Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ønskes kjøpt: 4-kanals + monoblokk ELLER 5-kanals forsterker

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ønskes kjøpt: 4-kanals + monoblokk ELLER 5-kanals forsterker

    Forsterker(e) skal drive:
    • Hertz DSK 165.3 komponentsett (2x80W RMS)
    • Hertz DCX 165.3 koaksialhøyttalere (2x60W RMS)
    • Image Dynamics IDQ 10D4 v.4 subwoofer (1x500W RMS)


    Per nå har jeg en Pioneer GM-D8604 (4x100W RMS) til å drive høyttalere, men denne produserer et irriterende "klikk" hver gang den slås på og av, og jeg håper på å få den returnert av denne årsak. Hvis dette lar seg gjøre kommer jeg til å trenge ny 4-kanals forsterker eller 5-kanals forsterker som også kan drive subwoofer når jeg etterhvert får kjøpt den. Dersom kjøp av forsterker ikke kan heves er jeg likevel ute etter monoblokk som kan drive subwooferen greit.

    Dermed er det slik at alt av kvalitet med 1, 4 eller 5 kanaler interessant.

  • #2
    Jeg har DLS ra 40, 4 kanaler forsterker 4x75 rms.

    Comment


    • #3
      Originally posted by Renovatio View Post
      Jeg har DLS ra 40, 4 kanaler forsterker 4x75 rms.
      Tenker egentlig at jeg burde ha 90 eller 100W per kanal for høyttalere. Hvis det likevel skulle bli aktuelt, hvor mye skal du ha for den?

      Comment


      • #4
        Jeg vil å har 1500 plus frkart 150 kr.
        http://www.finn.no/finn/torget/annon...nkode=64032985
        siste 3 bilder av DLS RA 40.

        Comment


        • #5
          Du trenger ikke noe i nærheten av 90-100w for å drive DCX og DSK.

          Om du vurdere ny, sjekk denne. http://bilstereosenteret.no/products/arx-5005
          Mvh
          Pål Andréas Bryng
          Bilstereosenteret.no
          Vi forhandler bl.a.:
          Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
          Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


          Følg oss på Facebook
          Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

          Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

          Comment


          • #6
            Originally posted by Bilstereosenteret.no View Post
            Du trenger ikke noe i nærheten av 90-100w for å drive DCX og DSK.

            Om du vurdere ny, sjekk denne. http://bilstereosenteret.no/products/arx-5005
            Hm. DCX og DSK er henholdsvis 60 og 80W. Slik jeg har forstått det skal man gå for 75-150% av disse verdier i en forsterker. Dvs. 45-90 for DCX og 60-120 for DSK. Forsterkeren du linker til er jo innenfor dette spennet, men overskrider mitt budsjett, da jeg hadde håpet å bruke max 2500 på forsterker.

            Forøvrig er det fint om noen komme med råd og/eller kommentarer til valg av forsterker for de aktuelle høyttalere. Jeg forsøker sakte men sikkert å sette meg inn i dette, men har fortsatt lite kompetanse selv. For eksempel forstår jeg nå at det i utgangspunktet var dumt å gå for forsterker i klasse D i dette tilfellet.

            Comment


            • #7
              Du klare deg lenge med 50-60w. Og med 2500 i budsjett kan du begynne å lete på bruktmarkedet etter 5-kanaler, for så billig får du ikke en god forsterker ny. Om du bare skal ha monoblokk blir det noe annet.
              Mvh
              Pål Andréas Bryng
              Bilstereosenteret.no
              Vi forhandler bl.a.:
              Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
              Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


              Følg oss på Facebook
              Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

              Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

              Comment


              • #8
                Originally posted by Bilstereosenteret.no View Post
                Du klare deg lenge med 50-60w.
                Har du noe kilde på dette? Alle retningslinjer jeg har vært borti viser til 75-150% som nevnt i forrige post. 50W ville brutt med denne "regelen" for DSK-settet.

                Originally posted by Bilstereosenteret.no View Post
                Og med 2500 i budsjett kan du begynne å lete på bruktmarkedet etter 5-kanaler, for så billig får du ikke en god forsterker ny.
                Vel, nå er jeg jo allerede på bruktmarkedet og leter...

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Ronny A View Post
                  Har du noe kilde på dette? Alle retningslinjer jeg har vært borti viser til 75-150% som nevnt i forrige post. 50W ville brutt med denne "regelen" for DSK-settet.
                  DSK og DCX settet er begge laget for å fungere optimalt drevet rett fra spilleren. Det er hele poenget med denne høyttalerserien. Derfor har de også høy følsomhet. Og følsomheten er en langt viktigere parameter enn watt.

                  Kilde og kilde, jeg har drevet med bilstereo i 22år

                  Link gjerne til disse retningslinjene du har lest. Hadde vært moro å lese.
                  Mvh
                  Pål Andréas Bryng
                  Bilstereosenteret.no
                  Vi forhandler bl.a.:
                  Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
                  Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


                  Følg oss på Facebook
                  Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

                  Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Bilstereosenteret.no View Post
                    DSK og DCX settet er begge laget for å fungere optimalt drevet rett fra spilleren. Det er hele poenget med denne høyttalerserien. Derfor har de også høy følsomhet. Og følsomheten er en langt viktigere parameter enn watt.

                    Kilde og kilde, jeg har drevet med bilstereo i 22år

                    Link gjerne til disse retningslinjene du har lest. Hadde vært moro å lese.
                    Nå vet jeg ærlig talt ikke hva "følsømhet" innebærer, så det kan jeg ikke kommentere.

                    Akkurat nå har jeg ikke mulighet til å finne kilden på 75-150%, men jeg fant denne siden på Crutchfield.com, som jeg mener en relativt pålitelig kilde. Fra siden:

                    It's better to overpower a speaker than to underpower it — the distortion caused when you push a low-powered amp or receiver to its limit is much more likely to harm a speaker than too much power.
                    Som du kan se strider denne informasjonen imot din påstand. Jeg betviler ikke din generelle kompetanse, men hvis det du sier er allmenn viten (slik du får det til å fremstå) så bør det jo eksistere nøytrale/objektive kilder på dette...

                    Comment


                    • #11
                      Har en Helix Precision B4 og en Brax X1000, disse burde drive komponentene dine meget bra!
                      Prosjekt SQ Audi A3

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Ronny A View Post
                        Nå vet jeg ærlig talt ikke hva "følsømhet" innebærer, så det kan jeg ikke kommentere.

                        Akkurat nå har jeg ikke mulighet til å finne kilden på 75-150%, men jeg fant denne siden på Crutchfield.com, som jeg mener en relativt pålitelig kilde. Fra siden:



                        Som du kan se strider denne informasjonen imot din påstand. Jeg betviler ikke din generelle kompetanse, men hvis det du sier er allmenn viten (slik du får det til å fremstå) så bør det jo eksistere nøytrale/objektive kilder på dette...
                        Jeg er enig med denne regelen når det gjelder bass. Enkelt og greit fordi det er veldig mye vanskeligere å høre om bass forvrenger, enn høyttalere som spiller fulltone. Men på en billig fulltone, så er det bare tull å "over power", mener jeg.
                        Mvh
                        Pål Andréas Bryng
                        Bilstereosenteret.no
                        Vi forhandler bl.a.:
                        Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
                        Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


                        Følg oss på Facebook
                        Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

                        Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

                        Comment

                        Working...
                        X