Announcement

Collapse
No announcement yet.

200sx s13

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 200sx s13

    Prosjektet er nå endelig ferdig, så da kan jeg lage en tråd om det. Grunnen til at det ikke er blitt gjort det før, er på grunn av at vi har holdt det hemmelig for alle rundt oss, kun fordi vi hadde lyst!

    Det jeg vil starte med er å takk Kent (Crazytaxi) for all tiden, energien og viljen han har lagt ned sammen med meg, uten han hadde ikke dette her gått! det er han som har stått for det meste, og jeg har fungert som en lærling og vært med på alt sammen og lært kjempe masse! tatt avgjørelser sammen og diskutert ang forskjellige ting.

    Kent har også ordnet fine priser fra elutstyr.no, så takk for det elutsyr.no!
    Det var også elutsyr som bestemte hva som skulle inn i bilen, vi spurte rett og slett dem hva dem hadde lyst til, så ble det etter det dem sa!

    så vil jeg takke Bjørnar for hjelpen med dørene og diverse trekke hjelp! Har vært til stor hjelp og uten han hadde vi nok ikke vært ferdig enda.

    Har også hatt flere som har vært innom og hjulpet til, alle dere vet selv hvem dere er og skal vite at hjelpen ble satt pris på!

    Utstyret som er blitt brukt er:

    1 x Kenwood DDX8026BT
    1 x Hertz SPL Show ST 25 100W diskant.
    1 x Hertz SPL Show SV 165 300W mellomtone
    2 x Hertz Hi energi HKS 165 250W to veis system
    2 x Hertz SPL Show SX 300D 3200W bass elemente
    2 x Hertz EP 4 X 640W fortserker
    2 x Hertz EP 2 X 700W forsterker
    STP dempe matter





    Det som var den originale planen var å få plass til alt i bagasjerommet, men etter vi hadde begynt så fant vi ut at vi bare måtte le av oss selv.

    Det som ble begynt med var å dempe bagasjerommet, og tenke ut forskjellige plasseringer av ting.
































    Det neste som ble begynt med da var stål rammen som skulle være i bunnen i bagasjen og alle rammene til forsterkerne.

    i starten hadde jeg bare en håndsag som jeg fikk brukt, men helt på slutten fikk jeg lånt en sag ifra jobben.
    (var litt bedre med elektrisk!)





    Rammene til forsterkerne








    Hoved rammen








    Jan Roger var kjempe snill og kom å sveiset inn skruer i gulvet på bilen sånn at alt sitter sikkert på plass hvis man skulle være uheldig.









    Batteriet var allerede flyttet bak i bilen, men kabelen som gikk fram var så klart alt for spinkel, så den måtte oppgrades litt. det ble selfølgelig 50mm2.


















    Og forann bestemte jeg meg for å lage en alu plate som jeg festet sikringsholder'n i, da fikk jeg gjemt bort litt diverse pluss at det ble litt renere der.









    Det kommer mere senere!
    Last edited by kjeetil; 15-07-2011, 11:37.
    Kjetil
    Nissan 200sx s13

  • #2
    gikk ikke helt etter planen det der...... Hvordan får jeg på HTML ?
    Kjetil
    Nissan 200sx s13

    Comment


    • #3
      nå blir det ornings sjef


      http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1752
      Einar fleischer

      Pioneer
      JL audio
      hertz
      earthquake

      http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=2636

      Comment


      • #4
        Originally posted by fleischern91 View Post
        Fant det ut uten å lese der stor gutt og klatre selv alikevel ;p
        Kjetil
        Nissan 200sx s13

        Comment


        • #5
          Originally posted by kjeetil View Post
          Pass på den skarpe kanten på karrosseriplata!

          Ellers kan det bli sveiseapparat i bagasjerommet
          VW Polo, 2010, 1.6 TDI OEM-style
          DLS Dynamat Varta Stinger Dynabel
          http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=17785

          Comment


          • #6
            Originally posted by kalosturbo View Post
            Pass på den skarpe kanten på karrosseriplata!

            Ellers kan det bli sveiseapparat i bagasjerommet
            Den kanten der er fatisk ikke skarp hvis jeg husker riktig, er et halvt år siden den kabelen ble trekt, og nå ligger den jo i ro di små bevegelsene som evetuelt er på den skal ikke ha mulighet til å lage noen skade på den
            Kjetil
            Nissan 200sx s13

            Comment


            • #7
              Det neste vi begynte med da var å kappe til bass kassen og finne ut hvordan vi skulle ha den. det hadde vi jo selfølgelig diskutert i mange uker i forveien også, men må jo se hvordan det blir når det kommer inn i bilen.

              kassen er i 19mm mdf.







              Vi fant ut at for å få kassen så stor som mulig så har den blitt senket ned i hjulbrønnen der det er mulig.











              Etter vi hadde funnet ut hvor vi måtte kappe av hjørner og hvor vi skulle sette støtte ben til ringene, så var det bare å trekke kassen med filt og dynke den i poliester.

              Og hvis man skal bruke stiftepistol fra biltema, så test først før man begynner der man skal, vi holdt på å skyte tvers igjennom mdf'n! hehe








              Når poliester'n hadde tørket var det bare å legge lag etter lag med glassfiber, og sparkle-pusse-slipe!







              (kassa ble pusset og sparkelet fra da den ble laget til den ble trekt, Kent fant alltid noe nytt han ikke var fornøyd med på den! hehe)
              Kjetil
              Nissan 200sx s13

              Comment


              • #8
                Spennende og veldig lovende. Gleder meg til å se mer av hvordan det blir.
                never enough!

                Comment


                • #9
                  da vi fikk ferdig hvordan kassen skulle være, så var det bare å begynne å se hvordan vi skulle plassere ting bak i der.
                  Den orginale planen var å beholde baksetene, og ha forsterkerne bak i bagasjen. Både jeg og kent synes vi fortjener skryt for posetiv tenking, for å få plass til dem bak i der skjønner ikke vi! (hvertfall ikke hvis man skal ha mulighet til å ha mulighet til komme til dem)






                  Det som også ble gjort var å kaste ut baksetene og begynne å finne ut hvordan forsterkerne skulle sitte.






                  Og Batteriet må jo sitte ordentlig fast, så var bare å begynne å lage batterikasse til det også.











                  det som ble begynt på da var å sveise sammen rammene sånn vi skulle ha dem, siste forsterker', ble plassert når mere ting var ferdig, for da var det lettere å få vinkelen vi ville ha på den. hovedrammen har seks støtte ben som er med og holder platene som ligger bak oppe.


                  Kent er flink å sveiser.










                  Batteri rammen og den ene forsterker rammen vi plasserte senere.





                  bruke litt fantasi når man henger opp ting til tørk etter ett lakk strøk, hehe.























                  Kjetil
                  Nissan 200sx s13

                  Comment


                  • #10
                    Tror dette kommer til å bli ett rimelig fett prosjekt. :-) Gleder meg stort til å se videre utvikling.
                    Sture Vedal

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by chin View Post
                      Tror dette kommer til å bli ett rimelig fett prosjekt. :-) Gleder meg stort til å se videre utvikling.
                      Takk for det men hvis du leser første posten, så er det ferdig men legger ut litt og litt etter som jeg får tid til det


                      Det vi begynte med etter rammene var kommet i bilen var å tilpasse bagasje rommet, skru fast forsterkerne og trekke kabler.



                      det ble trekt 3 signalkabler, hvor den ene var en to-par kabel som gikk til sub forsterkerne. sub signalet er splittet rett bak spilleren.

                      Det som også er veldig fort gjort midt oppe i alt sammen er å glemme og ta bilder!! har desverre ikke så veldig mange bilder av hvordan vi laget dekslene osv..

                      men bak kassa så har vi limt og skrudd sammen to 21mm mdf plater og skjært hull til batteriet og til der høytalerne skal være. den er festet med hvinkel jern til di støtte benene som sto opp fra hoved rammen. på toppen av det så har vi brukt 12mm medf til å lage siste platene som ble trekt og festet på stoppen.





                      Bilde er litt lyst desverre, men bedre enn ingen ting.




                      Det neste som stod på planen var å lage bassport, topp plate og deskel rundt forsterkerne.
                      vi lagde først en bassport som vi senere bestemte for å gjøre om!

                      (dette er den bassporten vi endte opp med, har ikke bilder av den andre)









                      desklinga rundt forsterkerne har jeg desverre ikke annet enn ferdige bilder av. men det er brukt 12mm mdf og dem er blirr laget ca 140 ganger for at dem skulle bli riktige! Kent er en meget nøye og flink mann!





                      Topp plata var vi uheldige med, første bøyde seg, så stivet vi den av, etter en stund så bøyde den seg alikevel.. så laget vi ny, da den hadde fått et lag med glassfiber sparkel bak(ironisk nok for at den ikke skulle flytte på seg) så hadde den flyttet seg litt ut, så vi delte hele plata midt på og bøyde den til dit vi ville ha den!







                      Vi fikk jo også satt inn den siste rammen før vi fikk gjort ferdig topp platen! da brukte vi gjenge stag og øye kroker for å finne riktig vinkel før vi sveiset og skrudde inn den siste ramme biten







                      Tilbake til topp platen.













                      delt platen som nevnt før for å få riktig vinkel på den







                      Våres trofaste verksted maskot som ikke ville no annet enn å leke! og som førte til at jeg knuste min første rute her i livet.. ball+hund+rute+kjetil= knust rute




                      mat må vi jo også ha! så er da blitt litt grilling i sommer! mest pølser på engangs grill, men når vi tar fram grillen og den ikke fyrer godt nok finner kent kompressor'n!



                      og hva skla man med grillbestikk når man ha sparkel spade?

                      Kjetil
                      Nissan 200sx s13

                      Comment


                      • #12
                        Kjetil, hva skjer med resten?? du kan ikke si A uten å si B. få en verdig avslutning på historien

                        og for the record: Kent is the Man!!!
                        sigpic
                        Mazda RX-7 R2 JDM 1994 - Mazda Owners Club Norway -
                        dynaBel.no

                        Comment


                        • #13
                          Skulle gjerne sett sluttresultatet av dette. Ser jo meget lovende ut.
                          sigpic

                          Comment


                          • #14
                            Gammel tråd, men ble dette ferdig???

                            Comment


                            • #15
                              Det er tregmeisen selv som har alle bildene fra bygginga.. men kan da legge ut de jeg har av ferdig bil :P








                              Så får dere en liten indikasjon på hvordan det ble seendes ut
                              Mvh De som kjenner meg, kjenner meg. Hadde en gang en golf..
                              Team [B]d[/B]yna[B]B[/B]el
                              Prosjekttråden min: [url]http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=79[/url]
                              -Computer engineering is not rocket science…it’s probably closer to voodoo.-

                              Comment

                              Working...
                              X