Announcement

Collapse
No announcement yet.

Støpe basskasse til sidevegg i bagagerom ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Støpe basskasse til sidevegg i bagagerom ?

    For å få større volum så vurderer jeg å støpe en kasse ? Hvordan går det når det skal støpes i det "hullet" jeg har ? Kan man støpe oppned ?
    Litt dårlig bilde men dere kan se hvor dekslet/luka skal være. Så tanken er jo å skjære en mdf plate som frontplate. Resten av kassa blir da støpt.
    Tips mottas med takk.

  • #2
    Dette skal gå helt fint og smertefritt.
    Det vil nok bli litt søl/drypp med polyester når du skal støpe oppunder der, men det går helt fint.

    Legg på 1-2 lag med maskeringstape i hele området der du skal støpe, ta gjerne noen cm ekstra ut på sidene for sikkerhets skyld. (dette er for og forhidre at du støper fast i det orginale inventaret)

    masker alt i området med avispapir eller lignende.

    Også er det bare og sette i gang med og støpe, 2-3 lag med glassfibervev bør være nok.

    En passelig mengde og handle inn, er nok 1l polyester og 100g herder fra biltema. Min erfaring er at man må ha 20-30% mer herder enn oppgitt.

    Frontplata trenger ikke og være mer enn 16mm sponplate. Det får du nok gratis hos trevaren (kapp). Er ikke nødvendig med MDF, og det er heller ikke ofte de har MDF kapp liggende etter min erfaring.

    Frontplata kan limes/fuges og skrues fast i glassfiberkassen når den er ferdig, eller du kan støpe den fast etter du har lagd kassen.

    For og få kassen til og sitte fast inni der etterpå, så kan du lime fast noen remser med borrelås på kassen.

    Lykke til
    Last edited by Larsi; 04-08-2013, 18:54.
    It aint loud until it feels like your front speakers is giving you a bitchslap!
    Sundown - Hertz - SPL Dynamics - Rockford Fosgate - Audison - Stinger - DC Power.

    Comment


    • #3
      med biltema polyester er rundt 5% herder fint i 15-20 grader. men da må du være litt rask
      FI SP4
      LIB
      Hagalien's projekt: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=18182
      DD4LIFE

      Comment


      • #4
        Takk for raske og informative svar Så to lag er nok. Man trenger ikke å støpe flere lag etter kassa er tatt ut ? Har grei tilgang på mdf plater

        Comment


        • #5
          Ser flere skriver 2-3 lag. Dette mener jeg er alt for lite, men alt ettersom hva du har tenkt å bruke av subber, utforming og størrelse på kassa, og ikke minst hvor god lyd du vil ha.

          Det er ingen fasit på hvor mange lag man bør ha, men jeg anbefaler minst 2-3 lag før du løsner støpen i fra "formen" . Har du ikke nok lag så risikerer du at det vrir seg og ikke passer helt som det skal.

          Når du har grunnformen forsterker du dette med glassfiber etter behov. Du er ikke ferdig før glassfiberstøpet er steinhardt og har null flexing. Alle kasser jeg har støpt er stive nok til at man kan stå på de uten at det svikter. Ellers er de ikke gode nok etter min mening.

          Det er også viktig med beskyttelsesutstyr når du jobber med glassfiber og polyester. Jeg har vel laget x antall tråder på dette tidligere, så anbefaler at du søker litt for mer informasjon
          Last edited by trustno1; 04-08-2013, 21:53.

          Comment


          • #6
            enig med duden over meg 2-3 lag blir for lite...
            FI SP4
            LIB
            Hagalien's projekt: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=18182
            DD4LIFE

            Comment


            • #7
              Takk for fine innspill. Sitter her med brukket håndledd om dagen så det blir ikke noen kassebygging på noen dager. men planen blir jo da å få til en kasse først og så finne ut hvor mange liter den er på. Og så plukke element og forsterker etter det.

              Comment


              • #8
                Mulig bildet lurer meg litt, men er ikke alle veggene der rette? Enklere å bare skru sammen en firkantet MDF-kasse da?
                Mulig du må vinkle sideveggene litt, men det er ikke noe problem.
                Burde være enklere og billigere enn å starte med støping.
                Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
                [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
                Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

                Comment


                • #9
                  Originally posted by ugn View Post
                  Mulig bildet lurer meg litt, men er ikke alle veggene der rette? Enklere å bare skru sammen en firkantet MDF-kasse da?
                  Mulig du må vinkle sideveggene litt, men det er ikke noe problem.
                  Burde være enklere og billigere enn å starte med støping.
                  Finnes ikke en rett vegg der desverre.

                  Comment


                  • #10
                    Er da ikje noe kunst å lage 6 plater te den rommet der i 19mm mdf ?? 10ganger fortere å 10ganger billigere å bedre
                    2 loud

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by nav View Post
                      Er da ikje noe kunst å lage 6 plater te den rommet der i 19mm mdf ?? 10ganger fortere å 10ganger billigere å bedre
                      noe kjappere, og muligens 10 ganger billigere. Men uenig i at det blir bedre

                      En glassfiberkasse kan bli minst like bra som en MDF kasse om den blir bygget riktig.

                      Comment


                      • #12
                        Med støping er det lett og få 100% passform og det vil automatisk se bedre ut
                        It aint loud until it feels like your front speakers is giving you a bitchslap!
                        Sundown - Hertz - SPL Dynamics - Rockford Fosgate - Audison - Stinger - DC Power.

                        Comment


                        • #13
                          Kan ikje ser for meg at an ska sitte å se på baksida av kassa når den er ferdi
                          2 loud

                          Comment


                          • #14
                            Med bedre mener eg stivelsen i kassa noe glassfiber så aldeles ikje har kontra feks 19 mm mdf
                            2 loud

                            Comment


                            • #15
                              Etter å ha målt litt så er dette "hullet" alt annet enn lett å lage mdf kasse til. Har en kamerat som er møbelsnekker som sikkert klart biffen , men han har ikke tid. En annen ting er at hvis du lager den i glassfiber så blir volumet større en ved å bruke mdf. Det er vel sånn at mere volum er viktig vel ? Denne kassa blir jo ikke så stor uansett.

                              Comment

                              Working...
                              X