Announcement

Collapse
No announcement yet.

Golf 3 + Hertz = Sant

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Golf 3 + Hertz = Sant

Starter opp en liten prosjekttråd her - har kjøpt en '92 Golf 3 som jeg skal ha litt lyd i.
    Tar'n ikke helt ut, så blir ikke å rive ut alt og lyddempe og styre. Blir et enkelt anlegg - iallefall i denne omgang. Skulle være et budsjettanlegg basert på Dieci-serien, men etter å ha fått kjøpt "brukte" deler (brukt som i åpnet, sett på og pakket ned igjen - aldri vært installert i bil) så blir det rent Hertz-anlegg i Eneryg-serien istedet.

Komponentene som skal inn er iallefall klare og på plass, de ligger i boden og venter på at jeg skal få tid til å installere.

HU: En gammel Kenwood CD-spiller med kun én linjeutgang. Denne blir beholdt inntil videre/jeg finner en billig brukt mp3-spiller med 2 linjeutganger og subvolumkontroll.

Forsterker: Hertz EP5 brokoblet til 2x190w (4ohm) + 250w (2ohm)
    Click image for larger version

Name:	img_ep5.jpg
Views:	1
Size:	25.9 KB
ID:	299140

Frontsett: Hertz ESK163L 3-veis med 3/4" diskant, 4" mellomtone og 6,5" midbass

Name:	imagemagic.jpg
Size:	10.4 KB
ID:	299138

Subwoofer: Hertz ES300D 12" dobbeltspole parallellkoblet til 2ohm

Name:	imagemagicCAAUCX33.jpg
Size:	8.8 KB
ID:	299139

Blir da 6,5" i original plassering i dører, 4" der diskantene originalt står i dash, og diskantene lurer jeg på å montere på trekantene innfor speilet. Eller skal jeg bare la dem spille opp i ruta slik 4" blir å gjøre - altså bare montere dem oppå dash rett ved siden av A-stolper? Vil jeg få problemer med å få det til å spille sømløst ved ene eller andre måten?

Det er uaktuelt (iallefall med det første) å bygge om A-stolper til å huse både 4" og diskanter - selv om det nok hadde vært beste løsningen.

Når det gjelder installering av subwoofer og forsterker spørs det nok om ikke behovet for å beholde muligheten til å ta med en barnevogn i ny & ne setter en effektiv stopper for det jeg virkelig ønsker - å bygge en vanlig kasse mot bakseterygg og 12" bakovervendt (50 liter, med 35cm langt 4" bassrefleksrør) og forsterker nedfelt i gulvet.
    Så det spørs om det ikke blir noe likt som i forrige Golfen min (Golf 2) hvor jeg hevet gulvet 5-6cm og felte ned både subwoofer og forsterker i gulvet. Blir ikke like fancy men men.
    Må selvfølgelig teste ut - om jeg ikke får Emmaljunga-vogna nedi der uansett så kan jeg gjøre hva jeg vil - det er alltids plass til ei paraplytrille

Delefilterene til frontsettet var litt stilige, så ser ikke bort fra at de kan havne på utstilling i bagasjerommet - eneste ulempen er at jeg da må ha 3 sett høyttalerkabler frem på hver side.

Mulig det blir litt stille i denne tråden frem til jeg kommer meg til å begynne å planlegge layout. Regner med at frontsystem er det første som blir montert.

Lasse
    .:Lasse:.

En liten start...
    Ikke særlig spennende...
    Fått satt inn midbass og mellomtone på venstresiden. Holdt på med dette klokken to på natten - ute i kulda. Derfor noe mørke bilder.

Name:	16092008174 (Medium).jpg
Size:	82.2 KB
ID:	293226

Name:	17092008176 (Medium).jpg
Size:	62.1 KB
ID:	293227
    Skal montere diskantene på trekantdekslet innenfor speilene - regner med å støpe i glassfiber og trekke med svart skai.

Fikk overhodet ikke plass til Emmaljunga-vogna i bagasjerommet på Golfen...så da har jeg mulighet til å bygge basskassen med en annen layout enn om den hadde gått inn.

To be continued...

Comment

knall Lasse ei av de "svære" vognene dere har da?? har noe quinny greier og den tar det 5 sek i plukke i smuler, kunne nesten lagt den i en handlepåse, hehe

Comment

Ja, tror det er markedets største og tyngste vogn. Emmaljunga Combi Duo et eller annet...
        Er svintung å løfte inn og ut av bilen, og går akkurat på langs inn i Passaten. På tvers er det litt bedre plass men da mister vi all plassen i den trekanten som blir mot bakseteryggen. Vi hadde en Volvo 460 før, da måtte vi demontere vogna hver gang. Orker ikke det mer nei.

Vet mange som har valgt vogner som dere pga lettere og tar mindre plass. Men vi kjøpte denne brukt, og den er utrolig stødig og god på vinteren.

Comment

Diskanter

Etter mye frem & tilbake har jeg nå bestemt meg for at diskantene skal plasseres på trekantdekslet innfor speilene på dørene. Må plassere dem temmelig høyt for å få den på førersiden til å gå godt klar av dashbordet, men det tror jeg ikke gjør noe. Får jo et høyt lydbilde da. Er plass i massevis på passasjersiden.
          Et par-tre bilder:

Name:	02102008225 (Medium).jpg
Size:	80.9 KB
ID:	293228

Name:	02102008227 (Medium).jpg
Size:	79.0 KB
ID:	293229
          Noe sånt tenker jeg - men her er den vel vinklet for kraftig mot fører. Hvor bør jeg vinkle diskantene sånn ca? Ca midt mellom nakkestøttene eller noe sånt, eller bør jeg vinkle dem mindre?
          Tror denne plasseringen av diskant i forhold til mellomtonen bør funke ganske bra, eller hva?

Name:	02102008226 (Medium).jpg
Size:	70.7 KB
ID:	293230
          Her er høyre side - med original diskant enda der 4" skal inn. Massevis av plass til diskant.

Tenker å gjøre det som følger:
          Jeg skal finne meg et tynt rør som har sånn ca riktig innerdiameter til flush-mount-ring til diskant + plass til vinyl - med litt slingringsmonn. Skjærer røret sånn ca til i vinkel og limer fast med smeltelim når jeg har funnet riktig vinkel og plassering. Gjør dette først på førerside og så speiler jeg bare plassering over på passasjersiden. Trekker så en gammel T-skjorte over hele dekslet og smører inn med polyester. Borer noen hull i dekslet fra bakkant og fyller hulrommene med byggeskum for å støtte av den tynne T-skjorten, slipper å legge masse glassfiber utenpå da. Lit sparkling kanskje og så trekke med svart vinyl. Satser på at det blir sånn passe ok. Har aldri gjort noe sånt før, så kan bli spennende.

Slik ser bagasjerommet ut - originalt og trist.

Name:	02102008228 (Medium) (2).jpg
Size:	70.1 KB
ID:	293231

Noen tips til utførelse som ikke tar all plass men som samtidig kan se greit ut? Må ikke koste skjorta (for den har jeg brukt til speildekslene foran)

Comment

lag deg et gulv der forsterkeren kan være montert under Er det nøye emd reservehjul? om ikke burde du kunne få ut volumet du trenger med ei kasse nedi der

Comment

Reservehjulet ryker nok ja. Bilen blir bare brukt i byen, skulle jeg punktere er hjelpen (og reservehjul) nær. Skal ha en kanne "reservehjul på boks" i bilen anyway.

Har tenkt på det du foreslår, det er temmelig likt slik jeg hadde det i den forrige Golfen min. Da hadde jeg bygd opp gulvet ca 65mm og en 13" Focal i brønnen og 2stk Planet Audio forsterkere felt ned i gulvet foran denne - mot baksetet. Jeg lagde børstet alu-look både på chassis til sub og forsterkere.
              Lagde også helt rette sidepaneler hvor det på ene siden var en kondensator som jeg lagde børstet alu-look på, og motsatt side et lite brannslokningsapparat som jeg slipte av den røde pulverlakken på og lagde børstet alu-look på. Gjett om badet så ut etter våtslipning av alt dette! Fruen var blid ja....not.

En slik løsning med tingene nedfelt i gulvet er på mange måter den aller enkleste løsningen.
              Jeg vurderer dog å ha forsterker nedfelt i gulv, og en subkasse opp mot bakseterygg med element og port bakover - og litt køståm deksler.
              Slik:

Name:	forslag anlegg (Small).JPG
Size:	62.8 KB
ID:	293233

Tenkte da å lage rammer nede mot gulv og oppe mot hattehylle (kanskje med ny hattehylle tilpasset den buede formen) og strekke med fleece og smøre inn med polyester, og forsterke med glassfiber på baksiden. Tror formen blir for avansert til at jeg klarer å trekke den med vinyl el.l. så da blir det vanlig bilstereoteppe kanskje. Men dette blir jo et bygg som tar tid - noe jeg ikke har så veldig mye av. Så er nok stor sannsynlighet for at det blir et svært enkelt utseende på anlegget. Drømmer er gratis, men realisering av dem koster.

Comment

ja, om du kan ofre plassen subbkassa tar "oppe på gulvet" er det nok mest fordelaktig når man tenker lit lydtrykk også

Comment

Fant meg en patent på ringer til diskantpods'a i dag. Kappet av 5cm nederst på en gammel acryl-tube. Splittet den, og klemte den sammen til den var de ønskede 40mm innvendig. Tapet sammen. Denne skal da kappes ned til knapt 1cm i ene siden og i skrå, slik at jeg får vinklet diskantene slik jeg vil. Limer denne fast på "speildekslet" i bilen med smeltelim, og trekker en gammel T-skjorte over det hele og støper med polyester...
                  De 40mm skal være akkurat passe til flushmountringene til diskantene + vinyl. Får se hvor mye jeg må forsterke med glassfiber utenpå. Bilder i morgen kanskje. Film nå.

Comment

Vel, fikk da gjort litt i dag. Mekket til diskantpods til begge sidene. Klarte selvfølgelig å få den ene litt lavere enn den andre - noen få mm, men men. Får leve med det. Oppdaget det ikke før de var støpt, så mulig smeltelimet ikke var 110% størknet før jeg trakk den med T-skjorte...og at ringen dermed ble presset litt nedover.

Disclaimer før bildene kommer: Dette er mitt første forsøk på noe slikt, altså køståm greier med polyester.

Ring på førerdøra limt på. Pga høyden på dashbordet på denne siden var det førersiden som måtte bli toneangivende for utforming.

Måtte teste med en diskant inni...vinklingen ble veldig bra - brukte tommestokken som rettholdt og diskanten er vinklet midt mellom nakkestøttene foran - kanskje litt mer mot motsatt nakkstøtte/B-stolpe enn midt mellom, men greit nok.

Så var det frem med en gammel T-skjorte som måtte ofres:

Ble jo seende litt morsomme ut, hadde håpet de ikke ville stikke sånn ut, men grunnet vinkelen jeg måtte ha dem i pluss vinkelen på speildekselet, så måtte det nesten bli slik. Tviler i grunnen på at jeg klarer å trekke dette med vinyl men vi får se. Ikke gitt opp enda.

Fant frem polyesteren og mikset meg en batch:

Lagde så den andre etterpå, var såpass kaldt i været at polyesteren ikke stivnet før nr2 var klar for støping.
                    Slik ble paret utseende:

Merket senere at T-skjorten var såpass tynn at dette ble veldig svakt, burde kanskje brukt en med litt tykkere stoff. Noen tips til hvordan jeg kan forsterke den UTEN å måtte legge på flere lag med matte? Hadde håpet å slippe unna så mye sparkling og sliping på denne måten...

Comment

Du kan forsterke med støpeplast eller glassfibersparkel. Bruk fingrene å trøkk sparkelen inn i hjørner og kanter innvendig i pod'ene. Det vil gjøre dem stivere
                      Mvh
                      Pål Andréas Bryng
                      Bilstereosenteret.no
                      Vi forhandler bl.a.:
                      Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
                      Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX

Følg oss på Facebook
                      Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

Comment

Kan jeg blande polyester med glassfibersparkel og få sånn tyktflytende melkefarget gørr som jeg har sett enkelte bruker på utsiden av pods, og så fylle inni? Tror ikke jeg kan trykke så mye ut i selve podsene siden ringene jeg lagde er tilnærmet tette...Hvis jeg kan lage slik suppe og fylle inni så vil de bli bra lette og sterke, og så slipper jeg gjøre noe på yttersiden.

Noen som tror dette lar seg trekke med vinyl, eller bør jeg bare satse på matt svart lakk med en gang?
                        Regner med det er undersiden av selve diskantpoden som blir tricky. Bør jeg prøve å legge på sparkel utpå dette området for å gjøre det mindre buet? Eller vil jeg klare å trekke om jeg tar det i flere omganger og varmer godt med hårførner/varmluftpistol?
                        Last edited by screwball; 12-10-2008, 21:51.

Comment

ville ikke blandet de to. Bruk heller bare polyester
                          Mvh
                          Pål Andréas Bryng
                          Bilstereosenteret.no
                          Vi forhandler bl.a.:
                          Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
                          Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX

Følg oss på Facebook
                          Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

Comment

Okei...
                            Bare sett mange på utenlandske forum som gjør det. Skal prøve å blande opp litt polyester i dag og stryke på utsiden av podsen. Om jeg gjør det flere ganger vil jeg jo til slutt få litt styrke i dem. Så får jeg åpne opp hullet til diskanten og fylle litt inni også.

Comment

Hvordan er det å fylle opp et hulrom med bare flytende polyester om det er 1-1,5cm tykt? Vil jeg få en enorm varmeutvikling? Vil det gjennomherde, eller?

Comment

Working...
                              X