlig.

Dette har vi diskutert før, Joakim! Fy deg! Halvsannheter og rariteter er jo ikke unntaket, men regelen, her på dette forumet!

It's an endless speculation celebration!

:ca:

Når det er sagt, KAN man jo få negative konsekvenser dersom gain er stilt ALT for lavt, eller ALT for høyt. Diskutert nylig i en annen tråd. :P Jeg holder selvfølgelig en knapp på øret fremfor oscilloskop any day. Det er jo good waste av tid og penger, med mindre man reparerer elektronisk utstyr, og slett ikke nødvendig i det hele tatt for å justere gain.

(Og nå har vel Jonas Hifonics tidligere sagt at det til og med kan være/er ønskelig med litt klipping i dB-drag, om jeg husker rett).

Trives du under dynaBel-paraplyen? :)

GENEXXA
06-05-2010, 19:51
Mener du at det er en falsk trygghet med denne metoden Joakim.
Blir skeptisk når du sier slikt :P Lurer på om jeg springer ut og stiller gain etter øra da.

Tony
06-05-2010, 20:06
Det Joakim her mener er at man i en bil ikke har noe behov for å justere gain på denne måten på grunnlag av at ting må stemme med hverandre, ikke mot et måleinstrument. Om hver eneste forsterker er justert akkurat på grensen eller litt under, og man da setter på vanlig musikk, så er det ikke sikkert at hverken bass, mellomtone eller diskant spiller homogent og sammenhengende. Mest trolig måtte man da justert ned nivået på diskanten betraktelig, gjerne da med gain, og hva ender man opp med da? Jo da har man rota bort masse tid til fikling som man uansett ikke har noe nytte av. Dette nevnt med grunnlag i en bil der det benyttes aktiv deling, men er også en ting man naturlig nok kan overføre til enklere bygg.

Personlig vil jeg helst ha en gain pr. kanal jeg, det fordi jeg vil kunne justere nivået på hvert eneste element separat. Hvorfor vil man det? Jo still deg selv dette spørsmålet: Sitter jeg med lik avstand til alle høyttalerelementer? Svaret du får vil nok være et overbevisende "NEI!" :)

Come on guys! Er det vits å lage ting vanskeligere en det det egentlig er a? :ea:

GENEXXA
06-05-2010, 21:48
Ok. Ser den Tony.

Men, slike som meg, som kun har forsterker til sub, og ingenting annet. Så kan det vell være greit og stille det slik at man er i grenseland til klipping?

Hva har man tidskorrigasjons for? :P

Haakon O
06-05-2010, 21:52
Det har man for å kompansere for avstanden til høyttalerene, ikke nivået..

Joakim
06-05-2010, 23:16
Ok. Ser den Tony.

Men, slike som meg, som kun har forsterker til sub, og ingenting annet. Så kan det vell være greit og stille det slik at man er i grenseland til klipping?

Hva har man tidskorrigasjons for? :P

Om du stiller forsterken til grenseland, så vil du mest sannsynlig ikke høre annet en bass, så det er nok ikke the stairway to heaven..

Det Tonyboy prøver å si er at ved å ha en gainkontroll til hver kanal, er at man da kan stille nivået på hvert enkelt element, for å kompensere for nivåforskjeller. Tidskompensasjon er for kompensere for avstandsforskjellene mellom elementene.
I kombinasjon med eq får man rimelig god kontroll over sakene! ;)

TakeTheTime
07-05-2010, 00:12
Har du to brukere Joakim!? ;)

GENEXXA
07-05-2010, 00:30
Personlig vil jeg helst ha en gain pr. kanal jeg, det fordi jeg vil kunne justere nivået på hvert eneste element separat. Hvorfor vil man det? Jo still deg selv dette spørsmålet: Sitter jeg med lik avstand til alle høyttalerelementer? Svaret du får vil nok være et overbevisende "NEI!" :)

Du kan jo kjøpe deg mange av denne forsterkern: Stetsom TH1120. Da får du det slik du vil ha det ;)

Om du stiller forsterken til grenseland, så vil du mest sannsynlig ikke høre annet en bass, så det er nok ikke the stairway to heaven..

Det Tonyboy prøver å si er at ved å ha en gainkontroll til hver kanal, er at man da kan stille nivået på hvert enkelt element, for å kompensere for nivåforskjeller. Tidskompensasjon er for kompensere for avstandsforskjellene mellom elementene.
I kombinasjon med eq får man rimelig god kontroll over sakene! ;)

True, men jeg er en av de som liker bass ;) Men til en viss grad.
Prøver og snu litt på tanke gangen min, og vil gå over til SQ delen mer og mer. Men koster deretter også. Værtfall på det utstyrer jeg sikler etter.

Hvorfor vil man ha en høytaler høyere enn den andre? Har ikke satt meg så dypt inn i lyd værden enda. Teach me :D

TakeTheTime
07-05-2010, 00:43
Det med å ha litt høyere på en annen har vel også med avstander å gjøre...? Altså, du vil gjerne ha et
lite hakk høyere på høyresiden siden de er lengre unna - lyden blir jo svakere og svakere jo lenger unna de er. ;)

GENEXXA
07-05-2010, 00:58
Men lyden vil jo være helt jævlig for passasjeren.

TakeTheTime
07-05-2010, 01:09
Neida det skal/bør ikke være såå store forskjeller da. ;) Juster etter førerposisjon, og få det perfekt der, så blir det ikke så verst en meter ved siden eller bak...
Det gjelder tidskomp også, syntes lyden bare ble bedre på førerplassen, men ellers høres den lik ut som om det ikke var tidskomp.

Hifonic
07-05-2010, 06:02
(Og nå har vel Jonas Hifonics tidligere sagt at det til og med kan være/er ønskelig med litt klipping i dB-drag, om jeg husker rett).

Stemmer det, i dB drag spiller man gjerne med litt klipping for å få ut den siste lille dråpen med effekt

Volumkneppene på de fleste spiller er en dB, altså forskjellen mellom vol 19 og vol 20 1dB mer utgangssignal og da bør du få 1dB mer lydtrykk om du har koblet deg til en dB måler. Så la oss tenke oss at du er på nesten maks, men forsterkeren har bare "0,4dB pusterom" igjen og det laveste kneppet du kan justere opp er en deciBel. Ja, da tjener du gjerne minst 0,4dB på å spille med litt klipping i de to sekundene det tar og burpe.

Det som er fint med å justere gain med denne metoden er at man har litt mer kontroll om man skal makse forsterkeren. Man VET når begynner å nærme seg maksimal utnyttelse. Men de som har dB måler ser jo dette på måleren også. Jeg f.eks går opp en og en dB fra et passe nivå helt til jeg ikke går opp 1dB opp lenger ved å mate 1dB mer signal til forsterkeren. Da vet jeg at forsterkeren ikke har mer og gi og at jeg er på klippegrensa. Evt kan det jo også være subben som nærmer seg grensa :D

Tony
07-05-2010, 06:23
Hvorfor vil man ha en høytaler høyere enn den andre? Har ikke satt meg så dypt inn i lyd værden enda. Teach me :D

Take The Time nevnte hvorfor:

Det med å ha litt høyere på en annen har vel også med avstander å gjøre...? Altså, du vil gjerne ha et
lite hakk høyere på høyresiden siden de er lengre unna - lyden blir jo svakere og svakere jo lenger unna de er. ;)

You got it :)

Men lyden vil jo være helt jævlig for passasjeren.

Nei, det er en direkte usannhet skal jeg være ærlig med deg :) F.eks (kanskje et litt "far out" eksempel) er bilen til Joakim. Den låter nydelig på høyresiden. Har selv hatt mange timer på høyresiden i den bilen så jeg vet hva jeg snakker om :p

Ja ting vil være mindre optimalt på passasjersiden, men om noen sitter i passasjersetet og rægger rundt så vil de nok ikke legge veldig mye merke til hva som foregår egentlig :)

Håper ikke dette ble for mye Off Topic da :ea:

GENEXXA
07-05-2010, 09:15
Tenkte bare at den på høyresiden fikk "sin" høytaler høyere, og kanskje ikke merket venstre side.
Men er sikkert ikke mye man skal stille.

matador
13-05-2010, 11:54
egentlig så trenger man ikke å "justere gain" uavhengi for hver kanal... dette gjøres gjerne i DSP/delefilter da 99,9% av disse gir muligheter for det -dette ligger i behovet for å justere hver element i en aktiv system.

Gain i forsterkerne er mest for å kompensere for forkjellige utgangs spenning fra signal kilde som skal matte inngangstrinnet til forsterkeren med signal. For å justere gain/volumen mellom 2 kanalerfor å kompensere/justere lyden er lettest ved fører plassen enn å fly frem og tilbake for å høre og justere.

En 2 kanaler=stereo amp har som regel en gain potmeter per kanal (men ikke alle heller) men en 4 kanaler har som regel en felles gain for hver par kanaler :)

Jeg har 3 stk oscilloskoper men har bare brukt de ved større aktiv veis deling, ellers er enklest med hørselen, dertter med voltmeter -helst en "True RMS" (da kan man justere i hvilken som helst frekvens) eller vanlig voltmeter med 50-100hz toner. Eller det aller beste er å bruke osciloskop MEN med pink noise...:ag:

Ellers må det faktisk påengteres at det er forkjell på å justere gain på en forsterker som skal brukes som en full range amp eller skal være en del av et aktiv deling system -nemlig vesentlig forkjell å være klar over...:ea:

I ekte high end løsninger -både preamp og forsterkere- velges en system der preampen/inngangs trinnet har større headroom enn selve sluttrinnet, dette for å unngå å forsterke forvrengte signaler som ville oppstå FØR selve sluttrinnet... Mark Levingson, Mcintosh, Dynamic Precision, EC, osv har preamper med en høyt slew rate og headroom nivå i forhold til selve utgangs trinn delen i forsterkerne -derfor er å foretrekke å justere slik at ampen når klippe punkt før signal kilde -som regel større sjangser for å skadde høyttalerne når signal kilde inneholder/lever signal med forvregning.

En annen ting som ikke nevnes "korrekt" er at man burde også lytte når/hvor i gain det oppstå suss/grunnstøy -da dette er mer sjenerende enn for lav eller for høyt gain nivå synes jeg.

Justering av gain til SQ eller til SPL er også 2 forkjellige ting :ae:

Beemer
15-05-2010, 07:52
Fant den guiden her på hjemmesida til JL audio

Following the directions below will allow the user to adjust the input sensitivity of the amplifier(s) simply and easily
in just a few minutes using equipment which is commonly available in installation bays.

Necessary Equipment
• AC Voltmeter (Digital display recommended)
• CD with a sine-wave test tone recorded at 0dB reference level in the frequency range to be amplified (ex. 50Hz for a subwoofer amplifier, 1 KHz for a midrange application). Do not use attenuated test tones (-10dB, -20dB, etc.).

The Nine-Step Procedure

Step 1: Disconnect the speaker(s) from the amplifier.

Step 2: Turn “Off ” all processing on the head unit and the amplifier (bass/treble, loudness, EQ, etc.).

Step 3: Turn the input sensitivity control on the amplifier all the way down and switch “Input Voltage” to “Low”.

Step 4: Set head unit volume to 3/4 of full volume.
This will allow for reasonable gain overlap
with moderate clipping at full volume.

Step 5: Cross-reference the amplifier model used and impedance load per channel on the chart below to determine the target output voltage.
Note: When bridging two channels, the impedance each channel works at will be one-half of the load impedance. Therefore, it is necessary to divide the actual load impedance in half and use this impedance in the chart when bridging two channels. Also, the voltage found in the chart should be doubled.

Step 6: Verify that you disconnected the speakers before proceeding. Play a track with an appropriate sine wave (within the frequency range to be amplified) at 3/4 head unit volume.

Step 7: Connect the AC voltmeter to the speaker output of the amplifier.

Step 8: Increase the input sensitivity control until the desired voltage (determined in Step 5) is delivered. If multiple subwoofer amps are being used, set each one to the same exact voltage and you have also level matched them. If excessive voltage is read with the control at minimum (full counterclockwise), switch the “Input Voltage” to “High” and re-adjust.

Step 9: Once you have adjusted each amp to its maximum unclipped output level, reconnect all the speakers and proceed to adjust the level balance between the subwoofer and satellite amplifiers by turning DOWN the input sensitivity controls of amplifiers that are playing too loudly. Do NOT increase the input sensitivity of any amplifier as this will defeat the purpose of this procedure by permitting excessive clipping (distortion).
Amplifier Input Sensitivity (“Gain”) Setting Guide

Blir dette "feil" måte å gjøre det på da, siden dere har foreslått og justere etter åssen spec på elementet som blir koblet til er?

Dammed
15-05-2010, 21:08
ja fordi den metoden vil gi maks av hva forsterkeren klarer. Og hvis elementet ikke tåler det så kan det elementet bli en brevvekt.

kanskje lurt å linke til charten de nevner. ;)
http://mobile.jlaudio.com/pdfs/gainSetting.pdf

omegadti
17-05-2010, 02:55
ser egentlig heller ikke formålet med denne bortsett fra i spl sammenheng, det jeg gjør er å først koble vekk sub for å finne maks på frontsett og justere lyden ren i det skiktet for så å justere inn subgain på øret. bruker alltid en michael jackson plate jeg har som jeg kjenner godt og det har vist seg å fungere greit gang på gang.

per nå har jeg en omega b med en pioneer 8500, originalt frontsett og en focal aktivsub og inni bilen er det både renere lyd og fastere bass enn i bilen til en kompis med focal be n7, p88rs og den største 12 til gz.. ennå mitt har kosta meg omtrent 0 i forhold..

altså han har mer bass men lydbildet er udefinert og slapt spør du meg, hos meg hører du nesten ikke bassen ut men inni bilen er den så nært perfekt jeg kommer med det utstyret som er montert.

Joakim
17-05-2010, 10:36
Denne måten funker med JL sine forsterkere, men så lenge ingen andre jeg vet om har en slik tabell over forsterkerne sine, så er det totalt verdiløst å overføre denne teknikken til andre merker.
Fordi om en forsterkerprodusent oppgir at ampen skal gi 500w, så er det rimelig naivt å tro at man kan regne seg rett ut til en verdi i V, uten å vite alt om målemetode ved wattoppgivelsen.

robin1379
03-03-2011, 23:00
feil post..

Lapp
09-03-2011, 08:14
http://www.youtube.com/watch?v=ySG2BL5kAW4 dette må jo være gull =)

lyd
13-07-2011, 17:36
Steve Meade har kommet med noe som kanskje kan stille inn gain på en fin måte?

http://www.youtube.com/watch?v=2tXGA5PpQeM&feature=channel_video_title

Kan kjøpes her: http://wccaraudio.com/distortion-detector.html

Hva tror dere om denne ?

RobinJ
16-08-2011, 14:02
Heisann.
Vil det være noen forskjell på hvilken frekvens sinus tonen man bruker har? Så lenge man slår av lavpass filtre osv har det kanskje ingen ting å si?

Mvh
Robin

Warlow
29-08-2011, 16:43
hei. vet noen av dere hvorfor eller hvordan tråden som jeg lagde har blitt stengt?
håper på fine inspill.
mvh. john.

HLS
29-08-2011, 16:54
hei. vet noen av dere hvorfor eller hvordan tråden som jeg lagde har blitt stengt?
håper på fine inspill.
mvh. john.

slutt å spamme andre tråder for at din ble stengt.
ta kontakt med admin, så får du nok svar.

dvx
03-09-2011, 21:01
Steve Meade har kommet med noe som kanskje kan stille inn gain på en fin måte?

http://www.youtube.com/watch?v=2tXGA5PpQeM&feature=channel_video_title

Kan kjøpes her: http://wccaraudio.com/distortion-detector.html

Hva tror dere om denne ?

Bladeice.com vil selge denne også. Men kan hende det tar noen få mnd når dem er på lager, steve & co jobber jo på spreng og lage disse og sende dem ut til dem som har forhandsbestillt denne.

Jeg har http://www.tequipment.net/TPI440.asp og er meget fornøyd med denne, jeg fikk tak på den for rundt 250$ og sendt med Jetcarrier i fjor.

Den steve kommer ut med, er so enkelt og bruke t.o.m en ape kan stille gain på sine forsterkere i buret sitt ^^ og den er veldig effektiv.

Alex s
26-09-2011, 21:25
jeg har en 2000 w rms forsterker å en basser på 4 ohm, det blir liksom dobbelt av det du hadde i eksempelet da, skal jeg prøve å stille gain til 280 da ?

GENEXXA
26-09-2011, 22:26
Kvadratroten av 8000, er 89.

Så i en annen tråd at du hadde en D4 sub. Da kan du bare koble den i 2 eller 8ohm.

Alex s
26-09-2011, 22:27
Kvadratroten av 8000, er 89.

Så i en annen tråd at du hadde en D4 sub. Da kan du bare koble den i 2 eller 8ohm.

d4? hva er en d4? er det liksom 4ohm?

GENEXXA
26-09-2011, 22:30
4 ohm sub med 2 talespoler. (Dual 4ohm)

Alex s
26-09-2011, 22:33
4 ohm sub med 2 talespoler. (Dual 4ohm)

okei! men hvis jeg skal ha de i 8ohm hørt at det var bra, eller burde jeg gå for 2ohm? liker skikkelig kraftig bass, men forsterkeren leverer jo mye mere strøm en basseren skal ha i 2ohm, basseren er på 1000 w rms max, å forsterkeren leverer 2000 w rms i 2ohm, kan jeg ikke brenne den da?

GENEXXA
26-09-2011, 22:53
Ta 2ohm, og still gain etter subben.
Finn kvadratroten av 3000.

Alex s
26-09-2011, 22:55
Ta 2ohm, og still gain etter subben.
Finn kvadratroten av 3000.

blir vell å finne kvadrat roten av 4000 mener du, i 2ohm yter den 2000 w rms

GENEXXA
26-09-2011, 22:56
Nei, 3000.
Er ikke max watt på SUBBEN din 1500w?

Alex s
26-09-2011, 22:58
Nei, 3000.
Er ikke max watt på SUBBEN din 1500w?

nei er vell 1000 w rms

GENEXXA
26-09-2011, 23:00
Ok.
Da blir det 2000 :)

Alex s
26-09-2011, 23:11
Ok.
Da blir det 2000 :)

okei, skjønner ikke åssen jeg skal regne ut kvadratrot, aldri vært noe flink i matte, hvis du hadde hatt tid hadde det vært knall!

GENEXXA
26-09-2011, 23:16
Link til kalkis ligger i førsteposten :)

Alex s
27-09-2011, 01:08
fant også ut at alle vanlige kalkulatorer kan regne ut kvadratrot også :) er bare å taste inn å trykke på den som ligner på en V

bronstad93
16-10-2011, 16:34
ampen min gir ut 3200 wrms, hvilket gir tallet 80 når det er ferdig utregnet...skal jeg da ha feks 79 på multimeteret da? :-)

Alex s
20-10-2011, 23:48
ampen min gir ut 3200 wrms, hvilket gir tallet 80 når det er ferdig utregnet...skal jeg da ha feks 79 på multimeteret da? :-)

hvem forsterker har du? og det spørs nok litt på hva slags sub element(er) du skal bruke den på