Announcement

Collapse
No announcement yet.

Basskasser - spørsmål, utregning og lignende

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #91
    Har en JBL GT4-10" som jeg tenker å putte i en audi a6 96 modell. Er det noen som har simulert på disse? Ser manualen sier rundt 50 liter portet kasse, 22 liter lukket kasse. Kan noen avkrefte/bekrefte dette, slik at jeg ikke går meg helt bort?
    Sture Vedal

    Comment


    • #92
      Originally posted by Espen View Post
      Prøvd å regne meg fram til litermål på denne kassa.
      Skal ha 3xPioneer W3001d4 som har anbefalt volum i lukket kasse 22.6 liter, men BS Bildeler kassa vil gi meg 96.07 liter, altså ca 32 liter per kammer..

      Vil dette være veldig trist, eller kan jeg fylle på med dempematerialle evnt no annet?
      Kan jo bygge selv, MYE billigere og da får du rett volum. se på tråder rundt om her og se hvordan folk har gjort det.
      Men tilbake til spm ditt, større kasse gir mer "romle" bass og ikke presis bass.
      SQ Saab 9-3
      Team dynaBel

      Comment


      • #93
        Okei, da var det jeg som tok feil gitt

        Comment


        • #94
          Allright! Takk for svar! :-D
          It's all Pioneer, bby!

          Comment


          • #95
            Skjønner ingenting, jeg!
            Mine Pioneer TS-W3001D4 skal vistnok ha "hele" 22.6 liter stykket, og utifra første post kan jeg ha 500mm høy, 500mm bred og HELE 120mm dyb kasse.. For å si det sånn, magneten alene bygger mye mer ut enn som så!

            What's up with that?

            Edit: Tok meg en runde i RockfordFosgate's Subwoofer BoxWizard

            Kom da fram til 42 * 42 * 21 cm til en kasse for 1xSub, får vel bare ta dette for god fisk å peise på
            Last edited by Espen; 02-11-2009, 16:13.
            It's all Pioneer, bby!

            Comment


            • #96
              Dybden styrer du da selv!

              Det eneste er at du må fjerne tilsvarende det du legger til i dybden i en annen retning.

              Om du for eksempel kjører 42*42*15 centimeter da, så havner du på 26,5 liter. Som sagt, dette styrer du selv, alt etter hvor stort volum du vil ha og eventuelt hva du skulle trenge av plass inne i kasse til for eksempel magneten.

              Med dine nevnte mål på 42*42*21 så havner du på over 37 liter, noe som antageligvis blir ganske passe til en 12-tommer, men feil i forhold til anbefalingen til Pioneer, om du hadde planer om å følge den

              Men rundt 40 liter lukka konstruksjon er ofte et greit utgangspunkt på en 12".
              Last edited by Keltern; 02-11-2009, 22:48.
              Alpine 137BTi
              B² Audio = Lyd


              '97 E39 528

              Comment


              • #97
                Må ha minimum 35x35 cm frontpanel for å i det heletatt få plass til elementet
                Gikk greit, er forresten utvendige mål!
                It's all Pioneer, bby!

                Comment


                • #98
                  Originally posted by Espen View Post
                  Skjønner ingenting, jeg!
                  Mine Pioneer TS-W3001D4 skal vistnok ha "hele" 22.6 liter stykket, og utifra første post kan jeg ha 500mm høy, 500mm bred og HELE 120mm dyb kasse.. For å si det sånn, magneten alene bygger mye mer ut enn som så!

                  What's up with that?

                  Edit: Tok meg en runde i RockfordFosgate's Subwoofer BoxWizard

                  Kom da fram til 42 * 42 * 21 cm til en kasse for 1xSub, får vel bare ta dette for god fisk å peise på
                  Jeg hadde uansett vurdert å bygge en kasse nesten dobbelt så stor som anbefalt da.

                  Comment


                  • #99
                    Originally posted by dBcompaniet View Post
                    Jeg hadde uansett vurdert å bygge en kasse nesten dobbelt så stor som anbefalt da.
                    enig
                    brukte 45L per sub i dibbern sin kasse noe vi fant ut ble ganske bra
                    // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
                    //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
                    Mvh
                    Rune Kvaal

                    Comment


                    • Noen som vet hvilken kasse Pioneer TS-W121SPL skal ha?
                      finner jo ikke noen parametere på nettet.. og pioneer support er ikke mye til hjelp

                      så håper noen har et forslag
                      // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
                      //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
                      Mvh
                      Rune Kvaal

                      Comment


                      • bygg 45-50 liter du med en 4 eller 6" port som du kan prøve deg litt frem med

                        Comment


                        • Originally posted by mustang<3 View Post
                          Noen som vet hvilken kasse Pioneer TS-W121SPL skal ha?
                          finner jo ikke noen parametere på nettet.. og pioneer support er ikke mye til hjelp

                          så håper noen har et forslag
                          var ikke så mye info å finne, men skulle ha 42.5L lukket kasse, sto ikke noe om portet kasse.
                          Mvh Werner Harstad

                          Comment


                          • Originally posted by dBcompaniet View Post
                            bygg 45-50 liter du med en 4 eller 6" port som du kan prøve deg litt frem med
                            da får jeg prøve meg på det, den står i en 90L kasse tunet til 34 hz akkurat nå.. er bare de "dypeste" tonene som høres

                            Originally posted by berniebp87 View Post
                            var ikke så mye info å finne, men skulle ha 42.5L lukket kasse, sto ikke noe om portet kasse.
                            nei, var lite med info og pioneer var ikke mye til hjelp... skulle tro de aldri har fått sånne spm før
                            lukket kasse skal ikke jeg ha det er jo et SPL element

                            men da får jeg laget meg en kasse på Ca 50L med 6" port

                            men med WinISD så vil den ha 150L for å yte optimalt.. 112Db ved 33hz (men er ikke så flink med det programmet)

                            men prøver 50L først
                            Last edited by HLS; 09-11-2009, 20:19.
                            // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
                            //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
                            Mvh
                            Rune Kvaal

                            Comment


                            • Har bestilt meg en Ground Zero GZNW15 som er en 15" på 2500 wRMS ... og har funnet ut at det egnet seg best med en kasse på 70 liter når den er åpen ...

                              men hadde jo lyst til at kassen skulle fylle bagasjerommet mitt litt mer..

                              Så hva gjør det om kassen er for stor? (opp til 50 liter mer enn hva som sto som anbefalt kassestørelse)

                              Comment


                              • Har forstått det slik at Ground zero sine anbefalte kasse volum er ganske så optimalt for elementet.

                                Du kan jo bare lage bakplata til kassa så stor som du måtte ønske, bare du får den inn i bilen da
                                Så har du ei 70liters kasse med bakveggen til ei 150 liters kasse

                                Comment

                                Working...
                                X