Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mer bass med åpent bagasjerom?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Klar over at det ikke er en optimal plassering praktisk sett, men test å sette kassa helt bakerst i bagasjerommet med elementet oppover og se hvordan responsen blir i forhold da, spesielt på dypere frekvenser. Kan være du får en ahaopplevelse

    Comment


    • #17
      Skal teste det nå

      .... ble faktisk hakket bedre trykk nå! men spillte fortsatt mye hardere med åpent bagasjerom/setene nede... og kan uansett ikke ha anlegget stående slik pga bagasjeplass men forstår hvor viktig riktig kasse og plassering av element/porter/kasse er nå Så fa blir det mest sannsynlig bygging av ny kasse, men vil fortsatt helst ha den så langt inn i bagasjerommet som mulig... såååå har du nor løsningsforslag på kasse @trustno1?

      Vurderer å bygge bandpasskasse faktisk, har hørt dette er en vanskelig kasse å bygge.. men shitt au, alt må prøves har hørt det er det beste for sedan(?)
      Last edited by Ozzt; 08-06-2013, 13:32.
      Mitsubishi Galant 'Avance' 97-Mod
      Pioneer
      Digital Designs
      Ground Zero

      Comment


      • #18
        Da tar du ned setene når du skal basse på litt båndpass kasse er mest optimalt med sedan.


        mvh kim

        Comment


        • #19
          Det er ikke meninga virke som en sær grinebiter her, og for guds skyld, ikke ta dette som noe angrep på trådstarter, det er en god og meningsfylt diskusjon. Meeen jeg kan ikke helt dy meg.
          Hvis man er ute etter heftig bass, hvorfor kan du ikke bare ta konsekvensen av ditt ønske og gjøre de nødvendige (drastiske) tiltakene som trengs? Må du ha bakseter? Hvis nei, hiv de ut så skal jeg love deg du har gode forutsetninger for fet bass. Må hattehylla se helt orginal ut? Hvis nei, skjær hull i den bastarden og la lyden komme frem for å kile deg i øregangene.

          Jeg synes det er så mange som jobber og sliter for å få kraftig lyd, i biler og med konstruksjoner som er fryktelig vanskelige. Jeg mener faktisk at det kan være en god ide og reflektere litt rundt hvor mye kompromisser vi alltid skal inngå. Klart det er fett med et system som spiller knallbra, og samtidig er totalt usynlig, men helt ærlig... Det er få som virkelig klarer det tror jeg.

          Stor lyd krever store høyttalere. Ganske simpelt.
          never enough!

          Comment


          • #20
            men vil tro at hatthylla er en "bærende" konstruksjon til ruta?
            // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
            //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
            Mvh
            Rune Kvaal

            Comment


            • #21
              Originally posted by Ozzt View Post
              Skal teste det nå

              .... ble faktisk hakket bedre trykk nå! men spillte fortsatt mye hardere med åpent bagasjerom/setene nede... og kan uansett ikke ha anlegget stående slik pga bagasjeplass men forstår hvor viktig riktig kasse og plassering av element/porter/kasse er nå Så fa blir det mest sannsynlig bygging av ny kasse, men vil fortsatt helst ha den så langt inn i bagasjerommet som mulig... såååå har du nor løsningsforslag på kasse @trustno1?

              Vurderer å bygge bandpasskasse faktisk, har hørt dette er en vanskelig kasse å bygge.. men shitt au, alt må prøves har hørt det er det beste for sedan(?)
              Greit å se at du har sett viktigheten av plassering


              Jeg har allerede sagt hva jeg mener du bør gjøre i en tidligere post.

              Støp glassfiber langs bunn eller ene sideveggen på bagasjerommet, få element/port så langt bak som mulig, og åpne så mye du kan mellom kupee og bagasjerom (fjern hattehylle, orginale høytalere, plastdeksler etc). Anbefaler ikke å kutte vekk stålet i hattehylla, denne er i mange tilfeller viktig avstiving for bilen, og kan ha betyding for både sikkerhet og kjøreegenskaper. Om du avlikevel tenker å kappe så bør du vurdere å sveise inn nye støttestag for å kompensere for manglende metall.


              Edit:
              Skal du lage bandpass må du være 110% sikker på hvordan dette skal gjøres, ellers låter det garantert ræva.

              Bandpass gir også med de fleste elementer veldig smalt frekvensbånd, så du bør ha ett heftig frontsett som kan følge på med sikkelig midbass. Dette bør du regne på og planlegge sikkelig om det skal bli noe greie på.

              Bandpass vil heller ikke løse det fundamentale problemet med at bassfrekvensene vil gi uønskede refleksjoner i fra bagasjerommet dersom du legger porten rett inn i kupeen, så jeg har liten tro på at det vi fungere noe bedre enn å la porten gå ut bakerst i bagasjerommet.

              Vær også klar over at en bandpass kasse krever vesentlig større volum enn en vanlig porta kasse.
              Last edited by trustno1; 09-06-2013, 00:24.

              Comment


              • #22
                @bass-freek Ikke for å virke som en grinebiter, men ja, jeg må ha bakseter. Å nei, har ikke noe i mot om hattehylla ser original ut, men den hjelper til å støtte opp bilen, så nei, tror ikke jeg fjerner den med det første....

                @kimafro, ja.. men vanskelig der når jeg har 4 pasasjerer i bilen, om de ikke vil ligge i bagasjerommet da

                @HLS ikke bare til ruta, men hele bilen..

                Lurer bare på hvordan jeg burde lage ny kasse.. da jeg ikke gidder å lage 400 kasser for å finne ut hva som er best,
                lurer også på smarte tips til å få bassen "frem i bilen" her...
                men takk til alle serriøse innspill
                Mitsubishi Galant 'Avance' 97-Mod
                Pioneer
                Digital Designs
                Ground Zero

                Comment


                • #23
                  @trustno1, så ikke inlegget ditt før nå men hvordan får eg ønsket litervolum med glassfiber?
                  takker for all hjelp sålangt ))
                  Mitsubishi Galant 'Avance' 97-Mod
                  Pioneer
                  Digital Designs
                  Ground Zero

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by Ozzt View Post
                    @trustno1, så ikke inlegget ditt før nå men hvordan får eg ønsket litervolum med glassfiber?
                    takker for all hjelp sålangt ))
                    Du støper først bakplaten som skal stå mot reservehjulsbrønnen eller hjulbuen/siden av bagasjerommet. Så må man bare prøve å måle ut ca mål og regne litt. Umulig å få nøyaktige mål med glassfiber, men er du i nærheten av det du skal ha på volum har noen få liter fra eller til lite å si.

                    Comment


                    • #25
                      Får prøve å støpe glassfiber for første gang da noen som har en handleliste/guide på lur? )
                      Mitsubishi Galant 'Avance' 97-Mod
                      Pioneer
                      Digital Designs
                      Ground Zero

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by Ozzt View Post
                        Får prøve å støpe glassfiber for første gang da noen som har en handleliste/guide på lur? )
                        Handlelsiten er vel noe slikt som:

                        - Ett sikkelig sted å arbeide
                        - Engangshansker (mange, bruk gjerne dobbelt sett på hver hånd da polyester spiser fort igjennom dette)
                        - Sikkelig maske med dampfilter
                        - Klær du ikke er redd for
                        - Malebrett til å blande i
                        - Malekoster til å stryke uttover med, anbefaler å kjøpe billige koster til engangsbruk, eneste du kan vaske kostene med er aceton, og det blir fort bare dyrere enn å kjøpe nye koster.
                        - Plastikk for å dekke til der du skal arbeide
                        - maskeringstape (mye) for å dekke til der du skal støpe
                        - Vinkelsliper med både kapp og pusseskive
                        - Støvmaske
                        - Hørselsvern
                        - Vernebriller
                        - pussemaskin
                        - trykkluft
                        - limpistol og lim
                        - strechlaken
                        - polyester
                        - herder
                        - glassfibermatte
                        - saks du ikke er redd for blir sløv (til klipping av glassfiber)
                        - saks du er redd for blir sløv (til klipping av stretchlakenet )
                        - sparkel
                        - god tolmodighet


                        Sikkert ting jeg kan ha glemt bort her også. Anbefaler å starte på noe mindre enn ei subkasse for førstegangs støp. Det er relativt dyrt med polyester, så kjedelig å kaste bort store mengder før du har fått testet litt.

                        Når det gjelder guider finner du nok mye på nettet, samt prosjektråder her på forumet.
                        Om du ser på mine to prosjektråder (Rx8 og MR2) så er det nok en god del bilder der som viser fremgangsmetoder for støping.
                        Last edited by trustno1; 09-06-2013, 20:09.

                        Comment


                        • #27
                          Tror jeg tar en enkel løsning og rett og slett "lager" skiluke på bilen, istedenfor å begynne med ny kasse som tar opp halve bagasjerommet Synest selv bassen spiller helt rått med setene nede, og da bassportene er omtrent rett bak armlenet tror jeg dette kan bli en bra løsning, om ikke så vet jeg akkuratt hva jeg skal gjøre for å få dette ca. ca. ca. orginalt igjenn får prøve å feile, og om det ikke går min vei, så kan kanskje glassfiberkasse/bandpass eller noe slikt være noe å satse på i fremtiden, men takk for all hjelp! spesielt fra deg @trustno1! +rep til deg ))
                          Mitsubishi Galant 'Avance' 97-Mod
                          Pioneer
                          Digital Designs
                          Ground Zero

                          Comment


                          • #28
                            http://www.installer.com/tech/index.php?page=aiming

                            Verdt og lese selv om du har bestemt deg.

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by Mrimstad View Post
                              http://www.installer.com/tech/index.php?page=aiming

                              Verdt og lese selv om du har bestemt deg.
                              Denne guiden er en strålende forklaring på hva jeg har prøvd å si hele tiden

                              Dette viser viktigheten av å tenke refleksjoner når man plasserer sub, og ikke "at man må ha det pekende inn hattehylle eller skiluke"

                              Comment


                              • #30
                                Var veldig interresant å lese den artikkelen.
                                Må nok revurdere hvor og hvilken type kasse jeg selv skal lage.
                                Utfra hva jeg forstår, så kan det nok være lurt å gå for å bruke reservehjulsbrønnnen, feks i en sedan, som jeg og trådstarter holder på med.
                                Man lærer noe hver dag

                                Comment

                                Working...
                                X