Announcement

Collapse
No announcement yet.

Modifisering av Ctek lader

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Modifisering av Ctek lader

    Ctek laderen har en temperaturstyrt ladespenning. Den bruker en føler som måler temperaturen og så setter ladespenningen deretter. Er det noen måte man kan modifisere denne føleren slik at man selv velger ladespenningen?

    Det jeg har gjort til nå for å øke volten litt er å sette den i et glass med noen isbiter, da holder spenningen seg på 14.9-15V istedenfor 14.5-14.6V.
    Mvh. Damir

  • #2
    tenker spenningen er regulert av en temperatur styrt motstand det du kan gjøre her er å bytte denne ut med et potmeter, men først må du jo finne ut hva minste verdi og høgste verdi på motstanden er.
    Mvh Tony Andrè
    Alpine Focal B2 Audio Pioneer dynaBel
    Opel Astra G 1999 Stv bilstereo prosjekt

    Comment


    • #3
      Hmm, er det en enkel måte man kan måle dette, eller bør jeg kontakte Ctek for å få den informasjonen?
      Mvh. Damir

      Comment


      • #4
        Beste er vel å sende de en mail, de har sikkert fått noen slike henvendelser tidligere..
        Skader uansett ikke.
        Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
        [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
        Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

        Comment


        • #5
          er vell egentlig ikke vanskligere enn å sette seg ned med et multimeter og ohme motstanden, men om denne informasjonen blir korrekt blir litt værre.
          du får jo da målt motstanden. dersom du bruker 2 multimeter og måler spenningen på laderen samtidig som du ohmer motstanden. så finner du en verdi du kan bruke på potmeteret.
          mulig Matador/James kan forklare litt bedre.

          tror det lureste ville være å sende en mail til Ctek ja så er du sikker på at du får korrekte målinger.
          Mvh Tony Andrè
          Alpine Focal B2 Audio Pioneer dynaBel
          Opel Astra G 1999 Stv bilstereo prosjekt

          Comment


          • #6
            ok, for det jeg er ute etter er motstanden ved den laveste temperaturen og motstanden ved den høyeste temperaturen, og hvilken spenning laderen lader med på disse motstandene. Slik at jeg vet hvilken motstand skal brukes for å oppnå den spenningen jeg er ute etter. Men kan det hende at forholdet ikke er lineært? Det kan jeg selvsagt prøve ut og se hvilken spenning jeg får.

            Sender en mail nå og ringer Ctek til mandag for å se om det er mulig å få svar på mailen. Har sendt mail om noe annet for noen uker siden og jeg har ennå ikke fått svar på den. :/
            Mvh. Damir

            Comment


            • #7
              Kan selvfølgelig være at de ikke vil gi ut denne infoen, da dette bryter garantien og kan ødelegge produktet hvis man gjør noe feil..
              Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
              [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
              Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

              Comment


              • #8
                synes toby har forklar det bra nok eneste sånt sett er at du må finne ut om ladde spenningen går når motstanden øker eller minker -dvs om det er PTC (positiv temperatur koefisient) eller omvendt= NTC (Negativ t.k.)

                Men utifra det sp kan du heller sette en mostand i parallel så du "flytter" grense verdiene en smule -det er sikrere og husk: AGM,GELE BATTERIER DANNER DØDELIG GAS VED OVERLADDNING!!! tenkt over den faren -særlig med barn i nærheten

                Ctek overvåker også batt spenningen -dvs at når den begynner å komme over vise verdier sørger processoren for å senke strøm uttaket -selv om spenningen holder seg "høyt" og gjerne begynner å sende pulser (firkantede strøm pulser der lengden minker ved toppladning)

                Det eneste du opnår med din modin blir å ladde batteriet fortere men det har sine risikor om dt blir alfor lenge

                snakkes -skal på tur nå
                --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
                -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

                Comment


                • #9
                  Ok, da sjekker jeg med Ctek først og så prøver vi denne modden. Jeg vet at Ctek ladere senker spenningen når batteriet er helt fult. Jeg vil bare ha det slik at det lader på 14.9-15V når det bulk lader slik at ladingen blir utført kjappest mulig. Batteriene mine skal helst ha en ladestrøm mellom 14.5-15V så dette skal nok ikke være et problem.

                  Takk for alle svar og hvordan det går med modden skriver jeg i prosjekt tråden min.

                  Edit:

                  En ting jeg kom på, måler ikke multimetere motstanden ved å sende strøm gjennom? Vil ikke det gi meg feil verdier siden det går strøm gjennom allerede?
                  Last edited by Dammed; 27-06-2010, 20:31.
                  Mvh. Damir

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Dammed View Post
                    En ting jeg kom på, måler ikke multimetere motstanden ved å sende strøm gjennom? Vil ikke det gi meg feil verdier siden det går strøm gjennom allerede?
                    hvorfor modde laderen engentli?etbatteri blir joladet anyway likevell om det tar litt lengretid..

                    og du skal aldri ohme med strøm på kretsen..

                    heller ta å finn ut hvor mye strøm den trekker over pungtet.. så

                    bruk formelen : R = U* I
                    // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
                    //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
                    Mvh
                    Rune Kvaal

                    Comment


                    • #11
                      Ja selvsagt. Rett og slett fordi jeg vil ha 250Ah med batterier og hvis jeg klarer å tømme dem så vil jeg helst ikke bruke 60 timer på å lade dem igjen. Har også vurdert å kjøpe en ny Powermaster lader, men jeg vil heller bruke penger på andre områder i første omgang.
                      Mvh. Damir

                      Comment


                      • #12
                        Du tar av føleren og måler den uten at den er tilkoblet. Du kjøler ned føleren og måler hvor mange ohm det er. Du varmer opp føleren og måler hvor mange ohm det er. Tar deg en tur inn på elfa og ser etter et pot meter som passer med målingene du fikk. Max og min målingen. Fjærner føleren for godt og lodder inn pot meteret og dermed har du justerbar temperatur

                        Comment


                        • #13
                          Det er så lett ja. Nice. Takk for den veiledningen.
                          Mvh. Damir

                          Comment


                          • #14
                            Ringte Ctek og de ga meg disse opplysingene:

                            50grader - 3.6k ohm
                            25 grader - 10k ohm
                            0 grader - 33k ohm
                            -29grader - 129k ohm

                            ved ca 20grader så er det rundt 14.5V, ved 0 grader så er det ca 15.1V og ved rundt -20 så er det 16V. Det maksimale laderen kan lade med er 16V.

                            Så der har dere informasjonen hvis noen flere har lyst å gjøre dette.
                            Last edited by Dammed; 28-06-2010, 14:11.
                            Mvh. Damir

                            Comment


                            • #15
                              Der ser du. Veldig enkelt nå da! Men som Nils sier, det er liten vits i å ohme en komponent uten å lodde den ut av kretsen først, siden du ikke er sikker på at det kun er den du måler på.

                              Bra du slapp så lett unna! Lykke til med mod!

                              Comment

                              Working...
                              X