Announcement

Collapse
No announcement yet.

Basskasser - spørsmål, utregning og lignende

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Det begynte å bli smått, etter port og alt ender du på/under 80l. Vet ikke om det er noe jeg personlig ville gått for, men når du allerede har utstyret skader det ikke å prøve. Port kan være 35,6x8/9x75.

    Evnt. lønner det seg kanskje å bruke rør som tar mindre plass i kassa. Da klarer man seg også med mindre port. Egentlig klarer du seg sikkert med en 6" port til normalt bruk om man får til å plassere port og sub.

    Har egentlig ingen kjempegode forslag da jeg normalt ville anbefalt noe annet på så "liten" plass. Men prøv og bygg så ser du hvordan det fungerer, blir nok ikke så ille

    Comment


    • Nye planer: GZRW38 (Fremdeles)

      Kasse 2, Lukket kasse anbefalt størrelse 35-45L, prøver en litt større.

      indre mål:

      Bredde 93cm
      Høyde 38cm
      Dybde 20cm

      Resultat ca 70, minus elementet som tar ca 20L (?)

      Kasse 3, Portet

      Bredde 93
      Høyde 38
      Dybde 45

      Vis man trekker i fra anbefalt portstørrelse og element vil man da ende på ca 110?

      Comment


      • Hei! Jeg har en kasse som er på ca. 184l uten port og element, i den kassen skal jeg ha en LIB-1881-D2. LIB anbefalte en 6" aeroport, men jeg husker ikke lengden.. Noen som har peiling på hvor lang porten bør være?

        Comment


        • En blir for lite etter min mening, to 6" porter vil være bra

          Hvor lang port får du tak i og har plass til? Burde nok være 50-60cm lange

          Comment


          • Jeg ser de fleste aeroporter som er til salgs har en lengde på ca. 30cm + flenser. For øyeblikket har jeg egentlig kun råd til to. Høyde, lengde og bredde på kassen er 35x100x70cm, så det skal være mulig å finne plass til porter. Elementet blir plassert i topp bakerst på kassen.

            Comment


            • Alternativet er å lage egne porter, eller finne andre rør som kan brukes

              Comment


              • Jeg har bestilt meg to porter nå som jeg skal skjøte sammen, og dersom jeg ikke blir fornøyd så kjøper jeg flere når jeg har råd igjen

                Hvilken lim bruker dere til å laminere MDF? Jeg prøvde med casco trelim, men syns den begynder å herde litt for fort

                Comment


                • Har bare brukt vanlig trelim selv i et par kasser, virker som det holder bra
                  Best om man klarer å være litt rask ja

                  Comment


                  • hehe, kassen jeg lagde ble litt for lang så da blir det til at jeg lager en ny kasse. Blir nesten samme kasse som forrige, bare noen cm kortere og 1-2cm lavere, og med slotport. Så porten bør da etter mine beregninger være ca. 380cm2 og 50-60cm lang?

                    Comment


                    • Hvordan finner jeg ut hvor stor kasse (liter) jeg trenger uten noen specs om sub?
                      Finner ikke noe annet enn:
                      Spesifikasjoner LIB-8081-D2
                      Størrelse 8"
                      Watt Max 1600
                      Watt RMS 800
                      Impedans 2 x 2 Ohm
                      Slaglengde 14 mm
                      Spole 2,5" BASV / 4-Lags kobber
                      Magnet 150 Oz
                      Membran Upresset Papp
                      Vekt 10,5 Kg
                      Monteringsdiameter 185 mm
                      Monteringsdybde 170 mm

                      Noen som kan hjelpe? Skal ha 4stk i samme kasse.

                      Comment


                      • Spurt LiB?
                        [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
                        Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

                        Comment


                        • Finner ikke LIB på nettet... feks LIB.com
                          Eneste forhandler jeg finner er Lydibilen.no... Venter enda på svar.

                          Comment


                          • Her er kasseforlsaget til Lib sub'ene.

                            Du — Oppdater informasjonen
                            LIB-8081-D2. 8", Kasseforslag?

                            Hop Audio
                            Portet kasse på 28 liter er fint til disse

                            Comment


                            • Jeg har en kasse med 135 L innvending volum, uten at man tar i betrakning plassen elementet og porten tar opp. Det er montert en DD 715 i denne kassa.

                              Jeg ønsker at denne skal spille musikk, og derfor "lav" tuning alá 30-tallet.

                              Noen som kan fortelle meg hvor lang en (eller to) 11 cm diameter aero-porter må være for å få til dette?

                              Hvis slotport er bedre, hvor bred, dyp, og lang må den være?

                              Relevante spec for subwoofern:

                              Fs 34.99
                              QTS 0.4935
                              Qes 0.5458
                              Qms 5.152
                              VAS 1.992
                              Math Problem: A smalltown girl boards a train leaving South Detroit at midnight. If she doesn't stop believing, how long is her Journey?

                              Comment


                              • Uten å te hensyn til specs på sub, så vil en kasse på 125 L netto trenge følgene port/er) for en tuning på 30hz:

                                1 stk 4" Aeroport: 13,9cm lengde
                                2 stk 4" Aeroport: 35,2cm lengde (disse opptar ca 6 liter volum, tilsammen med hva alementet opptar så vil vel det være omlag 10 liter, derfor tatt utgangspunkt i 125L netto).

                                Kun 1 stk er i grenseland angående lufthastighet (= portstøy) i følge winisd, men siden det et aeroport og ikke vanlig port med skarpe kanter har man litt ekstra å gå på. Hadde nok uansett gått for 2 stk.
                                [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

                                Comment

                                Working...
                                X